The_Cat schreef:Wow.. En ik maar denken dat tomaten gezond waren :p dat wist ik niet
Tip: niet alles op internet is waar. En niet elke 'deskundige' heeft gelijk.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
The_Cat schreef:Wow.. En ik maar denken dat tomaten gezond waren :p dat wist ik niet
Eliine schreef:Maar Sannens dat is toch precies wat ik zeg... dat ze naar een deskundig iemand moet. Over bepaalde dingen zijn wetenschappers het inderdaad nog niet geheel eens. Over een heleboel andere dingen gelukkig wel. Dat ieder lichaam anders werkt ben ik helemaal met je eens. En zeker met het achterliggende probleem van TS is het dus zeer onverstandig om zomaar te blijven aanrommelen en klakkeloos de gegeven tips hier in dit topic aan te nemen. Maar dat is precies wat ik al een paar keer heb gezegd.
Eliine schreef:Anna79 schreef:Houd er rekening mee dat glycemische index iets anders is dan glycemische lading
Aardappel GL 14
Bataat GL 10 dit is zeer laag en dus prima voor je bloedsuikerspiegel en voor mensen met overgewicht echt een aanrader!
Verder is het een totaal ander produkt. Bataat is erg gezond, bevat veel inuline wat helpt je bloedsuikerspiegel te reguleren. En bevatt veel betacaroteen en vit. C . (Bron Weten van Heerlijk eten van Rieneke Dijkinga, orthomoleculair voedingsdeskundige)
En ook deze informatie klopt nietZe rekenen voor de bataat namelijk een portie van 100 gram en bij de aardappelen een portie van 150 gram! Nogal wiedes dat de bataat beter uit de bus komt.
Bij een gelijke portie van 100 gram ontlopen ze elkaar niet veel wat betreft glycemische ladin. Allebei ongeveer 10 GL.
Wat de vitamines betreft. Ook daar scheelt het bij beide niet veel. Nadeel van beide producten is, is dat je ze moet verhitten en er dan al een groot deel Vitamine C verloren gaat. Ook daar hoef je het helaas dus niet voor te doen.
Wat trouwens niet wegneemt dat de zoete aardappel een heerlijk product is! Maar dat vind ik van de aardappel ookGewoon normaal met mate eten, niks aan het handje.
En verder blijf ik bij mijn standpunt. TS ik hoop dat je op zoek gaat naar een deskundig iemand. Van al deze uiteenlopende voedingsfabels ga je je probleem niet opgelost krijgen. En wat je op dit moment eet is echt echt echt niet voldoende.
Koia schreef:Als je af moet gaan op alle verhalen en 'studies' kan je eigenlijk niks meer eten want overal zit wel iets ongezonds aan. Ik kan me de 'glutenvrij' manie nog goed herinneren..niemand had ooit van een gluut gehoord tot een of andere celeb ineens verkondigde dat gluten vergif waren en plots was de halve wereld ineens allergisch voor gluten. Tegenwoordig vind iedereen zichzelf deskundig. Als je alle maaltijden met komkommers gaat vervangen kan je net zo goed alleen op water gaan leven. Koolhydraten zijn echt de duivel niet, een mens haalt energie uit koolhydraten. Vetten en suikers hebben we allemaal gewoon nodig, alleen niet zo bizar veel dat je er dik van gaat worden. Dingen volledig uitbannen doet volgens mij meer kwaad dan goed, probeer het gewoon te matigen.
Eliine schreef:Wat de vitamines betreft. Ook daar scheelt het bij beide niet veel. Nadeel van beide producten is, is dat je ze moet verhitten en er dan al een groot deel Vitamine C verloren gaat. Ook daar hoef je het helaas dus niet voor te doen .
Koia schreef:Als je af moet gaan op alle verhalen en 'studies' kan je eigenlijk niks meer eten want overal zit wel iets ongezonds aan. Ik kan me de 'glutenvrij' manie nog goed herinneren..niemand had ooit van een gluut gehoord tot een of andere celeb ineens verkondigde dat gluten vergif waren en plots was de halve wereld ineens allergisch voor gluten. Tegenwoordig vind iedereen zichzelf deskundig. Als je alle maaltijden met komkommers gaat vervangen kan je net zo goed alleen op water gaan leven. Koolhydraten zijn echt de duivel niet, een mens haalt energie uit koolhydraten. Vetten en suikers hebben we allemaal gewoon nodig, alleen niet zo bizar veel dat je er dik van gaat worden. Dingen volledig uitbannen doet volgens mij meer kwaad dan goed, probeer het gewoon te matigen.
Jannepauli schreef:Citaat:Kook dus eerst water en gooi je groenten, aardappelen etc daar in.
Dan is stomen nog beter..
