Sterillsatie... bij 27-jarige. Waarom niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:48

_Yasmine_ schreef:
Mij zou dit veel rust geven, ik ben nu benauwd iedere maand of alles wel goed gaat. Daarnaast heeft merendeel hormonen en gevoelsmatig is dat toch troep wat niet hoort in het lichaam als het anders kan.

Dit. :j Ondanks dat mijn vriend en ik erg zorgvuldig zijn ben ik toch stiekem elke maand weer opgelucht als ik ongesteld ben geworden. Anticonceptie op basis van hormonen begin ik ook niet meer aan en een koperspiraal vind ik niet betrouwbaar genoeg.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:51

Magrathea schreef:
Ayasha schreef:
Hij kan ook een condoom gebruiken he. :)

Condooms zijn duur, kunnen een flinke moodkiller zijn en bovendien niet 100% veilig. Dat is sterilisatie wel. :) Oké, veiliger dan een condoom. En verder heb ik een hekel aan hormonale anticonceptie, daar ben ik mezelf niet door.

Maar maak je niet druk, mijn spiraaltje zit nog goed op zijn plek hoor, en bij de volgende ronde ga ik toch maar eens vragen of dat lukt met sterilisatie. Bij mezelf.

Oh ik maak me niet druk hoor, maar ik vroeg me gewoon af de vrouwen die hier zo resoluut zeiden "hij moet er maar een knoop in leggen" of die vinden dat zij dat mogen beslissen. :) Jij was nu toevallig de laatste die ik las maar je was niet de enige. Dat de vraag naar jou kwam was eerder toeval. :)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:56

Mijn ha wilde destijds niet steriliseren (bij mij niet en bij mijn man niet) om de volgende redenen:
-Wij waren beide nog te jong (vond hij) ik 26, mijn man 28.we hadden al 2 kids en wilden geen derde.
-stel, 1 van ons overlijdt, degene die overblijft krijgt nieuwe partner en wil met die partner toch nog een kind.
-een van de kids overlijdt en je wil daarna toch nog een kindje.

Dat waren de redenen van mijn ha.
vlak daarna werd ik weer zwanger :') , na de geboorte van de 3e wilde de ha wel meewerken aan sterilisatie.
Na lang aandringen.

Vesceron

Re: Sterillsatie... bij 27-jarige. Waarom niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:57

_Yasmine_ schreef:
Met dit idee ga ik ook eerdaags naar de huisarts om een balletje op te gooien, als ik dan over 5 jaar terugga staat dit nog in mijn dossier. Hopen dat dit de kansen verhoogt en dat het dus niet in een opwelling wordt besloten :n

Helaas, dit heb ik geprobeerd maar nu 4 jaar later is het nog steeds een dikke nee :n

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 14:58

Claudia,Was die derde dan per ongeluk?

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:01

Caesar schreef:
Het is natuurlijk wel een beetje dubbel. Ze zullen vanuit hun ervaring ook anders zien.

Neem bijvoorbeeld de wens voor levensbeeindiging. Er zijn genoeg mensen die bij wijze van zelf het pilletje of drankje zouden slikken op een bepaald moment en doordat dat niet kon, ze nu nog leven én zelfs weer gelukkig zijn.

Zo zullen er ook mensen zijn die deze ingreep hebben gedaan en spijt hebben. En het niet meer terug kunnen draaien.

En wat Lennox zegt, het valt of staat met je partner mede.

Even 3x gelezen, "achteraf spijt krijgen van levensbeeindiging" :P :+

Toen wij voor de keuze stonden (mocht geen KZ meer), kon óf ik óf mijn man. Hij wilde het wel doen, maar met het idee dat IK geen kinderen meer wilde (mag krijgen) en wie weet gaan we ooit nog scheiden / zou ik wegvallen, zou hij dan altijd nog kinderen kunnen krijgen. Het is een gezamelijke keuze, maar ik vind het in eerste instantie je eigen keuze (je weet nooit hoe het leven loopt) :o

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:02

Sizzle schreef:
Wil haar partner dan wel kinderen?
Het is voor sommige mannen ook wel makkelijk om te denken: doe jij er maar wat aan, ik kan toch niet zwanger worden.

