Baby's en doorslapen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Re: Baby's en doorslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:32

Als hij de fles zo snel leeg heeft moet je gaan voor een kleinere speen, prematurenspeen bijvoorbeeld. Hij schreeuwt omdat zijn maag niet zo snel het signaal 'vol' kan geven aan zijn hersenen, dus ondanks dat er al 100ml in zit denken zijn hersenen dat hij nog honger heeft.

Dat je zo graag borstvoeding wil geven is hartstikke goed, als hij zo hard groeit, het er goed op doet en jij voelt je er lekker bij vooral doorgaan! Het is een hele bijzondere periode in je leven met je kleintje en het heeft zo veel voordelen voor jezelf en je mannetje.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:34

Avent flessen zijn gewoon slecht, bijna geen enkel kind kan daar fatsoenlijk uit drinken. Vaak gaan ze veel te snel (een kindje moet 20-30 minuten over een fles doen als ze zo jong zijn)
Kijk eens naar flessen van Dr browns, die zijn echt supergoed en gaan veel minder snel. Mocht de 1 speen nog te snel gaan kan je hier ook prematurenspeentjes halen

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:51

Een andere speen kan helpen, maar wat vaak beter helpt is een andere voedingshouding tijdens het voeden met de fles, waardoor de zwaartekracht en de luchtdruk een minder grote rol spelen. Bij bv gaat de melkstroom steeds langzamer, bij een fles die op de traditionele manier gegeven wordt (baby schuin op de rug, fles schuin) gaat de melk steeds sneller stromen.
Wat je kunt doen is de baby op zijn zij leggen met zijn rug tegen jouw buik. De fles houdt je dan helemaal horizontaal. Hierdoor loopt de melk er niet steeds sneller uit omdat wanneer een fles ent horizontaal gehouden wordt de luchtdruk een veel minder grote rol speelt (de melk wordt niet de speen in gedrukt) en ook de zwaartekracht speelt geen rol bij het in de speen duwen van de melk. Hierdoor moet je kindje aan de fles ook wat harder werken en zal langer over zijn fles doen. Zijn zuigbehoefte wordt daardoor beter vervuld en hij kan zelf beter voelen wanneer zijn maagje vol zit en op tijd stoppen met drinken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:03

Avent was hier ook waardeloos, ging veel te snel. En die Dr. Brown vind ik maar lastige prutsflessen met dat staafje er in, dat is toch niet makkelijk schoon te maken. Maar als het voor een ander werkt is het prima natuurlijk, hier was de Lansinoh hartstikke fijn qua goed moeten drinken en niet te snel, teveel binnen krijgen :)

TS, kan het niet zo zijn dat je met de BV die kleine wat langer wat meer rechtop houdt, en dat hij met een flesje wat sneller meer achterover gelegd wordt, en hij dan simpelweg last krijgt van reflux-klachten?

Die van ons moest je echt niet op zijn ruggetje (bijna) plat neerleggen namelijk, altijd half rechtop houden want anders was hij echt niet blij :(:)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:34

Dr browns gooi je gewoon in de vaatwasser hoor pmarena, nooit problemen mee gehad en wordt brandschoon :)

Fles geven deed ik hier tot een maand of 4 ook op zijn linkerzij liggend op een kussen die op mijn schoot lag. Zo drinken ze inderdaad rustiger :j

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:38

Ik vind het een vies idee dat je nooit eens lekker door dat buisje kan ragen... ;)

[edit] oh ze hebben er een speciaal smal borsteltje voor te koop zie ik... ik vind het maar extra gedoe gewoon, als het niet nodig is dan kies ik liever voor een makkelijker schoon te houden optie :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 25-01-17 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:40

Ik had daar een minirager voor! Ze zijn er wel hoor. :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:42

Ja ik vond hem ook net, dacht toch eens zoeken want ik neem toch aan dat er wel meer mensen zijn die dat ding wel van binnen schoon willen maken....die melk heeft toch erge neiging om overal hardnekkige plakresten achter te laten :j

Maarja er zijn dus ook prima flesjes die alleen maar bestaan uit het flesje zelf, met wijde opening zodat je er makkelijk met een afwasborstel in kan. En dan alleen een speen en een ring om die speen mee op de fles te houden. Veel simpeler en met een maatje S speen heb je echt heel erg slow flow en moet een baby echt goed werken om de melk er uit te "melken" :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 25-01-17 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:44

Dat miniborsteltje wordt er standaard bijgeleverd ook :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:52

Er zit gewoon een miniborsteltje bij ervoor :j en je kan de fles ook gebruiken zonder spriet als de lucht het probleem niet is. Pap geef ik bv altijd zonder spriet erin omdat de pap niet door dat tuutje kan.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:53

Ik had juist een baby die na een half uur nog amper iets gedronken had en al heel snel over ben gegaan op speen M. Was echt drama, kind deed wel een uur over de fles en viel iedere keer in slaap, zoog zn lip naar binnen, etc. Op een gegeven moment kon ik em die fles wel gewoon in zn mond leegkiepen, zo zat was ik er van. Nadat ik een andere speen had gehaald verslikte ie zich de eerste keer flink en daarna trok ie zn flessen netjes in 20min leeg. Drama echt waar.

