Reiki, kwakzalverij of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 16:02

Ik heb geen verstand van Reiki maar masseren helpt natuurlijk wel.

Even heel theoretisch uitgelicht.
Een spier bestaat uit bundeltjes die weer opgedeeld zijn in bundeltjes en als je spierpijn hebt, verzuurt er een bundeltje en dat voelt als een knoopje wat een ervaren iemand goed kan voelen.
Doordat een bundeltje verkort/verknoopt, wordt de rest uitgerekt wat ook niet prettig voelt.
Spierpijn kan komen door een blessure of stress of beide.
Door al je energie te stoppen in je handen kun je een bundel warmte/energie overbrengen naar een ander levend wezen.
Net zoals een sporter al zijn energie bundelt om de speer te werpen naar de plek die hij wil of de kogelstoter.
Die warmte/energie zorgt er dan voor dat de knoop los komt en de spier weer in zij oorspronkelijke staat geraakt en de pijn trekt weg.

Eigenlijk is dat knoopje of die bundel knoopjes een blokkade in het lichaam waardoor de energie niet kan stromen door het lichaam en het zelfherstelend vermogen niet lukt.
Door die blokkade te verhelpen door massage of enkel handoplegging kan de pijn weg trekken.

Grappige is dat veel mensen kunnen genieten van een hotstone massage .
Daar worden geen mensenhanden opgelegd maar hete stenen en dat werkt ook .
En zo kunnen dieren met hun aanwezigheid ook weer positieve energie geven waardoor mensen ontspannen en ontstressen.
Doen die dieren dan aan Reiki?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 17:10

Ik zie iedere energie als het zelfde, alleen geven mensen er andere namen aan. Zoals bv Sirius energie of Reiki, en om Reiki te mogen geven moet je eerst je graden halen. Waar van de prijzen ook erg verschillen, sommige vragen echt veel geld.

Anoniem

Re: Reiki, kwakzalverij of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 18:11

Ik heb last van maagzuur van het kerstdiner. Kan iemand dat even wegtelepatheren? Ik roep wel wanneer het genoeg is. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 18:26

Mag ik je heel telepathisch wat melk aanbevelen?
En het heerst, los van het kerstdiner :))

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 18:44

Kuggur schreef:
A3a1 schreef:
Dat de sceptici, zonder enig bewijs, het afdoen als kletskoek.

/

Hoewel ik weet dat het zoals de ijslanders zo mooi zeggen "water op een gans spetteren" is toch nog maar een keer: de bewijslast ligt nooit bij "de sceptici".

Het is het volste recht van de sceptici om sceptisch te zijn.
...maar het grote punt is natuurlijk wel, dat dit niets en nimmendal met wetenschap van doen heeft, op zijn Grunnings is het gewoon "boer Kreulis is teugen".
Dat mag.
En hij hoeft niet te bewijzen waarom hij teugen is.

(Een wetenschapper onderzoekt en is nieuwsgierig en is zich bewust van de 'randen' van onze/ zijn of haar eigen kennis.)

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 18:55

Mijn tante is reikimaster en doet wel eens zonder dat ze t van te voren telt reiki op afstand. Ik voel dat heel goed als ik ze daarna bel of ze bezig was klopt altijd. Maar de ex van mijn vader kon er niet tegen die werd dan kotsmisselijk

Henniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:05

Heb vluchtig het topic doorgelezen.
Wat ik me afvraag waarom komen sommige die Reiki geven niet door een bepaald persoon heen?
Als ik kijk naar mezelf amper iemand komt door mij heen hoe kan dit dan? Oké ik kamp met pijn maar is dat dan de voornaamste reden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:16

Lente schreef:
Mag ik je heel telepathisch wat melk aanbevelen?
En het heerst, los van het kerstdiner :))

Ja, maar ik zie mezelf als een n=1 experiment. Als mijn maagzuur vanavond opeens weggaat, dan weet ik zeker dat iemand het spiritueel-energetisch uit mijn chakra's gebonjourd heeft. :j

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:27

marleen_usar schreef:
Vraag Ghoya maar die had al jaren pijn in haar nek, heeft na de afstand healing nooit geen pijn meer gehad.En nee je hoeft er niet in te geloven, want het werkt altijd.

