Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:49

Pieneappel schreef:
Esirene schreef:
Ik vind rokers doodirritant. Gewoon maar overal een sigaret opsteken zonder ook maar even naast je te kijken. Die hebben er vast geen last van.. Vind de meeste (dus niet alle!!) rokers behoorlijk aso. Ga maar lekker een eindje verderop staan :wave:

Wel goed van je dat je probeert te stoppen tho!

Dit!!! Altijd op het station...bij de bushalte... Hallo kijk eens naast je

Hier heb ik inderdaad ook zo'n hekel aan. Er is ook en topic op Bokt geweest over buiten roken waarin veel mensen vonden dat de niet-rokers zich niet zo aan moeten stellen. Voor mij maakt het weinig verschil of ik binnen of buiten in een rookwalm sta, vind het verschrikkelijk.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:52

phormicola schreef:
Cayenne schreef:
Ik heb chronische bronchitis over gehouden aan het feit dat mensen in mijn directe omgeving de hele dag door rookten. Zelf heb ik nooit gerookt.
Ik wens het niemand toe! Wat ik ook niet begrijp is dat sommige zwangere dames toch blijven roken en als excuus gebruiken dat 'de stress van het stoppen nog schadelijker is'. Bullshit :)

Ik vind dat ook echt heel erg.
Mijn moeder heeft minimaal gerookt terwijl ze zwanger was van mijn broertje. Resultaat: 6 weken te vroeg geboren en hij was gewoon DOOD. Pas na 6 minuten kregen ze beweging in zijn hart. Er werd gezegd dat we ons moesten voorbereiden op een zwaar mentaal gehandicapt kindje.

Hoe het kan weet ik niet, maar hij is helemaal normaal en gezond. Maar stel je voor dat er geen wonder was gebeurt. Daar kun je toch niet mee leven, dat JIJ dat veroorzaakt hebt omdat je te slap bent om het goede te doen :n

Hier idem dito.
ik ben zelf 10-11 weken te vroeg geboren. Ik was nog niet eens af :Y)
Geboren met astma en nu 30 jaar later vecht ik nog iedere dag voor zuurstof. Dat terwijl ik in mijn leven nog geen sigaret aangeraakt heb..

Vriendlief ook een fervent roker. Inmiddels een E sigaret (nog niet geweldig maar voor mij een pak beter!).
Toen er nog 1.5 pakje per dag naar binnen ging zat ik aan de prednison omdat hij rookte. Niet binnen, niet waar ik bij was. Maar het hing om hem heen en daar waren mijn longen het niet mee eens.

We hebben veel ruzie gehad over zijn sigaretten, maar hij ziet inmiddels wel in dat ik me niet aanstelde als hij snachts weer eens wakker schrok omdat ik geen lucht kreeg.

Veel rokers vinden namelijk helaas dat ik mij aanstel.

Goed bezig ts! Je kunt het !

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:57

Pieneappel schreef:
Esirene schreef:
Ik vind rokers doodirritant. Gewoon maar overal een sigaret opsteken zonder ook maar even naast je te kijken. Die hebben er vast geen last van.. Vind de meeste (dus niet alle!!) rokers behoorlijk aso. Ga maar lekker een eindje verderop staan :wave:

Wel goed van je dat je probeert te stoppen tho!

Dit!!! Altijd op het station...bij de bushalte... Hallo kijk eens naast je

Hier bij het ziekenhuis (Isala Zwolle) daar staan wel 10 borden bij de ingang met ''verboden te roken'' en zo'n sigaret met een kruis er door.... Heel duidelijk zou je denken. Maar áltijd zitten er mensen pal naast de deur op hun gat, te roken |o

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 22:58

ClaudiaHS schreef:
En weet je waar ik het meest bang voor ben, dat ik 10 kg of meer aankom en dat wil ik echt niet :(

Dan moet je niet meer gaan eten, dan kom je ook geen 10kg aan. De meeste mensen komen met het stoppen aan omdat ze de ene orale fixatie (roken) inruilen voor de andere (eten). Dat is gedeeltelijk niet afkicken, maar verschuiven. Stoppen met roken gaat imo dus nauw samen met je eetgewoonten in de hand houden. En als je dat doet, is het zeer onwaarschijnlijk dat je 10kg aankomt.

Oedi

Re: Duiveltje afschieten - roken is vies en ongezond

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:01

Idd buiten roken, zelfs dat is ontzettend smerig. Als ik naar de uni loop en er loopt 20 meter voor me iemand met een sigaret, dan ruik ik dat nog. Bah.
En ooit had ik een pen geleend van een klasgenootje waarvan de ouders rookten. En de PEN stonk naar tabak! Ik denk dat rokers niet altijd doorhebben hoeveel last anderen ervan hebben, of ze willen het niet weten.