Over dat voldoende drinken, jij zegt dat je hem om de 2 uur wel moet aanleggen, kan het dan niet zijn dat hij per voeding te weinig krijgt, waardoor hij zo vaak komt en hiermee het tekort aanvult? Ik heb echt geen idee hoor, maar ik vind dat ie zo vaak komt voor eten, maar ook daarvan weet ik niet hoe dat bij bv is, dus het is echt puur een gedachte. Kun je trouwens wel heel makkelijk meten door voor en na de voeding te wegen. Het verschil is wat ie heeft gedronken ;) .

Wel fijn dat het toch iets beter lijkt te gaan, dan kun je in ieder geval even een beetje slapen. Hopen dat ie dit zo volhoud en het anders alleen maar beter wordt :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:54

Ja als het te langzaam gaat aan de fles dan even kijken voor speentje met groter gat :j

Idd. als je op een gegeven moment al een half uur met die fles in die snavel zit en er is nog amper wat uit...en je weet dat het over 2 uur alweer piepen om een fles zal zijn....dan zou je wel een trechter willen pakken :D

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 16:01

Toch wel opvallend dat ts verteld over haar slecht slapende zoontje en dat vervolgens het topic grotendeels gaat over voeding. Het gaat bij een baby natuurlijk niet altijd om veel of weinig voeding. Een baby van 3 maanden is nog hartstikke klein en doet in korte tijd zo ontzettend veel indrukken op en ontwikkelt zich constant, ze doorlopen allerlei sprongetjes. De ene baby blijft daar heel kalm bij, de andere baby reageert er heel heftig op. Dan is het logisch dat hij toch regelmatig om zijn moeder vraagt? En dan regelmatig een slokje drinken wil bij zijn moeder, omdat dat bij borstgevoede baby's nou eenmaal veel gevoel van veiligheid geeft.
Het is natuurlijk goed om in de gaten te houden of het drinke goed gaat, maar gezien zijn groei ligt daar niet het probleem.
Misschien kun je meer gaan oefenen met het hechten met zijn vader? Veel huid op huid contact terwijl jij even een wandelingetje gaat maken? Fijn voor de vader en ook fijn voor jezelf, even tijd voor jezelf.
Ik kan me nog heel goed herinneren hoe heerlijk ik het vond om even 1 of 2 uurtjes weg te zijn, wetende dat baby geen honger had en dat ze gewoon veilig bij haar vader was.
Uiteindelijk wordt het makkelijker, cliché maar echt waar. Ik zou gewoon voor nu zoveel mogelijk genieten van kleine baby lekker bij je.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 16:15

Ik denk inderdaad zoals JackenJill aangeeft het niet met echte honger te maken heeft maar ik had dit topic ook meer aangemaakt om tips te krijgen hoe ik het kleintje het zo comfortabel mogelijk maak.
De tips van de flesjes ga ik zeker iets mee doen, vanavond ga ik eens kijken naar de brown flesjes, zie dat ze ook niet erg duur zijn dus ga er zeker 1 van bestellen.
Ook ga ik me oriënteren naar de flesjes die hier ook zijn genoemd.

Siesjuh, ik heb het wel eens gevraagd bij het consultatie bureau of het zou kunnen dat hij te weinig krijgt, maar dan lachen ze me nog net niet uit omdat ze zien dat het een gigantische prop van een baby aan het worden is. Ook hebben zij mij daar uitgelegd dat borstvoeding veel lichter verteerbaar is dan kunstvoeding. Maar als ik dan op internet kijk en staat dat dat je zo'n 8 keer per dag ongeveer aan zou moeten leggen dan klopt dit bij mij dus weer totaal niet.

Wat wel zo is en dat is een beetje mijn fout, ik heb de baby denk ik aangeleerd dat het oke is om bij mij aan de borst in slaap te mogen vallen. Als hij zat is heb ik vaak niet eens de kans om hem een bulkje te laten geven omdat hij dan slaapt. We zijn er nu mee bezig dat ik hem moe maar nog wel wakker in bed leg maar dat is best wel moeilijk. Het werd eerder namelijk zo gek dat hij alleen nog maar bij mij in de armen wou slapen. Nu we het zo oefenen gaat het al wel een stuk beter.

