Eiceldonatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:43

chanel1985 schreef:
Nee, maar dat kost geen 40 000 euro per keer.
Als ik mijn icsi behandeling zelf had moeten betalen, zou dat iets rond 3000 euro geweest zijn, is in een andere orde dan dat je pakt een gemiddelde van 20 000 euro per kind dat je adopteert kwijt bent.

Dat is niet het punt dat ik wilde maken.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:45

Welk punt bedoel je dan? Ik spreek niet over andere landen maar in België is er geen markt in eicellen en spermacellen, als je dat bedoeld.
Ik wil best geloven dat dat in andere landen wel het geval is, maar niet hier. Het is hier zo streng gereglementeerd dat dat niet kan. Je betaald er inderdaad voor, voor de gemaakte kosten.

Is het hetzelfde als orgaandonatie, in sommige landen is daar een handel in, worden er organen illegaal verkocht maar zo'n praktijken komen hier niet voor.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 02-05-16 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:46

Op een bepaald moment zaten wij in een situatie vergelijkbaar met die van TS. Na lang proberen het via de medische kant in orde te krijgen hebben we de stap naar adoptie gezet. Nooit 1 moment spijt van gehad.
We zaten inderdaad ook met de vraag of alle adopties wel koosjer zijn, maar we weten dat het met ons kind allemaal eerlijk verlopen is. Ook hebben we vooraf contact gehad met families waar al adoptiekinderen waren. Toen viel het op hoe gewoon deze families en hun kinderen waren.
Ik vind het jammer dat adoptie vaak als problematisch voorgesteld wordt. Misschien hebben we gewoon erg veel geluk gehad, maar ik heb het gevoel dat het bv. in films altijd veel te dramatisch voorgesteld wordt.
En de kosten? Ja, je betaalt voor de hele procedure. Sommige mensen vinden het schandalig dat ze x euro zouden moeten betalen, en stappen vervolgens in een nieuwe auto die het dubbele gekost heeft.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:47

En hulp van uit en ziekenhuis wordt vaak vergoed. En adoptieouders krijgen echt geen financiële hulp helaas.

Sees

Re: Eiceldonatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:49

Ik vind het belachelijk dat adoptie zo duur is. Ik snap dat het geld kost maar zo is de drempel wel erg hoog.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:51

Er zou inderdaad ook een financiële tegemoetkoming moeten zijn voor adoptie. Ik vind persoonlijk dat de adoptieprijzen niet in verhouding staan.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:51

Het voelt voor mij echt dat het gat tussen rijk en arm groot is. Als je als adoptieouders en hele grote wens hebt. En echt veel veel liefde kan geven. Maar het niet kan betalen. Sta je dus met lege handen.

* maar ben blij dat mensen het wel doen hoor

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:52

En er zijn zoveel kinderen die een thuis zoeken, die dit niet krijgen daardoor.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:53

chanel1985 schreef:
Welk punt bedoel je dan? Ik spreek niet over andere landen maar in België is er geen markt in eicellen en spermacellen, als je dat bedoeld.
Ik wil best geloven dat dat in andere landen wel het geval is, maar niet hier. Het is hier zo streng gereglementeerd dat dat niet kan. Je betaald er inderdaad voor, voor de gemaakte kosten.

Is het hetzelfde als orgaandonatie, in sommige landen is daar een handel in, worden er organen illegaal verkocht maar zo'n praktijken komen hier niet voor.
Het gaat niet om de handel.

Jij zegt dat je bij adoptie het gevoel hebt dat een kind gekocht wordt. Waarop ik zeg, IVF e.d. is ook niet gratis, dus 'koop' je ook een zwangerschap en dus kind. Alleen poep je 't bij dat laatste zelf uit en voed je bij de eerste enkel op.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 14:54

Sees schreef:
Ik vind het belachelijk dat adoptie zo duur is. Ik snap dat het geld kost maar zo is de drempel wel erg hoog.

Vind ik ook, hoor. Het is een melkkoe geworden. Een heel lucratieve.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 15:02

_San87_ schreef:
Sees schreef:

Vind ik ook, hoor. Het is een melkkoe geworden. Een heel lucratieve.

