Bewust alleenstaand moeder worden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:16

Sammie schreef:
Dus als je er gebruik van kán maken en die mensen willen het zelf ook zie ik dat niet als struikelblok om nee te zeggen.

Maar het zit 'm precies in dit woordje: kàn. En dus niet moet, as in afhankelijk zijn van ;). Big dif in mijn ogen.

Sammie

Re: Bewust alleenstaand moeder worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:24

Als dat de doorslaggevende reden kan zijn dan ben je er toch al 'afhankelijk' van. Ik zie dat verschil dus niet. Ik bedoel 'kan' dus echt letterlijk als de mensen zijn er (en willen).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:28

Sammie ik snap jouw opmerking niet geloof ik... Maar snap je dan echt niet dat ik zeg dat je er niet afhankelijk van zou moeten zijn?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:38

Ik snap het wel, maar ik ben het er niet mee eens. :) Misschien hebben wij een compleet ander idee van afhankelijkheid. Als je afspreekt met je moeder dat zij 3 dagen in de week oppast, ben je er al afhankelijk van toch? Als moeders dat niet erg vindt, zie ik het probleem niet om het op zo'n manier te doen.

Immers kun je imo nooit compleet individualistisch leven in deze samenleving. Je bent altijd afhankelijk van anderen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:40

Denk dat heel veel 2 oudergezinnen ook ( toch zeker voor een deel) ook afhankelijk zijn van familie.

Mijn neef en zijn vriendin hebben een dochter van 2.5 die meer bij de oma zit dan dat ze thuis is. Die willen nu voor een 2e gaan, en dan kan ik er niet aan doen dat ik denk dat het zo wel makkelijk is natuurlijk.
Wij hebben een zoontje van 10 maanden en hebben geen ouders meer, en dus ook geen opvang. Daar hebben we wel rekening meegehouden, ik ben halftijds gaan werken maar als hij bv ziek is hebben we wel een probleem.
De oma van mijn neef, ging 1 dag op mijn zoontje letten maar aangezien ik nu nog thuis zit wegens bekkeninstabiliteit heeft zij besloten om die dag te gaan oppassen op haar kleindochter terwijl die dag eigenlijk voor mijn zoontje was en ik ook al ben ik thuis ik daar wel op gerekend had aangezien ik niet veel kan.
Dus eigenlijk is het wel zo dat je enkel op je eigen kan vertrouwen en er zelf voor zorgen dat er opvang is. Hij gaat nu dus een dagje naar de creche.

Maar als daar allemaal over nagedacht is, dan zie ik geen enkel probleem.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 11:55

Sammie maar ik zeg nergens dat je individualistisch moet leven toch ;-)? Ik zeg louter en alleen dat je in mijn ogen niet AFHANKELIJK (sorry voor de hoofdletters :o ) moet zijn van familie of vrienden. Met betaalde opvang is dat anders. Ik ben van mening dat je het alleen moet kúnnen niet dat je het ook alleen móet doen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:04

onafhankelijk zijn is individualistisch(er) (immers afzonderlijk, op zichzelf) leven..

En hoofdletters zijn inderdaad niet nodig. Ik ben niet blind en ook niet doof. Als jij het idee hebt dat je boodschap niet overkomt, helpt geschreeuw niet. Anders uitleggen dat helpt wel.

Dus iemand die wel een moeder heeft om op te passen, die dat ook graag wil doen en enkel dat 'nodig' heeft zou er niet aan moeten beginnen, ookal kan het wel, maar moet het niet?