Het was bij mijn ouders mijn vader die 3 wel genoeg vond en toch moest mijn moeder de ingreep ondergaan 8)7

Ik wou absoluut wel een tweede en mijn man niet en kijk nu wie zich zou laten sterilliseren. :+
Mijn zoon is 8 en ik heb niet het gevoel dat ik dit kan afsluiten als er elke maand nog een waterkansje is dat het wél kan. (overigens hoeft het nu voor mij ook niet meer)
De meeste mannen zijn zo bang om daar down under iets te laten doen. :')

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:03

Als je cijfers van sterilisatie googlet, dan zie je dat dit ook niet 100% veilig is... Bij vrouwen wordt op bijvoorbeeld de website thuisarts.nl een cijfer van 5-20 op de 1000 vrouwen genoemd, dat nog zwanger raakt. Dezelfde website noemt bij mannen een cijfer van 1 a 2 op de 200 mannen. Een andere website zegt over sterilisatie van de man dat het bij 1 op de 3000 raak is. En dat het bij vrouwen een vergelijkbare veiligheid geeft als het spiraaltje.

Met andere woorden, een 100% veilige anticonceptie bestaat vrijwel niet of je moet het hele broedhok laten verwijderen...

Edit: ik typ weer krom. De mannen maken een vrouw zwanger, nu leest het net alsof ze zelf zwanger raken... _O-
Laatst bijgewerkt door djinnie op 11-02-16 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:04

Wat wil je bereiken met dit topic?

Je bent nog te jong dus zul je andere manieren moeten vinden om niet zwanger te raken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:06

En zo wordt bevestigd dat je als vrouw niet de baas bent over je eigen lichaam. :)

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:09

Inderdaad Ayasha, belachelijk eigenlijk... :n

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:16

Dat is niet alleen als vrouw zijnde zo hoor Ayasha. Je mag als mens zijnde over wel meer dingen niet zelf beslissen. Maar dat neemt niet weg dat ik het daar in de meeste gevallen ook niet mee eens ben. Al moet ik zeggen dat ik er wel een beetje dubbel in sta. Naast dat je als arts verantwoordelijk bent voor je patiënten heb je als arts natuurlijk ook nog een verantwoordelijkheid voor jezelf. Als je er niet achter staat om de handeling te verrichten om ethische (of andere) redenen vind ik ook vooral dat je dat als arts niet moet doen. Als patiënt heb je ook tegenwoordig de keuze om te shoppen (wel een rot woord) dus je kan altijd overwegen om naar een andere arts te stappen die je wel verder helpt.

@Santos-05: volgens mij heeft Caesar het over de wens om uit het leven te stappen (dat staat er ook) en mensen die daar na verloop van tijd toch een andere kijk op hebben en gewoon een gelukkig bestaan leven nu.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:28

Vesceron schreef:
ilayda schreef:
Vind sowieso dat je vriend het beter kan doen, ingreep is een stuk kleiner. En hij ziet dat jij het graag wil bij jezelf en dat mag dus nu niet. Dan kan hij toch wel even die moeite doen.

Dit bedoelde ik dus met mijn vorige post... met alle respect ilayda, maar ik vind het echt bizar dat het zo gezegd wordt. Hij kan wel even die moeite doen?! Alsof het een nieuw kapsel is.
Als TS die wens heeft, waarom moet haar vriend dan in zich laten snijden? En zoals ik al zei, als TS en haar vriend uit elkaar gaan, moet de volgende dan ook maar die "kleine moeite" nemen? en de volgende?
Hoeveel zaadleiders moeten er dan geknoopt worden?

Ik heb er ook bij gezet dat ze ook gewoon nog 5 jaar die nieuwe spiraal in kan houden.

En vind dat het wel bijna zo klinkt als een nieuw kapsel. Is toch normaal dat je wat over hebt voor je partner ?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:35

Ik kán me er iets bij voorstellen dat doctoren voor een bepaalde leeftijdsgrens een dergelijke ingreep niet uit willen voeren. Enigszins krom is het inderdaad wel dat je niet zelf mag beslissen maar er zijn natuurlijk zat anticonceptiemiddelen die je kunt gebruiken.

