PTSS, wie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvana_

Re: PTSS, wie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 05:22

Ik heb een vraag, of ptss langdurig buiten bewustzijn raken kan veroorzaken. Maak me zorgen om iemand.... Heeft er iemand ervaring mee? (Meer info evt via pb)

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 08:46

Mja, ik begrijp wel waarom je het wil vertellen op je werk. Alleen wordt zoiets ook niet altijd positief onthaald. Natuurlijk is het wel afhankelijk van de band met je collega's en de heersende bedrijfscultuur. Op mijn vorig werk was er maar 1 iemand die het wist en op mijn huidige werk weet eigenlijk niemand dit. Voor mij is dit prima zo, maar ik verwacht dan ook geen aanpassing van mijn werk, uren,... Afspraken met psycholoog enz plan ik altijd buiten mijn werkuren. Nou ja, ik heb het ook gewoon nodig om te kunnen werken en functioneer op mijn werk misschien zelfs beter dan daarbuiten...

Wat bedoel je precies met langdurig bewustzijnsverlies? Je mag uiteraard ook via pb reageren. Ik kan wel een aantal dingen bedenken die je bedoelt en 'erbij horen' of ermee in verband kunnen staan. Best is zoiezo om dit te bespreken met de behandelend arts.

ikkkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 08:51

Xjewillemijn schreef:
ik weet niet of het onder PTSS valt maar ik ben de laatste
2 jaren van de mavo bijna elke dag ongepast aangeraakt,
weet niet of ik het aanraden wil of kan noemen, jongens
die tegen mijn zin in aan mijn borsten of billen probeerde
te zitten, en daarnaast 10 gepest te zijn zorgt er voor dat
ik nog steeds bijna dagelijks nachtmerries heb, onzeker ben
en niemand vertrouw

Hier kan PTSS uit voortkomen, maar of het dat is op dit moment kunnen wij jou vanachter een computer natuurlijk niet zeggen. Is er op school een vertrouwenspersoon? Zo ja, meldt dit dan als je dat nog niet gedaan hebt, want zoiets kan echt niet! Jij moet je net als iedereen veilig kunnen voelen!!! Blijf hier zeker niet alleen mee zitten!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:37

Smee__ schreef:
Ik heb morgen mijn eerste EMDR sessie en ik kan natuurlijk niet slapen want ik knijp m enorm -O- Maar ik weet ook dat het vanaf nu hopelijk alleen maar beter gaat dus ik moet deze drempel over zien te komen :j

...als je dit nog leest: hoe laat moet ik duimen?
(En hopelijk heb je vannacht nog een beetje geslapen! )

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:40

Xjewillemijn schreef:
ik weet niet of het onder PTSS valt maar ik ben de laatste 2 jaren van de mavo bijna elke dag ongepast aangeraakt,
weet niet of ik het aanraden wil of kan noemen, jongens die tegen mijn zin in aan mijn borsten of billen probeerde
te zitten,
en daarnaast 10 (jaar? J.) gepest te zijn zorgt er voor dat ik nog steeds bijna dagelijks nachtmerries heb, onzeker ben
en niemand vertrouw

Hoi XjeWillemijn,
Brrrr - naar hoor!
Lees en praat gerust mee, het is beslist geen kattepis wat jou is aangedaan!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 10:45

Ik had door de Ptss vroeger last van dissociaties. Buiten bewustzijn is echt bewusteloos zijn. Dissociaties zijn automatische piloot zeg maar. Dus wat bedoel je precies als je zegt dat je vriend buiten bewustzijn is?

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 11:04

Janneke2 schreef:
Smee__ schreef:
Ik heb morgen mijn eerste EMDR sessie en ik kan natuurlijk niet slapen want ik knijp m enorm -O- Maar ik weet ook dat het vanaf nu hopelijk alleen maar beter gaat dus ik moet deze drempel over zien te komen :j

...als je dit nog leest: hoe laat moet ik duimen?
(En hopelijk heb je vannacht nog een beetje geslapen! )

Zit nu te wachten, kan elk moment opgehaald worden. Slapen viel tegen maar kruip er straks weer lekker in :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 12:32

Nu, dan zal je nu wel weer klaar zijn, kruip lekker onder de wol als dat goed voelt!
(Ik vind emdr erg respectvol, maar het is en blijft vermoeiend.)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 12:58

jilleroo schreef:
Ik had door de Ptss vroeger last van dissociaties. Buiten bewustzijn is echt bewusteloos zijn. Dissociaties zijn automatische piloot zeg maar. Dus wat bedoel je precies als je zegt dat je vriend buiten bewustzijn is?

