Peuter wilt geen stukjes eten.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Grapjasjes12

Re: Peuter wilt geen stukjes eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 16:22

Hier staat ook netflix op als de peuter weer eens een periode lastig is met eten. Ik ga dan echt niet de idealist uithangen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 16:24

zonnebloem18 schreef:
13,5kilo betekend dat hij wel wat reserves heeft, Lotte is volgende maand 3 jaar en weegt nog geen 13 kilo. Maak je dus vooral niet te druk om zijn groei. Ik zou zelf persoonlijk niet terug gaan naar de potjes vanuit de potjes is het alleen maar moeilijker om stukjes te eten en hij komt echt niets te kort.

Ik maak me niet druk in dat hij te weinig weegt. Zijn gewicht is altijd al wat meer geweest. Maar t is niet omdat zijn gewicht meer dan genoeg is, dat hij geen tekort aan vitaminen kqn oplopen.
Een kind dat van nature fijn is, heeft niet aitomatisc een tekort om het kind weinig weegt.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 16:26

K had ook altijd verkondigt dqt mijne kleine altijd aan tafel moest eten. :') Maar hij heeft in de week met een geschilde appel rondgelopen. Hij heeft er muizehapjes van gegeten. Missie geslaagd dus.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 16:27

Phormicola: Vind ik ook hoor, ik word er ook gewoon bloed-sacherijnig van als hij "kliert" met eten war ik mijn best op heb gedaan dus dan liever gezellig houden en het mind-control-device aan :j

Zeggen dat hij niks krijgt en zo met honger naar bed sturen daar geloof ik niet in bij zo'n ukje, die snapt daar nog niks van maar dan heb je 's nachts ook nog eens gezeur met honger..alsjeblieft zeg :P

We zijn al lang blij als hij eens een nachtje door slaapt want meneer drinkt de meeste nachten nog steeds een fles van 180 en die gaat dan echt leeg hoor :j

Had ik ook nooit gedacht dat we een bijna 2-jarige nog een fles zouden geven := Maargoed wat boeit het, ventje heeft het blijkbaar nodig en liever 's nachts en bij het naar bed gaan nog een fles, dan de hele dag met zo'n vieze speen lopen....die heeft hij alleen de eerste weken van zijn leventje gehad :P
Laatst bijgewerkt door pmarena op 05-03-17 16:27, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 16:27

Siesjuh schreef:
Dat potjes slecht zijn, is onzin. Er wordt zelfs beweerd dat het beter is dan zelfgemaakt eten, omdat in potjes alles schijnt te zitten wat een kleine nodig heeft, dit is bij zelf bereid voedsel nog maar de vraag.

In ieder geval, laat het los. Eten is een van de weinige dingen waar kinderen zelf controle over hebben. Je kunt ze namelijk niet dwingen. Waarom ze het gebruiken, is verschillend. Soms is er een duidelijke reden, soms ook niet. In alle gevallen sta je zelf met lege handen. Maar hou jezelf voor, het is een fase. Geef je kleine lekker wat hij wel lekker vindt en zet hem met koken lekker bij je. Laat hem veel dingetjes proberen, maar wordt niet boos of bang als hij iets (of meerdere dingen) niet wil. Je hebt net een hele lijst gegeven met wat hij wel eigenlijk altijd eet. Prima toch? Over een maand staan.er waarschijnlijk weer heel andere dingen op je lijstje.
En over gezonde voeding: over het algemeen krijgen kleintjes echt wel binnen wat ze nodig hebben. Ten eerste zit het in je systeem ingebouwd om te willen eten wat je nodig hebt (misschien herken je het van jezelf wel dat je ineens een aantal dagen/weken erg veel zin hebt in iets en daarna helemaal niet meer of het zelfs niet meer kan verdragen) en ten tweede duurt het best lang voor je echt serieuze tekorten op loopt. Dus, gewoon lekker geven wat hij wel wil hebben en belonen als hij gegeten heeft. Kindjes zijn erg ontvankelijk voor complimentjes :D