Ik snap eerlijk gezegd niet waarom sommige dames hier zo 'moeilijk' doen over het laten ondergaan van de ingreep door hun partner :o. Je beslist neem ik aan samen dat je geen kinderen wilt, de ingreep is minder zwaar én omkeerbaar bij de man, wat is dan het probleem. Mijn man zou dat wel voor ons over hebben denk ik hoor.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:37

Dat bedoel ik dus ook, jullie willen beide geen kinderen. En de bedoeling is natuurlijk dat jullie voor altijd samen blijven, dan is het toch heel normaal dat je dan samen gaat kijken naar een oplossing en als het dan bij jou niet mag. Dan kan de man toch wel even de moeite doen.
Als ik het aan mijn man zou vragen, die nu ook geen kids meer wil en hij zegt nee dan ga ik toch wel een beetje twijfelen aan hem.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:42

ilayda schreef:
Dat bedoel ik dus ook, jullie willen beide geen kinderen. En de bedoeling is natuurlijk dat jullie voor altijd samen blijven, dan is het toch heel normaal dat je dan samen gaat kijken naar een oplossing en als het dan bij jou niet mag. Dan kan de man toch wel even de moeite doen.
Als ik het aan mijn man zou vragen, die nu ook geen kids meer wil en hij zegt nee dan ga ik toch wel een beetje twijfelen aan hem.

Tja, die van mij is er zo eentje. Heeft al een dochter van 18, wilt echt geen kinderen meer, en ik met mijn 39 jaar ben er ook wel zeker van dat het nooit meer hoeft.

Maaaarrrr... hij heeft ooit een bekende na de ingreep bij het ziekenhuis opgehaald en naar huis gebracht, en daar is hij ZO van geschrokken :') dat hij het nu nevernooit laat doen!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:50

Sizzle schreef:
Lusitano, baarmoeder eruit is ook niet zomaar even wat he, dat is nog een paar stappen verder. Logisch dat ze daar moeilijk over doen, daar zitten zat risico's aan die zonder medische noodzaak niet echt zomaar te verantwoorden zijn.
Onder sterilisatie verstaat men in principe het doorknippen of blokkeren van de eileider.

Het verschil is me duidelijk, maar het principe blijft hetzelfde. De weerstand was er omdat ik kinderloos was, niet om de risico´s van de operatie.
Overigens was er wel een medische noodzaak, en als ik helemaal had gewild had er ook een psychische noodzaak aangehangen.
Maar ze had die medische problemen op willen lossen met even risicovolle andersoortige ingrepen waarbij de baarmoeder kon blijven behouden.
Als ik dat kreng niet wil houden, dan wil ik dat kreng niet houden en dan wil ik geen gevaarlijke toestanden om dat ding maar tegen wil en dank te bewaren omdat ik van de gynaecoloog zo nodig kinderen moet ofzo.

En ja bij mij is het allemaal definitief wat bij sterilisatie niet eens zo is (wat ik al noemde), vandaar dat het me zeer verbaasd dat men zelfs daar moeilijk over doet.
Ik vind het gewoon godsgeklaagd, helemaal in een land waar je makkelijk abortus kunt plegen zonder echt goede reden maar "omdat ik doe wat de vrouw wil".
Daar zie je het verschil. De abortus arts is er WEL voor de vrouw.

In dit kader wil ik ook nog wel even noemen dat ik een vrouw ken die ontelbare keren abortus heeft gepleegd, maar geen sterilisatie wil omdat "het zo´n grote ingreep is".
Daar kan ik met mijn verstand niet bij.
Vriend heeft zich laten steriliseren, maar die ging er een half jaar later meteen ander vandoor en dame in kwestie had een leuke drugsverslaafde als sexpartner en al weer minstens een abortus achter de rug voordat ik haar uit het oog verloor....
Ik vind een jonge vrouw die zich laat steriliseren verstandiger.

Overigens vind ik dat als je over de 25 bent je over een grens bent. Dan weet je wel of je kinderen wilt of niet en wil je ze later toch nog, dan zijn er wel manieren om dat te realiseren.
Ik snap dat moeilijk doen echt niet.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:57

Mag dit serieus niet als je 27 bent?! Ik heb me hier nooit in verdiept maar ik was er eigenlijk zomaar vanuit gegaan dat dit mocht wanneer jij dit zelf wilde.... niet dus... Wat raar?!
Ik had verwacht dat je bijvoorbeeld een half jaar moest wachten voor de daadwerkelijke ingreep zodat je verplicht aan het idee gewend raakte en weer terug kon.
Maar goed, daar heb jij je ook vast over verbaasd en kwaad over gemaakt... haha!
Ik heb niet alle 7 pagina's doorgelezen, en misschien is het dus al wel gezegd, maar is het een mogelijkheid dat jouw vriend zich laat steriliseren? En anders toch het spiraaltje/prikpil/gewone pil/condooms....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 15:58

Lusitana schreef:
Overigens vind ik dat als je over de 25 bent je over een grens bent. Dan weet je wel of je kinderen wilt of niet en wil je ze later toch nog, dan zijn er wel manieren om dat te realiseren.
Ik snap dat moeilijk doen echt niet.