TS, super dat je hebt besloten te stoppen! Volgens mij heb je met 7 pagina's vol genoeg redenen gekregen om te stoppen in ieder geval :D

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:07

Niet alle zes pagina's gelezen maar tjonge, wat wordt er hier en daar hard en ongenuanceerd geoordeeld. Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat sommige mensen veel meer aanleg hebben voor Verslaving dan anderen. En ook dat er een hoop rokers zijn voor wie roken een emotionele behoefte is. Plus dat nicotine even verslavend schijnt te zijn als heroïne. Men komt er vast nog eens achter dat een rookverslaving gerelateerd is aan het wel of juist niet hebben van één of ander stofje in je hersenen. Waarmee ik niet wil zeggen dat rokers maar lekker klakkeloos door moeten roken zonder te proberen te stoppen of te minderen en uiteraard mogen ze anderen op geen enkele manier tot last zijn. Zei een ex-roker.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:07

Ts, wat voor medicijnen heb je als ik vragen mag?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-17 23:11

mysa schreef:
Niet alle zes pagina's gelezen maar tjonge, wat wordt er hier en daar hard en ongenuanceerd geoordeeld. Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat sommige mensen veel meer aanleg hebben voor Verslaving dan anderen. En ook dat er een hoop rokers zijn voor wie roken een emotionele behoefte is. Plus dat nicotine even verslavend schijnt te zijn als heroïne. Men komt er vast nog eens achter dat een rookverslaving gerelateerd is aan het wel of juist niet hebben van één of ander stofje in je hersenen. Waarmee ik niet wil zeggen dat rokers maar lekker klakkeloos door moeten roken zonder te proberen te stoppen of te minderen en uiteraard mogen ze anderen op geen enkele manier tot last zijn. Zei een ex-roker.

Mysa. Dat was op verzoek van mij hè? :)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:25

Ja, ik weet het. Maar het zou voldoende moeten zijn de nadelen te benadrukken zonder meteen rokers te verketteren als hersenloze slappelingen. Veel succes, je kunt het vast!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-17 23:48

Johnnydepony schreef:
Ts, wat voor medicijnen heb je als ik vragen mag?

Tabex, niet te koop in NL maar via internet wel te vinden en te bestellen

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 00:22

Als ik op de universiteit aankom, staan er altijd studenten te roken aan de ingang van het gebouw, lekker hoor, om zo de dag te beginnen :r

Mijn vriend woonde vroeger bij zijn moeder, die rookte binnen, in de auto, etc. waar haar 2 kinderen bij waren _-:( Mijn vriend rookt zelf niet en vindt het ook goor, maar zegt wel soms het gevoel te hebben dat hij er ook een soort van 'verslaafd' aan is als hij sigarettenlucht ruikt, door jarenlang passief mee te roken... Onvoorstelbaar vind ik dat, je kinderen zo kapot maken voor je eigen plezier... Mensen die roken hoef ik niet in mijn buurt, ik vind ze dom en ze stinken. Heb geen vrienden of familie die roken gelukkig en heb ook altijd gezegd als een van mijn vriendinnen begint met roken is de vriendschap voorbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 00:43

Er zijn zoveel redenen voorbij gekomen, maar de belangrijkste nog niet:

Als jij straks gestopt bent en je hebt de lastigste weken achter de rug, dan ben je megablij met jezelf. En supertrots dat je jezelf los hebt kunnen maken van die afhankelijkheid. Dan heb je aan jezelf en iedereen om je heen bewezen dat je een aanpakker bent die geen uitdaging uit de weg gaat.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 00:50

Happy16 schreef:
Liever te vroeg in de kist dan weer een peukje gemist :)ddd

Nounou poepoe, mocht je ooit doodziek worden hoop ik niet dat je er nog steeds zo over denkt. Is niet zo leuk voor je naasten ook. -O-

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 00:58

Wat een reactie's, ze raken mij op een goede manier. Ik ben 17 en rook al ongeveer anderhalf jaar. Ik heb een poging gedaan om te stoppen, het is mij 2 en halve week gelukt. Daarna toch maar weer een pakje gekocht, waarom? Geen idee.
Dit topic heeft zulke goede en harde antwoorden, dit motiveert mij echt heel erg veel om te stoppen nu.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 01:38

Ik raad je aan het boek van Allen Carr - Stoppen met roken aan te schaffen. Ongeveer net zo duur als een pakje peuken.

