Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja
TrIjNiE__ schreef:Ik dacht deze week nog 1x te gaan en volgende week maandag als laatste dag te nemen. Of kan ik best nog 2x lopen deze week? En beter een korte afstand of net de 10 km nog eens?
Alle tips zijn welkom
hwn schreef:TrIjNiE__ schreef:Ik dacht deze week nog 1x te gaan en volgende week maandag als laatste dag te nemen. Of kan ik best nog 2x lopen deze week? En beter een korte afstand of net de 10 km nog eens?
Alle tips zijn welkom
Phoeh, da's een moeilijke, is natuurlijk kort dag om nu nog gericht te gaan trainen. Als je echter maar 26 seconden sneller moet dan normaal, zou ik niet extra gaan lopen, mss kan je een eindsprintje proberen op de laatste 500 m om zo te zien of je dan je doel haalt.
Anderzijds: als je na 2 dagen nog spierpijn hebt, betekent dat dat je nog niet voldoende gerecupereerd was. Als je wilt opbouwen, is het ideale moment om opnieuw te trainen het moment dat je je net weer super fit voelt, zonder te lang te wachten, anders verlies je je effect van je vorige training.
Hoe vaak en hoe ver je nog moet hardlopen voor volgende week, heb ik echter geen idee van. Ik vind je huidige tijd ook al behoorlijk knap voor de 10 km hoor!
Unique6 schreef:Ik wil me hier graag ook melden, ik ben een intensief trainende atleet, maar zit helaas al 5 weken stil. En met stilzitten bedoel ik ook echt niets doen dat met hardlopen of atletiek te maken heeft. Naast atletiek ren ik graag eens een rondje van 5 of 10 kilometer voor de afwisseling (ik ben een sprinter). Helaas zit ik nu dus al 5 weken met een scheenbeenblessure, shin splints. Maandag heb ik voor het eerste gelopen, 4x1 minuut met pauzes van 2 minuten wandelen. Vandaag heb ik dit weer gedaan, maar man man wat een pijn. Dat wordt dus nog even geduld hebben.
benangelique schreef:Unique6 schreef:Ik wil me hier graag ook melden, ik ben een intensief trainende atleet, maar zit helaas al 5 weken stil. En met stilzitten bedoel ik ook echt niets doen dat met hardlopen of atletiek te maken heeft. Naast atletiek ren ik graag eens een rondje van 5 of 10 kilometer voor de afwisseling (ik ben een sprinter). Helaas zit ik nu dus al 5 weken met een scheenbeenblessure, shin splints. Maandag heb ik voor het eerste gelopen, 4x1 minuut met pauzes van 2 minuten wandelen. Vandaag heb ik dit weer gedaan, maar man man wat een pijn. Dat wordt dus nog even geduld hebben.
ik ben geen intensief trainende athleet, maar liep wel fanatiek en liep een halve marathon. Sinds 5 maart loop ik al niet meer ivm een slijmbeursontsteking in mijn heup(en). Ondanks een injectie, veel fysiotherapie, dry needling en medical taping ben ik in het dagelijks leven nog niet pijnvrij. Ik mag dus echt niet lopen en voel de behoefte ook niet omdat mijn lijf zeer doet.
ik hou me op de vlakte in topics als deze en ook met mijn eigen hardloopgroep en maatjes heb ik weinig contact. ik trek het echt even niet. ben echt heel jaloers. als ik straks weer kan lopen (en dat kan nog wel een half jaar duren), kan ik weer op 0 beginnen en dat doet zeer.
Supervixen schreef:Dat lukt ook wel met twee keer per week, maar ik vind zelf drie keer per week trainen het fijnst.
hwn schreef:@AmoorM, eigenlijk is 3x per week optimaal, de begeleide start-to-run reeksen hier in mijn buurt gaan uit van 2x begeleiding en 1x individueel trainen. Twee keer zal ook wel lukken, in mijn joggingclub lopen de meesten enkel op di en do, en ze bouwen toch behoorlijk op qua afstand, maar het is natuurlijk kort dag tot je eerste 5 km run!
Eigenlijk is onmiddellijk 5 km om te herstarten wat veel, maar als je geen extreme spierpijn of andere klachten hebt achteraf, kan het wel lukken. Maar laat je niet vangen op wedstrijd door de snelle lopers rondom jou, heb ik ook voorgehad: net start-to-run achter de rug aan 7,5 à 8 km/u, de week daarop wedstrijdje gelopen aan 11,3 km/u, maar ik was echt stikkapot ! Nu hou ik continu mijn horloge in de gaten.
