misbruik of??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sanguine

Re: misbruik of??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-16 12:52

Oh, wat ontzettend heftig... Ik weet niet goed wat ik moet zeggen. :(:)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:20

denk dat je wel heel goed bezig bent met je dochter , ook door juist geen (zo min mogelijk)druk uit te oefenen om haar toch aan het praten te krijgen, maar haar wel de ruimte te blijven geven om te praten.
Ik kan me denk ik geen eens een voorstelling beginnen te maken hoe je je moet voelen op dit moment
Maar wil je wel even een dikke virtuele knuffel geven

Hoenuverder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 15:29

Zo, vandaag weer wat stappen gezet waardoor er meer actie ondernomen gaat worden.
Er word op school overlegd met vertrouwenspersonen over o.a deze situatie, de leerkracht is zeer betrokken.
Veilig thuis heeft mij goede adviezen gegeven en komen hier later vandaag of morgen nog op terug na intern overleg voor hulp voor mijn dochter en voor mij.

Dochterlief was gisteren "monsterlijk", we hadden in samenspraak met een derde een paar huisregels opgesteld, welke binnen een uur door mijn dochter verbroken werden.
Ze was boos, vertelde me zich niet aan de regels te gaan houden en het is allemaal mijn schuld dat zij zich zo gedraagd.
Uiteindelijk wel weer goed kunnen praten maar wederom kon ze mij niet vertellen wat ik dan fout zou hebben gedaan, om vervolgens toch weer te komen knuffelen met mij.
Ze schopt overal tegenaan, maar zegt niet te weten waarom.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:44

Oh wat moeilijk zeg.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:46

Ga er maar vanuit dat kinderen in bijzondere situaties zich het meest afzetten tegen de degene bij wie ze zich het veiligst voelen.
Juist het kaderen en houden aan regels geeft haar een veilige ruimte waarbinnen ze zich kan afzetten. Ze vertrouwt erop dat jij de regels hanteert en aangeeft tot hoever ze kan gaan.
Het verkennen van die regels is het opzoeken van de veiligheid en geborgenheid, het weten waar je aan toe bent en wie er voor je is. Het kunnen voorspellen wat er op je afkomt.

Gaat vast en zeker nog veel vaker gebeuren en als je dit in je achterhoofd houdt, weet je waar je het voor doet. Het niet houden aan de regels is het wegvallen van de veilige ruimte en daarmee een wereld vol dingen die ze niet kan voorspellen.

Je doet het goed, volhouden en op tijd even een moment voor jezelf om wat bij te tanken. :(:)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:47

Hoenuverder schreef:
Zo, vandaag weer wat stappen gezet waardoor er meer actie ondernomen gaat worden.
Er word op school overlegd met vertrouwenspersonen over o.a deze situatie, de leerkracht is zeer betrokken.
Veilig thuis heeft mij goede adviezen gegeven en komen hier later vandaag of morgen nog op terug na intern overleg voor hulp voor mijn dochter en voor mij.

Dochterlief was gisteren "monsterlijk", we hadden in samenspraak met een derde een paar huisregels opgesteld, welke binnen een uur door mijn dochter verbroken werden.
Ze was boos, vertelde me zich niet aan de regels te gaan houden en het is allemaal mijn schuld dat zij zich zo gedraagd.
Uiteindelijk wel weer goed kunnen praten maar wederom kon ze mij niet vertellen wat ik dan fout zou hebben gedaan, om vervolgens toch weer te komen knuffelen met mij.
Ze schopt overal tegenaan, maar zegt niet te weten waarom.

Puur interesse: Waarom zijn de huisregels veranderd? Heeft dit met het gebeurde te maken?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:53

blee heb met tranen in me ogen zitten lezen, dat dit een kind aangedaan kan worden. jeetje ts enorm veel sterkte toegewenst, heb er eigenlijk geen woorden voor. jeetje zeg.

Hoenuverder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 16:14

@jacimatho, dat houd ik inderdaad goed in m'n achterhoofd, dat ze zich afzet bij degene waar ze zich het meest op haar gemak voelt.
Dank je wel voor je bericht.

@riddershow, de regels zijn niet veranderd, enkel op papier gezet.
Dit was al gepland voordat dit aan de hand was.
Puur om haar duidelijk te laten zien wat wel, wat niet kan en mag.
Er is ook een regel voor mij waar ik me aan moet houden.

@stalnollie, het is bij mij inmiddels wel een beetje "gezakt", het misselijkmakende gevoel is gelukkig een beetje weg gezakt.
Maar ik bijt me er in vast en wil gewoon duidelijkheid.
Daarnaast wil ik de juiste hulp, en dat is misschien nog wel het moeilijkst.
Mijn dochter is buiten loyaal en lief ook erg slim en kan tegenover derden prima "mooi weer" spelen.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 16:48

Dat mooi weer spelen tegenover anderen herken ik idd ook wel :)

Micks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 16:48

Jeetje ts, sterkte!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 16:51

Ik denk dat het 'mooi weer spelen' minder een probleem is als de hulp ook niet gericht is op ergens doorheen breken. We verwachten vaak dat kinderen een sluitend antwoord hebben op een vraag waarom ze regels willen breken (of hebben gebroken.) En eigenlijk verwachten we ook dat zodra de regels duidelijk uitgelegd zijn, het kind ze kan volgen.
Maar volgens mij werkt dat helemaal niet zo - er is een gigantische kloof tussen wat kinderen verbaal/rationeel/cognitief kunnen en hoe dat emotioneel bij ze werkt. Veel kinderen kunnen nog helemaal niet bevatten waarom ze dingen doen. Ook veel volwassenen kunnen helemaal niet zomaar wijs uit de verwarrende mix van emoties en motieven.