En opdringen doe ik niet, als iemand radeloos is en hulp zoekt dan stuur ik netjes een pb.

Gohya is anders pas geleden aan een Stenose in haar nek geopereerd.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:29

Ik heb echt hele goede ervaringen met Reiki, zowel ik zelf als mijn pony!!

Ik was echt ontzéttend scheef! Mijn rechterschouder stond omlaag en naar voren. Mijn linker heup was een cm langer dan de rechter. Met reiki is dit helemaal goed gekomen! Ik ben nu weer helemaal recht.

Mijn pony had moeite met stelling en buiging, was strak in haar hals en sloeg veel met haar hoofd. Ook dit is helemaal verholpen.

Een mens kan nog denken 'oh dit helpt!' Of 'o dit gaat echt niet werken', maar een dier denkt dit niet, dus dat is voor mij een bewijs dat dit toch echt wel helpt! Het verschil bij mij en mijn pony is echt enorm!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:31

Maar als jij om welke reden dan ook rechter geworden bent dan is het toch logisch dat dat hoe dan ook doorwerkt op je paard? :)

Ik ben en blijf sceptisch trouwens, ook al heb ik zelf goede ervaringen met reiki :))

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:31

Larissajulia schreef:
Ik heb echt hele goede ervaringen met Reiki, zowel ik zelf als mijn pony!!

Ik was echt ontzéttend scheef! Mijn rechterschouder stond omlaag en naar voren. Mijn linker heup was een cm langer dan de rechter. Met reiki is dit helemaal goed gekomen! Ik ben nu weer helemaal recht.
!

:') :') :')

Ik kruip maar weer in de meelees stand :D

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:35

Ja, t viel niet zo erg op als t klinkt hoor, maar t was wel erg :')

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:41

marleen_usar schreef:
Vraag Ghoya maar die had al jaren pijn in haar nek, heeft na de afstand healing nooit geen pijn meer gehad.En nee je hoeft er niet in te geloven, want het werkt altijd.

En opdringen doe ik niet, als iemand radeloos is en hulp zoekt dan stuur ik netjes een pb.

een nette therapeut noemt geen namen van degene die ze behandeld heeft....
en pijn heeft ze nog wel gehad volgens mij.

Wil trouwens niet zeggen dat ik vind dat reiki niet helpt. Maar heb wel al van verschillende mensen gehoord dat jij best opdringerig over kan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:54

Je hebt mij ooit eens een pb gestuurd, en toen ik reageerde gaf je tot 2 keer toe niet thuis.
Daar kan ik dan ook niks mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 19:56

Laten we het niet persoonlijk maken. :)
Zou jammer zijn.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 20:05

marleen_usar schreef:
Ik zie iedere energie als het zelfde, alleen geven mensen er andere namen aan. Zoals bv Sirius energie of Reiki, en om Reiki te mogen geven moet je eerst je graden halen. Waar van de prijzen ook erg verschillen, sommige vragen echt veel geld.

Maar wat voor energie zou dat moeten zijn dan?
Jij zegt ook mensen via foto's te kunnen behandelen toch? Heb je daar ouderwetse, analoge foto's voor nodig, of kan dat ook met digitale foto's? Hoe ligt die energie daarin opgeslagen dan, zodat jij die kunt voelen? Bevatten foto's van mensen meer bytes aan informatie dan foto's zonder mensen? Hebben pixels waarop licht weerkaatst door mensen is gevallen, meer dan die 256^3 (255 intensiteiten plus een nulwaarde voor alledrie de beeldschermkleuren rood, groen en blauw) bits aan informatie?
En wat voor veranderingen veroorzaakt jouw energie op de pigmenten van een ouderwetse kleuren- of zwartwitfilm?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 20:06

Ik schaar het onder hetzelfde als bijv magneet sieraden (ala biostabiel).
Ik draag een energetix ring en een energetix armband.
Gekocht omdat ik ze mooi vond, en er worden allerlei krachten aan toegeschreven.
Zo zou je meer energie krijgen, zou het goed zijn voor hoofdpijnklachten, etc....
Ik draag ze 24/7, merk er niks van :n
Maar toch zijn er heel veel mensen die beweren baat te hebben bij deze sieradenlijn....