En tot slot over flesjes melk: Kinderen krijgen niet voor niets nog een nieuw gebit, dus daar zou ik me helemaal niet druk om maken. Mijn kleine (16 maanden) krijgt ook nog heerlijk smorgens en savonds zijn fles. En zolang hij hier nog van geniet, zal hij deze ook blijven krijgen. Zuigen is ten eerste ontzettend goed voor de hersenontwikkeling en ten tweede voor emotionele geruststelling. En als jouw kleintje vraagt om een nachtvoeding, moet je hem die gewoon lekker geven. Hij vraagt er in mijn ogen niet voor niets om. En dat gezever over manipulerende kinderen, ja, ik geloof zeker dat ze weten hoe ze dingen voor elkaar moeten krijgen, maar dat wil niet zeggen dat daar altijd een rot intentie achter zit. Zelfs huilen, over de grond rollen, krijsen of wat voor ander 'ongewenst' gedrag dan ook, is voor een kind een manier om iets voor elkaar te krijgen op de manier die zij in handen hebben. Ik heb namelijk nog nooit een kind van 1,5 gezien die gaat discussieren omdat hij iets wel of niet wil, compleet met goede argumenten. Het is gewoon de manier om iets te krijgen wat ze graag willen, of dit nou wel of niet een optie is. Volwassenen doen dit ook continu, maar dan op veel genuanceerdere manieren. Het is dus de taak als ouder om het 'ongewenste' gedrag in goede banen te leiden en het kind een andere manier aan te bieden om te laten merken dat het iets graag wil.
Dus op het moment dat jouw kleintje om een nachtvoeding vraagt, is hij misschien wel op zoek naar warmte en geborgenheid, maar denkt echt niet: Ja, nu ga ik ff lekker een potje krijsen, want daar heb ik mijn mama lekker mee en dan moet ze lekker wat voor mij doen.
En als laatste: volg je gevoel en laat je niet gek maken door anderen. Iedereen heeft een andere kijk, een andere manier, iets anders dat werkt. Maar dat wil niet per definitie zeggen dat jouw manier (of die van de ander) niet goed is. Neem van tips mee wat bij je past en laat links liggen wat niet bij je past. Als moeder zijnde weet je gevoelsmatig wat het beste is voor jouw kindje, dus vertrouw daar ook op!

Bedankt voor deze verhelderende tekst.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 17:31

Ach die van mij heeft tot 2,5 jaar de borst gehad. Ook heel vaak 's nachts. Gewoon je kind volgen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 17:33

Als hij s nachts wakker wordt heeft hij ook echt honger. Zijn fles gaat tot de laatste druppel uit en dan slaapt hij gewoon verder.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-17 19:34

Hij heeft juist met veel smaak en zonder een potje gegeten en een pudding dat ik gisteren gemaakt had.
Als dat het is om een rustig avondmaal te hebben dan met plezier potjes.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-17 20:29

Top! +:)+
Gewoon geen strijd van maken. Als ie 18 is eet hij heus geen olvarit meer.
Ik geef voor mijn eigen gemoedsrust een multivitamine. Druppels van davitamon. Gewoon de aanbevolen dosering. Er zit ook D in.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:14

dromertje2 schreef:
Bigone: hij gaat maar 1 dag in de week naar de creche.
En hij is maar 20 maanden, zelf opscheppen gaat het niet worden.
Hij mag wel gerust met zijn handen eten maar krijgt wel bestek zodat hij kan kiezen.
Rustig zelf eten zit er ook niet in als je kleine zijn bord op de grond gooit en en half uit zijn hoge stoel hangt
Negeren helpt bij hem niet echt, daar wordt hij bozer van.
Als hij s nachts nog wilt drinken, geven we de normale hoeveelheid maar met 2.5 schepjes in plaats van 7.