Daarom is het ook zo lucratief om peuters te verkopen. Voor ons een reden om het niet te doen.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 15:08

In mijn nabije omgeving zijn er kinderen op deze manier geboren. Ze zijn altijd ziek en de moeder heeft bijwerkingen van de hormoonbehandelingen en is ook veel ziek. Ik denk dat de natuur zijn gang laten gaan belangrijk is. Ook al betekent dit soms groot verdriet.

Ergens is het misschien wel egoïsme. Men wil graag een kind, dan maar overspel in een bakje. En dat terwijl er veel kinderen zijn die een pleeggezin of adoptieouders zoeken. Dat is allemaal niet gemakkelijk en het is kostbaar, maar dat is het ook als je een eicel met de toestand die erbij hoort wilt.
Het ergste vind ik dat de kinderen geen keuze hebben. Ze worden opgezadeld met een lastig en ingewikkelde situatie aangaande hun ouders. De vraag zal altijd blijven bij de kinderen.
Je zult nooit hetzelfde DNA hebben. Dus gelijkenissen met de kinderen en je eigen verleden zul je niet zien. Plus het zijn wél de biologische kinderen van je partner wat ook voor scheve verhoudingen kan zorgen. Het zou hoe moeilijk ook nooit mijn keuze zijn.
Eiceldonatie dus dan ook helemaal niet. Ik moet er niet aan denken dat er ergens een kind van mij en dus niet van mijn man woont waar ik niet voor zorgen mag.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 15:08

Ik zou niet zomaar eicellen doneren, wel aan een bekende (zus, nichtje, vriendin).

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 15:11

JoanneE schreef:
In mijn nabije omgeving zijn er kinderen op deze manier geboren. Ze zijn altijd ziek en de moeder heeft bijwerkingen van de hormoonbehandelingen en is ook veel ziek. Ik denk dat de natuur zijn gang laten gaan belangrijk is. Ook al betekent dit soms groot verdriet.

Ergens is het misschien wel egoïsme. Men wil graag een kind, dan maar overspel in een bakje. En dat terwijl er veel kinderen zijn die een pleeggezin of adoptieouders zoeken. Dat is allemaal niet gemakkelijk en het is kostbaar, maar dat is het ook als je een eicel met de toestand die erbij hoort wilt.
Het ergste vind ik dat de kinderen geen keuze hebben. Ze worden opgezadeld met een lastig en ingewikkelde situatie aangaande hun ouders. De vraag zal altijd blijven bij de kinderen.
Je zult nooit hetzelfde DNA hebben. Dus gelijkenissen met de kinderen en je eigen verleden zul je niet zien. Plus het zijn wél de biologische kinderen van je partner wat ook voor scheve verhoudingen kan zorgen. Het zou hoe moeilijk ook nooit mijn keuze zijn.
Eiceldonatie dus dan ook helemaal niet. Ik moet er niet aan denken dat er ergens een kind van mij en dus niet van mijn man woont waar ik niet voor zorgen mag.

Nou mijn neefje en nichtje zijn kerngezond :D wat een onzin. Als het zieke kindjes zou maken, dan zou het natuurlijk niet legaal zijn ;) Bovendien heeft de donor dezelfde uiterlijke kenmerken als hun niet-biologische vader. Ze horen dus regelmatig dat ze op hem lijken/kind van hun vader/kind van hun moeder zijn.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 15:15

JoanneE schreef:

Welke ziektes hebben die kinderen dan? Zijn die 100 procent bewezen gerelateerd door ivf? Als je dat als argument gebruikt moet het wel op juist informatie gebaseerd zijn anders zijn dat maar loze woorden.

Mijn zoontje is trouwens ook in blakende gezondheid geboren.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 15:16

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 15:17

Er zijn ook kindjes van biologische ouders die altijd maar ziek zijn. Dus die vlieger gaat echt niet op.

En denk dat die verhoudingen onderling ook wel mee zullen vallen. En bij ouders met eigen kinderen hebben ook scheve verhoudingen onderling

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 15:26

Als je het niet kan onderbouwen zeg dan bepaalde dingen niet.

