Euthanasie - hoe vastleggen en ervaringen uit omgeving gz.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Milkberry

Re: Euthanasie - hoe vastleggen en ervaringen uit omgeving gz.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:10

Ja dat klopt, maar dan is hij wel verplicht om je door te verwijzen naar een andere huisarts.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:22

Volgens mij is de arts niet eens officieel verplicht om iemand door te sturen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:27

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar ik weet dat mijn onlangs overleden (natuurlijke manier) opa een euthanasieverklaring heeft gehad, die door alle kinderen ondertekend moest worden.

Mijn opa heeft altijd erg veel waarde gehecht aan zijn kwaliteit van leven, dus rond kunnen scharrelen in zijn tuin, voor zichzelf kunnen zorgen en koken bijvoorbeeld. In de verklaring stond dat op het moment dat dat niet meer kon (oftewel als hij aan bed gekluisterd zou zijn) dat hij dan niet meer wou leven.
Ik geloof alleen wel dat deze verklaring niet per se betekende dat hij dan euthanasie zou mogen plegen, maar meer dat de kinderen niet meer konden terugkrabbelen als hij dat zou willen en hij zou groen licht krijgen van een arts.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:31

Cayenne schreef:
Maar komt er ook niet een stuk emotie bij kijken? Een huisarts mag toch weigeren om euthanasie toe te passen ivm emotionele redenen?

Ja. En dat is natuurlijk deels wel invoelbaar.

Maar tegelijkertijd - je hebt als arts wel een plicht naar het leven toe, en naar mensen toe. Hef dan gewoon het verbod op hulp bij zelfdoding op en maak een aantal dodelijke middelen weer beschikbaar die waardig sterven mogelijk maken, in het bijzijn van je naasten. Dan hoeven mensen de arts er niet mee lastig te vallen en hebben ze de regie zelf in handen. Maar ook dat lijkt niet aanvaardbaar - juist de geneeskunde verzet zich daartegen. Wij hebben de arts heel veel macht hebben gegeven over dat gebied tussen leven en dood (denk ook aan gedwongen opnames bij poging tot zelfmoord.)
Dat is een keuze, maar dat brengt een zeer zware verantwoordelijkheid met zich mee. Als artsen die verantwoordelijkheid niet willen nemen in een aantal gevallen - wat best te begrijpen is - denk ik dat we die verantwoordelijkheid daar deels weer weg moeten halen.

Maar wat je niet kunt doen is enerzijds vinden dat je de controle moet behouden (commissie van laatst: hulp bij zelfdoding moet niet worden toegestaan) en anderzijds vooral niet geconfronteerd te willen worden met de ontzettend moeilijke situaties die dan dus bij die positie horen. Of je neemt de verantwoordelijkheid voor leven en dood, of je erkent dat je die niet wilt of kunt nemen, en dan richten we het anders in. (En op een goede manier. Want nu is het gevolg dat een deel daarvan op het spoor of op het dak van een flat belandt, en daarmee komt de emotionele last (nog naast het abrupte einde) bij mensen te liggen die er nog minder mee te maken hebben.)

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-16 21:37

Interessante visie, zo had ik het eigenlijk nog niet bekeken, maar volgens mij heb je wel een punt.

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 21:44

Eens met het bovenstaande! Ben zeer van mening dat de hele wet omtrent euthanasie en hulp bij zelfdoding aangepast kan worden. Het is nu erg omslachtig.

Heeft er iemand van jullie ervaring met versterven? Het bewust stoppen met eten, drinken en levensverlengende medicatie slikken. Persoonlijk lijkt me dat ontzettend zwaar. Vooral het niet drinken.
Maar het kan heel vredig verlopen als er goede afspraken gemaakt worden met de arts en verpleging.
Een vrediger alternatief dan zoals boven genoemde zelfmoord plegen? Of juist niet?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 22:03

Ik denk van niet. Mijn vader wilde geen euthanasie en wilde ook geen dormicum. Het was heel triest want hij wilde gewoon niet dood. Hij heeft er niet bewust voor gekozen te versterven maar op een gegeven moment kom je dan op een punt dat het lichaam geen voedsel meer accepteert en ongeveer een week later kon hij ook geen drinken meer binnen houden. Hij lag thuis, wilde ook geen infuus. Hij is tot bijna het einde bij geweest, de geest is het laatste wat het begeeft blijkbaar.
Ik vond het vreselijk moeilijk om te zien, de pijn was ook niet te controleren.

