Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
zonnebloem18 schreef:13,5kilo betekend dat hij wel wat reserves heeft, Lotte is volgende maand 3 jaar en weegt nog geen 13 kilo. Maak je dus vooral niet te druk om zijn groei. Ik zou zelf persoonlijk niet terug gaan naar de potjes vanuit de potjes is het alleen maar moeilijker om stukjes te eten en hij komt echt niets te kort.
Siesjuh schreef:Dat potjes slecht zijn, is onzin. Er wordt zelfs beweerd dat het beter is dan zelfgemaakt eten, omdat in potjes alles schijnt te zitten wat een kleine nodig heeft, dit is bij zelf bereid voedsel nog maar de vraag.
In ieder geval, laat het los. Eten is een van de weinige dingen waar kinderen zelf controle over hebben. Je kunt ze namelijk niet dwingen. Waarom ze het gebruiken, is verschillend. Soms is er een duidelijke reden, soms ook niet. In alle gevallen sta je zelf met lege handen. Maar hou jezelf voor, het is een fase. Geef je kleine lekker wat hij wel lekker vindt en zet hem met koken lekker bij je. Laat hem veel dingetjes proberen, maar wordt niet boos of bang als hij iets (of meerdere dingen) niet wil. Je hebt net een hele lijst gegeven met wat hij wel eigenlijk altijd eet. Prima toch? Over een maand staan.er waarschijnlijk weer heel andere dingen op je lijstje.
En over gezonde voeding: over het algemeen krijgen kleintjes echt wel binnen wat ze nodig hebben. Ten eerste zit het in je systeem ingebouwd om te willen eten wat je nodig hebt (misschien herken je het van jezelf wel dat je ineens een aantal dagen/weken erg veel zin hebt in iets en daarna helemaal niet meer of het zelfs niet meer kan verdragen) en ten tweede duurt het best lang voor je echt serieuze tekorten op loopt. Dus, gewoon lekker geven wat hij wel wil hebben en belonen als hij gegeten heeft. Kindjes zijn erg ontvankelijk voor complimentjes
En tot slot over flesjes melk: Kinderen krijgen niet voor niets nog een nieuw gebit, dus daar zou ik me helemaal niet druk om maken. Mijn kleine (16 maanden) krijgt ook nog heerlijk smorgens en savonds zijn fles. En zolang hij hier nog van geniet, zal hij deze ook blijven krijgen. Zuigen is ten eerste ontzettend goed voor de hersenontwikkeling en ten tweede voor emotionele geruststelling. En als jouw kleintje vraagt om een nachtvoeding, moet je hem die gewoon lekker geven. Hij vraagt er in mijn ogen niet voor niets om. En dat gezever over manipulerende kinderen, ja, ik geloof zeker dat ze weten hoe ze dingen voor elkaar moeten krijgen, maar dat wil niet zeggen dat daar altijd een rot intentie achter zit. Zelfs huilen, over de grond rollen, krijsen of wat voor ander 'ongewenst' gedrag dan ook, is voor een kind een manier om iets voor elkaar te krijgen op de manier die zij in handen hebben. Ik heb namelijk nog nooit een kind van 1,5 gezien die gaat discussieren omdat hij iets wel of niet wil, compleet met goede argumenten. Het is gewoon de manier om iets te krijgen wat ze graag willen, of dit nou wel of niet een optie is. Volwassenen doen dit ook continu, maar dan op veel genuanceerdere manieren. Het is dus de taak als ouder om het 'ongewenste' gedrag in goede banen te leiden en het kind een andere manier aan te bieden om te laten merken dat het iets graag wil.
Dus op het moment dat jouw kleintje om een nachtvoeding vraagt, is hij misschien wel op zoek naar warmte en geborgenheid, maar denkt echt niet: Ja, nu ga ik ff lekker een potje krijsen, want daar heb ik mijn mama lekker mee en dan moet ze lekker wat voor mij doen.
En als laatste: volg je gevoel en laat je niet gek maken door anderen. Iedereen heeft een andere kijk, een andere manier, iets anders dat werkt. Maar dat wil niet per definitie zeggen dat jouw manier (of die van de ander) niet goed is. Neem van tips mee wat bij je past en laat links liggen wat niet bij je past. Als moeder zijnde weet je gevoelsmatig wat het beste is voor jouw kindje, dus vertrouw daar ook op!
dromertje2 schreef:Bigone: hij gaat maar 1 dag in de week naar de creche.
En hij is maar 20 maanden, zelf opscheppen gaat het niet worden.
Hij mag wel gerust met zijn handen eten maar krijgt wel bestek zodat hij kan kiezen.
Rustig zelf eten zit er ook niet in als je kleine zijn bord op de grond gooit en en half uit zijn hoge stoel hangt
Negeren helpt bij hem niet echt, daar wordt hij bozer van.
Als hij s nachts nog wilt drinken, geven we de normale hoeveelheid maar met 2.5 schepjes in plaats van 7.