Verder kan ik er kort over zijn.. Mijn vader heeft een ernstige longziekte en vecht voor zijn leven met het ene stukje long dat hij nog heeft. Om continu in onzekerheid te leven, niet te weten of je vader nog wel zijn verjaardag haalt. Of hij ooit nog opa genoemd kan worden.. Die machteloosheid en angst is vreselijk. Het ziekenhuisleven ook.

Ander familielid jarenlang stevig gerookt. Slokdarmkanker uitgezaaid naar maag en darm. Vrijwel zeker door het roken. Altijd grote praat dat niet iedereen doodgaat van roken om vervolgens zelf al met één been in het graf te staan op amper 55-jarige leeftijd.

Het is gewoon zo klote om mensen te verliezen die je dierbaar zijn aan die smerige troep.

Voor jouw kids wordt dat het ook als je ziek wordt. Voor je omgeving is het erger dan voor degene zelf zeggen ze wel eens. Met roken geloof ik dat wel. Rokers ruiken hun eigen geur niet, hebben nergens last van tot het mis is e.d.
Vergis je niet, roken is niet alleen schadelijk voor je eigen lichaam, maar ook voor dat van je kinderen/omgeving. Wil jij je kinderen hieraan blootstellen? Jouw kinderen weten niet beter dan dat roken normaal is. Slecht voorbeeld doet ook volgen. Wil je dat zij gaan roken?

Hoe smaakt je peuk met al deze verhalen in gedachten? Ik hoop dat je oprecht wilt stoppen en de kracht en het doorzettingsvermogen om niet toe te geven aan die vieze meuk.

Succes en zet 'm op!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 06:22

Ik had een stukje getypt over mijn ervaring. Ben er vergeten bij te zetten dat mijn moeder nog altijd een verstokte roker is en ook tijdens de zwangerschap door gerookt heeft. Wat zeer waarschijnlijk mijn vroeggeboorte en astma veroorzaakt heeft...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 06:36

Van de week was er nog een aflevering van 4 handen op 1 buik, waarbij een kindje veel te vroeg werd geboren (en daarbij ook veel te klein was en te weinig woog) omdat de moeder tijdens de zwangerschap gewoon door bleef roken.. :n

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 06:54

Magrathea schreef:
Happy16 schreef:
Liever te vroeg in de kist dan weer een peukje gemist :)ddd

Nounou poepoe, mocht je ooit doodziek worden hoop ik niet dat je er nog steeds zo over denkt. Is niet zo leuk voor je naasten ook. -O-

*sarcasme uit* ;)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-17 07:28

Goedemorgen. Het doel van vandaag is drie sigaretten. En niet roken op het werk.

Ga vandaag ook alle overige sigaretten op twee na dan, weggeven aan een collega.

Dus vanavond m'n laatste. Dat ie niet mag smaken. :+

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 07:51

+:)+

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 08:05

Wat ben je goed bezig ts! +:)+

Ook ik heb een hekel aan rokers. Zelf heb ik überhaupt nog nooit een sigaret geprobeerd.

Mijn beide ouders zijn rokers en jawel, ook ik heb astma. Misschien niet daardoor, misschien wel, wie zal het zeggen. Het zal in ieder geval geen positieve bijdrage hebben geleverd op de situatie.

Verder... Het stinkt verschrikkelijk, zoenen met een roker vind ik afschuwelijk (zelfs na kauwgom) en het gebeurd vaak best asociaal.

Op het terras wordt gerookt. In de binnen bak op onze oude stal werd gerookt. Op plekken op stations etc. waar het niet mag wordt gerookt. Je kunt er soms gewoon ook echt niet meer omheen! Beetje rekening met elkaar houden zit er niet in. En ik maar hoesten en proesten. Niet dat het iemand boeit hoor, die blazen vaak nog eens extra rook mijn kant op. Ik sta niet voor de grap te hoesten hoor, kan daar ook niet zo veel aan doen.

Fair

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 08:59

Super goed van je TS! Ik wou dat mijn moeder dat deed :o

Toen mijn moeder zwanger was van mij rookte mijn moeder gewoon door waardoor ik 4 weken te vroeg geboren ben. Ik had geen adem had bij de geboorte en mijn moeder had een fixe zwangerschapsvergiftiging. We hebben het beide net gered. Ik moest de eerste weken in de couveuse liggen omdat ik enorm klein was doordat mijn moede door rookte terwijl ze zwanger was.

Ik baal als een stekker dat ik ben opgevoed in een omgeving waar iedereen rookt. Als klein kind vond ik het normaal en ik zal je zelfs vertellen: ik ben op mijn 2e weer bijna doodgegaan door de verslaving van mijn ouders. Vanuit de box kon ik bij een pakje shag en die heb ik helemaal opgegeten. Het was afwachten of ik het zou redden maar gelukkig gaf ik over en is het goed gekomen.