Maar de manier waarop mijn moeder is geëindigd was nog gruwelijker. In het ziekenhuis met een hele hoge dosis morfine. Ze is zelfs nog wakker geworden uit haar morfineslaap en klauwde met wijd open gesperde ogen om zich heen.
Dat was echt onmenselijk en dat is ook hetgeen een poster voor mij naar refereerde met die link over palliatieve sedatie.
Ik heb daar gesmeekt voor dormicum maar dit wilden de artsen niet gevrn omdat zij daar geen toestemming voor gegeven had.

Er kan in ieder geval nog heel veel verbeterd worden op het gebied van sterven, ik hoop niet dat ik ooit dat lot van mijn ouders moet ondergaan...

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 19:22

Cayenne schreef:
Misschien interessant: 15 februari (maandag) zal 2Doc een documentaire over een levensbeëindiging uitzenden. Daarbij worden alle betrokkenen bij zo'n proces geinterviewd.

http://www.npo.nl/2doc-levenseindeklini ... ON_1248719

Nog bedankt voor je tip, Cayenne. Ik had er door alle reacties helemaal overheen gelezen.

Morgenavond eens een poging doen om te kijken. Zal wel weer af gaan lopen met 2 minuten kijken en dan de weg kwijt raken door overlopende emoties, maar het zal vast na de uitzending nog wel ergens terug te vinden zijn via uitzending gemist ofzo.

Bingelding

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:37

Ten eerste TS sterkte met de eventuele persoon waar het om draait.

Mijn tante heeft euthanasie gedaan. Zij hadden kanker uitgezaaid door haar hele lichaam inclusief de hersenstam.
Toen zij geen daglicht meer kon verdragen dus de hele dag in het donker in een ziekenhuis bed lag met overal Door lig plekken ondanks speciale matrassen heeft zij gezegd dat het genoeg was. Dit had zij een paar maanden eerder samen met haar man mijn oom vastgesteld met een arts uit het ziekenhuis. Dit is best een traject geweest.

Een meisje hier uit de buurt heeft een aantal jaar geleden op haar 26e verjaardag gekozen voor euthanasie. Zij hadden een erfelijke ziekte waaraan ook haar moeder was overleden . Er is toen een documentaire op tv over haar laatzye dagen geweest. Priscilla de nachtvlinder heette die.
Hieronder de link mocht je die documentaire willen bekijken
http://www.npo.nl/2doc/06-07-2014/KN_1660970

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:32

Ik heb diep respect voor mensen die euthanasie willen plegen, verschrikkelijk om sommige verhalen hier te lezen. Mijn moeder kreeg rond haar 55ste eierstokkanker. Zij heeft een zwaar chemo traject doorlopen, dit was, ondanks dat zijn heel erg sterk was en in een goede conditie, een enorme aanslag op haar lichaam. Uiteindelijk was de chemo klaar en krabbelde ze weer op en het leek toch de goede kant op te gaan. Helaas was dit van korte duur en werden er diverse uitzaaiingen gevonden. Zij wilde perse behandeld worden, kreeg weer chemo (minder zwaar omdat haar lichaam het niet aan zou kunnen), dit lukte 2 of 3 keer, toen trok haar lijf het niet meer. Ze hing ontzettend aan het leven, wilde absoluut niet sterven en sprak dit ook regelmatig uit. Dat ze sterk was bleek, ze heeft het nog een paar maanden volgehouden, was compleet uitgemergeld en wat er in een lichaam gebeurt als je zo ziek bent is ook verschrikkelijk om mee te maken. Ze wilde ook haar vochtinfuus houden en verder kreeg ze morfine. Voor ons was het ook verschrikkelijk zwaar, om iemand zo te zien wegteren en te zien lijden terwijl ze zich zo vastklampte aan het leven. Ik heb dan ook best moeite met diegene(n) die zeggen dat het aan God is wanneer iemand overlijdt en ik vraag me ook af of je dan gewoon aanneemt dat lijden altijd dragelijk gemaakt kan worden? Dat is namelijk niet zo en ik zie ook geen enkele reden waarom iemand ondraaglijke pijn moet doorstaan. Denk maar eens goed na over het woord 'ondraaglijk', wat betekent dat? Kun je je voorstellen hoe dat is? Ik vind het schandalig dat voor mensen die een hele procedure hebben doorlopen om hun levenseinde op papier te zetten, een ander bepaalt dat het toch niet zo gedaan wordt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:03

