Vermoeden kindermishandeling, wat moet ik doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Re: Vermoeden kindermishandeling, wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 22:50

TS, je zou in uiterst geval ook nog de wethouder Jeugdzaken kunnen aanschrijven. Niet de meest nobele weg misschien, maar dat zou zomaar de aandacht kunnen genereren die je zoekt voor (de kinderen van) je buren.

Alhoewel ik sommige van je berichten meer interpreteer als overlast van je buren, begrijp ik ook van je dat je serieus vreest dat er sprake is van een onveilig opvoedklimaat. Ik vind het een opluchting om te lezen dat jij wel je nek uit wil blijven steken voor kinderen in nood!

amyblub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-17 23:39

Jeetje wat triest zeg, voornamelijk voor die kinderen... :(
Ben benieuwd wat eruit komt als er iemand komt luisteren!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 00:03

Waar ik hier echt beroerd van wordt is de traagheid van alle instanties.
Hoeveel moet er gebeuren voor er echt iets gruwelijk misgaat..
Ik ben meer van liever te vroeg ingrijpen dan een minuut te laat.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 00:10

Hier ben ik het helemaal mee eens. TS wordt hier in het topic een beetje verweten dat ze zeurt en dat het misschien niet zo erg is of dat het asos zijn of psychisch gestoorde kinderen.

Wat er gebeurt is niet normaal en bij elke melding zouden de alarmbellen moeten gaan rinkelen. Het gaat verdorie om weerloze kinderen. Beter te vaak of te vroeg ingrijpen dan te laat. Hebben ze dan niets geleerd van vreselijk gebeurtenissen met kinderen de afgelopen paar jaar? Waarbij instanties op de hoogte waren maar niets deden?

knollentuin schreef:

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 00:31

Instanties doen echt weinig tot niks, je moet hun achter de reed aan zitten voor er iets gebeurd en dan is het nog minimaal want meer dan praten gebeurd er vaak niet.

Zou gewoon idd van elke keer dat er wat voorvalt een melding maken als ze zien hoe vaak zoiets gebeurd komt er misschien meer Schot in de zaak. En komt het door de moeder zelf of door gaar vriend? Misschien zijn het niet alleen de kinderen maar ook zij die het zwaar te verduren krijgt door haar vriend en het afreageert op de kinderen. Ik ben dan zo iemand die zegt wegwezen maar zijn er zat die dat niet durfen

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 00:47

geerke schreef:
Tink89 schreef:
De dierenbescherming?

ik geloof dat je inderdaad soms beter een hond kunt zijn,dan word er wel ingegrepen

Nou nee hoor, ook die zijn aan regels gebonden. Op mijn vorige adres hadden de bovenburen een bordeaux dog. De hond werd om 12.00 uur voor het eerst "uitgelaten" (poepen/plassen voor de deur) waarna de eigenaren weggingen. Om om 3 uur snachts thuis te komen waarbij de hond weer mocht poepen/plassen voor de deur en weer naar binnen tot de volgende dag 12 00 uur.
In de periode afwezigheid van eigenaren (van 12 uur smiddags tot 3 uur snachts) zat de hond voor het open raam met diepe uithalen te huilen.
DE kon er niets mee.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 12-02-17 00:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 00:51

Keell94 schreef:
Instanties doen echt weinig tot niks, je moet hun achter de reed aan zitten voor er iets gebeurd en dan is het nog minimaal want meer dan praten gebeurd er vaak niet.

Instanties zijn aan regels gebonden en dat is maar goed ook. Want als jouw buren jou niet zo zien zitten en daarom meldingen gaan maken worden gelukkig niet te pas en te onpas jouw kinderen uit huis gehaald "voor de zekerheid", "beter te vroeg dan te laat" Dat is niet in het belang van het kind en ouders zijn daarin ook beschermd.

