Prikkelbare darm syndroom - lotgenoten...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:17

Bij mij is het meer dan 30 jaar geleden vastgesteld en ik moet zeggen dat ik al tien jaar min of meer klachtenvrij ben, met een ziekenhuis episode na anti biotica.
Het uitte zich in obstipatie afgewisseld met diarree en bijbehorende buikpijn.

Ten eerste doe ik er veel aan om stress te voorkomen en ik ben mede daarom vrijwillig single.
Want ik wil eten wanneer ik wil en wat ik wil, slapen wanneer ik wil en hoelang ik wil, uit mezelf wakker worden en geen dingen "moeten" doen.
Omdat ik dieren heb, houd ik me vast aan een heel vast ritme en dat werkt prima.
Ik merk bv ook dat als ik een uur eerder op moet staan en ik ben niet uit mezelf wakker geworden, dat ik meteen met buikpijn naar de wc moet, en ook wel meteen 4 keer.

Verder heb ik lactose intolerantie dus in de jaren 80 al gestopt met melkproducten en pure suiker, maar helaas zitten beide wel in veel producten die ik niet altijd vermijd. Zo eet ik best wel eens een ijsje, daar heb ik dan wel slappe poep voor over, maar ik kan niet alle dagen een ijsje eten. Ik let dus wel op voeding, maar niet tot in het extreme. Ik gun mezelf best af en toe wat lekkers.
Ik vermijd koolzuur en groenten die je gasserig maken zoals broccoli en bloemkool. En ook daar weer, als ik het ooit een keer op een bord tref in een restaurant, laat ik het niet staan, maar het is niet iets dat wekelijks op het menu staat.

Uit onderzoek is ook gebleken dat ik een exreem grote blinde darm heb en dat is iets dat je bij herbivoren aantreft, dus ik heb ook vlees zoveel mogelijk van het menu geschrapt. Ik had al eerder gemerkt dat vooral varkensvlees aanleiding was tot klachten.

Ik gebruik sinds een jaar of wat Pantoprazol, eigenlijk om mijn maag te beschermen tegen andere medicijnen, maar het heeft een goede algemene uitwerking op mijn darmen.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 15:34

Na even mee te hebben gelezen, meld ik me hier ook maar. :)

Bij mij waren de problemen er vanaf dat ik geboren werd, helaas. Altijd onder controle van kinderarts gestaan, als kind lange tijd ondervoed geweest. Het leek alsof mijn lijf alle voedingsstoffen gewoon niet kon opnemen. Zonder cleanprep kwam het gerust voor dat ik maar eens per maand naar de wc kon. Foto's lieten ernstige verstoppingen zien (lovely onderwerp trouwens :')). Gastroscopië/endoscopie alles gehad. Daarop niet alleen een extreem spastisch colon te zien, maar ook ontstekingsplekjes. Tijdje is er gedacht aan de ziekte van Crohn, maar daarvoor was het eigenlijk ook niet ernstig genoeg. Ook niet echt verhoogte bloedwaardes oid.

Qua pijn kan het per dag echt enorm verschillen, merk wel dat het tijdens mijn menstruatie heel heftig is. Verder heb ik over het algemeen vooral in de avond en 's nachts veel last. Tijdje allerlei diëten geprobeerd, maar kon niet zeggen dat het daar echt beter van werd.
Gewoon eens in de zoveel tijd laxeren is wat mij het beste helpt.

Hebben jullie trouwens ook last van reflux? Ik gebruik daarvoor al lange tijd omeprazol. Voor de pijn gebruik ik nu ook al een tijd amitriptyline 10mg en dat bevalt mij heel erg goed.

Wat betreft omecat/pantroprazol/omeprazol wel goed oppassen, langdurig gebruik kan invloed hebben op je vitamine B12 opname. Van een tekort aan vitamine B12 kan je hele nare symptomen krijgen.

En herkennen jullie dat de zomermaanden altijd beter gaan dan de herfst en de winter?

Lusitana

Re: Prikkelbare darm syndroom - lotgenoten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-16 18:27

Ik krijg vitamine B12 injecties, omdat mijn lichaam dat niet goed omzet, heb daardoor ook neurologische schade opgelopen (door te tekort), dus persoonlijk hoef ik me geen zorgen te maken over een vitamine B12 tekort.

Overigens heb ik ook zo´n beetje mijn hele jeugd met buikpijn doorgebracht.
Maar goed, in de jaren 60 wisten ze niet veel of niets van koemelk intolerantie en dat was wel de hoofdoorzaak.
Had trouwens ook tot 15 jaar terug chronische bloedarmoede.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 10:36

Alle uitslagen binnen: er is niks te vinden. Diagnose: PDS. Advies: FODMAP.

