Wat te doen met vermoedelijk gebroken teen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Re: Wat te doen met vermoedelijk gebroken teen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:33

Nicje87, ook voor de eerste hulp heb je een doorverwijzing nodig. In principe mogen ze je gewoon wegsturen om eerst naar de HAP of HA te gaan voor een doorverwijzing. En dat doen ze dan ook regelmatig.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:42

Zo bizar! Bij ons in België mag je gewoon de spoeddienst binnen wandelen en word je geholpen. Verwijsbrief is wel een aanrader maar zonder mag je ook altijd binnen.
Succes Ts een gebroken teen kan echt pijn doen. Ik heb iets soort gelijks meegemaakt (geen teenslippers maar crocs, dus even dom). Was ook mijn dikken teen en mijn nagel hing er af. Ben eerst bij HA geweest en die heeft mij onmiddellijk doorgestuurd voor foto's. Was gebroken. Teennagel hebben ze toen ook verwijderd. Aan de breuk konden ze weinig doen. Dus goed ingepakt en 14 dagen op sandalen gelopen. Is uiteindelijk goed gekomen.

Hopelijk word je eindelijk goed geholpen!

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:49

Wat mij een beetje zorgen maakt os dat het koelen de pijn niet verlicht, maar juist niet uit te houden is. Toevallig 2 weken terug ehbo cursus gevolgd en toen geleerd dat al het koelen het pijnlijker maakt of niet uit te dragen is dit meestal duidt op een breuk.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:51

Hoe is het nu met de pijn zowel tijdens het koelen als gewoon in rust?
En was het nog gelukt met de foto? Ben nu wel benieuwd..

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:55

Nou is koelen met een icepack op een aangedane plek sowieso verrot pijnlijk. Als je koelt, kun je beter koelen met lauw(ig) water (dus niet enorm koud, dat is niet uit te houden) en dan een stuk boven het aangedane lichaamsdeel. Zodat het water zachtjes over die plek stroomt, maar de straal er niet op komt. En dan zitten maar. Zeker 10/15 minuten. Langer mag ook.

Jeetje TS, wat een hork van een huisarts. Die had ik als ouder zijnde nog wel even bij haar kladden gegrepen. Kreng. Hopelijk kun je nog naar de HAP en mag je door voor een foto.

Zo heb ik ooit met een blote voet op een ijzeren afgeronde pin gestaan. Ik was aan het rennen. Geen schade buitenaf, maar ai. Ik heb maanden pijn gehad. Lang rust gegeven en uiteindelijk toch een foto check. Bleek niet gebroken. Waarschijnlijk was het botvlies enorm geirriteerd. Maar ik vond de zekerheid van geen breuk toch wel erg prettig.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 21:57

Wat een slechte arts zeg. Toen ik half jaar terug mijn teen brak door stom ongeluk met een banksel poot, was mijn ha op vakantie. En de vervanger keek alleen maar naar mijn voet en stuurde me al gelijk door naar het ziekenhuis voor foto was zo dik en blauw kon nie op lopen niks. Uiteindelijk bleken middenvoets beentjes ook zwaar gekneusd.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 22:37

De foto ben ik nog niet aan toe gekomen. Mijn oma kwam even langs en ben daarna in slaap gevallen op de bank. Morgen zal ik even foto's plaatsen voor de nieuwsgierigen.

De pijn is gelukkig wat afgenomen en zolang ik mijn voet omhoog houd is het nu goed uit te houden. De pijn rondom mijn teennagel is alleen wel toegenomen, dus dat vind ik wel vreemd, maar misschien trekt dat bij.

Ik kan mijn teen nog steeds niet bewegen en erop staan/steunen gaat ook niet. Ik heb wel het idee dat de zwelling iets afgenomen is.

Ik heb besloten het morgen even aan te kijken en dan donderdag de vervanger van mijn huisarts er even naar te laten kijken. Ik heb dan toch een afspraak staan, dus wil dan ook even haar mening vragen en misschien dat zij wel foto's wil laten maken of wel redenen kan geven waarom niet.