Ik was niets anders gewend dan dat het stinkt en ook mijn grote broer rookte al rond zijn 15e. Ik wou bijna nooit kusjes aan mijn moeder geven omdat ze zo enorm uit haar mond stonk. Ook was ik het op eem gegeven moment zo zat dat ik in huilen uitbarste: ik werd er op aangesproken door mijn klasgenootjes dat ik stonk. Ik kon het zelf ook ruiken. Nou, toen was er eindelijk een stap dat ze alleen nog maar in de bijkeuken gingen roken. De kamer knapte een stuk op en we gingen het plafond weer wit sausen, wat een verschil! Niet normaal.

Naast dat het zo ontzettend smerig was, wordt ik er ook zo verdrietig van. Inmiddels heeft mijn moeder Zware COPD. Als ze zo doorgaat mag ze met een aantal jaar aan de zuurstof en inmiddels moet ik de zwaardere klusjes in huis doen: wasmand tillen etc. En nog niet stoppen!! :'( Godsamme. Ik heb al een paar gesprekken gehad, van: wil jij uberhaupt je kleinkinderen zien opgroeien? Ze heeft pogingen gedaan om te stoppen, maar nee. Dan ging ze toch stiekem door, in de hoop dat ik niet zag dat ze om het hoekje van de tuin stond te roken. we hebben het ook niet breed qua geld, maar nog steeds door roken.

Daarnaast is het zo ongezellig. Elke 10/20 minuten staat ze weer op om vervolgens een halfuur in de bijkeuken door te brengen. Ook bij een verjaardag is het zo vervelend. Ik als bijna enige niet roker blijf dan in de kamer zitten. Is roken zo belangrijk? Belangrijker dan je kind? Belangrijker dan je toekomst? Is roken echt belangrijker dan mij? Daarnaast mag ik als mijn broer op stap is geweest en thuis komt, de kamer sochtend opruimen omdat overal die shag ligt, op de laptop, afstandbediening, grond.. niemand stoort zich er aan behalve ik.

Ook een dagje shoppen zit er niet in. Ze kan niet meer zo lang lopen/staan en elke keer als we een winkel uitgaan moet er weer een sigaretje op. En dan sta ik daar te wachten tot ze is uitgerust en haar pafje heeft gedaan. Ook een filmpje kijken zit er niet in. Want de film moet om de 10 minuten op pauze zodat ze weer even kan roken.

Een voordeel: juist door dit alles ga ik absoluut niet roken. Ik zie wat het aan kan doen en hoe verdrietig het mij heeft gemaakt. Ook heb ik astma doordat er bij mij thuis gerookt wordt: bedankt.

Ik wou dat mijn moeder zou stoppen, maar helaas. De wil is er niet en de verslaving is te erg. Ik mag in ieder geval over 10 jaar een begrafenis regelen. Eentje waar ze het zelf naar gemaakt heeft. En ik ben er, zelfs nu ik volwassen ben, zo verdrietig van! Waarom? :'(

Jazzythecorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 09:50

Wat toevallig dat ik op d.it topic stuit. Kreeg gisterochtend ineens een ingeving dat ik moest stoppen, dus sinds gisterochtend niet meer gerookt.heb bewust gister maar gepakt om te stoppen omdat ik toch moest werken en dan ook bijna geen tijd heb om te roken.heel dapper mn shag thuis gelaten en de asbak weggegooid! Het zal niet makkelijk worden maar we kunnen het :(:) . Gister na het eten had ik het moeilijk en vanochtend bij de koffie.heel veel succes morgen +:)+

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 09:56

Hi claudia hier is het twee weken geleden net zo gegaan.
Gewoon gestopt. Rookte er 10 per dag.
Je kunt het!
Wat mij helpt bij moeilijke momenten is te denken aan het feit dat er rattengif en asseton in zit. Dat inhaleer je toch niet vrijwillig?
Ik ben er nog lang niet maar heb goede hoop
Ooit 10 jaar gestopt op Allen Carr maar heel stom 4 jaar geleden weer begonnen.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-17 10:03

claudia85 schreef:
Wat toevallig dat ik op d.it topic stuit. Kreeg gisterochtend ineens een ingeving dat ik moest stoppen, dus sinds gisterochtend niet meer gerookt.heb bewust gister maar gepakt om te stoppen omdat ik toch moest werken en dan ook bijna geen tijd heb om te roken.heel dapper mn shag thuis gelaten en de asbak weggegooid! Het zal niet makkelijk worden maar we kunnen het :(:) . Gister na het eten had ik het moeilijk en vanochtend bij de koffie.heel veel succes morgen +:)+

Heel goed! En veel succes makkelijk is het niet