We weten nog altijd niet precies wat zich hier in het gezin afspeelt en wat "de instanties" daar op dit moment mee doen.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 01:01

Ts ik vind je verslagen schokkend om te lezen en ben er naar van. Waar me enorm over verbaas is dat mensen gaan bakkeleien over jaaaa opvoeden is lastig en zijn het gewoon asos of is het mishandeling? Mensen ook wel eens gehoord van psychische en mentale verwaarlozing? Moeder is overduidelijk totaal niet capabel tot het opvoeden van haar kinderen, elke dag zoveel geschreeuw en gegil, denken jullie dat dit onder gevalletje 'lastige kinderen gillen wel eens' valt.... Echt waar....... :(

TS heb je wel eens aan de Kinderombudsman gedacht? Landelijke instantie die tot taak heeft te controleren. Ik zou ze het hele dossier sturen, met alle opnames en al je verslagen.
Ik vind het godsgeklaagd dat die kinderen in die hel moeten zitten die je beschrijft. En zo zijn er weer twee totaal beschadigde kinderen erbij. Zo verschrikkelijk treurig. Tussen niks doen en uit huis plaatsing zit nog een heeeeel scala aan hulpverlening hoor. Opvoedcursus, persoonlijke coach etc etc. Schandalig dat er niks gebeurt. Echt schandalig. Ik zou het hoger gaan opzoeken.
https://www.dekinderombudsman.nl/56/ove ... ombudsman/

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 01:49

TS wat is dit horror. En wat ben jij sterk dat jij dit al vier jaar lang doet.
Maar het maakt mij woest dat de instanties maar stront in hun ogen hebben. Om jezelf op te vreten.

StellaMay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 02:45

Om even op de dierenbescherming terug te komen. Die belde ik natuurlijk niet over de huiselijke overlast. :Y)
Ze hadden al een paar dagen, midden in de winter, 4 tropische schildpadden in een blauw, bevroren kinderbadje op het balkon staan. :brr:

De eerste dag dacht ik nog gewoon dat ze het binnenverblijf aan het schoonmaken waren en ze even ergens kwijt moesten, maar de volgende dag zaten ze er nog en het was heel erg koud.
Dus dierenbescherming was voor mij een logische keuze.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 03:23

aah duidelijk

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 10:24

Nikass schreef:
Keell94 schreef:

Instanties zijn aan regels gebonden en dat is maar goed ook. Want als jouw buren jou niet zo zien zitten en daarom meldingen gaan maken worden gelukkig niet te pas en te onpas jouw kinderen uit huis gehaald "voor de zekerheid", "beter te vroeg dan te laat" Dat is niet in het belang van het kind en ouders zijn daarin ook beschermd.

We weten nog altijd niet precies wat zich hier in het gezin afspeelt en wat "de instanties" daar op dit moment mee doen.

Precies. Hoe moet een instantie er precies achterkomen dat het binnen de 4 muren écht niet goed gaat? Door gedegen onderzoek. En wanneer wordt dit opgestart? Na bijvoorbeeld zorgmeldingen. En dan niet alleen van buren die geschreeuw en gegil horen (wat in veel gezinnen voorkomt wat niet direct iets hoeft te betekenen). Ik heb zelf ook wel eens gedacht: 'Sjonge, als de buren dit horen heb ik zo het AMK op de stoep staan..' :+
Als er dingen niet goed gaan is school in deze een belangrijke factor. Ik denk ook dat als de zorgen die TS heeft terecht zijn, ze op school ook zorgen hebben. Je hebt ook geen idee of er 'achter de schermen' van alles in werking is gezet of niet. En hoe dan? Eerst eens praten met ouders, zorgen bespreekbaar maken. Staan ouders open voor hulp of niet? Belangrijk want ga je dan in het vrijwillig kader hulp inzetten (heeft altijd voorkeur) of ga je het gedwongen kader in? Dan zal de raad toch echt eerst onderzoek moeten doen en komt het uiteindelijk bij de rechter terecht die uitspraak moet doen. Deze processen duren lang. Helaas. Maar..ergens maar goed ook. Want zulke beslissingen eisen gedegen onderzoek en veel periodes van proberen vrijwillig hulp in te zetten. Hoe graag iedereen de kinderen die niet 'goed' worden opgevoed ook uit huis willen hebben, thuis heeft toch voorkeur. Tenzij het echt niet kan uiteraard.
Wat daarnaast voor de instanties een groot probleem is, is prioriteiten stellen. Welk kind gaat voor, waar zijn de zorgen het grootst (tussen de crisissituaties door)..Want je hebt nou eenmaal te doen met een beperkt budget, te weinig personeel en teveel kinderen in complexe opvoedsituaties.
Heel erg lastig en gaat ten koste van veel kinderen. Niemand die het wil maar helaas wel realiteit.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 10:52