Ik heb nog steeds wel stekende pijn rondom mijn 'buigstukje' maar de frequentie neemt wat af. Het gekke is alleen dat ik, hoeveel kracht ik ook zet, geen buiging kan veroorzaken. :+

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:44

Ga morgen achter traumeel aan. Tabletten en crème/gel.
En zeer regelmatig smeren en tabletten even paar dagen in hoge doses innemen.
Samen met rust zou dit bij kneuzing moeten helpen anders nog even langs huisarts.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 23:19

Geef dan ook gerust aan dat de andere huisarts je overdonderde en niet bepaald vriendelijk en subtiel was! Dat je je niet serieus genomen voelt en ze al aan de slag ging voor ze naar je geluisterd had, rustig had gekeken én jou had verteld wat ze precies ging doen!

frisian_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 23:31

En hou rekening met ontstekingsgevaar (tetanus).
Een open wond, en een paardenhoef met mestresten....
Mijn dochter mocht, nadat zij een Riek uit een koeienstal in haar voet had gestoken, meteen aan de antibiotica

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 01:29

Delphi schreef:
Nicje87, ook voor de eerste hulp heb je een doorverwijzing nodig. In principe mogen ze je gewoon wegsturen om eerst naar de HAP of HA te gaan voor een doorverwijzing. En dat doen ze dan ook regelmatig.

Dat heb ik echt nog nooit meegemaakt/gehoord. Ligt denk ik ook aan de aard van de verwonding. Bij een mogelijke breuk ken ik niemand die weggestuurd is.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 01:31

ik zeg morgen even naar de dokterspost huisarts voor doorverwijzing foto, heel belangrijk dan weet je het zeker

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 01:32

xCarpediem schreef:
De foto ben ik nog niet aan toe gekomen. Mijn oma kwam even langs en ben daarna in slaap gevallen op de bank. Morgen zal ik even foto's plaatsen voor de nieuwsgierigen.

De pijn is gelukkig wat afgenomen en zolang ik mijn voet omhoog houd is het nu goed uit te houden. De pijn rondom mijn teennagel is alleen wel toegenomen, dus dat vind ik wel vreemd, maar misschien trekt dat bij.

Ik kan mijn teen nog steeds niet bewegen en erop staan/steunen gaat ook niet. Ik heb wel het idee dat de zwelling iets afgenomen is.

Ik heb besloten het morgen even aan te kijken en dan donderdag de vervanger van mijn huisarts er even naar te laten kijken. Ik heb dan toch een afspraak staan, dus wil dan ook even haar mening vragen en misschien dat zij wel foto's wil laten maken of wel redenen kan geven waarom niet.

Ik heb nog steeds wel stekende pijn rondom mijn 'buigstukje' maar de frequentie neemt wat af. Het gekke is alleen dat ik, hoeveel kracht ik ook zet, geen buiging kan veroorzaken. :+

als je hem niet kan bewegen is dat niet goed hoor.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 06:51

Ik denk dat je beter even naar deze dokter kunt bellen en vertellen wat je dwars zit. Wellicht dat ze er dan nog even beter naar wil kijken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:09

bruintje123 schreef:
janderegelaa schreef:
Ik snap niet zo goed waarom je niet naar de spoedeisende hulp gaat. Als je die belt en verteld dat er een paard op je teen gestaan heeft en dat hij ontvelt is en denkt dat hij gebroken is mag je gewoon komen. Daar heb je geen HAP voor nodig. Een vergissing die veel mensen maken.

Kost je alleen wel €257,00
Ook als hun je naar huis sturen zonder foto maken.

Dat is gewoon echt niet waar. Ik ben vorige week namelijk naar de SEH gegaan met iemand die een voetoperatie had gehad maar waar echt een nare infectie in zat. We werden gewoon geholpen. En die extra toeslag is ook onzin. Daar is een paar jaar geleden wel sprake van geweest maar dat is niet doorgegaan. De SEH heeft ook gewoon een zorgplicht.

Als je de SEH belt en zegt dat er een paard op je blote voet gestaan heeft mag je altijd komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:13

Je krijgt wel altijd je eigen risico-rekening thuis gestuurd naar een bezoekje aan de SEH. Bij de HAP gaat dit niet van je eigen risico af.

Ik vind het overigens niet kunnen hoe je huisarts gehandeld heeft, toen mijn paard op mn vinger had gebeten, en alles er verder toch goed schoon uitzag, kreeg ik toch een antibiotica kuur mee vanwege eventuele bacteriën om een infectie te voorkomen. Had dit bij jou toch ook op zn minst wel verwacht..

Gaatje in de nagel boren klinkt me ook erg vreemd in de oren, helemaal als er verder niks onderzocht of bekeken is..

