Intermittent fasting; wie heeft hier ervaring mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:37

Romeo2007 schreef:
ik doe dan 1000kcal verbranden op de loopband en ik doe dan nog een circuit met krachttraining.

Romeo2007 schreef:
Ik heb begeleiding van mijn personal trainer en verbrand grofweg 1500 kcal per training, 6 dagen per week

Volgens mij niet. Sowieso, maar 1500kcal per dag verbranden als je 6x pw traint is bijna niet te doen. Gemiddelde bokker zal rond de 1500kcal verbranden als rustmetabolisme dus zonder beweging en al helemaal zonder training.

Meer eten en goede begeleiding zoeken ipv dit lijkt me.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:46

Ik haal al 1500 kcal verbranding in rust met m'n 63kg.. Tel daar een flinke training + een leven (werk, huishouden, alles wat je doet op een dag) bij, en je kan zo 1500 extra verbranden per dag hoor.
Die standaard 2000 kcal per dag die ze overal aanhalen is voor een gemiddelde zittend-werkende vrouw die maar 3x per week matig intensief beweegt.
Echter maar 1500 kcal eten in jouw situatie, TS, lijkt me iets te heftig. Dan wordt je teveel katabool, waardoor je inderdaad ook spierweefsel gaat afbreken. Extra krachttraining kan dan zelfs meer slecht dan goed doen.

Is er al eens goed uitgerekend wat je vetpercentage is? Dan bedoel ik niet met zo'n weegschaal, want die meet maar de helft.. Een huidplooimeting is de meeste effectieve en goedkope manier. Een DEXA-scan is de beste optie (en duurste). Vanuit daar je BMR en AMR berekenen. Trek 500 van je AMR af en je zal gewicht verliezen.

verootjoo schreef:
Maar het gaat er niet om hoeveel calorieën je verbrand, maar op welk schema je de krachttraining doet ;) een te korte herstelperiode tussen de krachttrainingen zorgt nl ook voor spierafbraak, en dan verbrand je idd calorieën, maar die haalt je lichaam dan uit je spieren.
6 dagen per week is ook wel veel... Je doet dan niet alle dagen krachttraining? Want daar moet een dag tussen zitten voor het herstel van je spieren.

Even inhaken hierop. Je kan zelfs 7 op 7 trainen als je wilt, MITS je de spiergroepen afwisselt en het liefst ook kracht en cardio afwisselt. Velen gebruiken een 3- of 4-dagen split, waarbij er in 3 of 4 verschillende groepen worden getraind. Dag 1 doe je A, dag 2 B, dag 3 C, en dag 4 D (bijv). En dan dag 5 weer A. Voor een optimaal spierherstel na krachttraining, hou je het beste 72u (=3 dagen) rust in die spiergroep, bij hele heftige training zelfs 5 dagen. Door ook cardio erin te combineren (op dag 3 en 6 bijv), kan je een hele week vullen met elke dag een andere spiergroep en zo voldoende rust reserveren per spiergroep.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:51

Ik eet tussen 15:00 en 22:00 meestal. Dat is meer per ongeluk omdat ik ontbijt vaak niet weg krijg en ik vooral savonds werk.Met mn vriend eet ik ook laat avondeten.. dusja, niet echt bevorderlijk. Moet zeggen dat ik er echt geen kilootje van afval:\

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-16 17:58

Zelfs over een hele dag 1500kcal verbranden aan sport is vrij uitdagend rebel_jits. De meeste kcal verbrand je ook gewoon in rust, je activiteit levert voor de meeste mensen nog eens 30-40% van je RMB. 100% extra aan puur activiteit is echt heel veel en past bij topsporters of mensen met zwaar lichamelijk werk.
Maar TS claimt dit met haar workout te doen en dat is vrijwel onmogelijk... tenzij haar workout 5uur duurt.
Ts zou volgens haar woorden 3x per week een verbranding van 300kcal hebben. Dat redden echt niet veel vrouwen, maar er vanuitgaande dat TS idd 6x pw 3000kcal verbrand, dan is 1500kcal idd veel te weinig en is haar lichaam idd sterk katabool. En dan verbrand je voornamelijk spieren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 04:00

Romeo2007 schreef:
Dag allen, even een update:

Na een week heb ik gewogen bij de dieetiste. Er was 1,5 kg af in 1 week maar.... er was 2 kg spier af en 0,8 kg vet bij. De rest wat er af was is vocht. Niet het gewenste resultaat dus.

Omdat ik zeer intensief train ga ik nu meer koolhydraten toevoegen in de hoop dat mijn spiermassa behouden blijft en mij vetmassa wordt aangesproken.

