Kinderopvang, gastouder, oppas, niet werken..... Waarom wat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe heb jij de opvang geregeld?

Geen opvang, ik doe het zelf (en/of partner) uit principe.
46 (9%)
Geen opvang, ik doe het zelf (en/of partner) andere reden (bijv. geen werk).
23 (4%)
Zelf/partner 1 dag.
14 (3%)
Zelf/partner 2 dagen.
38 (8%)
Zelf/partner 3 of meer dagen, maar niet helemaal geen opvang.
27 (5%)
Familie/vrienden 1 dag in de week.
52 (11%)
Familie/vrienden 2 dagen in de week.
43 (9%)
Familie/vrienden 3 of meer dagen in de week.
21 (4%)
Gastouder 1 dag in de week.
9 (1%)
Gastouder 2 dagen in de week.
19 (4%)
Gastouder 3 of meer dagen in de week.
18 (3%)
Kinderopvang/kinderdagverblijf/crèche 1 dag in de week.
22 (4%)
Kinderopvang/kinderdagverblijf/crèche 2 dagen in de week.
37 (7%)
Kinderopvang/kinderdagverblijf/crèche 3 of meer dagen in de week.
21 (4%)
Opvang in homogene groep (specifiek naar leeftijd).
8 (1%)
Opvang in heterogene groep (verschillende leeftijden).
11 (2%)
BSO, dus voor oudere kinderen na schooltijd.
25 (5%)
Opvang aan huis.
13 (2%)
Opvang bij de persoon/instelling thuis, die de opvang op zich neemt.
5 (1%)
Anders, namelijk.......................
13 (2%)

Totaal aantal stemmen: 465

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 12:52

Laura82 schreef:
Bij ons op het kdv trouwens helaas vaak geen vaste leidsters op de groep, in theorie wel, maar in de praktijk zijn er veel flexibele en oproepkrachten werkzaam. Ook een eigen bedje is niet van toepassing, ze slapen waar op dat moment plek is. Wel is er ontzettend veel structuur op een dag, en ik merk de kinderen gewoon best wel wat gewend zijn qua veranderingen, drukte, conflicten etc.

dat lijkt me echt naar. Luuk komt er nu al ruim 2 jaar en heeft nooit in een ander bedje gelegen. Altijd hetzelfde plekje, zijn eigen slaapzak etc. Ook vaste juffen. Weleens een invaller oid, maar altijd minimaal 1 bekend gezicht.

Anoniem

Re: Kinderopvang, gastouder, oppas, niet werken..... Waarom wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 13:32

Wij hebben een hele kleine kinderopvang, met maximaal 6 kinderen totaal. En daarop 1 leidster (wat echt de liefste vrouw is die ik me voor kan stellen!) breng mijn kleine van 7 maanden er ook zonder problemen heen en merk dat ze echt geniet van de andere kindjes rond haar (en de kindjes van haar :)) ) ze heeft ook haar eigen bedje, slaapzakje etc. En schema. Vind ik toch veel fijner dan de 'opvangfabrieken' die er hier in het dorp ook meer dan genoeg zijn := (zit zo'n hele grote opvang achter mijn huis, voor degene waar onze kleine nu zit moet ik wat verder lopen / fietsen / autorijden )

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 13:46

Benangelique ik realiseer me dat t niet fijn klinkt, maar de kinderen vinden het er echt geweldig. Er is overigens ook altijd wel een bekend gezicht, maar niet iedere keer dezelfde zoals eerder geschetst werd. Wisselend bedje maakt mn kinderen ook echt niets uit, die kan ik overal zonder problemen neerleggen. Wel eigen slaapzak, knuffel enzo. De groepen zijn zo wisselend (ze bieden ook flexibele opvang) dat ze anders op iedere groep van max 9 kinderen bizar veel bedjes neer zouden moeten zetten om ieder kind op iedere dag te kunnen garanderen dat ze in hun eigen bedje slapen.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 13:55

Voor zover ik heb begrepen mag maar 1 leidster op 6 kinderen niet :o
Hoe is het dan geregeld als zij bijv ziek is? En als er bijv een kindje een slechte dag heeft en veel aandacht nodig heeft?
Onze jongste heeft ontzettend veel last van buikpijn gehad, ben blij dat ze dan bijna altijd met 3 waren (2 leidsters en een stagiaire), zodat 1 iemand zich met hem kon bezighouden, en de andere kindjes ook nog voldoende aandacht kregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 13:55

