Sjipz... Bevolkingsonderzoek!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Sjipz... Bevolkingsonderzoek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:25

Ik ken het verhaal niet, maar die glitter is wel bizar hardnekkig dat ik het ook een week later nog overal tegen kom. Dus heel vreemd vind ik het niet :')

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:27

Bloodymary schreef:
Denk je? Zij (de dochter die bij mij werkte) vertelde het toen wel heel overtuigend. En het waren er ook wel types voor om dat mee te maken. Het is ook al zo lang geleden. Misschien zijn zij wel de grondleggers van dat verhaal! Daarna heb ik het ook nog wel eens met haar daar over gehad en kon toch niet opmaken dat ze het verzonnen had.

Aangezien ik dit verhaal al minstens 5 keer alleen al op bokt ben tegengekomen en misschien nog dubbel zoveel op facebook, yep ;) . En iedereen heeft overtuigd "een vriendin van een vriendin...een kennis van mijn moeder...een vriendin van een collega..." :P

edit: hier de oorsprong :)
http://www.snopes.com/embarrass/feminine/glitter.asp

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:38

Arabesk schreef:
Ik heb de oproep weggegooid en mijn huisarts heeft me uit het systeem gehaald. De kans op een auto-ongeluk is altijd nog groter dan kanker in je baarmoeder.

Als je kijkt naar sterfte, dan denk ik niet dat je aanname klopt. In 2014 kwamen er 159 in Nederland vrouwen om in het verkeer. En in Nederland overlijden jaarlijks ongeveer 200-250 vrouwen aan baarmoederhalskanker. Zonder screening zou dat aantal op 400 liggen.

Kortom: zelfs met screening gaan er nog meer vrouwen dood aan baarmoederhalskanker dan in het verkeer.

Nou weet ik natuurlijk verder niets over je rijstijl.... :D

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:44

pien_2010 schreef:
Ik heb nog nooit één vagina gezien die niet prachtig was.

Oke.... Dat klinkt heel raar als je dat zo leest.... >;) :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:45

safina schreef:
Arabesk schreef:
Ik heb de oproep weggegooid en mijn huisarts heeft me uit het systeem gehaald. De kans op een auto-ongeluk is altijd nog groter dan kanker in je baarmoeder.

Als je kijkt naar sterfte, dan denk ik niet dat je aanname klopt. In 2014 kwamen er 159 in Nederland vrouwen om in het verkeer. En in Nederland overlijden jaarlijks ongeveer 200-250 vrouwen aan baarmoederhalskanker. Zonder screening zou dat aantal op 400 liggen.

Kortom: zelfs met screening gaan er nog meer vrouwen dood aan baarmoederhalskanker dan in het verkeer.

Nou weet ik natuurlijk verder niets over je rijstijl.... :D

En hoeveel vrouwen krijgen een uitslag van PAP3 of hoger? Denk dat je die ook wel mee mag rekenen. Want zonder behandeling zouden zij wellicht ook veel zieker worden / overlijden.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:55

In principe is het ieders eigen keuze maar ik denk dat als het voor mij zo ver is ik liever even mijzelf ongemakkelijk ga voelen dan het risico lopen dat ik wellicht kanker oploop en het niet op tijd opgemerkt wordt. Liever er op tijd bij zijn dan te laat.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 15:58

Toch begrijp ik wel wat zij bedoelt. En als het onderzoek maar eens in de vijf jaar plaats vindt kun je je ook afvragen hoe zinvol dat is.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:01

Bloodymary schreef:
Toch begrijp ik wel wat zij bedoelt. En als het onderzoek maar eens in de vijf jaar plaats vindt kun je je ook afvragen hoe zinvol dat is.

Het is al zinvol genoeg om er dan iig nog bijtijds bij te zijn.

Maar: ik vind iedere 5 jaar ook te weinig. In Spanje mag je ieder jaar als je wilt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:03

Hier is het als je de pil gebruikt om de 3 jaar. (of ook zonder weet ik eigenlijk niet, ik krijg het altijd bij mijn voorschrift als cadeau :D )
Maar volgens mij komt dat omdat die cellen zeer langzaam groeien. Je kan daar jaren mee rondlopen. Als ze dus afwijkende cellen vinden, gaan ze je extra in het oog houden of iets doen om te voorkomen dat het effectief kanker wordt.
Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 19-05-16 16:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:03

Ik mankeer nooit wat. Dus ik vind uitstrijkjes maken bij mij niet nodig. Heb geen seksueel contact met een man en heb negen van de tien keer een doorbraakbloeding wat ook niks is. Dus de volgende meld ik me ervoor af.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:04

Die 5 jaar hangt samen met de snelheid waarmee zoiets gemiddeld ontwikkelt. Borstkanker is elke 2 jaar geloof ik, dat ontwikkelt zich sneller. Net als de vanaf leeftijd, onder die leeftijd komt het ook wel voor, maar ze kijken wanneer het risico het grootst is.