Maar twintig maanden?? Jouw peuter wil veel zelf bepalen, ik ben twee en ik zeg nee. Vergis je niet op wat ze kunnen, gewoon beetje begeleiden en zelf op laten scheppen wat wel kan. En probeer echt geen aandacht te geven aan het feit dat alles op de grond beland en eet zelf rustig door. Moeilijk maar absoluut niet onmogelijk. Probeer het een week en dan ook echt consequent want als er één ding het allerbelangrijkste is bij het opvoeden van kinderen is het regels, duidelijk omlijnt kader waarbinnen ze zich veilig voelen en stampij kunnen maken, zowel met 2 als met 12 als met 16. Onderschat je peuter niet om zijn leeftijd, maar probeer het.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 14:49

Ik onderschat hem zeker niet maar ik overschat hem ook niet. Dat is even "schadelijk" als onderschatten.
Hij is heel gevoelig als er iets niet lukt. Dus ik stimuleer hem en omkader hem positief.
En het moet veilig blijven natuurlijk, ik ga hem niet negeren als hij met zijn hoofd naar beneden uit de hoge stoel hangt of ik zijn vork zie voorbijvliegen bv.

Hij is zowiezo met alles wat later en hij heeft een beschadigde zenuw in zijn schouder.
Allemaal wel dingen waar je rekening mee moet houden met wat je verwacht van hem.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 14:59

Zolang je kind nog niet te mager wordt (of er op een andere manier ongezond uit gaat zien) zou ik me nog niet te druk maken.
Daarentegen zou ik er dus wél wat meer bovenop zitten... Mijn zoon begon met 2,5 steeds minder dingen te 'lusten', steeds meer werd geweigerd en ik heb dit keer op keer bij het consultatiebureau aangegeven. Daar werd het weggelachen met 'zo zijn peuters', 'maak er geen ding van, hou het gezellig aan tafel' en 'als ie in de puberteit is eet ie de oren van je hoofd'. Hartstikke leuk gezegd natuurlijk en je slikt het voor zoete koek ook nog.

Inmiddels is mijn zoon 7 en heeft een selectieve eetstoornis. Hóe fijn dat iets werd weggelachen wat voor mij, als moeder, niet goed voelde.
Via de huisarts naar de kinderarts, naar de psycholoog en door naar Rintveld eetkliniek. Mijn zoon werd als spoedgeval bovenaan de wachtlijst gezet om 3 maanden intern te komen. Hij ging net naar groep 3, had geen tekorten (alleen vitamine D, maar wie niet), 'enkel' ondergewicht, dus wij hebben besloten om het te laten zoals het is, zolang hij nog goed functioneert.

Overigens hadden de bokkers hierover het hoogste woord, maar volg áltijd je moedergevoel en trek op tijd aan de bel!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 15:09

Tuurlijk, ik zit er ook bovenop maar kan me in sommigevaanpakken beter vinden dan in andere. Met altijd de gedachtevwelke aanpak voor hem het beste is.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 15:15

Volg je eigen hart, kijk naar je kind en pak de adviezen aan waar je wat mee kunt. Succes in ieder geval!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 15:18

Een kind van 20 maanden is nog maar een dreumes Bigone, het baby is er amper af :)

Ik zou voor ik die kleine van ons had, ook gedacht hebben van "opvoeden die hap!" maar ben er wel achter gekomen dat het in de praktijk met een uk die nog zo klein is, toch wel even wat anders is... die zitten tussen de oortjes toch nog wat anders in elkaar dan kindjes die alweer een stukje ouder zijn :)

Die van ons gooide heel veel met eten (sowieso erg gooierig als hij even wat frustratie moest uiten) en kon ook best vervelend doen met uit zijn stoel willen kruipen enzo. Waardeloos gedrag, maar de 1 is wat dat betreft nu eenmaal makkelijker dan de ander.