Er is altijd een backup leidster oproepbaar :) En zover ik weet is het wel gewoon toegestaan. Worden ook keurig elk jaar goedgekeurd volgens alle regels. Werken met het zogenaamde vierogenprincipe.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:00

Dat lijkt me niet ideaal, dat is ook mijn reden om niet voor een gastouder te gaan.
Als er iets gebeurd zou ik graag zien dat er altijd een extra paar handen beschikbaar is, niet die pas 10 minuten later komt.
Maar dat is misschien een paranoide gedachte van mij.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:12

Dat is idd hoe ik ook denk sizzle. En ook in een gewone situatie vind ik 1 leidster op 6 kinderen te weinig, gewoon aandachtsgewijs.

Ik heb het net even opgezocht, op een verticale groep mogen inderdaad 6 kindjes zijn. Op een horizontale groep of bij een gastouder niet.

Hoe wordt het vierogenprincipe in dit geval toegepast? Ik las dat het al genoeg is als de regiomanager 2x per dag langskomt. Dat zou ik persoonlijk te weinig vinden.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:14

Mijn eerste is pas voor juli, maar de opvang is wel al geregeld.
Maandag en dinsdag naar de crèche, woensdag ben ik zelf thuis, donderdag naar mijn ouders en vrijdag naar de schoonouders.
De crèche is een heel leuke, vrolijke plaats met energieke leidsters, heel veel ruimte, super uitgerust en flexibel. Ik heb er echt een gerust gevoel bij.
Nog een extra voordeeltje: de man van de vrouw die het uitbaat, is dokter en zit letterlijk met zijn praktijk in het huis naast de crèche.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:17

Sizzle schreef:
Dat lijkt me niet ideaal, dat is ook mijn reden om niet voor een gastouder te gaan.
Als er iets gebeurd zou ik graag zien dat er altijd een extra paar handen beschikbaar is, niet die pas 10 minuten later komt.

Onze zoon heeft toen hij 5 maanden oud was een ongeluk bij de gastouder gehad. Jouw idee is helemaal niet paranoide, zij had geen extra handen achter de hand en kon mede daardoor niet adequaat handelen. Ik stond er ook van te kijken hoe de GGD dit afgehandeld heeft (zeer matig).
Ik kan hier niet teveel over zeggen op internet, pb mag.

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:25

Vreselijk dat dat gebeurd is muppett, wat een machteloosheid voor jou als ouder zal dat geweest zijn! Ik ben wel benieuwd wat er gebeurd is en hoe dat dan is afgehandeld. Zou ik een pb mogen?
Deze reden om voor kdv ipv gastouder te kiezen had ik nog niet eens overwogen. Op het kdv gelukkig altijd meerdere leidsters aanwezig. Ze zijn ook erg met EHBO cursussen bezig, niet alleen voor het personeel, maar er worden ook cursussen voor de ouders gegeven. Nou zou ik nog steeds in paniek raken als er wat zou gebeuren, maar hopelijk weet ik iets beter wat te doen mocht er iets mis gaan.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:30

:oo Dat is denk ik de nachtmerrie van elke ouder. Gelukkig zitten bij een combinatie van 2 gastouders (dat is hier ook gangbaar). Dus minimaal 2 volwassen aanwezig en haar man zit ook in de ziektewet en helpt ook mee.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:32

Mijn man is ondernemer en veel van huis en ik werk 3-4 dagen per week onregelmatig in de zorg ( incl avond-nacht-feestdagen-weekenden).
Op maandag kan mijn man onze dochter van school halen ( is zes jaar).
Op zondag is hij vrij en thuis.
Op zaterdag en soms op vrijdag springen mijn ouders bij als ik werken moet.
En doordeweeks heb ik 1-2 dagen voor een uurtje of twee uurtjes een gastmoeder ( moeder van school)

Wij hebben geen BSO, alleen in de vakantie kunnen we zo nodig een aantal dagen inzetten waarvoor we een contract hebben.
Fijne BSO met leuke activiteiten ( scouting, huifkartocht, judo les, yoga les, voerhouder voor de vogels maken, speurtocht, van de borstelbaan af met een slee etc etc, en daar zitten ook veel kids van haar school , dus bekende gezichten)

De dagen dat ik vrij ben, ben ik zelf erg betrokken bij mijn dochter.
We wandelen dan met onze hond, gaan naar de paarden , breng haar naar de judo en al heel lange trouwe supporter bij de zwemles ( c).