Gisteren voor het eerst naar de acupuncturist geweest. Zij denkt dat ze me van de pijn af kan helpen. Ik vind het prima om het te proberen. Het is niet de leukste behandeling van de wereld, maar ook niet de ergste... en ik heb er in het verleden baat bij gehad. We zullen zien.

Werkt het niet, dan ga ik alsnog dat FODMAP-beperkte dieet volgen.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:09

Dat FODMAP dieet heeft mij niks gebracht behalve dat ik afviel en allerlei tekorten kreeg. Ik vond het niet te doen, maar misschien bevalt het jou beter.
Succes en sterkte!

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:21

Julia schreef:
Dat FODMAP dieet heeft mij niks gebracht behalve dat ik afviel en allerlei tekorten kreeg. Ik vond het niet te doen, maar misschien bevalt het jou beter.
Succes en sterkte!

Ik eet al stikt lactosevrij en vond de lijst van dingen je wel mag, reuze meevallen. Vooral zonder tarwe zou een grote uitdaging worden. Maar goed... volgens de acupuncturist (die overigens ook arts is, zo fijn!) is dat helemaal niet nodig.

Baloedebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 12:30

ja hier ook een slachtoffer, maar eerlijk gezegd heb ik het na al die jaren redelijk onder controle. soms heb ik nog weleens weken wanneer het wat minder loopt maar ik kan wel zeggen dat het dan vaak aan mezelf ligt (dus wat ik allemaal heb gegeten) of dat mijn weerstand op dat moment niet helemaal optimaal is.
Wat voor mij goed werkt is om zo 'normaal' mogelijk te eten, dus hoe minder frituur, kant-en-klaar, voorbewerkte of toevoegingen ik eet hoe beter mijn darmen zich voelen. Dus gewoon lekker zelf koken en met niet teveel opsmuk van romige sausjes enzo. frisdranken, vruchtensappen of veel fruit werkt bij mijn erg prikkelend die probeer ik echt niet te pakken. ook van dat hele donkere brood (hmmm) worden mijn darmen niet heel vrolijk, gewoon een volkoren brood werkt dan wel weer prima.
Ik gebruik al vanaf baby geen koemelk ivm gevoeligheid, maar er is tegenwoordig ook geiten karnemelk en andere goede alternatieve voor een glaasje 'calcium'. En verder soms is het soms de chocoladereep gewoon waard om een avondje buikpijn te hebben :O
Qua diëten wel wat geprobeerd, maar wat ik wel merk is dat er ook veel extreme dieeten zijn, terwijl afwisseling van voeding juist ook erg belangrijk is bij pds. de artsen vertelde mij ooit dat sommige mensen heel eenzijdig gaan leven op producten die voor hun goed werken, maar die product kan je dan ontwikkelen tot prikkel, omdat er vaak een overdaad aan gebruikt word.

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-16 16:08

Ik was na een darmonderzoek ook gediagnosticeerd met pds. Alleen heb ik sinds een tijdje regelmatig bloed in mijn ontlasting (laatste tijd meerdere keren per week) dus ben doorgestuurd voor verdere onderzoeken :\ Mijn weerstand is op dit moment ook waardeloos, verkouden en alles wat kan ontsteken gaat ook ontsteken. Word er gestoord van, tis echt niet meer fijn zo.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:09

Zijn er ook mensen die een constante drukkende pijn linksonder in de buik/lies hebben?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-16 16:15

Nee, ik heb wel deze week te horen gekregen dat m'n schildklier veel te snel werkt en dat dat wrs ook de oorzaak is van mijn darmklachten. Toch geen pds dus!

Debbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:24

MariekeTV schreef:
Zijn er ook mensen die een constante drukkende pijn linksonder in de buik/lies hebben?

Hoe laag zit het? Zit er ook een bult?

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:32

Mag ik mij hier ook melden?
Sinds mijn 16e door de huisarts vastgesteld dat ik dit heb.. Helaas heeft mijn dokter nooit echt doorgepakt en duurde dit even en heb ik een aantal jaar met flinke pijn gelopen. Ik heb de versie dat alles vast gaat zitten. Op een gegeven moment, kon ik amper meer eten, mijn darmen zaten helemaal vast en leefde toen een aantal maand op een klein beetje avond eten, meer kreeg ik gewoon niet binnen.
Toen ben ik naar iemand geweest die MORA therapy geeft en sinds dien gaat het stukken beter!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 11:45

_Juudith schreef:
Mag ik mij hier ook melden?
Sinds mijn 16e door de huisarts vastgesteld dat ik dit heb.. Helaas heeft mijn dokter nooit echt doorgepakt en duurde dit even en heb ik een aantal jaar met flinke pijn gelopen. Ik heb de versie dat alles vast gaat zitten. Op een gegeven moment, kon ik amper meer eten, mijn darmen zaten helemaal vast en leefde toen een aantal maand op een klein beetje avond eten, meer kreeg ik gewoon niet binnen.
Toen ben ik naar iemand geweest die MORA therapy geeft en sinds dien gaat het stukken beter!