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 20:07

Misschien moeten we het niet persoonlijk maken idd, maar in het geval van Marleen beweert zij gaven te hebben en mensen op bokt te behandelen. Nou wil het toeval dat de mensen die vonden dat haar behandeling werkte, bij voorbaat al 'believers' waren. Er zijn meerdere sceptici die zich hebben aangeboden, maar ik geloof dat daar nooit iets uit is gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 20:08

Nou als iemand hier op bokt zo stellig beweert dat zij bepaalde gaven heeft... dan geef ik daar gewoon m'n mening over.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 20:18

Henniie schreef:
Heb vluchtig het topic doorgelezen.
Wat ik me afvraag waarom komen sommige die Reiki geven niet door een bepaald persoon heen?
Als ik kijk naar mezelf amper iemand komt door mij heen hoe kan dit dan? Oké ik kamp met pijn maar is dat dan de voornaamste reden?

Ik vind dit een goede vraag - en nu het antwoord nog...
Ten eerste: rot dat je pijn hebt!
2e: puur rationeel: pijn is een alarmsignaal, dus dat "een" geneesmethode niet het alarm, maar de oorzaak aanpakt - dat kan en dat kan een boel werk zijn.
(= Het werkt wel, maar het resultaat laat op zich wachten.)

En het lijkt mij dat je niet 'door een persoon heen' hoeft. (In de new age beweging heb je van die krengen die een mens met pijn, ziekte, ellende wisten te vertellen 'dat je dingen niet goed deed', etc. maar hoe het concreet wel moest, dat bleef wat vaag.)

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 20:26

Eventjes ook door het topic gelezen en ik vraag me wat af, dit lijkt enorm op wat mijn oma kan, dit heeft ze toen ik een kind was ook vaker bij mij en mijn opa gedaan. Dit leek altijd te helpen en je voelde je erna altijd beter opgeladen en minder gespannen.

Maar wat mijn oma doet is een paar cm boven de huid en het erna afslaan? (Met de handen naast het lichaam een naar onder wapperende/slaande beweging maken) Ze zegt dat dit is om de slechte energie los te laten en niet zelf op te slaan. Iemand hier die daar ook ervaring mee heeft?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 21:21

Janneke2 schreef:
Kuggur schreef:

Hoewel ik weet dat het zoals de ijslanders zo mooi zeggen "water op een gans spetteren" is toch nog maar een keer: de bewijslast ligt nooit bij "de sceptici".

Het is het volste recht van de sceptici om sceptisch te zijn.
...maar het grote punt is natuurlijk wel, dat dit niets en nimmendal met wetenschap van doen heeft, op zijn Grunnings is het gewoon "boer Kreulis is teugen".
Dat mag.
En hij hoeft niet te bewijzen waarom hij teugen is.

(Een wetenschapper onderzoekt en is nieuwsgierig en is zich bewust van de 'randen' van onze/ zijn of haar eigen kennis.)

Je bent zelf wetenschapper zeg je; hoe is het mogelijk dat je zo een onbegrip lijkt te hebben van basis methodologie?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 22:16

Kuggur schreef:
Je bent zelf wetenschapper zeg je; hoe is het mogelijk dat je zo een onbegrip lijkt te hebben van basis methodologie?

No comment.

(Het waarom heb ik eerder al verwoord.)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-16 23:33

marleen_usar schreef:

Volgens mij, is Ghoya aan haar nek geopereerd. Dus dat heeft niets met reiki te maken.