Mijn jongste zusje is ernstig ziek.
Hier op bokt weleens een topic voor geopend of mensen kaarten wilde sturen.
En wat ze heeft?
De artsen staan voor een raadsel en het is geen ivf of eicel donatie kindje.
Ze gaat van ziekenhuis naar ziekenhuis en van operatie naar operatie.
Dit gaat nu al een jaar in en jaar uit door.

Er zijn ook grenzen met de dingen die je kan beweren!

Verder inderdaad adoptie en pleegkids zijn ook opties.

Mijn vriend wil graag een kindje van zijn eigen genen.
Egoïstisch, ja misschien wel! Zoals sommige hier zouden zeggen.
En inderdaad hij kan een andere vriendin nemen omdat ik hem geen kind kan geven.
Dat kan allemaal.
Wij hebben besloten hier samen voor te gaan.
Wij hebben besloten om deze weg te gaan bewandelen.

Adoptie vind ik een hele stap en pleegkinderen daar moet je ook heel stevig voor in je schoenen staan.
En dit is altijd tijdelijk.
En kan jij andermans kinderen opvoeden en begeleiden als je zelf (veel) verdriet hebt over een kinderwens die niet te vervullen is?

Of eerst deze weg bewandelen en daarna eventueel aanmelden voor pleegzorg of adoptie?

Zo denken wij erover
:j
Laatst bijgewerkt door Linnie050 op 02-05-16 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 15:31

Pleegzorg is echt heel zwaar. Maar ook daar krijg je een hoop voor terug.

Ook heb ik veel relaties uit elkaar zien gaan omdat de ene de andere geen kinderen kon geven. Ik ben van mening dat liefde echt wel verder gaat dan het krijgen of geven kinderen.

Kinderen spelen vaak een grotere rol in het leven dan mensen denken. Dus ben blij dat er mogelijkheden bestaan om mensen hun wensen te laten vervullen

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 15:32

Op zich is iedere ouder egoïstisch, of het nu via natuurlijke weg gaat, via kunstmatige of via adoptie gaat.
Ieder wilt een kind omdat ze het zelf willen.
Is dus geen argument dat je enkel bij ivf kan stellen.

NiNa_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 15:44

JoanneE schreef:

Sorry maar dit is wel zo'n ongefundeerd argument.
Ik zou het even na moeten kijken maar volgens mij wordt er zelfs gescreend bij IVF en dat soort behandelingen :+
Om zo dus "de beste" embryo terug te plaatsen

Correctie: Het gaat bij "de beste" embryo's daar niet over

Citaat:
“Embryokwaliteit wordt aan de hand van het aantal delingen bepaald, maar altijd in relatie tot de leeftijd van het embryo: na 2 dagen gemiddeld 4-cellig, na 3 dagen gemiddeld 8-cellig en na 4 dagen gemiddeld een heel klompje cellen dat niet meer goed te tellen is. Daarnaast speelt de morfologie (hoe het embryo er verder uitziet) een rol: regelmatig gedeeld of ongelijkmatig gedeeld, wel of geen fragmentatie*). Deze factoren bij elkaar bepalen de zogenoemde ‘score’. Hoe beter de score, hoe groter de kans dat het embryo gaat innestelen. Het is echter niet mogelijk om de precieze kans op innesteling te bepalen.
bron
Laatst bijgewerkt door NiNa_14 op 02-05-16 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 15:46

NiNa_14 schreef:
JoanneE schreef:

Sorry maar dit is wel zo'n ongefundeerd argument.
Ik zou het even na moeten kijken maar volgens mij wordt er zelfs gescreend bij IVF en dat soort behandelingen :+
Om zo dus "de beste" embryo terug te plaatsen

Volgens mij wordt dit enkel bij erfelijke ziektes die bekend zijn in de familie momenteel toegepast. Er is en hoop discussie over of het bij álle IVF behandelingen moet worden toegepast en of je dan geen ''superras'' kweekt. Maar dat is voor een ander topic denk ik een leuke discussie :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 15:54

studiemiep schreef:
iemand kan daar toch ook intens verdriet om hebben? omdat iets niet mogelijk is?