Toen ze nog een baby en peuter was pastten mijn ouders een dag extra op en anders mijn vriendin ( woont in de buurt en ik pastte dan op haar meiden).
En hadden we eenmaal per dag een flexibele dag bij een fijn en kleinschalig kinderdagverblijf.

Ik zou mijn dochter niet dagen naar een opvang willen brengen.
In haar klas zitten kinderen die van ma-vrijdag voor en na school op de opvang zitten tot 18:00
Maar ik geef er ook geen oordeel over, want het is altijd makkelijk praten over de schoenen van een ander ( gescheiden, veel werken om rond te moeten komen , verre werkafstanden, studie etc).
Laatst bijgewerkt door ravellie op 28-01-16 14:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:33

Ik heb zelf een gastouder niet overwogen, omdat er hier in de omgeving 2 gevallen van misbruik door de partner is geweest. Van die gevallen ben ik zo geschrokken dat dat meteen van mn lijstje geschrapt is indertijd.

Youknowme

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:34

Hier is gast ouder hem niet geworden omdat ik in 2 gezinnen stage heb gelopen waarbij ze allebei A zeiden maar B deden.

Xanthippe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:47

Muppett schreef:
Sizzle schreef:

Onze zoon heeft toen hij 5 maanden oud was een ongeluk bij de gastouder gehad. Jouw idee is helemaal niet paranoide, zij had geen extra handen achter de hand en kon mede daardoor niet adequaat handelen. Ik stond er ook van te kijken hoe de GGD dit afgehandeld heeft (zeer matig).
Ik kan hier niet teveel over zeggen op internet, pb mag.

Hier was ik ook heel bang voor. Mijn vriend en ik hebben eerst 2 onthaalmoeders gesproken en dan pas een crèche, en we kregen zo een gerust en veilig gevoel van die crèche, dat we meteen daarvoor gekozen hebben.
De zorg over "wat als er iets gebeurt en de onthaalmoeder is maar alleen", was té groot.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:50

Als peuter ging ik naar een gastouder met wat andere kinderen, en 1 dag per week naar de peuterspeelzaal. Mijn moeder werkte 3/4 dagen per week, mijn vader 5. Toen ik naar school ging paste mijn buurvrouw eerst op, later ging mijn buurmeisje naar de BSO en toen ben ik mee gegaan.

Rond mijn tiende (zat toen in groep 8 van de basisschool) paste ik op mezelf en ging ik dus ook gewoon naar huis uit school. Na een paar weken ging mijn zusje (3.5 jaar jonger) dan gewoon mee. Kon prima en mijn ouders waren altijd rond etenstijd thuis.

Ik heb het nooit als vervelend ervaren om naar de BSO, overblijven, gastouder of peuterspeelzaal te gaan. Vond het altijd super gezellig met mijn leeftijdsgenootjes en wou vaak niet eens weg als mijn ouders me op kwamen halen :=

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 14:52

Ik werk 24 uur in de week, verschillende, variabele tijden.
Eventuele oppas familie woont niet in de buurt, lees =ver weg, en dochter is een kleuter puber van 5 jr.
Ze gaat naar school en 2 middagen (variabel) naar de BSO.
Daar komt ze al sinds ze 1 jaar oud was. (dag opvang)
In de vakanties is ze daar ook 4 halve dagen (of 2 hele, of 1 hele en 2 halve enz.....) naar toe.