Fransje_70 schreef:
Ts ik vind je verslagen schokkend om te lezen en ben er naar van. Waar me enorm over verbaas is dat mensen gaan bakkeleien over jaaaa opvoeden is lastig en zijn het gewoon asos of is het mishandeling? Mensen ook wel eens gehoord van psychische en mentale verwaarlozing? Moeder is overduidelijk totaal niet capabel tot het opvoeden van haar kinderen, elke dag zoveel geschreeuw en gegil, denken jullie dat dit onder gevalletje 'lastige kinderen gillen wel eens' valt.... Echt waar....... :(

TS heb je wel eens aan de Kinderombudsman gedacht? Landelijke instantie die tot taak heeft te controleren. Ik zou ze het hele dossier sturen, met alle opnames en al je verslagen.
Ik vind het godsgeklaagd dat die kinderen in die hel moeten zitten die je beschrijft. En zo zijn er weer twee totaal beschadigde kinderen erbij. Zo verschrikkelijk treurig. Tussen niks doen en uit huis plaatsing zit nog een heeeeel scala aan hulpverlening hoor. Opvoedcursus, persoonlijke coach etc etc. Schandalig dat er niks gebeurt. Echt schandalig. Ik zou het hoger gaan opzoeken.
https://www.dekinderombudsman.nl/56/ove ... ombudsman/

Hoe weet jij nou dat er niks gebeurd?

Majabeestje _/-\o_

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 14:22

Eline ik heb hele stukken van jou tekst alleen gelezen dus ik weet niet zeker of deze vraag / tip al is gesteld / gegeven.
Gezien je in assen woont gok ik er op dat jou verhuurder de actium is.

Wij hebben ook heel wat problemen gehad met de actium op meerdere punten.
Wij zijn echt heel blij van ze af te zijn.
Toen het punt dat we zo goed als dakloos werden omdat hun de boel wilden slopen en ons geen woning wilden toewijzen (erg lang verhaal) heb ik een mail gestuurd naar de gemeente (om precies te zijn de betreffende ambtenaar die over woningtoezicht gaat).
Ineens ging alles in een stroomversnelling en was de actium poes lief.

Sinds dien hebben we problemen gehad in de nieuwe wijk met 2 bewoners en de klachten ook de pan uit rezen.
Politie ed werden redelijk geschift van ons (ken bijna alle agenten in assen).
Ik heb meermalen aangegeven dat een mail richting de gemeente 10 min werk is en zo ineens gingen dingen in de stroomversnelling.
Dit mocht ook wel wand ik heb letterlijk om 2:45 in string shirtje en slagersmes bij mijn buurman voor de deur gestaan om hem vriendelijk te verzoeken of ie rekening wil houden met zijn buren zodat die kunnen slapen (zo dusdanig geschift werd ik alleen persoonlijk al).
Hier gingen al zeker 7 maanden aan slaap tekort aan vooraf dankzij hem (ca 2 a 3 uurtjes per nacht zeker een 4 a 5 nachten per week).

Uiteindelijk zijn beide bewoners opgenomen in het ggz (1 vrijwillig en een verplicht en zit nog vast).
Dit heeft een hele hoop werk gekost van zowel ons en de buurvrouw.
Wij hadden de mazzel dat wij niet alleen last van ze hadden maar de hele buurt.

Dus mijn advies typ je verhaal uit en je gevoelens tegenover de instanties die je zouden moeten helpen maar na 4 jaar nog weinig hebben gepresteerd hebben.
Doe al je schema's, opnames ed erbij en stuur die naar de betreffende ambtenaar zelf en niet naar een assistent oid (je kan hem/haar vinden op de site) en een kopie naar de burgemeester zelf.
Waarschijnlijk hoor je niets van de ambtenaar en of burgemeester zelf maar wel ineens een hele boel van de instanties die je ingeschakeld hebt.
Het is gewoon bezopen dat je wel de volle mep aan huur betaald maar weinig tot geen woongenot hebt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 14:44

Super dat je aan de bel trekt Eline. Hopelijk is het vals alarm maar als het niet zo is moeten ze dit verder onderzoeken en de gepaste maatregelen nemen in het belang van deze kinderen. En de gepaste maatregel is inderdaad niet onmiddellijk uit huis plaatsen. Dit kan en mag enkel na gedegen onderzoek met meerdere (professionele) getuigen.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 21:36

Sorry maar ik vind dit echt een beetje suffe reacties.
Het merendeel van de dingen in de jeugdzorg gaat gewoon goed, en zoals overal waar mensen werken gaan sommige dingen niet goed. Of het lukt bv niet om een rechter te overtuigen van uithuisplaatsing of er moet meer dosier gemaakt worden, of de diverse hulpinstanties communiceren niet goed.
Mij staat de uithuisplaatsing van Hansje, een jaar of 2 geleden op mijn netwerk, waar instanties onder druk van de schreeuwers te snel, mensonterend hebben gehandeld.
De filmpjes van de moeder, doen je het schaamrood op de kaken krijgen, als hulpverlener.