Ik was duidelijk zo'n geval die het pas met 34 wist en een jaar daarvoor nog absoluut voor 'nee' ging.
:+

Ik vind het hoe dan ook een beslissing die niet door artsen bepaald mag worden.

Baarmoeder verwijdering geeft vaak ook hormonale problemen (verminderd libido etc) dus ik snap dat dit moeilijker te bepraten is, maar het argument kinderen die je niet wilt bij een medisch noodzaak gaat dan weer een brug te ver.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:08

Amaris schreef:
ilayda schreef:

Tja, die van mij is er zo eentje. Heeft al een dochter van 18, wilt echt geen kinderen meer, en ik met mijn 39 jaar ben er ook wel zeker van dat het nooit meer hoeft.

Maaaarrrr... hij heeft ooit een bekende na de ingreep bij het ziekenhuis opgehaald en naar huis gebracht, en daar is hij ZO van geschrokken :') dat hij het nu nevernooit laat doen!

Hahah ja dat is dan wel heel vervelend, hij heeft gewoon een trauma.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:13

Sizzle schreef:
Baarmoeder verwijdering geeft vaak ook hormonale problemen (verminderd libido etc) dus ik snap dat dit moeilijker te bepraten is, maar het argument kinderen die je niet wilt bij een medisch noodzaak gaat dan weer een brug te ver.

Verlaagd libido na baarmoederverwijdering is vaak gewoon psychisch. Bij mij ging hij na jaren ellende echt wel gewoon omhoog. Ze zat ook te zeiken over orgasmes. Ik vind het krijgen van en orgasme op het moment dat ik zelfmoord wil plegen om dat kreng, niet zo belangrijk eerlijk gezegd, en ik heb absoluut geen verschil gemerkt. Er zijn genoeg mensen die exact hetzelfde vermelden om dat hele verhaal van verminderd dit en dat teniet te doen. Seksleven heeft gewoon vaak te maken met gemoedstoestand. Niet met of je je broedmachine wel of niet nog hebt.
Ik vind levensgenot sowieso belangrijker dan seksgenot of zelfs een seksleven. (En een arts hoort dat gewoon van je aan te nemen en niet haar eigen ideeën laten overheersen.)

De hormonen worden in de eierstokken aangemaakt. Als die verdwijnen raak je dan ook accuut in de overgang.

Als je later alsnog kinderen wilt kan dat bijna altijd wel toch nog gerealiseerd op de een of andere manier. Ik vind dat gewoon geen argument.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:17

TS, volgens mij bestaan er geen landelijke maatstaven, dus je zou het best bij een andere arts kunnen voorleggen. Je hebt recht op een second opinion.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:20

Jeetje wat een meningen in zo'n korte tijd!
Ik me laten steriliseren toen ik 21 was. Ik wist het heel zeker en blijkbaar was ik overtuigend genoeg. Dat is wel inmiddels, ehh...37 jaar geleden. Ik heb er geen spijt van gehad, het gaf me veel rust. Voor diegenen die aanraden dat de man dat maar moet doen. Ja dat kan, maar dat geeft jezelf toch niet die rust en veiligheid, levenssituaties kunnen namelijk veranderen, dan wanneer je zelf de keuze maakt. Ik ben altijd erg blij geweest met mijn actie, je hoeft er nooit meer over te piekeren!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:20

Lusitana, ik vind 25 nog wel jong hoor :o. En er zijn andere manieren om het krijgen van kinderen te realiseren maar dan zul je ze niet 'zelf' krijgen. Of iig, niet via de natuurlijke weg (ik laat even in het midden of dat erg zou moeten zijn).

Het is wel vreemd dat er geen landelijke regels hieromtrent zijn en je dus bent overgeleverd aan de nukken en grillen van de dienstdoende Gyno :\ .

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 16:24

Sees schreef:
Lusitana, ik vind 25 nog wel jong hoor :o. En er zijn andere manieren om het krijgen van kinderen te realiseren maar dan zul je ze niet 'zelf' krijgen. Of iig, niet via de natuurlijke weg (ik laat even in het midden of dat erg zou moeten zijn).

Het is wel vreemd dat er geen landelijke regels hieromtrent zijn en je dus bent overgeleverd aan de nukken en grillen van de dienstdoende Gyno :\ .

Nee fijn juist dat er geen regels zijn! Daar zal je maar weer net buiten vallen. Een ander heeft dat niet te bepalen voor je. Nu is het een kwestie van goed zoeken.