Misselijkheid door anti-depressiva of iets anders?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lady24

Re: Misselijkheid door anti-depressiva of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 13:31

Een vriendin van me die roept nog iets van misselijkheid door de anticonceptiepil? Maar ik slik de microgynon 50 nu al 2 jaar en nog nooit misselijk geweest door deze pil. Ook niet door de pil die ik daarvoor nam.
Ik durf ook geen stopweek te doen want ik heb altijd best veel kramp in mijn buik en ik denk niet dat ik dat trek als ik al misselijk ben.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 17:48

Ik dacht ook gelijk aan spanning.. hoe dan ook, sterkte TS!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 18:18

Heb je nu wel medicatie tegen de misselijkheid?

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 18:20

Ja, ik heb ondansetron gekregen. Heb t idee dat het wel iets doet maar blijf toch een naar gevoel in mn maag houden.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 21:39

Als het wel spanning is, hoe kom ik daarachter en hoe kom ik er vanaf?

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 23:11

Hoi, ik volg je topic van in het begin omdat ik ook zit te sukkelen met mijn maag al een hele tijd. Zo een constant hongergevoel, en als ik dan wil eten wordt ik kotsmisselijk :r .
Deze laatste twee dagen werd het echt ondraaglijk, daar ik ook echt pijn had aan mijn maag en moeilijk kan slikken. Echt pijn bij het door slikken van voedsel. Ik begon ook te vermageren, zo slap als een vod en echt een ziek gevoel.

Ik ben vandaag bij de huisarts geweest en hij heeft reflux vastgesteld. Misschien is dit iets wat past bij jou ?
Hij stak het ook beetje op overspannen. . . Anyways, hij heeft mij een, niet verschieten, een anti psychoticum voorgeschreven namelijk sulpiride. Daar moet ik drie keer daags een kwart pilletje van nemen voor het eten.

Hij zei dat dat voor maag en darmproblemen veel wordt gebruikt omdat dat een rustgevende werking heeft op je maag.
Doordat het in z'n kleine hoeveelheden is heb je daar geen slaperig gevoel of wat dan ook van.

Ik moet nu zeggen, ik heb er 1 van op al en na een half uurtje voelde ik precies al verlichting en is de misselijkheid al wat weggetrokken.

Dit en samen met maagzuurremmer zou mijn probleem moeten oplossen.
Zo, wou dit even delen met jou want misschien ben je er wel iets mee !

Veel succes ! :wave:

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-16 23:54

Hoi Omany, fijn dat je je verhaal met me deelt! Vervelend dat je er ook zo'n last van hebt. Je beschrijft precies hoe ik me voel, enorm hongerig maar eten wil dan gewoon niet. Ik heb er alleen gelukkig geen pijn bij..

Ik ga het absoluut in mijn achterhoofd houden, en als ik weer contact heb met de huisarts ga ik het zeker voorleggen!

Erg fijn dat die sulpiride voor jou lijkt te werken, kan me nu erg goed voorstellen dat je erg opgelucht bent!

Heel erg bedankt!

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 00:25

Hoi :wave: ,

Wel toen ik zo hongerig - misselijk werd, dan voelde ik mij plots zwanger. Heel bizar, dat gevoel heb ik enkel gehad bij mijn twee zwangerschappen. Al was het bijna onmogelijk, maar toch voelt het echt zo aan. Ik lig nu in mijn bed, net een kom cornflakes binnen en echt een mega hongerig gevoel. Mijn arts wist me te vertellen dat het hongerige gevoel heel typisch is voor reflux. Omdat je dat maagzuur wilt compenseren, verzachten of wat dan ook. En daardoor krijg je die prikkels door.

Maar ik heb inderdaad echt wel de pijn bij,echt een zwaar gevoel, met bijna een constant branderig gevoel. . . Dus dat is wel niet wat jij ervaart hé. Maar misschien toch iets met teveel of te weinig maagzuur hé ?

Bij mij heeft het wat verlichting gebracht, al is de pijn er weer volop momenteel. . . Maar het is een kuur van twee maanden al voor te beginnen dus ik zal wat geduld moeten hebben. . .
Hoop toch snel van die ellende af te zijn hoor want ik ben geen mens meer :(

Sterkte ! :(:)

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-16 11:29

Zwanger ben ik in ieder geval niet. Dus dat kan het niet zijn :)

Ik heb wel af en toe last van maagzuur maar niet zodanig dat ik daar een brandend gevoel of pijn van heb, en lijkt me dat ze dit tijdens het maag onderzoek ook wel hadden kunnen zien?

Als ik gegeten heb is dat hongergevoel weg, dus komt bij mij gewoon door honger.

Hoop ook voor je dat je er gauw vanaf bent! Je kunt er helemaal niets door. :(

Omany

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-16 12:05

Wel ik ben toch maar een test gaan halen ook, moest het toch effe zeker weten. Maar dat was negatief ook, dus dat is het ook zeker niet.