Wat ik nu eet:

Rond 13.00 uur
3/4 speltboterhammen zonder boter met kipfilet. Hele bak kwark. Soms nog een eiwitshake

Rond 19.00 uur
150 gram volkoren pasta, 150 gram vlees en groenten. Hele bak kwark.

Je resultaten roepen aardig wat vragen op; gezien wat je zegt te verbranden en zegt te eten moet het bijna onmogelijk zijn om 0,8kg vet aan te komen. Daar is namelijk een positieve energiebalans voor nodig (meer eten dan je verbrand).

Je afname van spiermassa zou mij echter meer beangstigen. Indien je niet een volledige beginner bent (wat ik aanneem gezien je trainingsfrequentie) zou dat betekenen dat je in die ene week ongeveer 3-6 maanden spiermassa opbouw bent verloren (afgaande op maximaal 1% lichaamsgewicht toename tijdens een clean bulk per maand voor mannen en ongeveer de helft van dat voor vrouwen). Zelfs als je plat in bed ligt en eet door een buisje eet zou het niet zo snel mogen gaan wanneer je zowel krachttraining als cardio hebt gedaan in het verleden.

Hoe heeft de diëtiste de resultaten bepaald (welke methode)?

Ik vraag me trouwens ook af waarom je trainer je eerst cardio laat doen en vervolgens circuit training. Als je zowel krachttraining als cardio wilt doen is de volgorde altijd andersom voor je eigen veiligheid en voor betere resultaten.

Je 1,500kcal verbranden per training lijkt me ook wat aan de hoge kant. Toen ik 2x per dag trainde haalde ik ongeveer 1,200kcal per dag (cardio en krachttraining).

Misschien tijd om eens een duidelijk "food-log" te maken waar je per dag precies berekend hoeveel kcal je eet. Ik doe dat momenteel ook (sinds 8 maanden geleden) en dit is de enige manier om er echt achter te komen hoe je lichaam precies reageert op bepaalde hoeveelheden kcal en training. Als je formules op internet (je lichaamsgewicht x 23.9 plus bla bla bla) zijn leuk als startpunt maar totaal onbetrouwbaar op langere termijn.

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 23:02

Ik weet dat het topic al wat ouder is, maar kan niets recenters vinden en zit met een vraagje... :)

Ik ben nu drie dagen geleden begonnen met een eet-window tussen 14-22, so far so good, gaat me vrij gemakkelijk af :) Nu vraag ik me af, kan je ook wat schuiven met die eet-windows of gooi je het dan helemaal in de war? Dus stel in het weekend die window twee uur opschuiven voor bijvoorbeeld een feestje (wijnnnn) en dan de dag erna weer eerder (dus dan is die vastenperiode de ene dag langer en de andere dag korter)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 03:12

Selket schreef:
Ik weet dat het topic al wat ouder is, maar kan niets recenters vinden en zit met een vraagje... :)

Ik ben nu drie dagen geleden begonnen met een eet-window tussen 14-22, so far so good, gaat me vrij gemakkelijk af :) Nu vraag ik me af, kan je ook wat schuiven met die eet-windows of gooi je het dan helemaal in de war? Dus stel in het weekend die window twee uur opschuiven voor bijvoorbeeld een feestje (wijnnnn) en dan de dag erna weer eerder (dus dan is die vastenperiode de ene dag langer en de andere dag korter)?

IF is geen wetenschap; de achterliggende gedachte is dat je slechts een bepaalde periode eet waardoor je minder kcal binnen krijgt en dus afvalt (elk dieet werkt op diezelfde manier, een "trucje" om je calorie inname te verlagen met gewichtsverlies als gevolg).

Je kan dus onbeperkt schuiven met je eet-window en het verschilt van persoon tot persoon hoe je je daarbij voelt. De een heeft er geen last van, de ander misschien meer. Je zal het dus gewoon uit moeten proberen en kijken hoe je je erbij voelt.

Imre

Re: Intermittent fasting; wie heeft hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 09:44

De achterliggende gedachte is dat er in je lichaam zo'n 12 uur na je laatste maaltijd allerlei processen in gang gezet worden wat betreft vetverbranding, insuline en hormoonspiegels. Die beperkte calorieinname is mooi, maar niet de hoofdgedachte achter IF.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 10:25

Om een paar diëten samen te vatten:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 10:56

Hmm die van Paleo ben ik het niet helemaal mee eens. Het is niet echt een dieet waarbij je calorieën weg laat. :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:22

bobje26 schreef:
Hmm die van Paleo ben ik het niet helemaal mee eens. Het is niet echt een dieet waarbij je calorieën weg laat. :)