Het is gewoon zo, dat in eerste instantie wordt geprobeerd een kind thuis te houden en de ouders hulp te bieden, hun taak als opvoeder beter neer te zetten.

Zoals overal, heb je situaties, waar de buren zeggen "ik had het niet verwacht, het was zo'n aardige man". Soms zijn mensen erg goed in het vermijden van hulp en zich beter voor te doen dan ze zijn.
Dat zijn de dingen die wij, via de media, te horen krijgen.

Dat dat om misschien nog niet eens 2-3x per jaar gaat, terwijl het merendeel goed gaat, maakt niet dat de hele jeugdzorg slecht is. Maar situatie rondom Hansje maakt wel heel duidelijk dat we heel goed naar onszelf moeten blijven kijken, want er is een bepaald wollig taalgebruik, wat klip en klaar maakt dat we teveel routinematige oneliners zijn gaan gebruiken, die kant noch wal raakt.
Natuurlijk klagen ouders over de begeleiding :+ , das veel gemakkelijker dan hun eigen onvermogen onder ogen te zien ( degene bij wie dit niet geld natuurlijk daargelaten )
knollentuin schreef:

Keell94 schreef:

Zou gewoon idd van elke keer dat er wat voorvalt een melding maken als ze zien hoe vaak zoiets gebeurd komt er misschien meer Schot in de zaak. En komt het door de moeder zelf of door gaar vriend? Misschien zijn het niet alleen de kinderen maar ook zij die het zwaar te verduren krijgt door haar vriend en het afreageert op de kinderen. Ik ben dan zo iemand die zegt wegwezen maar zijn er zat die dat niet durfen

Dus liever te vroeg ingrijpen, wat betekent dat feitelijk voor jullie?

En welke hulp zou je de moeder bieden om haar betere keuzes te laten maken?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 22:22

Ik vind het schandalig dat er kinderen al 4 Jr in dit soort situaties moeten leven.
Ik weet van mezelf dat ik hierin vrij kort door de bocht ben, maar net als t gemak dat mensen een hondje, pony aanschaffen en er niet goed voor kunnen zorgen zo makkelijk is t om wen kindje te krijgen.
Sommige mensen zouden never nooit aan kinderen moeten beginnen.
M'n maag draait om als ik bepaalde situaties zie van verwaarloosde, mishandelde of misbruikte kinderen, wat een nare zieke wereld zitten we toch in. En van mij mogen de instanties alle vrijheden hebben om deze weerloze kinderen te beschermen, zij eerst en dan pas de ouders in mijn ogen.
Sorry zo zie ik het, heb je kinderen, heb je plichten en als er twijfels zijn hoe je het doet dan eerst t kind bescherming bieden.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 23:39

@knollentuin
En hoe zou je dat aan willen pakken, jongens/ meisjes uit bepaalde milieus laten steriliseren?
Afgifte van kind, als er toch een kind komt?

Hoe wil je dat aanpakken?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 23:54

Nou, zo kort door de bocht ben ik niet hoor, je kan t ook overdrijven hé?
:roll:
Maar meer monitoren kan geen kwaad lijkt me.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 01:01

Maar wat versta je dan onder meer monitoren en op welk moment?
En hoeveel tijd geef je mensen om te leren wat jij bedoeld?

Het is zo gemakkelijk om die dingen allemaal te roepen.
Maar hoe uitvoerbaar is het en in welk tijdsbestek?
En hoe eerlijk is het wat jij wil tov mensen die kennelijk niet weten hoe het beter kan, dat niet geleerd hebben en waar dat misschien voor watjes was oid.

Kennelijk wordt er gemonitoort.
Maar eerst moeten die ouders beseffen dat het anders moet.
Dan moeten ze leren hoe het anders moet.

Dat is voor een hoop mensen al een kluif op zich.