En het is een baby wat echt alles wilt zien, hij doet dus heel veel indrukken op.
Hij word soms zo druk dat ik vaak ergens alleen ga zitten met hem waar hij niet zoveel hoort en ziet qua lampen. Ik weet niet of het kan, maar wellicht door zijn drukke gedoe '' verbrandt'' hij gewoon heel snel zijn voeding? Geen idee of dat kan :Y) :+

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 16:24

Het kan natuurlijk ook zijn maag of buikje zijn. In zijn bedje ligt hij plat. Wellicht toch verborgen reflux? Drinken verzacht dan weer de pijn, en liggen bij mama is vaak schuin ipv plat op zijn rug?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 16:25

Op zich vind ik bij 3 maanden elke 2 uur voeden wel vaak, zelfs met bv. Maar ik heb ook alleen maar mijn eigen zoon als referentie en die kwam de eerste 2 maanden weliswaar elke 1,5 uur (echt, ik was gesloopt), maar die liet snel daarna wel meer tijd tussen de voedingen. Ook al was dat ook zo'n joekel (met reuzenhonger). Maar, om je gerust te stellen, die is nu 10 maanden en slaapt sinds een maandje ook 12 uur achter elkaar (krijgt nog bv, veel te fijn om mee te stoppen). Om Frozen te quoten: let it goooooooooo! Acceptatie maakte het voor mij een stuk makkelijker.

Mits er niets medisch aan de hand is. Hij groeit goed, dus krijgt vast voldoende binnen. Maar misschien stiekem toch iets refluxachtigs? Omdat je zegt dat hij begint met schreeuwen zodra je klaar bent met voeden. Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar ben je al bij huisarts geweest?

Edit: Hannanas vraagt zich hetzelfde af.

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-17 16:37

Omdat wij ook dachten dat hij reflux had, zijn wij hiervoor naar de kinderarts geweest en zij dacht hier absoluut niet aan. Wel vertelde ze mij dat het maagklepje van baby's nog niet optimaal sluit en dat er wel eens een mondje terug word gegeven. Wij hebben dit een paar keer gezien tot nu toe maar dat valt op 1 hand nog te tellen.

Misschien best wel oudbollig ook, maar toen Yunio hier nog was hebben wij baby taal geoefend.
Wellicht zullen sommige mensen zeggen bullshit, maar daardoor weet ik nu wel veel beter wat hij wilt.
Zullen baby's met reflux ook niet veel meer huilen? En anders huilen?
Het lijkt nu misschien dat hij aldoor huilt, maar ik hoor hem eigenlijk alleen als hij honger heeft?

En hij begint alleen te huilen na de voeding als ik hem een flesje geef, dit doet hij dus niet aan de borst.
Hij is recent nog helemaal na gekeken door zowel het consultatie bureau als door kinderarts/huisarts omdat hij wat koortsig was van een vaccinatie maar dit is al wel 2/3 weken geleden.
Alleen is dat probleem niet recent ontstaan dat was gelijk al.

Ik heb het ook al wel eens na gevraagd bij het consultatie bureau en daar krijg ik als antwoord dat hij die genegenheid wat hij bij mij krijgt aan de borst waarschijnlijk niet krijgt via een flesje.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 16:41

Ze noemen het niet voor niets verborgen reflux :)

Bij een baby die dat heeft zie je niet dat er melk uit komt, omdat ze het vaak weer terug slikken.
Maar je merkt het vooral aan niet graag plat(ter) op de rug willen liggen, veel willen "zitten" dus, en ook veel willen drinken want het zuigen / drinken van kleine slokjes verzacht het vervelende gevoel.

Vandaar dat het misschien niet zozeer het flesje an sich is, maar meer de houding die daarbij aangenomen wordt...als baby na flesje sneller platter gelegd wordt dan aan de borst dan gaat baby natuurlijk piepen omdat die melk terugkomt :(:)

Maar dat weet je alleen zelf of kleine in andere houding ligt tijdens en na het drinken :)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 16:47

Een dikke thumbs up da je borstvoeding geeft!! Laat je maar niks wijsmaken van flesjes ofzo. Je geeft het beste aan je kindje, supermama! Hier ook een borstvoedingmama met een kleintje van 7maanden.
Eigenlijk is het heel gezond dat ze regelmatig willen eten. Zo blijft de suikerspiegel op een regelmatig peil en dat is dan weer beter voor de ontwikkeling in het algemeen. Maar ik snap het, elk uur eruit moeten, dat is pittig.
Wij hebben daarom al snel de dochter op haar eigen kamer gelegen en dat werkt beter. Ook heel strak instoppen werkt hier goed. Maar hier sta ik ook nog 2 a 3 keer op.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 17:12

Excuus, ik had niet begrepen dat het huilen alleen na een flesje is (ik moet beter lezen).