Ik denk dat je veel diëten wel goed KAN doen, maar dat men dat meestal niet doet :o
Daarom ook dat er zoveel terug val is, ook omdat je na een dieet weer "normaal" gaat eten en dat werkt niet.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:51

Maar Intermittent fasting is niet echt een dieet, het is een levensstijl.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 11:54

Ik had hier nog nooit van gehoord. Maar als ik het goed begrijp doe ik dit mijn hele leven al haha. Door de week sta ik uiterlijk om 8 uur op en eet tussen 11 en 13 uur 3 bruïne boterhammen met beleg. Vervolgens eet ik om 18.15 mijn warme maaltijd. Heel soms rond 20uur nog een koekje of wat vla, maar vaak ook niet... op mijn vrije dagen (donderdag en zondag) eet ik soms maar 1 x per dag en savonds nog een koekje of toetje.

Ik heb wel eens bij een diëtiste gelopen en dan moest ik smorgens gaan eten. Als ik dat doe, heb ik om 11 uur alweer trek....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:08

Maanlicht schreef:
Maar Intermittent fasting is niet echt een dieet, het is een levensstijl.

Het woord dieet is afgeleid van het Griekse "diatia" wat vertaald als "leefregel".
;)

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:10

Ja, begrijp ik, maar vaak wordt een dieet als iets tijdelijks gezien, wat Azmay hierboven noemt ("..ook omdat je na een dieet weer "normaal" gaat eten en dat werkt niet.")

Willemiens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:21

Leuk dat dit topic weer omhoog is geschopt.
Al zo lang ik mij kan herinneren heb ik altijd trek (voor mijn gevoel honger) en blijf ik constant eten. Zelf ben ik dol op gezond eten en eet ik nauwelijks junkfood.
Ik starte altijd mijn dag netjes met ontbijt (a 7 uur), vaak havermout, amandelmelk, noten ,blauwe bessen, aardbeien en pure choco.
Alleen dan rond 10/11 uur brulde ik al van de honger, een appel oid was zeker niet genoeg en nam ik vaak al 2 broodjes.
en dan is het vaak rond 13/14 uur weer raak en dat doorgaande tot een uur of 8. Inhouden op porties kan ik echt totaal niet, ik moet gewoon vol zitten anders wordt ik duizelig ( := )
Nu ben ik dus een half jaar geleden ook IF tegengekomen en ben dat eens gaan proberen, ochtends ben ik toch vaak druk tot ik rustig achter m'n bureau zit en dus even tijd hebt om wat te eten rond 11 uur.
Nu is het niet zo dat ik alles wat ik normaal eet in een tijdsbestek van 11/12 uur tot 20 uur te proppen maar ik stel m'n eerste maaltijd gewoon uit.
Ik ben niet afgevallen maar ik kom iig niet meer aan *\%/* ..

Ben btw echt niet zwaar hoor maar voorheen trainde ik redelijk fanatiek en dan waren de vele maaltijd niet zo'n probleem (toen viel ik ook niet af, bleef op gewicht), alleen na dat ik stopte met trainen nam m'n eetlust echt niet af. Mij is ook altijd verteld om zo veel mogelijk eetmomenten op een dag te hebben en kleine porties, voor mij helpt dit niet en voel ik me minder duf als ik m'n ontbijt uitstel van 7 uur naar 12 uur.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 12:26

Heb ik precies ook Willemiens! Daarvoor werkt het super fijn.

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 14:16

enzino schreef:
IF is geen wetenschap; de achterliggende gedachte is dat je slechts een bepaalde periode eet waardoor je minder kcal binnen krijgt en dus afvalt (elk dieet werkt op diezelfde manier, een "trucje" om je calorie inname te verlagen met gewichtsverlies als gevolg).

Je kan dus onbeperkt schuiven met je eet-window en het verschilt van persoon tot persoon hoe je je daarbij voelt. De een heeft er geen last van, de ander misschien meer. Je zal het dus gewoon uit moeten proberen en kijken hoe je je erbij voelt.

Thanks! Ik ga gewoon proberen de vaste tijden ongeveer aan te houden, maar het moet wel leuk blijven, dus fijn om te horen dat schuiven in principe geen probleem is zolang je calorie-inname gelijk blijft :)

Imre schreef:
De achterliggende gedachte is dat er in je lichaam zo'n 12 uur na je laatste maaltijd allerlei processen in gang gezet worden wat betreft vetverbranding, insuline en hormoonspiegels. Die beperkte calorieinname is mooi, maar niet de hoofdgedachte achter IF.

Ah ja, dat is inderdaad waar ik op doelde: hoelang moet je vasten om de voordelen van IF te behalen/behouden.. Dus je bedoelt dat je eigenlijk ervoor moet zorgen dat je fasting-window altijd langer is dan 12 uur om die processen aan de gang te krijgen?