En daarmee wil ik maar aangeven hoe dun de lijn is tussen moeten en kunnen. Er kan namelijk zoveel en er kan tegelijk zo weinig. Je kan je leven tot in de puntjes plannen, maar er hoeft maar dit te gebeuren en het zal anders moeten gaan. En dat kan in zowel positieve als negatieve zin uitpakken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:10

Ik ben afhankelijk van mijn ouders en schoonouders, om voor mijn huishouden te zorgen en voor mijn kind. Als niemand het een bezwaar vindt en het met liefde doet, is dat toch heerlijk? :)

Financieel kan betaalde opvang niet uit. Dan moet ik stoppen met werken, maar dan kunnen wij niet lekker meer rondkomen en worden wij afhankelijk van de overheid met de financiële tegemoetkomingen. Maar he, ben dan tenminste niet meer afhankelijk van opvang :') en krijg nog geld toe :+

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:20

Pluspunt dan heb je die opvang ook niet meer nodig :D

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 12:35

Precies en mogen jullie werkende mensen lekker nog veel meer toeslagen bekostigen voor mij }> }> }>

Nu krijg ik alleen maar kinderbijslag, maar dan komt er kindgebonden budget bij en zorgtoeslag. Kan ik toch beter afhankelijk zijn van de ouders :')

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:48

Sammie schreef:
onafhankelijk zijn is individualistisch(er) (immers afzonderlijk, op zichzelf) leven..

En hoofdletters zijn inderdaad niet nodig. Ik ben niet blind en ook niet doof. Als jij het idee hebt dat je boodschap niet overkomt, helpt geschreeuw niet. Anders uitleggen dat helpt wel.

Dus iemand die wel een moeder heeft om op te passen, die dat ook graag wil doen en enkel dat 'nodig' heeft zou er niet aan moeten beginnen, ookal kan het wel, maar moet het niet?

En daarmee wil ik maar aangeven hoe dun de lijn is tussen moeten en kunnen. Er kan namelijk zoveel en er kan tegelijk zo weinig. Je kan je leven tot in de puntjes plannen, maar er hoeft maar dit te gebeuren en het zal anders moeten gaan. En dat kan in zowel positieve als negatieve zin uitpakken.

De hoofdletters waren niet om te schreeuwen (iets met the eyes of the beholder ;)) maar omdat ik niet wist waar op het woord ik het accent aigu moest plaatsen (zat nog te twijfelen over onderstrepen ipv hoofdletters).

Je begrijpt nog steeds niet wat ik bedoel. Uiteraard zou ook ik kiezen voor mijn moeder ipv betaalde opvang maar ik vind wel dat áls je onbetaalde netwerk wegvalt, je de middelen moet hebben om het bijvoorbeeld betaald op te vangen. Hoop dat je het nu wel snapt.

Onafhankelijkheid heeft overigens imo niets met individualisme te maken hoor. Voor een individualistisch leven kies je namelijk. Onafhankelijk ben je of ben je niet ;). Bovendien zie ik niet in waarom je individualistisch zou zijn als je gebruik maakt van een KDV maar niet van je moeder?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:51

Vuurneon, ik vind (meningalert dus) dat je niet volledig afhankelijk van onbetaalde anderen zou moeten zijn om kinderen te kunnen hebben/krijgen/houden omdat je dan dus onherroepelijk in de problemen komt op het moment dat je netwerk wegvalt. En als dat alleen jezelf treft, soit, maar nu heb je de zorg van een compleet van jou afhankelijk ander wezen en itt een dier kun je die geen ander 'baasje' gunnen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 13:53

Sees schreef:
Vuurneon, ik vind (meningalert dus) dat je niet volledig afhankelijk van onbetaalde anderen zou moeten zijn om kinderen te kunnen hebben/krijgen/houden omdat je dan dus onherroepelijk in de problemen komt op het moment dat je netwerk wegvalt. En als dat alleen jezelf treft, soit, maar nu heb je de zorg van een compleet van jou afhankelijk ander wezen en itt een dier kun je die geen ander 'baasje' gunnen.

tja, soms loopt het zoals het loopt.
Als het netwerk wegvalt komt er heus wel een andere oplossing. Je kunt nu eenmaal niet garanderen dat je voor de rest van je leven onafhankelijk bent en alles maar dichttimmeren.
Bovendien kunnen je betaalde opties ook wegvallen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:00

Sees schreef:

Dat ben ik met je eens, maar dingen kunnen vliegensvlug veranderen in het leven. Je kunt niet alles plannen, helaas.