Mondje terug geven is normaal, dat is hier pas opgehouden toen gup meer vaste voeding kreeg, dus tegen een maand of 6. Dan klinkt het idd vooral als mamahonger. Kun je nog proberen papa een acceptabel alternatief te maken (laat papa zijn zoon lekker inknopen in een draagdoek tijdens het wandelen, badderen met papa, het gaat toch vooral om fysiek contact) zodat jij vaker je handen vrij hebt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 17:30

x_Quinta_x schreef:
Een dikke thumbs up da je borstvoeding geeft!! Laat je maar niks wijsmaken van flesjes ofzo. Je geeft het beste aan je kindje, supermama!

Ja; want als met KV geef je slechter aan je kind en ben je geen supermama!

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 17:31

Iedere twee uur is voor een baby van drie maanden niet uitzonderlijk. Voor de ontwikkeling van de hersenen is een gelijkmatige suikerspiegel het beste en je baby bereikt dat met regelmatig een beetje drinken. Bovendien is het maagje ook nog niet zo groot.

Qua slapen, een normale slaapcyclus van een baby duurt ongeveer drie kwartier. Een baby moet er nog aan wennen om meerdere slaapcycli aan elkaar te verbinden en zo langer aan een stuk te slapen. Huid op huid contact, een droomvoeding en dergelijke kunnen daarbij helpen. Voor een droomvoeding leg je je kindje aan als het in de lichte slaap is maar voordat het echt wakker wordt. Doordat ze niet echt heel wakker worden, maar wel aan hun zuigbehoefte voldaan wordt en ze lekker warme melk in hun maagje hebben slapen ze vaak zo weer lekker verder.

En aan de borst in slaap vallen is hee normaal babygedrag. Dat leer je ze niet aan. Bij mama voelen ze zich veilig en geborgen en er is geen fijner plekje om lekker te slapen. Biologisch gezien is het voor een baby juist heel onnatuurlijk om alleen in een bedje te slapen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 17:41

Esplendido schreef:
Iedere twee uur is voor een baby van drie maanden niet uitzonderlijk. Voor de ontwikkeling van de hersenen is een gelijkmatige suikerspiegel het beste en je baby bereikt dat met regelmatig een beetje drinken. Bovendien is het maagje ook nog niet zo groot.

Qua slapen, een normale slaapcyclus van een baby duurt ongeveer drie kwartier. Een baby moet er nog aan wennen om meerdere slaapcycli aan elkaar te verbinden en zo langer aan een stuk te slapen. Huid op huid contact, een droomvoeding en dergelijke kunnen daarbij helpen. Voor een droomvoeding leg je je kindje aan als het in de lichte slaap is maar voordat het echt wakker wordt. Doordat ze niet echt heel wakker worden, maar wel aan hun zuigbehoefte voldaan wordt en ze lekker warme melk in hun maagje hebben slapen ze vaak zo weer lekker verder.

En aan de borst in slaap vallen is hee normaal babygedrag. Dat leer je ze niet aan. Bij mama voelen ze zich veilig en geborgen en er is geen fijner plekje om lekker te slapen. Biologisch gezien is het voor een baby juist heel onnatuurlijk om alleen in een bedje te slapen.

Allemaal logisch en begrijpelijk (vandaar: let it goooooooo), maar het is wel fijn als je baby ook af en toe iemand anders als veiligheidsboei accepteert.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 17:48

Brainless schreef:
x_Quinta_x schreef:
Een dikke thumbs up da je borstvoeding geeft!! Laat je maar niks wijsmaken van flesjes ofzo. Je geeft het beste aan je kindje, supermama!

Ja; want als met KV geef je slechter aan je kind en ben je geen supermama!

Ik dacht t en jij zegt...
Dat eeuwige superieure gedoe over moeder die borstvoeding geven. Als borstvoeding bepaald of je wel of niet Een goede moeder bent is de wereld nog gekker dan ik al dacht.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 18:05

Esplendido schreef:

Mijn dochter viel ook heel lang aan de borst in slaap. Ik vond het helemaal prima, geen gedoe met een verdrietige baby in bed leggen. Ik legde haar gewoon slapend in bed. Ik heb haar heel lang gevoed dus uiteindelijk viel ze er niet meer bij in slaap en zijn we gaan oefenen met het zelf in slaap vallen in haar bed. Ze is nu 4 en ze slaapt gewoon prima! Zou me er dus geen zorgen over maken.