Tegelijkertijd hoeft het ook niet altijd via die cognitieve kant te gaan.

Bijvoorbeeld: een paard dat bij bepaalde oefeningen moeilijk doet, kan niet uitleggen waarom dat moeilijk is. En we kunnen een paard ook niet overtuigen met argumenten waarom het ook voor het paard beter is om z'n rug wat meer te gebruiken.
Toch is er communicatie genoeg tussen mens en paard, maar niet op het gebied van rationele argumenten.

Wat wel werkt: een veilige basis, en tegelijkertijd de ruimte geven om langzamerhand dingen door te werken en te ontwikkelen.

Wellicht, denk ik nu, zou je dan best eens kunnen kijken naar juist die minder cognitieve vormen van therapie: creatief, drama, paardencoaching, muziektherapie... (Zoek wel een goeie!) Allemaal vormen waarin je het cognitieve deel gedeeltelijk omzeilt, en waarin ze ook niet hoeft te zeggen wat er wel of niet precies aan de hand is, maar waarbij ze desondanks wel kan leren omgaan met de gevoelens die in haar spelen. En juist omdat het de confrontatie met het gebeurde indirect is (ipv vragen 'wat is er gebeurd') maar het contact met je emoties redelijk rechtstreeks gaat (ipv via woorden), is mooi weer spelen denk ik veel minder aan de orde.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 19:53

Soms is het ook volgens mij ook bijna onbewust uitproberen of de persoon wel te vertrouwen is.
Zeggen is 1 , maar als je iets wil zeggen wat heel erg is, dan wil je zekerheid dat de persoon die je vertrouwd - je ook echt niet laat vallen.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 23:34

Muziek of creatieve therapie is ook een goede idd! Paardencoach idem! Goeie tip shadow!

Hoenuverder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 10:32

We gaan vandaag terug naar de dokter, o.a op advies van veilig thuis.
Dit om bijv. lichen sclerosus te onderzoeken/uit te sluiten.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:44

Sterkte met alles :(:)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:52

:(:)

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:54

TS, ik vind je een geweldige moeder, je wil het beste voor je kleine meid en strijd hier dan ook écht voor :(:)

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 11:58

Succes TS! Je bent een topper!!

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 12:01

Ik lees al een tijdje mee.. TS, wat ben jij een top moeder! Ik zou niet weten wat ik in z'n situatie zou doen, maar hoe goed jij overal over nadenkt en meningen etc vraagt! Geweldig!

Heel veel sterkte gewenst!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 13:24

ik lees ook al even mee en heb echt respect voor hoe je het oppakt! Denk dat ik allang verhaal zou zijn gaan halen en diegene zn kop van zn romp had getrokken..

Heel veel sterkte! En nog een vraag, merkt je dochter niet op dat ze nu niet meer naar die mensen mag voor oppas?

Hoenuverder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 19:17

Dank jullie wel, ik doe m'n uiterste beste om het juiste te doen voor mijn dochter.
Makkelijk is het alleszins niet, en ik weet soms echt niet waar ik wel of niet goed aan doe.

"Helaas" is LS of iets in die trant nu uitgesloten, dat is een opluchting en een drama tegelijk.

Mijn dochter ging niet op vaste tijden/dagen naar de oppas, dus tot bu toe valt het haar nog niet op.
Morgen weer verder knokken.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:25

Ik weet niet zo goed wat LS is, ik ga even googlen...

EDIT: inderdaad, precies wat je zegt, ik kan er niks anders van zeggen -O-

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:45

Mijn Google kunsten laten mij in de steek.

Desalniettemin ik lees stil mee TS en ik kan niks voor jou betekenen maar wat ik wel kan is je een hart onder de riem steken!

Intussen een pb gehad. Bedankt
Laatst bijgewerkt door billy3105 op 22-06-16 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:04

....LS is een nare slijmvlies ziekte, die vrouwelijke delen kan treffen.

TS, dat jouw dochter deze nare aandoening (of een zusje, er zijn er meer) niet heeft, is idd "een opluchting en een drama tegelijk"!

Mij schoot nog te binnen, dat als het zo is dat als ze rationeel nog niet weet (niet expliciet verwittigd is) 'dat ze daar nooit meer heen gaat', dat wel consequenties heeft.
Ivm 'niet zelf gaan vissen / druk zetten om dingen te zeggen' kan dit uitstekend zijn, daar gaat het niet om, je doet het prima! !

Maar het betekent ook dat haar systeem nog steeds ingesteld staat op *soms moet ik naar X en daar gebeurt "???"*.

Heel veel sterkte! !

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 22:13

Sterke en succes met al je stappen ts, je bent een super goede en lieve mama.