Gister was de docu over de kliniek voor levensbeindiging op Doc2
Hartverscheurend vond ik het.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 11:05

Inderdaad. Ik heb een poging gedaan en ik had al verwacht dat ik heel snel af zou moeten haken en dat klopte ook. Geloof niet dat ik de 2 minuten gehaald heb........

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:15

Ik ben er bij voorbaat al niet aan begonnen, maar ik ben wel van plan de docu een keer terug te gaan kijken. Ik verwacht dat ik er toch wel wat aan heb, hoe confronterend het ook kan zijn.

Nachtvlinder heb ik ook gezien, mooi en aangrijpend. En ook emotioneel, maar voor mij persoonlijk een hele andere situatie dan waar ik mee te maken zal krijgen.

lor1_1984Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 11:59

Er is nog een docu geweest, 'Paul's last waltz' als ik het goed heb.
Gaat over een man die euthanasie heeft laten plegen ivm darmkanker en de docu is gemaakt door z'n dochter en alle gezinsleden komen in beeld vertellen hoe het is gegaan en hoe ze dat laatste weekend hebben ervaren.
Zal de link zo even opzoeken.

lor1_1984Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:08

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 12:23

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 13:31

Ik vond het juist mooi om te zien dat die mensen naar hun wens geholpen konden worden.
Waarom het lijden blijven rekken? Van alle 3 de mensen kon ik het prima begrijpen en mocht ik ooit in zo'n situatie komen te zitten, dan hoop ik dat het dan ook zo kan...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:00

Ik heb de docu net ook gekeken en vond het heel mooi en respectvol gedaan.
Deze mensen waren gewoon echt klaar met het leven en zoals iemand in de documentaire al zei: je moet vooral naar de wens van de mens kijken, en niet naar de ziekte.

Wat ik wel heel apart vond, was de mevrouw met dementie die nog op de automatische piloot kon auto rijden, en dat deed ze nog supergoed ook :wow: Echt bizar!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 14:04

Het is ook mooi maar als je het zelf 3 maanden terug hebt mee gemaakt dan is het best nog heel verdrietig om naar te kijken.
Hoe mooi het afscheid zo ook is, het gaat je niet in de koude kleren zitten.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 14:07

Inderdaad, zo ervaar ik het ook. Niet als dat het kort geleden gebeurd is, maar wel dat je in een proces zit en dat het soms allemaal te dichtbij komt en teveel emoties boven haalt. Op zo'n moment verandert 'mooi' in 'te dichtbij' en dan ben ik ook heel snel klaar met kijken.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 16:15

Dat kan ik me helemaal voorstellen :j

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 17:28

wat een prachtreportage van Priscilla de nachtvlinder....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 17:33

Marije_jiplover schreef:
In geval van dementie heb ik wel een documentaire gezien van een vrouw die nog heel goed bij kennis was, maar waar wel (ik meen) Alzheimer was vastgesteld.
Die was nog niet echt dement, maar de (scen)artsen gingen wel mee in het uitzichtloos lijden dat aanstonds zou komen.

Kun je zo nog op de titel van die documentaire komen??

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 23:19

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:16

Ik heb de docu maandag ook gezien, vond hem erg mooi gedaan. Wat ik misschien nog wel het allermooiste vond, was dat het drie situaties waren waarin het vaak heel moeilijk is om euthanasie te krijgen. Dementie, psychiatrische klachten en 'voltooid leven'.
De documentaires over mensen die lichamelijk ziek zijn, zijn ook indrukwekkend, maar het is juist zo zeldzaam dat dit soort mensen hun keuze mogen maken......
Juist vanwege de dingen die je vraagt Oscar is de documentaire van maandag echt een aanrader. Al begrijp ik dat het erg emotioneel is als je er zelf mee te maken hebt. Bij de dementerende vrouw moest ik ook wel wat tranen wegpinken, wat zou ik dit de nicht van mijn moeder gunnen.....