Dus als je dit soort dingen roept, vertel er dan meteen even bij hoe dat feitelijk uitgevoerd moet worden.
Alleen al bij mij in de straat zijn er zo 6 kinderen die, volgens de roeptoeters uit huis geplaatst zouden kunnen worden, zonder dat de kinderbescherming maar heeft gekeken.
Maar willen we dat?
De impact op kinderen is enorm, groter dan de impact het hebben van ouders die het moeten leren.

En dat is toch wel wat ik hier uit opmaak.

Citaat:
Ik vind het schandalig dat er kinderen al 4 Jr in dit soort situaties moeten leven.
Ik weet van mezelf dat ik hierin vrij kort door de bocht ben, maar net als t gemak dat mensen een hondje, pony aanschaffen en er niet goed voor kunnen zorgen zo makkelijk is t om wen kindje te krijgen.
Sommige mensen zouden never nooit aan kinderen moeten beginnen.
M'n maag draait om als ik bepaalde situaties zie van verwaarloosde, mishandelde of misbruikte kinderen, wat een nare zieke wereld zitten we toch in. En van mij mogen de instanties alle vrijheden hebben om deze weerloze kinderen te beschermen, zij eerst en dan pas de ouders in mijn ogen.
Sorry zo zie ik het, heb je kinderen, heb je plichten en als er twijfels zijn hoe je het doet dan eerst t kind bescherming bieden.

Overigens zeg ik niet dat er niks moet gebeuren, maar hier gebeurd iets.
En ik keur de tekortkomingen van de ouders niet goed.
En is ieder gezin waar het goed fout gaat er een teveel.

Maar gewoon wat lopen roeptoeteren, zonder naar de gevolgen of de uitvoering en de haalbaarheid te kijken, das zo gemakkelijk.
En niet meenemen dat er altijd dingen zijn waar je geen vat op hebt, is ook zo gemakkelijk, helaas het is de realiteit, we hebben niet overal vat op, de wereld is niet maakbaar, kneedbaar.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 08:47

Ik roeptoerwr omdat er te weinig gebeurd, wat gebeurd er in geval van ts???
Hoe moeilijk is het om bv iemand 24 u in het huis van ts te zetten die hoort wat er gebeurd bij de buren en daarna op gesprek gaat?
Of meteen ingrijpt als er gebonk en geschreeuw is? Dossier vormen en niet met de hedendaagse wachttijden alles duurt zooooolaaaannnggg.
Het is een grote trage logge toestand geworden in alle hulpverlening door de papieren verplichting voor de hulpverleners, ze zitten vast aan protocollen.daar moet echt iets veranderen vind ik. Meer mogen handelen en zijn op de plekken waar t nodig is ipv achter je buro op toestemming moeten wachten tot je een brief mag sturen.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 08:48

Als degene die melding maakt krijg je waarschijnlijk geen informatie van de bevoegde instanties.
Je hebt dan geen idee of en wat er nu gebeurd.
Al zou je maar een briefje krijgen met , we zijn gesprekken aan het voeren met de ouders en met de kinderen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 08:52

Bv dat. Er hoeft verder niks in te staan maar als je maar hoort dat er iets in gang gezet is.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 09:52

knollentuin schreef:
Bv dat. Er hoeft verder niks in te staan maar als je maar hoort dat er iets in gang gezet is.

Ben ik niet met je eens. Ook het feit dat er gesprekken plaatsvinden, is privacygevoelige informatie. Daar heb je als buurvrouw helemaal niks mee te maken. Ook niet als je 'last' hebt van gillende kinderen.

En verder ben ik het volledig met A3a1.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:11

Tink89 schreef:
knollentuin schreef:

Ben ik niet met je eens. Ook het feit dat er gesprekken plaatsvinden, is privacygevoelige informatie. Daar heb je als buurvrouw helemaal niks mee te maken. Ook niet als je 'last' hebt van gillende kinderen.

En verder ben ik het volledig met A3a1.

Ik zou wel eens willen weten of die stelligheid t zelfde is als je in precies dezelfde situatie is als ts.
Het aanbod van woningbouw om te verhuizen vind ik attent van de woningbouw, maar als de hele omgeving zich aanpast aan de situatie veranderd er niks aan de situatie en worden de kinderen niet geholpen. De woningbouw moet wat met de veroorzakers van de overlast en niet de mensen die er last van hebben weghalen. Zo blijft t probleem in stand.
Ik verwonder me steeds meer om de schouderophalende maatschappij.
Passiviteit alom...