Maanoogje schreef:Heel veel mensen haten het om dit te doen, maar je kunt al afvallen van het omdraaien van je ontbijt en je avondeten. Veel mensen eten maar een klein tot gewoontjes ontbijt, maar eten veel 's avonds terwijl ze 's middags vaak het meest actief zijn. Als je dus 's ochtends (of desnoods 's middags) je grote maaltijd eet verbruik je hier veel meer calorieën van. Je hoeft hiervoor niet eens je calorie inname te verlagen, je valt al af van hetzelfde gebruik met deze methode. Ik zelf kan dit ook moeilijk elke dag van de week doen, maar met een dag of 2 per week val ik al iets af.
Janneke2 schreef:Ooit at ik als studente in een mensa die stoomde - ik heb in al die jaren sindsdien nooit de behoefte gevoeld om mijn eten te stomen.
(Wellicht zijn er inmiddels goede apparaten voor "de mensen thuis" waar smakelijk eten uit komt, ipv heerlijke geuren en smakeloos eten....)
Janneke2 schreef:Koia schreef:Als je af moet gaan op alle verhalen en 'studies' kan je eigenlijk niks meer eten want overal zit wel iets ongezonds aan. Ik kan me de 'glutenvrij' manie nog goed herinneren..niemand had ooit van een gluut gehoord tot een of andere celeb ineens verkondigde dat gluten vergif waren en plots was de halve wereld ineens allergisch voor gluten. Tegenwoordig vind iedereen zichzelf deskundig. Als je alle maaltijden met komkommers gaat vervangen kan je net zo goed alleen op water gaan leven. Koolhydraten zijn echt de duivel niet, een mens haalt energie uit koolhydraten. Vetten en suikers hebben we allemaal gewoon nodig, alleen niet zo bizar veel dat je er dik van gaat worden. Dingen volledig uitbannen doet volgens mij meer kwaad dan goed, probeer het gewoon te matigen.
...in de fysiologie is een gluut iets anders dan gluten: 'dat wat planten laat plakken'.
De afgelopen 7000 jaar dat we granen zijn gaan eten hebben we ons als mensheid ruim ontwikkeld.
Dat gluten voor niemand goed zijn, onderschrijf ik, maar gluten plus modern eten uit de supermarkt zijn vele malen schadelijker dan de gluten die men 100 jaar terug at.
's Morgens havermout - geen gluten
's middags aardappelen met groenten, boffers wat vlees of vis
's avonds een kleine broodmaaltijd
nul tussendoortjes.
Dat scheelt.
Het tarwebrood in de supermarkt heeft zowel graan als gist dat zo is gemendeld dat het voor de fabriek gemakkelijk is, en lekker veel gluten maakt het brood 'stevig'.
Ik ga dus nadrukkelijk niet mee in bovenstaand cynisch gedoe waar alles maar zonder onderbouwing of wat ook maar overboord wordt gezet.
Janneke2 schreef:Koia schreef:Als je af moet gaan op alle verhalen en 'studies' kan je eigenlijk niks meer eten want overal zit wel iets ongezonds aan. Ik kan me de 'glutenvrij' manie nog goed herinneren..niemand had ooit van een gluut gehoord tot een of andere celeb ineens verkondigde dat gluten vergif waren en plots was de halve wereld ineens allergisch voor gluten. Tegenwoordig vind iedereen zichzelf deskundig. Als je alle maaltijden met komkommers gaat vervangen kan je net zo goed alleen op water gaan leven. Koolhydraten zijn echt de duivel niet, een mens haalt energie uit koolhydraten. Vetten en suikers hebben we allemaal gewoon nodig, alleen niet zo bizar veel dat je er dik van gaat worden. Dingen volledig uitbannen doet volgens mij meer kwaad dan goed, probeer het gewoon te matigen.
...in de fysiologie is een gluut iets anders dan gluten: 'dat wat planten laat plakken'.
De afgelopen 7000 jaar dat we granen zijn gaan eten hebben we ons als mensheid ruim ontwikkeld.
Dat gluten voor niemand goed zijn, onderschrijf ik, maar gluten plus modern eten uit de supermarkt zijn vele malen schadelijker dan de gluten die men 100 jaar terug at.
's Morgens havermout - geen gluten
's middags aardappelen met groenten, boffers wat vlees of vis
's avonds een kleine broodmaaltijd
nul tussendoortjes.
Dat scheelt.
Het tarwebrood in de supermarkt heeft zowel graan als gist dat zo is gemendeld dat het voor de fabriek gemakkelijk is, en lekker veel gluten maakt het brood 'stevig'.
Ik ga dus nadrukkelijk niet mee in bovenstaand cynisch gedoe waar alles maar zonder onderbouwing of wat ook maar overboord wordt gezet.