Wat doen jullie als je ziek bent?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re: Wat doen jullie als je ziek bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:05

In vakantie of tijdens vrije dagen heb ik me nog nooit ziek gemeld, en tijdens de periode dat ik een uitkering had ook niet (was toch al thuis)... Moet officieel wel

Cilli96

Berichten: 544
Geregistreerd: 20-01-12
Woonplaats: Knus Huisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 13:18

HorseTopShop schreef:
Cilli96 schreef:
Zelf als baas zijnde zou ik mijn personeel eerder een paar dagen thuis houden, dit is niet alleen goed voor het lichaam maar ook de geest.


Jij hebt geen idee wat het per dag kost als personeel "ziek" thuis zit. 8)7
Ik zou mensen weleens willen horen als ze die dagen niet betaald krijgen. Dan heb je de poppen aan het dansen.


De bedragen weet ik inderdaad niet. Wel ben ik bekent met veel onderzoeken die worden gedaan, zo zijn er steeds meer bedrijven waar je zoveel vrij mag nemen als je wilt. Dit levert minder stress op en daardoor is er minder ziekte. Als de geest goed functioneert kan het lichaam ook goed functioneren.

Dit neemt niet weg dat dit puur mijn mening is en ik mij aansluit bij de onderzoeken. Ik snap en respecteer andermans mening hier over.

Jildau

Berichten: 9445
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Wat doen jullie als je ziek bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:35

Ik gok zomaar dat 2 dagen ziek melden goedkoper is voor de werkgever dan langdurig ziekmelden / in de ziektewet komen omdat je ver over je grenzen bent gegaan.

x_Jeanine_x

Berichten: 9108
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Wat doen jullie als je ziek bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 14:40

Ik zit nu in de ziektewet. Werkgever betaalt mij nu 95% uit en zij krijgen weer aangevuld door de overheid. Horeca CAO.
overigens zit ik niet voor de lol thuis maar met een gebroken rug. Ongelukje in de glijbaan.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:46

Jildau schreef:
Ik gok zomaar dat 2 dagen ziek melden goedkoper is voor de werkgever dan langdurig ziekmelden / in de ziektewet komen omdat je ver over je grenzen bent gegaan.

Gedeeltelijk eens hoor! :j

Als je langdurig uitgeschakeld bent heeft een werkgever daar meestal een verzekering voor.

Maar als iedereen om elke snottebel thuis blijft dan zijn dat bijelkaar heel wat verzuimdagen!

En uiteraard hoort een gebroken rug/burn out etc niet bij een 'simpele verkoudheid' (wat heel veel mensen al griep noemen)!

x_Jeanine_x

Berichten: 9108
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Wat doen jullie als je ziek bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 15:58

Ik voel mij wel heel banketstaaf. Flinke griep gehad ook bij de huisarts geweest. Bloedprikken etc. Week ziek thuis. Kleine week aan het werk en toen brak ik dus mn rug. Voel me best banketstaaf.

eilleen333

Berichten: 12860
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 17:08

Vervloekt door dit topic.... heb nu de griep :')
Nu op de bank Idols aan 't kijken, over een uurtje werken. Indien rustig szm naar huis en m'n bed in! :brr:

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 17:09

x_Jeanine_x schreef:
Ik voel mij wel heel banketstaaf. Flinke griep gehad ook bij de huisarts geweest. Bloedprikken etc. Week ziek thuis. Kleine week aan het werk en toen brak ik dus mn rug. Voel me best banketstaaf.

Is het ook... maar vooral voor jou!

Anoniem

Re: Wat doen jullie als je ziek bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 10:20

Ik denk dat het niet per se gaat om het loslaten van ziekteverzuim, maar meer om de sfeer die je daarmee ontwikkelt in je bedrijf. Als jij een sfeer weet te creëren waar werknemers niet 'bang' zijn om zich ziek te melden als het even niet meer gaat, of naar de baas durven stappen als ze even met de handen in het haar zitten, ontwikkel je daarmee ook deels een sfeer waar collega's eerder geneigd zijn om voor elkaar in te vallen en zo het ziekteverzuim intern weer op te vangen. Dat kan natuurlijk niet altijd, maar het is toch een stukje 'goodwill' binnen je bedrijf waar je uiteindelijk denk ik heel veel baat bij kan hebben.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Wat doen jullie als je ziek bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 12:56

Gevaarlijke uitspraken doen sommige hier!

