Bij de tandarts... Hoe ging het bij jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-16 20:03

xSCWx schreef:
germie schreef:
Nooit wat gehad of klachten of gaatjes, maar de laatste keer heeft die tandarts met het verwijderen van tandsteen het tandbot blootgelegd. Dat heeft wel 3 dagen pijn gedaan. Ik ben sindsdien nog niet weer geweest, ga ook maar 1 keer per 1.5 jaar (dit kan volgens mijn tandarts) en die tijd is nog niet voorbij. Ik denk dat ik dus tandsteen verwijderen ga weigeren. Ik kan die pijn niet weer gebruiken, het middel is dan erger dan de kwaal. Dan maar wat tandsteen denk ik dan. Dat is kennelijk toch natuurlijk, want iedereen heeft het en je kunt het niet voorkomen.

Hoe kan je tandarts met verwijderen van tandsteen je bot bloot leggen? Dat gebeurd echt niet zomaar.
Kan wel zijn dat het tandvlees geïrriteerd is door het gepruts, of dat er wat tandsteen onder je tandvlees is geduwd.
Dat laatste was bij mij het geval omdat de TA niet van het tandvlees af krabte, maar naar het tandvlees toe (hoe slecht...)
Dus sindsdien hou ik het zelf bij met een krabbertje als het nodig is en ga 2x per jaar voor controle.
Mijn tanden hebben nog nooit zo weinig tandsteen gehad :+
Zelf krabben is natuurlijk ook niet perfect, maar door die actie van TA is mijn tandvlees een heel eind terug getrokken en dat groeit ook niet meer aan. Wil dat dus echt voorkomen

Tandsteen zit op je tandoppervlak en niet aan je tandvlees. Tandsteen onder het tandvlees zit dan ook altijd vast op het tandoppervlak. Zodoende is tandsteen onder je tandvlees duwen niet mogelijk. Waarschijnlijk heeft jouw tandarts het oppervlakkige tandsteen (dus tandsteen boven je tandvlees) verwijderd en het tandsteen onder je tandvlees laten zitten. Dit maakt inderdaad een tandvlees en/of kaakbot ontsteking alleen maar heftiger.

Ik wil iedereen dan ook aanraden om het verwijderen van tandvlees door een gediplomeerd mondhygiënist te laten doen (dus niet door de tandarts zelf en zeker niet door een assistente).

Tandsteen kun je zeker wel voorkomen door een optimale mondhygiëne. Geen tandplak = geen tandsteen :) eenmaal onstaan tandsteen kun je zelf niet wegpoetsen/stokeren/rageren en zal dus wel eerst professioneel gereinigd moeten worden om de ontsteking te verhelpen. :)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 20:42

Misschien even wat duidelijker uitleggen. De tandarts krabte dus het tandsteen weg, richting mijn tandvlees. Daarbij heeft hij een los stukje tandsteen onder mijn tandvlees geduwd, wat is gaan ontsteken en hierdoor het tandvlees is terug getrokken.
Ik begrijp echt wel dat tandsteen niet aan je tandvlees zit :')
Tandplak kun je nooit 100% voorkomen tenzij je misschien na elke maaltijd tanden poetst.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 08:32

Valt me op dat er nogal wat verschil zit in de frequentie van controles. Mijn tandarts zegt dat voor mij eens per 1.5 jaar voldoende is. Dat doe ik dus ook. Anderen gaan 2 keer per jaar? Dat doe ik al wel 15 jaar niet meer. Hoe vaak hangt dus erg af van de persoon. Niet iedereen hoeft elk half jaar te gaan.

Lo91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 08:51

Ik hou van mijn tandarts *\o/*
Samen met mijn ma heeft hij vroeger wel een goede basis gelegd wat betreft verzorging van mijn gebit.

Vroeger kon ik m wel wurgen als ik weer zo'n fluorbitje kreeg haha! Zelfs diepe groeven in mn kiezen een x een klein beetje laten 'vullen'zodat er minder in bleef zitten. Maar ik ben nu bijna 23 en heb een super gebit _/-\o_

Enige 'nare' was het laten trekken van mn verstandskiezen. Drie bij de kaakchirurg. Bij de vierde dacht de tandarts tijdens een gewone controle dat ie wel even tijd had om m te trekken. Hij zat nog best diep vast :')

Maar wat hou ik van die man! Moet er niet aan denken dat hij met pensioen gaat op een dag -O-

Nienketje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 18:07

dressagelady schreef:
Tandsteen zit op je tandoppervlak en niet aan je tandvlees. Tandsteen onder het tandvlees zit dan ook altijd vast op het tandoppervlak. Zodoende is tandsteen onder je tandvlees duwen niet mogelijk. Waarschijnlijk heeft jouw tandarts het oppervlakkige tandsteen (dus tandsteen boven je tandvlees) verwijderd en het tandsteen onder je tandvlees laten zitten. Dit maakt inderdaad een tandvlees en/of kaakbot ontsteking alleen maar heftiger.

Ik wil iedereen dan ook aanraden om het verwijderen van tandvlees door een gediplomeerd mondhygiënist te laten doen (dus niet door de tandarts zelf en zeker niet door een assistente).

Tandsteen kun je zeker wel voorkomen door een optimale mondhygiëne. Geen tandplak = geen tandsteen :) eenmaal onstaan tandsteen kun je zelf niet wegpoetsen/stokeren/rageren en zal dus wel eerst professioneel gereinigd moeten worden om de ontsteking te verhelpen. :)

Een mondhygiëniste is over het algemeen alleen voor de echte tandvlees problemen. Een preventie assistente kan prima tandsteen verwijderen mits degene weet wat ze doet. En hiervoor bekwaam en gecertificeerd is en het in opdracht van de tandarts is. Uiteraard mag de preventie assistente maar tot een bepaalde diepte reinigen, als het tandsteen te diep zit heb je daar de mondhygiëniste voor.

En tandsteen ontstaan niet alleen door tandplaque maar ook door de samenstelling van het speeksel. Als er meer mineralen inzitten dan ontstaat er eerder tandsteen...

Lieffiefi

Re: Bij de tandarts... Hoe ging het bij jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-16 14:35

Helaas...

Ik mag nu al terug naar de tandarts.. Sinds de verdoving uitgewerkt is heb ik 2 bulten op mijn onderkaak die pijn doen en blauw zijn. Omdat er verhoging bij zit moet ik er met een uur zijn... Denk maar aan me

Lieffiefi

Re: Bij de tandarts... Hoe ging het bij jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 08:43

Gelukkig! Ik ben gister geweest.
Het bleek dat aan beide kanten de zenuw geraakt is met de naald van de verdoving.
Dit kan nog 6 weken duren. De zenuwen zijn van slag en zwellen daarom wat op. Hier komen de bulten vandaan. Aan de rechterkant is ook een bloedvat meegenomen, vandaar de blauwe plek. Je kan er wel echt een naar gevoel van krijgen algeheel. (Zei de tandarts). Maar dat is bij mij ook een deel psychisch. Goh... Daar kijk ik dan niet van op. hahahah.

Nu is het dus een kwestie van de pijn en bulten uitzitten... Daarna maar eens de kaakchirurg bellen.