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 08:44

Heb nog wat meer in zitten lezen en lees nu vooral de nadelen en het niet op dezelfde manier werken van IF bij vrouwen, heeft een van jullie ervaring met de negatieve kant?

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 18:51

Nee, totaal niet. Volgens mij is er vrij weinig onderzoek gedaan naar de (voor- en) nadelen voor vrouwen, dus dat dit daarom vaak genoemd wordt.

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 14:47

Hmm, toch wel eng haha! Ik lees bijvoorbeeld dat de insulinegevoeligheid bij vrouwen juist achteruit gaat, dat bijwerkingen als stoppen van menstrueren, acné etc. veel voorkomen..

Nou ben ik pas een weekje bezig, merk dat ik geen honger heb en veel rust in m'n hoofd heb omdat ik niet steeds met m'n volgende eetmoment bezig ben. Anderzijds merk ik ook dat laatste paar dagen slecht slaap en m'n huid wat onrustig is, maar dat kan net zo goed zijn doordat ik wat stress heb voor herkansingen, dus wellicht zit het allemaal tussen m'n oren :o

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:09

Ik heb geen last van de genoemde klachten gehad hoor.
Gewoon niet te veel inlezen en je gevoel volgen :P

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 15:17

Op Fitbeauty staan voor mij superverhelderende artikelen. Bij het zien van dit topic had ik namelijk het idee dat het ging om een of ander eng crashdieet met het idee onze voorouders na te bootsen (dezelfde die al stierven voor hun 30ste, hoezo daaraan een voorbeeld nemen? :7) maar eigenlijk blijkt het dat er veel voordelen aan verbonden zijn, die ik eigenlijk niet heel erg in dit topic terugzie... :o

Intermittent fasting - werkt het echt?
Mijn ervaring met intermittent fasting
Intermittent fasting update
Intermittent fasting op vakantie in India
3 mythes over intermittent fasting
Hoe gaat het met intermittent fasting? Update #2
Veelgestelde vragen over intermittent fasting
6 manieren waarop je aan intermittent fasting kunt doen

@Selket ik ben absoluut geen expert maar als ik hoor dat vrouwen hun menstruatie e.d. verliezen dan denk ik dat zij in de periodes dat ze wél mogen eten, veel te weinig eten. Dus ja dan wordt het een crashdieet, precies het effect dat je met IF niet wilt creëren...

Nu kruip ik weer onder mijn meeleessteen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 17:58

Weet je, het probleem met die insulinegevoeligheid heeft er vooral mee te maken dat je daar gevoelig voor bent of niet. En dan kan vasten 2 gevolgen hebben:
1. Het levert je lijf dermate veel stress op dat het minder gevoelig wordt voor insuline doordat je teveel cortisol (stresshormoon) aanmaakt.
2. Anderszinds, doorsat je 's ochtends ook geen khd binnen krijgt blijf je langer in een modus van ketose (pure vetverbranding) waardoor je geen insuline nodig hebt om je verbranding voort te zetten.

En beide kan gebeuren. En er kan ook niks van dat alles gebeuren als je niet gevoelig bent voor insulineresistentie.
Verder, als je insulineresistent bent is afvallen vaak de oplossing om meer gevoelig te worden. Dus dan zou IF juist kunnen helpen om af te vallen en dus insulinegevoeliger te worden.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 18:41

Dit is dus gewoon op vaste tijden eten en dan 3 maaltijden per dag....zoals we het eigenlijk geleerd hebben en zoals we zijn groot gebracht...het enige dat je dus doet is het snaaien tussendoor laten en zorgen dat je een fatsoenlijke maaltijd binnen krijgt die vult en voedt..

Is dit iets bijzonders? Ik denk het wel nowadays...dan te bedenken dat je verteringssysteem een paar uur nodig heeft, dat bepaalde verteringsenzymen maar een bepaalde tijd werken en allemaal een plek hebben in het hele lange traject en als je dus niet goed kauwt, want daar begint het allemaal mee! Dan gooi je je gezonde vertering al overhoop...

Minimaal 3 uur voor slapen gaan al niet meer eten en dat altijd op een vaste tijd houden zodat je bioritme in orde blijft.

Het tussen de vaste maaltijden niet eten is geen vasten, is je vertering het werk laten doen en je organen rust te gunnen...

Om echt af te vallen, zul je moeten gaan bewegen, veel bewegen en goed kijken wat je eet...niet zo zeer de portie grootte maar wel wat je eet....in de ochtend kun je bv beter koolhydraatrijk eten, omdat je dat beter verteerd rond die tijden...in de avond nu juist liever niet..