Nou dat vind ik iemands goed recht, immers ik kan niet voor een ander bepalen hoe/wat iemand wel/niet mag voelen.

Dus ik zal niet snel iemand een verwende kleuter vinden.

Er zijn toch ook stellen die intens verdriet hebben omdat ze maar 1 kind hebben? ipv 2...wie ben ik dan om daar een afkeurende mening over te hebben (en te zeggen ze stellen zich aan etc).

Jaja, dus als je beste vriendin naar je toe komt met ontzettend veel verdriet omdat ze geen kinderen kan krijgen.... En ze barst aan je keukentafel in hartverscheurend snikken uit en vertelt je dat ze er helemaal kapot van is.... Dan kan je dus gerust tegen haar zeggen: "ach meid, ik weet precies hoe je je voelt! Ik wil al jaren een paard en dat lukt ook niet..."

Kijk, dát vind ik nou weer cru.

Een kind krijgen is voor mensen vaak iets dieps, biologisch en existentieels. En wat mijn paard voor mij betekent, is daarmee niet te vergelijken. Bij lange na niet.

En als een vriendin hartverscheurend aan mijn keukentafel begint te snikken omdat ze geen paard heeft, dan krijgt ze van mij toch echt die spreekwoordelijke schop onder haar kont. Ik wil al jaren een Ferrari, een jacht in Cannes en een man die op George Clooney lijkt. En ik zit er ook niet helemaal doorheen omdat dat me nooit gaat lukken. Kom op zeg! ;)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 16:00

safina schreef:
studiemiep schreef:
iemand kan daar toch ook intens verdriet om hebben? omdat iets niet mogelijk is?

Nou dat vind ik iemands goed recht, immers ik kan niet voor een ander bepalen hoe/wat iemand wel/niet mag voelen.

Dus ik zal niet snel iemand een verwende kleuter vinden.

Er zijn toch ook stellen die intens verdriet hebben omdat ze maar 1 kind hebben? ipv 2...wie ben ik dan om daar een afkeurende mening over te hebben (en te zeggen ze stellen zich aan etc).

Jaja, dus als je beste vriendin naar je toe komt met ontzettend veel verdriet omdat ze geen kinderen kan krijgen.... En ze barst aan je keukentafel in hartverscheurend snikken uit en vertelt je dat ze er helemaal kapot van is.... Dan kan je dus gerust tegen haar zeggen: "ach meid, ik weet precies hoe je je voelt! Ik wil al jaren een paard en dat lukt ook niet..."

Kijk, dát vind ik nou weer cru.

Een kind krijgen is voor mensen vaak iets dieps, biologisch en existentieels. En wat mijn paard voor mij betekent, is daarmee niet te vergelijken. Bij lange na niet.

En als een vriendin hartverscheurend aan mijn keukentafel begint te snikken omdat ze geen paard heeft, dan krijgt ze van mij toch echt die spreekwoordelijke schop onder haar kont. Ik wil al jaren een Ferrari, een jacht in Cannes en een man die op George Clooney lijkt. En ik zit er ook niet helemaal doorheen omdat dat me nooit gaat lukken. Kom op zeg! ;)

En wat nou als je gewoon geen kinderen wilt maar ontzettend veel liefde etc uit een paard kan halen? Voor sommigen is het hebben van een paard vergelijkbaar als het hebben van een kind. Misschien is de vergelijking niet helemaal correct maar zoals jij stelt vind ik het ook te kort door de bocht. Vergelijking met een Ferrari etc gaat imo ook niet op.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 16:01

Wist hier eigenlijk niets over, dit topic heeft mij toch aan het denken gezet. Ik ben nog maar 24 en wil eerst zelf kinderen. Maar na die tijd wil ik het wel overwegen. Enige probleem is misschien dat mijn vriend moslim is en vanuit geloof dit niet zal toestaan. Maar ik ga het vanavond eens bespreken,misschien staan we er qlleven voor open. Het vooruitzicht om iemand onbekend te helpen, spreekt mij wel aan. We leven al in een harde wereld. Waarom elkaar niet wat meer helpen