Ik zou me knap banketstaaf voelen als ik omwille van wat voor reden dan ook een eenvoudige handeling skip en dan verdergevorderd kanker blijk te hebben.... Ik ga wel met de benen wijd hoor, als ik zo auto ongelukken, verdwijnende vliegtuigen en huizenbranden zou kunnen voorkomen dan deed ik het daar ook wel voor :P

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:06

:7
Valentijn5 schreef:
Ik mankeer nooit wat. Dus ik vind uitstrijkjes maken bij mij niet nodig. Heb geen seksueel contact met een man en heb negen van de tien keer een doorbraakbloeding wat ook niks is. Dus de volgende meld ik me ervoor af.

Je bent je ervam bewust dat je geen man nodig hebt om ernstig ziek te worden?
En doorbraakbloedingen zijn al helemaal geen indicatie.

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 16:06

Bloodymary schreef:
Ik moet altijd denken als ik hier iets over lees aan het verhaal dat een collega mij vroeger vertelde. Dat was in de tijd dat het in was om met uitgaan wat glitter make-up op te doen (eind jaren 90). Zij had dat op gehad en haar moeder moest de volgende dag voor een uitstrijkje. Ze dacht voor ze ging, ik zal er nog snel even met een washandje overheen gaan en pakte een nat washandje dat op de wastafel lag. Jaja, je raadt al wie daarvoor haar gezicht daarmee had schoongemaakt.
De huisarts zei bij het maken van het uitstrijkje "zo, dat ziet er feestelijk uit".

Hahaha deze is te grappig :D

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:09

Palmera schreef:
Valentijn5 schreef:

Dat heeft de huisarts de laatste keer gezegd tegen mij dat het een doorbraakbloeding was. Had ze dat niet eerder kunnen zeggen voordat ik daar dan een uitstrijkje voor moest krijgen.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:11

Palmera schreef:
Valentijn5 schreef:

Inderdaad, voor zover ik weet is HPV geen SOA :Y)

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 16:15

Valentijn5 schreef:

Maar ben je dan niet toch een klein beetje bang dat je toch foute cellen kan hebben en er niet eens achter komt? Ik snap je keuze wel hoor, maar ik zou er toch een ongemakkelijk gevoel aan overhouden als ik nooit meer zou gaan.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:16

Kan wel als SOA overgebracht worden hoor!

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:18

Ianrowan2009 schreef:
Valentijn5 schreef:

Maar ben je dan niet toch een klein beetje bang dat je toch foute cellen kan hebben en er niet eens achter komt? Ik snap je keuze wel hoor, maar ik zou er toch een ongemakkelijk gevoel aan overhouden als ik nooit meer zou gaan.

Als ik wat voel of merk hang ik toch wel aan de telefoon. Maar om nou een uitstrijkje te laten maken terwijl de huisarts al had moeten weten dat het een doorbraakbloeding is. Dat vind ik dan niet nodig.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:19

Ik snap niet wat een doorbraakbloeding met het bevolkingsonderzoek te maken heeft....

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:20

@Valentijn: een arts moet eerst onderzoeken voordat hij conclusies mag trekken.
Als jij wilt wachten tot je wat voelt hou ik je niet tegen. Reken er wel op dat tegen de tijd dat je voelt de boel al flink verergerd is.

@Qim: HPV is een virus dat door seksueel contact overgebracht kán worden.

Verder word er natuurlijk op meer onderzocht dan alleen maar HPV.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:21

Palmera schreef:
Valentijn5 schreef:

.

Ik vroeg me af: Ben jij je ervan bewust hoe het HPV-virus, de oorzaak van baarmoederhalskanker, wordt overgedragen? ;)

http://www.rivm.nl/Onderwerpen/H/HPV_Hu ... llomavirus

Oké, je hebt er geen man voor nodig. Via seksueel contact met een vrouw kan ook. ;)

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:21

Qimm schreef:
Ik snap niet wat een doorbraakbloeding met het bevolkingsonderzoek te maken heeft....

Dit had daar ook niet mee te maken. Dit was gewoon tussen door.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:25

@Safina: er word, iig bij mij, gezocht op wel wat meer dan alleen HPV/baarmoederhalskanker. En voor niet alle ziektes mogen we mannen verantwoordelijk houden. :+

Nu ga ik een domme vraag stellen: waarop word in NL gezocht bij zo'n bevolkingsonderzoek?

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-16 16:39

Als ik de site van het RIvM moet geloven enkel baarmoederhalskanker. :j

Ianrowan2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-16 16:43

Op foute cellen die er evt op kunnen wijzen dat baarmoederhalskanker in een vervroegd stadium aanwezig is?
Weet niet of ik het zo goed heb