Maar ik kan het niet beter omschrijven dan dat het zo aanvoelt voor een stukje.

Ik heb ook weer pijn, echt verschrikkelijk pffff.
De misselijkheid gaat op en af, en is lichtjes maar wel aanwezig. . .

Misschien eens aankaarten bij de arts om eens een tijdje maagzuurremmer te nemen ofzo . .
Dat kan op zich niet veel kwaad, kan je niet veel verkeerd mee doen.

Hopelijk ben je er ook snel vanaf ! !

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 10:29

Rot, dat er nog geen oplossing is!

Naar mijn -fysiologisch denkend- brein is het belangrijkste onderzoek wel gebeurd: endoscopie. Het slijmvlies blijkt intact - wat op zich erg fijn is.
Dat houdt in, dat erg weinig redenen zijn om verder in de maag te zoeken.
(Uiteraard is er de test met 1 of 2 slokjes azijn, aangezien het slijmvlies intact is verwacht ik niet dat je het glas melk nodig hebt om te blussen.)

Zowel acupuncturisten als orthomoleculair opgeleide artsen en therapeuten kijken bij misselijkheid naar de lever.
Het kan dus zin hebben om daar je licht op te steken. Bel je zorgverzekering, welke consulten precies vergoed worden, dan weet je zeker dat je een goed opgeleid iemand hebt.
(....ooit was er een cursus van 4 weekeinden acupunctuur voor artsen. Die mensen zijn westers arts met wat op zich nuttige trucjes. Er zijn ook westerse artsen met een echte opleiding acupunctuur.)

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-16 16:14

Hoi Janneke, wat lief dat je nog steeds meedenkt! Het is zeker een optie om daar naar te kijken.
ik heb er momenteel alleen even weinig tijd voor.. mn vriend heeft het uitgemaakt en ik ben nu druk bezig met verhuizen en spullen weer uitpakken en uitzoeken.
Helaas is de misselijkheid nog niet weg. :(

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:24

Wat vervelend voor je dat je je zo misselijk voelt. Ik kan je wel wat tips meegeven die ik altijd krijg. Ik heb een fobie voor overgeven, dus de laatste paar jaren draait mijn leven eigenlijk alleen maar om eten en misselijk zijn en overgeven. Het gaat nu al een stuk beter! Ik denk dat de grootste factor die meespeelt stress is. Stress is heel naar, en het werkt heel gauw op je maag. Je maakt je zorgen over je maag, en wat het precies is, die zorgen veroorzaken stress. Stress kost energie, en energie is eigenlijk brandstof en eten is je benzine. Je maag is duidelijk van streek en ik denk dat de reden daarvan is dat je jezelf uithongert. Probeer eens na te denken wat er in zo'n situatie er wel makkelijk in gaat. Ik las iets over fruit. Als dat er makkelijk in gaat, probeer dat te eten. Het hoeft niet veel te zijn, beter iets dan niets. Wat ik zelf altijd fijn vind om te eten is een cracker of een rijstewafel of een willhelmina koekje. Misschien is dat ook een optie? Het is wel heel licht, maar het kalmeert je maag. En als je maag eenmaal gekalmeert is, dan weet ik zeker dat je meer trek krijgt.

GixWillsNino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:36

Ik heb niet alles gelezen in het topic, dus sorry als het een dubbel of te laat antwoord is.

Ik had ook met citalopram giga veel bijwerkingen in het begin.
Niks binnenhouden, duizelig, zwakke benen soms zelfs door mijn knieen zakken, darmen van slag, snel zweten, super vaak gapen (ook als je niet moe bent), flitsende dingen zien in schemerlicht, niet kunnen slapen, wilde diepe dromen en extreme angstaanvallen bij kleine stressituaties.

Maar mijn dokter zei dat als je veel last van bijwerkingen hebt in het begin, de kans dat het wat doet ook veel groter is. Wat bij mij ook het geval was.

Nu heb ik alleen nog als bijwerkingen(eerder ongemakjes); meer honger dan ik normaal had (wel wat dikker geworden dus maar niet omdat deze pil je magisch dik maakt, gewoon door teveel eten), lichtgevoelige ogen (laten controleren bij de oogdokter), en (al weet ik niet 100% zeker dat het een bijwerking is) soms onverklaarbare netelroos.
Oja en soms is een tijdje mijn hartslag/bloeddruk een beetje van slag (te laag of het zakt te snel na actief zijn, waardoor ik heel moe/duizelig word) maar daar heb ik medicijnen voor dan.

Voor mij is het het tot nu toe wel waard geweest. Rust in mijn hoofd is mij veel waard.

Beterschap! Hopelijk wen je er snel aan.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 18:14

Wat vervelend dat het uit is met je vriend, dat wil je er nu natuurlijk niet bij hebben..
Knuffel van mijn kant! :(:)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 21:08

Naar zeg, dat het nu ook nog uit is!!!