TS, het valt best wel mee, het zware van ouderschap. Mensen maken dingen graag groter en erger dan het in werkelijkheid is. Zo begrijp ik op mijn beurt niet het probleem onder veel vrouwen omtrent de bevalling. Een bevalling doet pijn, dat weet je, dat kind moet eruit, klaar. In mijn ogen niets meer en niets minder. Maar goed, mening.

Een tijdje terug zag ik een programma van een stel dat een drieling kreeg. Ja, pittig, 3 baby's in huis. Maar... zij zeiden: 'we hebben geen vergelijkingsmateriaal, dus we weten niet hoe het met 1 kind geweest zou zijn en of dat veel makkelijker zou zijn'. Als jij vanaf het begin alleenstaande moeder bent, dan weet je niet anders, dan is dát jouw situatie. Op het moment dat je vergelijkingsmateriaal hebt (omdat er wel een vader in het spel is geweest), ja... dan zou het best even pittig worden.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:06

Quellian schreef:
Sees schreef:

Dat ben ik met je eens, maar dingen kunnen vliegensvlug veranderen in het leven. Je kunt niet alles plannen, helaas.

TS, het valt best wel mee, het zware van ouderschap. Mensen maken dingen graag groter en erger dan het in werkelijkheid is. Zo begrijp ik op mijn beurt niet het probleem onder veel vrouwen omtrent de bevalling. Een bevalling doet pijn, dat weet je, dat kind moet eruit, klaar. In mijn ogen niets meer en niets minder. Maar goed, mening.

Een tijdje terug zag ik een programma van een stel dat een drieling kreeg. Ja, pittig, 3 baby's in huis. Maar... zij zeiden: 'we hebben geen vergelijkingsmateriaal, dus we weten niet hoe het met 1 kind geweest zou zijn en of dat veel makkelijker zou zijn'. Als jij vanaf het begin alleenstaande moeder bent, dan weet je niet anders, dan is dát jouw situatie. Op het moment dat je vergelijkingsmateriaal hebt (omdat er wel een vader in het spel is geweest), ja... dan zou het best even pittig worden.
Dit dus.

Well said.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:06

verootjoo schreef:
Sees schreef:

tja, soms loopt het zoals het loopt.
Als het netwerk wegvalt komt er heus wel een andere oplossing. Je kunt nu eenmaal niet garanderen dat je voor de rest van je leven onafhankelijk bent en alles maar dichttimmeren.
Bovendien kunnen je betaalde opties ook wegvallen.

Dat laatste klopt zeker maar betaald zijn er natuurlijk veel meer alternatieven. En zoals ik eerder ook al schreef, er kan altijd onvoorzien en/of ongewild iets veranderen in de situatie maar dat is nog altijd anders als dat je er op voorhand voor kiest afhankelijk te zijn van familie of vrienden ;).

Quellian, nee dat is ook zo maar zie mijn post hierboven wat ik preccies bedoel.
Wat betreft het zware van het ouderschap; ik denk dat dat per persoon verschilt, hoe men het ervaart. Het kàn dus wel degelijk als ontzettend zwaar ervaren worden en dan sta je er dus wel grotendeels alleen voor.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:08

Sees schreef:

Als beide ouders ter plekke neervallen, is opvang het minste van mijn probleem... Stoppen met werken kan altijd nog, kan ik mooi extra teren op de overheid :Y)

En je kunt het leven niet altijd plannen, ik wist ook niet van te voren dat zo'n erge bekkeninstabiliteit zou krijgen dat ik nog steeds moet revalideren en beperkt ben en daarmee ook afhankelijk ben geworden.

Overigens hebben wij niet zo zeer op voorhand gekozen voor opvang door de ouders, zij stelden het zelf voor. Allebei de ouders. In geval van nood ook buren die willen inspringen of tantes. Dus plan B is er ook.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 19-04-16 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:10

Sees schreef:
De hoofdletters waren niet om te schreeuwen (iets met the eyes of the beholder ;))

Nee, iets met internetafspraken/regels. Gebruik van hoofdletters is schreeuwen. ;)

Onderstrepen maakt het ook niet duidelijker.. Het gaat immers niet om het woord zelf, maar om de interpertatie ervan. En die kan anders zijn. Vandaar dat ik zei alleen anders uitleggen kan daar in helpen.