AmoorM schreef:Ik ga toch maar even wat beter mijn best doen om meer dan 2x te trainen. Zodat ik denk ik met gemak 7,5 kan lopen, zodat de 5 niet zo spannend wordt haha.
hwn schreef:AmoorM schreef:Ik ga toch maar even wat beter mijn best doen om meer dan 2x te trainen. Zodat ik denk ik met gemak 7,5 kan lopen, zodat de 5 niet zo spannend wordt haha.
Om nu nog tegen de 21ste op te bouwen naar 7,5 km, lijkt me wat van het goede teveel. Ik denk dat de kans op blessures of overbelasting dan toch behoorlijk groot wordt. Eerst maar eens proberen de 5 km zonder onderbreking uit te lopen zou ik zeggen.
Guinevere schreef:Oei, dat is al binnen een maand, maar meestal komt je conditie snel terug.
Guinevere schreef:Oei, dat is al binnen een maand, maar meestal komt je conditie snel terug. Hoeveel wandel je nu nog tijdens de trainingen?
Wandelen tijdens een wedstrijd is echt geen schande. Pas op dat er niemand vlak achter je loopt voordat je ineens begint te wandelen en blijf netjes aan de kant zodat andere mensen er makkelijk langs kunnen. Ik loop al jaren, maar als ik moe ben ga ik gewoon wandelen ... ook tijdens wedstrijden.
3x per week wordt vaak aangeraden, maar dat wil niet zeggen dat dat voor iedereen het beste is. Als je je goed voelt bij 2x per week is dat ook prima. Als ik 3x per week ga hardlopen lig ik al snel in de kreukels, terwijl ik bij weinig lopen nergens last van heb. Andere mensen lopen elke dag. Soms is het een beetje zoeken naar wat voor jou het beste werkt.
Kan je anders niet met je moeder afspreken dat jullie de ene keer lopen volgens haar tijdsschema, en de andere keer op afstand zoals jij wil? Het kan ook zijn dat je doordat je met iemand anders loopt, dat je net iets boven je tempo loopt en dat het daardoor moeilijker vol te houden is. Neem eens een stapje terug en kijk of dat beter gaat.
Unique6 schreef:Het werd hierboven inderdaad al gezegd; je gewrichten, pezen en spieren hebben veel langer de tijd nodig om helemaal up-to-date te zijn voor de afstand die jij wil lopen.
Ik denk niet dat twee keer per week te weinig is hoor. Ik zou lekker met je moeder meelopen en het rustig aan doen. Een beetje afwisseling van snelheden kan geen kwaad, je moet goed voelen wat voor jou een lekker tempo is. Als het zou kunnen, zou ik als ik jou was op een bospad of op het gras gaan hardlopen ipv op asfalt. Bospaden en gras hebben meer demping. Dan kun je gewoon lekker lopen met de verbeterde conditie van nu zonder dat je je (al te veel) zorgen hoeft te maken over je spieren enzo.
Heel veel plezier met je 5K loop! Ga je toevallig in Hoorn lopen? En inderdaad, wandelen tijdens wedstrijden is geen schande. Succes!
AmoorM schreef:Unique6 schreef:Het werd hierboven inderdaad al gezegd; je gewrichten, pezen en spieren hebben veel langer de tijd nodig om helemaal up-to-date te zijn voor de afstand die jij wil lopen.
Ik denk niet dat twee keer per week te weinig is hoor. Ik zou lekker met je moeder meelopen en het rustig aan doen. Een beetje afwisseling van snelheden kan geen kwaad, je moet goed voelen wat voor jou een lekker tempo is. Als het zou kunnen, zou ik als ik jou was op een bospad of op het gras gaan hardlopen ipv op asfalt. Bospaden en gras hebben meer demping. Dan kun je gewoon lekker lopen met de verbeterde conditie van nu zonder dat je je (al te veel) zorgen hoeft te maken over je spieren enzo.
Heel veel plezier met je 5K loop! Ga je toevallig in Hoorn lopen? En inderdaad, wandelen tijdens wedstrijden is geen schande. Succes!
Ik vind op het bospad/gras lopen ook veel leuker! Een beetje heuveltje op en af.. door de modder haha heerlijk!
Ik ga 21 mei mee doen met de Rietplasloop in Emmen!
Wel een goede tip idd over de pezen en spieren. Hoe houden jullie deze sterk?