Ik ben maandag van een jong paard gevallen, afgevoerd naar het ziekenhuis onder verdenking van hersenletsel en gebroken nek. Inmiddels weer thuis met indd letsel van mijn hoofd. Ik kan hooguit 10 minuutjes tv kijken of op mijn telefoon kijken en moet dan weer even platliggen. Maar met een goede zonnebril op kan ik ook een klein stukje wandelen buiten, om vervolgens weer plat te moeten liggen. Dat is dus waar ik mij momenteel mee vermaak. Wordt gek van het niks doen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 14:49

HorseTopShop schreef:
Cilli96 schreef:
Zelf als baas zijnde zou ik mijn personeel eerder een paar dagen thuis houden, dit is niet alleen goed voor het lichaam maar ook de geest.


Jij hebt geen idee wat het per dag kost als personeel "ziek" thuis zit. 8)7
Ik zou mensen weleens willen horen als ze die dagen niet betaald krijgen. Dan heb je de poppen aan het dansen.


Ik haat het juist als mensen ziek komen werken. Het staat niet voor klanten en ze steken iedereen aan en ze sukkelen wekenlang verder om dan toch nog goed ziek te worden. Beter gelijk 1-3 dagen thuis met doktersvoorschrift en lekker uitzieken. Ik bedoel wel koorts/griep/overgeven, niet gewoon verkoudheid.

Merileth

Berichten: 1119
Geregistreerd: 18-05-05
Woonplaats: Maarssen

Re: Wat doen jullie als je ziek bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 15:29

Ik werk op een buitenschoolse opvang, dus vaak verkouden kinderen en ze zijn ook bij ons op het moment dat ze de griep kunnen doorgeven maar nog niet ziek zijn. Als ik verkouden ben kan ik nog prima werken, zij het op een lager pitje. En daar ben ik dan ook gewoon eerlijk in tegen collega's, dat ik wat minder fit ben. Als ik mij echt hondsberoerd voel door het een of ander, dan meld ik mij ziek.

Mij een keer ziekgemeld na een allergische reactie op een wespensteek in mijn arm. Ik voelde me echt niet goed, er bij de huisarts met spoed tussengepropt omdat ik me zo ellendig voelde en al anderhalve dag met een dikke arm zat (die ik niet kon buigen of ik voelde het in mijn vingertoppen), en de anithistamine die ik had niet hielp. Veel koelen en een nieuw tabletje, en ik kon de volgende dag weer gewoon werken. Ik kon gewoon op de fiets naar de huisarts, heb de hele dag tv gekeken of toen het wat weg trok achter de computer gezeten.

Ook wel eens een galaanval gehad. Begon in de ochtend, en is dan meestal in de middag weer over, maar leidinggevende en ik wilden het risico niet lopen dat het nog niet over was.

Toen ik gigantisch verbrand was door de zon kon ik die dag toch echt niet naar mijn werk, want bewegen deed pijn en ik had koude rillingen. Gelukkig lag er nog een klusje wat achter de computer gedaan moest worden, dus kon ik dat thuis doen. De volgende dag wel gaan werken, want de koude rillingen waren over. Wel zowel mijn collega's als de kinderen duidelijk gemaakt dat ze me niet zomaar mochten aanraken, en aangegeven dat ik nog niet naar buiten ging, omdat het heel zonnig was.

Afgelopen zomer heeft mijn leidinggevende mij in de zomervakantie eerder naar huis gestuurd. We hadden iemand boventallig, en na een stressvolle periode was ik de dag ervoor ingestort bij haar.

Als ik 's ochtends vrij zeker weet dat ik in de middag niet in staat ben om te werken, kan ik mij beter ziek melden, dan proberen te werken. Als ik me op tijd ziek meld namelijk, is er kans dat we een invaller hebben (wat bij ons vrij belangrijk is als er iemand niet is), en als ik ziek naar huis moet, staan mijn collega's met iemand tekort. Lekker als de GGD net op controle komt.

Als ik ziek ben lig ik over het algemeen op bed of op de bank, maar meestal zet ik een film op die ik al goed ken, maar graag kijk. Zo heb ik wat afleiding, en als het me helpt in slaap te vallen is het niet erg als ik wat er van mis.