Ik zie verder helemaal geen verschil tussen een KDV en een moeder die oppast. Kan allemaal op de grote hoop.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:12

Ik heb zelf geen ervaring maar wel dicht in mijn omgeving.
Financien kan een struikelblok zijn maar als je een gemiddelde baan hebt dan moet dat het probleem niet zijn.Dat is ook wel het laatste waar ik mij druk over zou maken.

Sociaal vangnet heb je wel nodig.Familie em vrienden die jou steunen, niet financieel maar mentaal.Moeder worden is het mooiste wat er is als je die wens hebt maar je bent niet alleen maar moeder.
Samen met een vriendin een kop koffie, met een nicht opvoedingsideeen bespreken,enz.
Waar een wil is is een weg en ja het kan pittig zijn maar het heeft ook z'n voordelen.2 ouders hebben het zeker niet persee makkelijker.
En dat je een kind tekort doet is ook onzin, dat ligt niet aan met hoeveel je opvoed maar hoe je opvoed.

Praat er een over met je huisarts, wie weet kan die je al meer info geven hoe het gaat verlopen rondom het traject om zwanger te worden

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:13

Sammie schreef:
Ik zie verder helemaal geen verschil tussen een KDV en een moeder die oppast. Kan allemaal op de grote hoop.

Ik wel, als het gaat om het financiële aspect. Ik vind dat iedereen zelf de broek op moet kunnen houden, ook zonder ouders die bijspringen.
Voor de leuk, tuurlijk, pure gunfactor. Mijn schoonouders halen op dinsdagmiddag mijn zoon uit school, is de enige dag dat ik de hele dag op kantoor zit, dit gebeurt omdat zij het leuk vinden, niet omdat ik geen andere keuze heb.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:16

Precies, was onze insteek ook. Daarom hebben wij ook niet gevraagd om oppas, maar hebben ze het zelf aangeboden :j
Hoefden zelfs geen spullen te kopen, ook dat vinden ze erbij horen :')

Buiten dat, een netwerk is wel erg fijn. Even een avondje/dagje weg kunnen zonder kind is ook heerlijk :D
Hoewel ik thuis ben nu, is mijn kind op dit moment met zijn opa aan het wandelen. En ik vind het heerlijk hahaha
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 19-04-16 14:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:18

Vuurneon, nogmaals je kunt van tevoren inderdaad niet alles plannen maar het is in mijn ogen wel wat anders als je vooraf al weet dat je niet zonder de hulp van je familie oid kunt. Dat is wel risicovol(ler). Ik heb het van dichtbij meegemaakt dat de opvang ineens wegviel omdat zij zelf weer aan het werk moest en dan zit je er wel mee...

Sammie dat is jouw mening ;). Laten we er over ophouden want dit schiet niet op. Ik leg netjes uit waarom ik het zo gedaan heb, geef het zelfs van tevoren nog aan. Dat zou voldoende moeten zijn ;).

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:19

Quellian schreef:
Sammie schreef:

Ik wel, als het gaat om het financiële aspect. Ik vind dat iedereen zelf de broek op moet kunnen houden, ook zonder ouders die bijspringen.
Voor de leuk, tuurlijk, pure gunfactor. Mijn schoonouders halen op dinsdagmiddag mijn zoon uit school, is de enige dag dat ik de hele dag op kantoor zit, dit gebeurt omdat zij het leuk vinden, niet omdat ik geen andere keuze heb.

Nou precies dit dus _/-\o_

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:25

Dus als je genoeg geld hebt staat niks je meer in de weg om een kind te krijgen.....

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 14:32

Gillbo, sowieso... ;). ik neem aan dat je de financiën iig hebt uitgedacht voordat je aan kinderen begint. Ze worden niet groot op water en brood ;-). Was het niet in dit topic dat er werd genoemd dat kinderen 20% van je inkomen kosten? Dat moet je wel kunnen missen dan (overigens vind ik dat nog vreemd want dat betekent dat het kind van een minister meer zou kosten dan het kind van zeg een fietsenmaker).