Omdat ik heel vroeg ga werken of heel laat, of de weekenden, heb ik dus ook vaak een aantal uur "vrij" van dochter lief.
Als ik werk tot bijvoorbeeld 13 of 15 uur heb ik mijn handen vrij tot 17uur.
Of, zoals vandaag begin ik pas om 18 uur (das trouwens wel een uitzondering!) en zie ik mijn guppie vanavond laat pas weer als ze slaapt.
Ik vind het een heel lief, vrolijk, slim meisje met vooral veel energie (!) en ben dus ook best wel blij met mijn vrije tijd. Zij kan lekker uitrazen, rennen en spelen met andere kinderen en ik kan even uitrusten, mijn huishoudentje bij werken, paard rijden of iets ondernemen met mijn andere dochter die al op zichzelf woont.
Dat is voor mij een fijne bijkomstigheid van het kdv.
Kinderen zijn leuk, maar (voor mij in ieder geval) ook erg vermoeiend af en toe.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:00

Even heel onrespectvol gezegd: elke gek kan gastouder worden. Let wel, de meesten zijn ongetwijfeld zeer geschikt. Ik ken een gastouder die haar oppaskindjes gewoon meeneemt naar een enorme pensionstal en ze daar los rond laat keutelen terwijl zij haar paard uitmest... Een kind heeft al een keer bijna een mep van een paard gehad.
Een andere gastouder deed lekker boven haar was terwijl een baby over de gloeiend hete tegels in de tuin kroop 's zomers. Een vriendin van me is over de schutting geklommen om de huilende baby te redden.
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Op een KDV is er altijd extra controle, leidsters kunnen elkaar door de ramen zien en bij grotere groepen zijn er twee aanwezig. En ze krijgen elk jaar GGD controle, gastouder maar een keer per 4 jaar (bij ons tenminste)...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:05

Voor mij ook de reden om niet voor een gastouder te kiezen. Daar is ook geen backup. Wij hebben uiteindelijk heel bewust voor kleinschalig gekozen, heb er ook alle vertrouwen in dat het goed gaat, backup is er binnen een paar minuten indien nodig, maar is tot nu toe nog nooit nodig geweest :) verder hebben alle ouders bij ons ook een rol als 'vrijwilliger' om mee te kijken.

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:14

In een officiële opvang mag, naar ik mij heb laten vertellen door de opvang waar uk nu gaat peuterspelen, 1 gediplomeerd leidster 8 kinderen onder haar hoede hebben samen met een ander (stagiaire bijv), wel altijd met 2 ivm de zogeheten 4 ogen regel (gaat zij met een kindje naar het toilet, is er nog iemand om op de rest te letten)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:29

Oei Muppet, wat akelig om te horen.
Hopelijk goed afgelopen?

Het hoeft ook niet eens iets ernstigs te zijn. Maar als bij onze kdv een kindje moeite heeft met slapen dan gaat 1 begeleider net zo lang naast het bedje liedjes zingen of over het hoofd aaien tot het slaapt. Of ze doen het in de kinderwagen en gaan buiten lopen.
Hoe moet je dat in vredesnaam doen als ondertussen 5 andere peuters de boel afbreken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:41

De gastouder waar ik als kind zat was een bekende van mijn ouders, en dat scheelde al veel denk ik. Zij had zelf twee volwassen dochters die nog bij haar woonden en die dus altijd aanwezig waren om te helpen, en de leeftijd van de kinderen varieerde dusdanig dat het een houdbare situatie was. Ik was de enige peuter, er was een kindje van 4 en de rest had de leeftijd dat ze niet meer zelfstandig op ontdekking uit gingen. Een van de dochters of mevrouw zelf nam mij altijd mee naar de kinderboerderij, het park, de speeltuin, whatever. Ik kan me er niet heel veel meer van herinneren maar de herinneringen die ik heb zijn absoluut positief :j

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:01

Ik vind de go waar mijn mannetje zit echt een superlief mens. Ze heeft nu een stagiare, maar die mag officieel niet voor de kids zorgen, natuurlijk wel spelen en knutselen, maar verder doet de go alles. Er zullen echt wel ontzettende knuppels tussen zitten, maar die heb je bij kdvs ook wel. Denk maar aan het schandaal bij die opvang van die ene kerel waar er zoveel kindjes misbruikt zijn.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:23

Maar waarom moet er altijd back up aanwezig zijn? Als je zelf met je kind of kinderen thuis bent, ben je toch ook geregeld alleen? Ik vind het niet zo spannend allemaal, ik werk in de gehandicaptenzorg ook altijd alleen, in een huis waar 13 clienten wonen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:52

De meeste moeders hebben geen 6 kinderen onder de 4 die je allemaal alleen thuis achter laat als je 1 van de kindjes in slaap wil wandelen. :+
Ik betaal dus ik verwacht daar ook wat voor.
Maar iedereen heeft zo zijn eigen overwegingen en eissen pakket uiteraard.