pmarena schreef:Ik ben erg benieuwd, omdat je zo specifiek benoemd dat niet gevaccineerde kinderen de bron van besmetting zouden zijn voor zwakkeren in de samenleving
Je begrijpt toch ook wel dat wèl gevaccineerden net zo goed ziektes op kunnen pakken en door kunnen geven?
En hoe denk je dat een niet gevaccineerde aan een ziekte komt? Die ontwikkelt hem zelf niet spontaan bij het eten van een boterham hoor

Omdat ik het idee hebt dat je niet helemaal snapt hoe een vaccin helpt bij immuniseren, zal ik het even uitleggen. Zelfs studeer ik diergeneeskunde, waarbij vaccinatie ook belangrijk is en durf ik wel te zeggen dat ik op het onderwerp van immuniteit inmiddels behoorlijk wat kennis heb. Of je mij gelooft op mijn woord is aan jou, maar ik wil ook best delen welke boeken de faculteit gebruikt om ons hierin te onderwijzen.
De basis van het immuunsysteem begint bij het maken van afweercellen. Deze cellen hebben dan nog niet de mogelijkheid om te reageren op antigenen met o.a. antistoffen. Om zo'n dergelijke cel specifiek te laten reageren op een bepaald antigeen, zijn er andere cellen die antigenen kunnen "vangen" en deze presenteren aan de afweercellen. De afweercellen kunnen vanaf dan reageren op dat specifieke antigeen en zorgen dat die antigenen en hun bron (virus, bacterie, etc.) kunnen worden opgeruimd.
Zodra het lichaam eens in contact is geweest met zo'n antigeen, blijven er geheugencellen bestaan die kunnen reageren als het antigeen weer wordt gevonden in het lichaam. Let op! Het lichaam is dan dus wel opnieuw geïnfecteerd, maar kan vaak het antigeen en de bron zo snel opruimen dat de verspreiding vrijwel nihil is.
Bij een inenting wordt een verzwakt of niet werkzame bron van antigenen ingespoten. Dit is bijvoorbeeld een virus dat niet meer cellen binnen kan dringen, maar nog wel de antigenen draagt om herkend te worden. Net zoals bij natuurlijk immunisatie gebeurt, wordt dit antigeen dan gepresenteerd aan de afweercellen en ontwikkel je geheugencellen tegen dit antigeen. Het lichaam is dan net zo geïmmuniseerd als dat het natuurlijk zou zijn, zonder daar eerst ziek van te zijn geworden en soms is zelfs dood voorkomen op deze manier. Dood bij infectie vindt namelijk plaats omdat het afweersysteem niet snel genoeg kan zijn met de ontwikkeling van de afweercellen.
Vaccins beschermen helaas niet altijd. Als je afweersysteem al wat te verdragen heeft gehad kan het best zijn dat het alsnog wat langzamer reageert en dat je dus als gevaccineerde wel besmettelijk bent. Ook kan het zijn dat een virus is gemuteerd, waardoor het virus dat jij ingespoten hebt gekregen andere antigenen heeft dan de antigenen waarop jouw afweercellen reageren. Ook dan wordt je dus ziek, omdat je alsnog de primaire infectie doormaakt.
Hierom zijn gevaccineerde veel minder snel de bron van infecties voor zogeheten YOPI's (Young, Old, Pregnant and Immune-deficient). De infectie wordt namelijk zo snel aangepakt, omdat het lichaam er al op is ingespeeld, dat de het geen kans krijgt zich ter verspreiden naar andere mensen. Als het vaccin door één van bovenstaande redenen helaas niet helpt de primaire infectie te voorkomen, dan kunnen zelfs de gevaccineerden al ziek worden van een besmette boterham

Citaat:
Wat betreft niet meer kritisch zijn heb je het helemaal fout. Uiteraard ben ik nog wel kritisch, op alles van beide kanten omdat je als normaal mens simpelweg niet alles na kan gaan wat iedereen beweerd en uiteindelijk toch maar vooral op je gevoel moet vertrouwen wie je denkt dat de waarheid spreekt,
Voor zulke mensen is het echt een grote stap om buiten de lijntjes te denken. En vervolgens nog het lef te hebben om hun bevindingen wereldkundig te maken...omdat de kans groot is dat hun carrière daardoor kapot gemaakt wordt. Die mensen lezen alle onderzoeken die los en vast zitten en weten ze op waarde te schatten. Die zouden het liefste willen dat het gewoon allemaal in orde zou zijn maar als dat keer op keer niet zo blijkt te zijn dan maken ze dat wereldkundig. En daar kan je vanalles over vinden, zoals via lezingen die gelukkig ook vaak online geplaatst worden.
Waarom vinden mensen de meningen van zulke èchte experts uit de PRAKTIJK minder waard dan de meningen van degenen die het vaccin maken of er op andere manier hun geld aan verdienen en die zeggen dat alles wel okee is?
Ik vind dat raar

Er zijn gewoon GEEN bewijzen dat het ècht veilig is. want er is niet (en al helemaal niet langdurig en secuur) op babies getest want dat is on-etisch. Ik vind het geen prettig idee dat men zegt de gemiddelde volwassen kerel kan er tegen DUS een baby ook, en die geven we gewoon exact dezelfde dosis, komt wel goed schatje

Ik ben het helemaal met je eens dat er geen bewijzen zijn van de échte veiligheid van vaccinaties voor baby's. Wat er echter in de praktijk wordt gezien zijn de uitzonderingen. Dat maakt de praktijk minder waardig qua data. Voordat vaccins namelijk gebruikt mogen worden, zijn er meerdere tests op gedaan en onderzoeken naar gedaan om ze te testen op veiligheid (en deze zijn niet alleen op muizen en ratten). Zoals al eerder gezegd, dat ene geval in de praktijk kan niet worden overtrokken over het algemeen. Statistisch gezien zijn de gevallen in de praktijk zo nihil dat ze (bot gezegd) verwaarloosbaar zijn. Dat maakt het nog niet minder naar voor de ouders die het meemaken met hun kind en wiens verhalen je dus online leest. Maar voor elke stof die je vervangt door een ander zal wel iemand allergisch zijn. Hoe je het ook wendt of keert, deze gevallen zijn niet te voorkomen.
Wel moet ik er aan toevoegen dat dit hierboven slaat op het ideaalbeeld van de vaccins. Ik geef ook toe dat de realiteit leert dat er bij medicijnen nogal eens wordt geknoeid met bepaalde onderzoeken. Daarom raad ik je ook aan om naar reviews te zoeken i.p.v. individuele onderzoeken. Een review is een wetenschappelijk artikel die verschillende onderzoeken tegen elkaar opweegt en een conclusie trekt uit alle onderzoeken bij elkaar. In de wetenschappelijke wereld staan reviews ook aangeschreven als meest betrouwbare literatuur.