"Een ongeluk komt nooit alleen" _-:(

....en dan nog verhuizen ook. HEEL veel sterkte!!!

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 12:32

Ik slik nu al ruim 2,5 week de escitalopram niet meer, lijkt mij dat het daar nu niet meer van kan zijn...
Ik slik nu Ondansetron tegen de misselijkheid, maar ervaar toch ook nog wel maagzuur. Ik durf niet te zeggen of ik nu iets tegen maagzuur kan nemen als ik ook Ondansetron slik.

Fruit eet ik wel, rijstewafel ook, maar ik heb ondertussen zó'n hongergevoel af en toe dat het niet leuk meer is.. Ik drink nu ook cola, hopen dat dat het maagzuur ook wat kan kalmeren. Ik zal vanmiddag in de winkel kijken of er nog meer dingen zijn die ik kan eten/drinken.
Moet je tegen maagzuur de échte cola hebben of volstaat bijvoorbeeld cola van de lidl ook?

Janneke, zeg dat wel. Een ongeluk komt nooit alleen...

En maanlicht, bedankt!

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:35

Als je last hebt van maagzuur zou ik cola geen oplossing vinden. Cola haalt eigenlijk alleen de lucht eruit doordat je moet boeren, maar verder niet denk ik. Gember werkt erg goed om je maag te kalmeren. Probeer eens gember thee, of doe gember door je eten heen. Je hebt wel maagzuur remmers, of rennies, maar dan moet je dat even met de dokter overleggen of dat samen kan.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 12:38

Ik vind gember heel vies dus dat gaat hem nu sowieso niet worden.. :o

Nog meer dingen die evt kunnen werken?

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:44

Heb je ginger ale wel eens geprobeerd? Dan proef je de gember bijna niet. Een andere optie is kamille thee, dat vind ik zelf niet zo lekker maar misschien jij wel. Pepermunt helpt ook, maar het is geen permanente oplossing, het helpt maar heel kort en minder goed als gember. Honing helpt volgens mij ook wel goed. Zou ik even na moeten kijken maar ik denk het wel!

Je moet ook oppassen met wat je eet, ik zou dus niet voor melkproducten kiezen en ook niet voor hele vette dingen.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 12:49

Honing heb ik net gelezen op internet inderdaad. Ook lees ik wel op internet dat melk juist zou helpen..
Hele vette dingen eet ik al niet, ik eet amper wat.
Ginger ale kan ik proberen, maar volgens mij vond ik dat ook vies haha.
Kamille thee is ook een idee.

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:51

Oh echt? :o Misschien ligt het dan ook aan hoe snel je melk drinkt. Er zit namelijk heel veel in melk dus het kan best zwaar vallen als je het heel snel op drinkt. Misschien helpt warme melk wel!

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 12:53

Ik drink sowieso niet snel, neem geen hele grote slokken (alleen als ik dorst heb).
Warme melk vind ik ook echt smerig. Drink alleen koude melk haha.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-16 12:53

Ivy_ schreef:
Ik durf niet te zeggen of ik nu iets tegen maagzuur kan nemen als ik ook Ondansetron slik.

Gewoon de apotheek opbellen.

Maar denk wel aan de fysiologie van de maag.
Er is maagsap dat het eten moet verteren en er zijn de 'autonome spieren' rondom je maag die het voedsel kneden.

Een maag die "te zuur is" bestaat bijna niet.
(Je slijmvlies is intact, bleek uit de endoscopie.)
Vroeger leerde ik op school dat de maag een pH van 4 moest hebben (zo zuur als appelazijn), tegenwoordig wordt geschreven over een pH van 3 en in sommige delen van de masg een pH van 2. (Honderd tot duizend maal zuurder.)
....zou je maag niet zuur genoeg zijn, gaan de spieren harder kneden, zodat het risico bestaat dat het laatste beetje zuur (met pH van 5 of 6) omhoog komt, in je mond die een pH van 7 hoort te hebben. Zodat je als mens prompt denkt 'hoei, wat zuur!'

Als je geen gember lust, probeer eens honing.
Of pepermunt.
En gewokte of geroerbakte lichte koolsoorten.
In de natuurwinkel kun je koolsap en aardappel sap kopen.
Kamillethee vond ik alleen lekker met zoethout, gelukkig zijn die twee kruiden allebei goed voor je maag.

Melk is vooral handig als iemand een wondje heeft ("maagzweer") - het 'filmpje' dat in het glas achterblijft laat ongeveer zien wat melk met je maagwand doet en dat is prettig om het wondje vrij van maagzuur te houden. Verder heeft melk geen echte toegevoegde waarde.

Lady24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-16 13:00

Honing en pepermunt ga ik vanmiddag halen en proberen. Zou zoethout thee dan ook werken, met wat honing erin? Dat vind ik wel erg lekker namelijk.

Het kan verder ook geen kwaad om melk te drinken alsnog denk ik?