'Het zit tussen je oren!'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:44

Ja joh je wilt gewoon niet graag genoeg. En je wilt aandacht hebben natuurlijk ook. ;)

mirjamalvaro

Re: 'Het zit tussen je oren!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 20:48

Grappig genoeg ben ik op mijn werk bij maatschappelijk werk geweest (tja je doet het toch maar als je baas dat graag wilt) en zij stond met haar mond vol tanden. Wist niets te zeggen en kreeg grote complimenten dat ik er zo goed mee omging. Sta ontzettend positief in het leven en ze vond het maar knap.

Nou euhhhhh bedankt. Geen vervolg afspraak nodig dus? :')

Woensdag naar particulier kliniek. Kijken of zij iets kunnen vinden. :)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 21:48

Tussen kert en oud en nieuw nog te horen gekregen, u kunt je redelijk lopen. U knie is slechts gekneusd.
En vandaag geopereerd/kijkoperatie van mn knie. Buitenmeniscus kapot....
(hele verhaaltje kun je bij mijn reacties vinden via mn profiel. 2 keer zon verhaal typen is veel werk ;-) )

Maar ach mijn huisarts haar reactie was wel heel geniaal. Een vrouwtje die eigenlijk wel goed luisterd en met goede dingen komt was stil keek me aan en vroeg, hoeveel pijn heb jij wel niet? Eh veel...

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-16 22:54

Kennis is overleden doordat de dokter zei dat het tussen haar oren zat...

Ze ging naar de huisarts met best ernstige klachten (die wijzen op een hartstilstand). Huisarts zei dat het allemaal tussen de oren zat en heeft niet eens enig onderzoek gedaan. Ze is toen wel gaan "zeuren" bij hem om toch onderzoek te doen maar dat wilde hij niet. Hij was er echt van overtuigd dat het tussen haar oren zat. Een week later is ze overleden aan een hartstilstand...
De arts is er toen wel heel erg van geschrokken maar de dochter en man van die kennis zijn toch naar een andere arts overgestapt.

Ik had al jaren veel buikpijn maar het werd steeds erger en het deed zoveel pijn dat het iedere keer zwart voor mijn ogen werd.
Daarnaast elke dag hoofpijn en minstens een keer per week ook echt migraine.
Ook was ik altijd heeel moe. Ik kon naar school maar daarnaast had ik als 15-jarige geen sociaal leven omdat ik daar echt geen energie meer voor had.

Naar de dokter geweest met deze klachten, er is toen bloed geprikt en daar kwam niets uit. Dus volgens de dokter zat het tussen mijn oren...

Na heeel veel zeuren (na 2 jaar) doorverwezen naar de kinderarts.

Nu blijkt dat ik echt heel erg opstipatie had. Mijn nekwervel zit verkeerd waardoor ik ook scheef sta en mijn spier in mijn nek altijd gespannen staat waardoor ik dus zoveel hoofdpijn en migraine heb.
Ik ben naar de fysio gestuurd en die is er ook achter gekomen dat ik helemaal verkeerd ademhaal ( zoals jullie ademen als je hard aan het sporten bent).

Door dat verkeerde ademhalen en de andere klachten werd ik waarschijnlijk ook zo moe, want die vermoeidheid is na het oplossen van de andere klachten een stuk minder geworden.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 14:56

Nu voel ik me heel gelukkig dat ik geluk heb gehad met de twee huisartsen die ik had, namen me altijd heel serieus ook als ik bijv zei, ik heb last van me knie, dan gingen ze wel voelen of er iets was.

Al die verhalen, huisartsen kunnen natuurlijk niet gelijk van het ergste uit gaan, maar hoe lang er naar sommigen niet geluisterd word, gewoon om bang van te worden.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 15:06

Mijn verhaal is van lang geleden ( 42 jaar ) ik was twee en brood mager altijd moe, wit, en dronk gigantisch veel. Mijn vader vermoede diabetes maar de huisarts vond dat onzin en vond mij maar raar 8)7 , mijn vader is zo boos geworden heeft bij de apotheek om stikjes gevraagd waarmee je suiker in de urine kan opsporen . Dat stikje sloeg pimpelpaars uit ! Dus meteen door naar ziekenhuis en hij had niet veel langer moeten wachten anders had ik dit niet op kunnen schrijven . Zo slecht van die huisarts :\

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 15:20

Moe en veel drinken en afvallen zijn wel heel duidelijke aanwijzingen voor DM.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 15:21

NatasjavE schreef:

DM? :o

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 15:23

Azmay schreef:
NatasjavE schreef:

DM? :o

Oh sorry :o

Diabetes Mellitus. Suikerziekte dus.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:03

Dat werd dus ook gediagnosticeerd ;-) loop er dus al mijn leven mee...

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 19:28

Ik heb niet het hele topic doorgelezen en het zal vast wel genoemd zijn, maar wat jij in je OP beschrijft kan wel degelijk ook 'tussen de oren zitten', dan heet het een conversie stoornis. Komt niet vaak voor, en al die verhalen die je hier leest zijn ook vreselijk!

Bij een conversie stoornis kunnen er allerlei klachten zijn, van plots flauwvallen tot niet kunnen lopen, waarbij er geen enkele fysieke oorzaak te vinden is. Maar goed, zoiets mag natuurlijk alleen worden gezegd als alles is uitgesloten, en als een arts zegt 'het zit tussen je oren' is dat wel iets anders dan echt een conversiestoornis.

( https://www.thuisarts.nl/conversiestoor ... iestoornis )

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 20:19

Conversiestoornissen worden sinds de DSM-V als voornamelijk neurologische, en niet meer psychische, stoornissen gezien. Interessant artikel: http://www.tijdschriftvoorpsychiatrie.n ... meulen.pdf
Dat ga ik vanavond nog eens rustig doorlezen.

Dat lijkt me overigens meer dan terecht, juist op het gebied van onwillekeurige fysieke gevolgen heb je te maken met de interactie tussen lichaam en geest. Daar schiet de psychologie tekort en heb je ook de neurologie nodig.

Er wordt in het artikel ook aangehaald dat het reageren op stress met uitval een patroon is dat ook voorkomt in de dierenwereld - de dieren die letterlijk verstijven van angst of zich schijndood houden als ze zijn aangevallen. Alleen maar psychisch is dan niet echt een goede verklaring en vooral ook geen oplossing - je krijgt een konijn niet anders door ermee te praten en dat biedt iets nuance aan de macht van mensen om het te veranderen met psychotherapie.

Daarnaast wordt (terecht) opgemerkt dat bv ook MS verergert / kan verergeren bij stress - toch zien we dat niet als psychisch maar als min of meer passend bij de ziekte en het lichaam.

Kortom: bij conversiestoornissen ligt het zeker niet zo simpel als 'het zit tussen de oren' en dat maakt dat we ook bij andere dingen die als psychosomatisch worden weggezet er wellicht ook nog werelden te ontdekken zijn, op neurologisch, hormonaal (denk HPA-as) en immunologisch vlak.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-16 20:45

Ah oke,

Ik heb de DSM V niet meegekregen, dus vandaar dat ik het nog als psychische aandoening zag. Ik denk dat er sowieso nog veel dingen te ontdekken zijn in de geneeskunst :)