Hetzelfde als bij mij. Al herken ik dat pijnlijke gevoel van linksonderin de bui ook. Dat voel ik wanneer ik echt helemaal ben vastgelopen.

Ik ben nog altijd blij met mijn magnesiumhydroxide tabletten. Het is een delicaat evenwicht. Ik schommel tussen de 4 en 5 tabletten op een dag. Dat maakt net het verschil tussen verstopt en darmkrampen.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:02

die pijn linksonderin had ik ook. Bleek van candida te komen. Streng dieet gehad icm medicijnen en zolang ik me netjes aan mijn glutenvrij, suikervrij en lactose vrij houd is er niks aan de hand met mijn darmen. De osteopaat kende het plekje wel linksonderin. Was bij mij een geiiriteerd stukje darm.
Vind het tegenwoordig goed te doen overigens om dit eten zo aan te houden.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 12:52

oliebol Natascha :+

Ik heb trouwens ook de verstoppings variant.

En ondanks dat ik nu toch echt bijna dagelijks naar de wc kan blijft er een vage pijn/drukking linksonder.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 13:36

Debbels schreef:
MariekeTV schreef:

Hoe laag zit het? Zit er ook een bult?

Nee die zit er niet.

Natascha heb je dat met behulp van een diëtist gedaan?

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 15:36

Ik heb ook altijd last links onderin. Vooral bij verstopping.
Ik heb nu psylliumzaad vezels. Voel me net een paard, maar het werkt top!

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 15:52

Ik heb ook af en toe last links onderin. Toen ik mijn darmonderzoek had kreeg ik daar ook pijn door de slang. Er zit daar een scherpe bocht denk ik, geen idee.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 15:53

Eline1510 schreef:

Ik heb de psylluim vezels wel gehad, maar brrrrr die krijg ik echt niet weg :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 16:13

MariekeTV schreef:
Eline1510 schreef:

In de yoghurt?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 19:25

safina schreef:
MariekeTV schreef:

In de yoghurt?

Bij mij stond er expliciet bij dat ze absoluut niet met melkproducten ingenomen mogen worden. Ik had op een bepaald moment gastrocol en meutamucil. Allebei was wel echt vechten om weg te krijgen.

SincereQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-16 20:48

Metamucil mag idd niet met melkproducten!
Was vandaag weer bij de internist. Ik dacht; medicatie helpt, heb weinig last meer dus ben zo weg. Niet dus, uitslag van bloedonderzoek was niet goed. Ijzertekort, verhoogde infectiewaarden en verhoogde leverwaarden. Blijf klungelen zo |o

Brimi_Disa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-16 18:41

Ik kan me ook melden.
Altijd al lastige darmen gehad, maar het verergerde zodanig dat ik recent toch maar naar de huisarts ben gegaan.
Doorverwezen naar MDL-arts en diverse onderzoeken gehad (darmen, bloed, ontlasting, wormen), uitkomst alles ok. Diagnose PDS en ik heb het advies gekregen om een fodmap-dieet te volgen.
Ik begin komende maandag onder toezicht van een diëtiste. Hebben jullie nog tips/recepten?

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-16 23:12

Ik meld me hier ook.
Al vanaf baby af aan last van mijn darmen, s kind voornamelijk vertoppingen en af en toe diarree. Laatste jaren eigenlijk alleen nog diarree van brijig tot waterdun met de nodige krampen erbij. Nou begint het patroon het laatste jaar flink te veranderen, pijnaanvallen in combinatie met koorts. Regelmatig bloed in de ontlastig.
Ik loop nu sinds ruim 2 weken met koorts/verhoging rond met daarbij flink bloedverlies en waterdunne diarree, daarbij ook flink wat slijm. Pijn is constant aanwezig met hevige krampen en continue aandrang en dan komt er alleen slijm en bloed uit.
Ben met spoed doorgestuurd naar de MDL arts en word binnen 2 weken opgeroepen voor een colonscopie.
Is iemand bekend met deze klachten? Dit lijkt mij namelijk geen PDS meer.. de artsen denken nu aan colitis ulserosa of crohn

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:43

Ooh jeetje zeg wat heftig maxie! Hopelijk krijg je snel een oproep voor het onderzoek! Succes ermee

Brimi_Disa hoe was het bij de diëtiste?
Ik ben destijds ook bij een geweest, maar die rade me totaal verkeerde dingen aan, waar ik achteraf gezien dus totaal niet tegen kon. Die vrouw deed maar wat, en had volgens mij de ballen verstand van een spastische darm.

Ik heb sinds een aantal weken ook weer last.. maar voornamelijk avonds..
Hebben jullie ook dat als je op de ene zei ligt je veel meer last hebt, dan wanneer je op de andere ligt?