Heel veel sterkte in elk geval, ik hoop voor je dat het mee valt en je teen snel weer herstelt. Gelukkig is het nu slipper-weer waardoor je wat dat betreft niet gelijk je teen hoeft op te sluiten in dichte schoenen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:16

Toen ik steeds niet bij mijn huisarts terecht kon, want vond het geen haast. Ik kon het niet uithouden van de pijn en toen mocht ik wel gewoon naar Eerst Hulp en/of HAP. Kostte mij niet direct geld, uiteraard wel eigen risico maar dat heb ik elk jaar.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:18

janderegelaa schreef:
bruintje123 schreef:
Kost je alleen wel €257,00
Ook als hun je naar huis sturen zonder foto maken.

Dat is gewoon echt niet waar. Ik ben vorige week namelijk naar de SEH gegaan met iemand die een voetoperatie had gehad maar waar echt een nare infectie in zat. We werden gewoon geholpen. En die extra toeslag is ook onzin. Daar is een paar jaar geleden wel sprake van geweest maar dat is niet doorgegaan. De SEH heeft ook gewoon een zorgplicht.

Als je de SEH belt en zegt dat er een paard op je blote voet gestaan heeft mag je altijd komen.

De eerste 2 weken na een operatie in dat ziekenhuis mag je zonder doorverwijzing via de SEH naar binnen. Dus het is gewoon wel waar, alle andere patienten moeten via de HA of de HAP, en de SEH mag je gewoon terugsturen om een verwijzing. Of via de ambulance uiteraard, maar dat is een heel ander verhaal.
Laatst bijgewerkt door intral op 11-05-16 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:21

Mij geleerd dat je alleen op de seh 'mag' komen bij:
Verwijzing HA/HAP
Ambulance
en terugkomen voor controle als je er eerder bent geweest en hetgeen waar je last van hebt wordt erger. Maar dan bel je eerst..

Nu zal er natuurlijk wel het een en ander anders zijn omdat de zorg snel veranderd. Maar zonder HAP-Verwijzing is de kans groot dat ze je terugsturen.

Hopelijk krijgt ts toch nog een foto als de klachten blijven.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:22

En wat als iets levensbedreigend is of kan zijn? Wordt je dan ook gewoon teruggestuurd?
Wat ben ik blij dat wij hier als het nodig is gewoon naar de eerste hulp kunnen gaan.

2 Weken geleden had ik zo'n harde hoofdpijn, maar dan zo hard dat ik mijn hoofd tegen de muur wou bonken en kon ik op een bepaald moment niet meer spreken als wou ik dat wel en verstond ik mijn vriend.
Op de eerste hulp hebben ze een straffere pijnstiller gegeven via infuus en de nodige medicatie gegeven voor thuis. Het kon zo maar ook een beroerte geweest zijn, als ik dan nog eerst naar dokter van wacht moest was het misschien te laat geweest als het dat was geweest.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:27

chanel1985 schreef:
En wat als iets levensbedreigend is of kan zijn? Wordt je dan ook gewoon teruggestuurd?
Wat ben ik blij dat wij hier als het nodig is gewoon naar de eerste hulp kunnen gaan.

2 Weken geleden had ik zo'n harde hoofdpijn, maar dan zo hard dat ik mijn hoofd tegen de muur wou bonken en kon ik op een bepaald moment niet meer spreken als wou ik dat wel en verstond ik mijn vriend.
Op de eerste hulp hebben ze een straffere pijnstiller gegeven via infuus en de nodige medicatie gegeven voor thuis. Het kon zo maar ook een beroerte geweest zijn, als ik dan nog eerst naar dokter van wacht moest was het misschien te laat geweest als het dat was geweest.

Als het levensbedreigend is, waarom dan nog in de auto stappen? 112 is voor levensbedreigende situaties, waaronder dus een (vermoedelijke) beroerte.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:28

Jennyj01 schreef:
Ik denk dat je beter even naar deze dokter kunt bellen en vertellen wat je dwars zit. Wellicht dat ze er dan nog even beter naar wil kijken.

Ben ik helemaal met je eens. Vind dat er nogal opgejut/aangedrongen word hier. Bel de huisarts, of laat je ouders bellen, nog een keer.

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:28

Ik heb nog nooit een verwijsbrief nodig gehad en ook nog nooit hoeven betalen voor een bezoekje aan de hap of spoed zo lang je maar belt dat je er aan komt is er niks aan de hand

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:30

zanakuzies schreef:
Ik heb nog nooit een verwijsbrief nodig gehad en ook nog nooit hoeven betalen voor een bezoekje aan de hap of spoed zo lang je maar belt dat je er aan komt is er niks aan de hand

Precies dus.

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 09:32

Mooi ziekenhuis heb ik dan :+ als ik naar de seh bel met de mededeling dat ik eraan kom zijn ze not amused. Ook niet als je waarschijnlijk iets gebroken hebt.