Maar met de tablet aan gaat het perfect en toen hij een maand of 22 was had ik ineens vanuit het niets eigenlijk, het gevoel dat het beugeltje / zitje wel van zijn Stokke stoel af kon. En inderdaad, ineens bleek hij er zelf op te kunnen klimmen en sindsdien blijft hij hartstikke lief zitten! Het is allemaal maar een fase :)

Zo gek hoe dat dan ineens uit de lucht komt vallen dat ze ineens weer een stukje "gegroeid" zijn en ineens weer veel meer kunnen :)

Wie weet is die van jullie over een paar maanden ook ineens een stuk "groter" geworden net zoals het bij die van ons ging. Het wordt gewoon elke maand meer een "jongetje" en minder een baby +:)+

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 15:44

Mooi gezegd pmarena.. zo is het ook.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-17 15:45

Herken wel wat van wat je zegt over je zoontje. X gooitbmetvalles als hij gefrustreerd is. Jij klimt nu ook zelf in de trip trap met beugel ( en is er zo ook al paar keer uitgevallen), er uit wil hij ook maar hij beseft juist op t kritieke moment dat hij het beter niet doet.

Hij is juist weer uit zo n moeilijke fase en san zue je inderdaad watbhij allemaal bijgeleerd heeft en waarom hij soms zo moeilijk deed.

Zal maar weer wachten op de volgende fase en vooral op het resultaat er van :D

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 15:48

Hier een mannetje van nu ruim 2,5. Ook hier wel periodes van minder goed eten. Hij is nu ook meer fan van wraps en allerlei buitenlands eten als van hollandse pot. Het voordeel van wraps enzo is dat je er van alles in kan doen.
We hebben er eigenlijk nooit een discussie van gemaakt. Niet eten, prima dan niet. Toetje wel altijd, maar dat wil hij ook niet altijd. Ook best. Nou heeft hij genoeg spekjes, dus ben echt niet zo gauw bang dat hij wat tekort komt. Maar ik wil graag eten leuk houden en geen strijd. Dus tja dan eet hij de ene dag wel en de andere keer niet of minder. Het zijn elke keer fases die ook weer over gaan.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 18:00

Mijn kind heeft ect nog nooit vast voedsel goed gegeten op spaghetti na, en is eind van de maand twee...

Daar maak ik me eigenlijk meer zorgen over als een kind wat in fases wel goed eet....

Volg je gevoel dromertje! En laat het los...

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 18:04

Ook geen broodje PSM?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 18:15

Oh dat zou ik ook wel onprettig vinden inderdaad...met die van ons begonnen met staafjes komkommer enzo, heeft een hele tijd alleen wat gesabbeld maar steeds meer gaan knabbelen ervan.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 18:43

Jawel brood en fruit en dus spaghetti, sorry niet heel duidelijk :P had er beter avondeten van kunnen maken :P

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 18:51

Mijn zoontje was ook een slechte eter. Het begin eigenlijk met 9 maanden toen die ander eten mocht gaan eten dan melk. Heeft 1 jaar bijna stil gestaan kwa groei. Gelukkig is het helemaal goed gekomen onderbegeleiding van de kinderarts en diëtist in het ziekenhuis. Volg je eigen gevoel en kijk niet alleen naar gewicht maar ook of die de lengte in gaat. En heel belangrijk of je een tevreden kindje hebt rond lopen.Ik heb m'n eigen gevoel gevolgt was het niet helemaal eens met de diëtist in het ziekenhuis advies klonk geef hem veel van wat ie lust en dan allemaal volle vette producten. Slagroom jus over aardappels chocomel dubbel beleg. Dit heb
ik dus niet gedaan maar gewoon gezond eten. Op dn duur is het allemaal goed gekomen. Blijft een klein dun manneke maar zit fijn in z'n vel en eet nu redelijk. Houd het eten leuk!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-17 19:22

Poeh lastig, ergens ben ik het er mee eens dat het een fase is die vanzelf over gaat. Maar aan de andere kant... Mijn zusje is nu 6, heeft vanaf het begin niks aab avondeten willen eten. Eet niks behalve vlindertjes pasta. Wil ook geen toetje, pannekoeken, patat noem maar op. Haar dieet bestaat uit brood (met beperkt beleg), tomaatjes en vlindertjespasta (andere pasta is not done, en nee ze is niet autistisch.)

Dit houdt ze al meer dan vier jaar vol. Er is een kans dat het bij je zoontje een fase is, maar er is ook een kans dat het geen fase is...