Gaat om een vriendin, en het is echt buiten bewustzijn (valt ineens neer, lijkt te slapen, niet wakker te krijgen). Niet dat we haar geschud hebben om weer bij bewustzijn te krijgen, maar we hebben haar een paar keer in een kruiwagen moeten hijsen om naar binnen te krijgen. Je laat zo iemand toch niet buiten in de regen liggen...

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:09

Ehm, maar wel de hulpdiensten gebeld lijkt me? Dan kunnen ze van daaruit onderzoeken instellen.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 18:37

Vandaag een zware dag gehad, geen therapie of iets maar wel een gesprek met het hele gezin en de therapeut (gedragsdeskundige). Was overigens niet voor mij hoor. Maar toen kwam er wel even wat naar boven bij mij en ik heb nu gewoon zo'n ontzettende hoofdpijn. Ugh

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:12

Hopelijk heb je nog wat kunnen rusten Coldsummers.
En jij ook Smee__! Zal een heftige dag zijn geweest.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:57

Is het goed gegaan Smee?

Ja naar is dat he coldsummers. Therapie is tot daar aan toe maar als het daarbuiten ook komt. Vervelend.

Vanavond ga ik een avond plaatjes draaien. Is alweer effe geleden. Ben zelf geen eindverantwoordelijke dus dat haalt een hoop last van mijn schouders af. Degenen die dat wel zijn zijn de twee jongens die ik echt 100% het meeste vertrouw in lastige situaties: als er iets gebeurt, wil ik dat zij erbij zijn zegmaar :) Bovendien is het volk dat ik vanavond verwacht ook niet van het type dat problemen veroorzaakt, en als er iets gebeurt krijg je hulp van alle kanten. (Ver voor de brand heb ik een keer een prachtige avond gehad toen ik er een lastige vent uit moest zetten, die bleef maar in discussie gaan met mij en had niet door dat er drie kleerkasten van leden van ons achter hem stonden die hem uiteindelijk vriendelijk doch dringend de deur hebben gewezen := )

Dus ja. Ik twijfel of ik een pilletje zal nemen (met het risico dat ik niet alert ben en niet goed draai) of dat ik gewoon een glaasje achterover tik en zorg dat ik bezig blijft (wat tot nu toe het beste lijkt te werken). Nu eerst maar eens snel de stad in om nog een paar cd'tjes te scoren voor de winkels dicht zijn :)

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:24

Ik hoop dat het goed gaat, Magrathea!

Ik werk op een evenement dat ongeveer 10 keer per jaar plaatsvindt. Ik ben elke keer zó opgelucht als ik een mail met het rooster krijg en zie dat ik niet ingeroosterd ben en dus niet hoef te werken. Als ik werk werk ik sowieso maar halve dagen (= 5-6 uur i.p.v. 12) omdat ik de laatste keer dat ik een hele dag werkte, die avond helemaal geflipt ben omdat ik zo overprikkeld was en dat wil ik niet nog een keer meemaken. Gillen, kleren uittrekken (in het bijzijn van een mannelijke verpleegkundige - ik was toen opgenomen en werkte tijdens mijn weekendverlof, in overleg met de psychiater), met mijn hoofd tegen de muur slaan.. was echt niet grappig. Ik was volledig de controle kwijt. Dus werk ik nu halve dagen en dat gaat goed.
Maar ik vind werken gewoon heel lastig. Ik moet o.a. mensen aanspreken als ze zich niet aan de regels houden maar ik heb geen 'macht' om ze te dwingen zich aan de regels te houden, en daar schaam ik me dan voor. Ik krijg daar ook geen begeleiding/hulp bij van mijn leidinggevende - we worden geacht het allemaal wel zelf te kunnen. Lastig.
Dus haal ik elke keer dat ik me niet op het rooster zie staan, opgelucht adem.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:54

Nirvana_ schreef:
Ik heb een vraag, of ptss langdurig buiten bewustzijn raken kan veroorzaken. Maak me zorgen om iemand.... Heeft er iemand ervaring mee? (Meer info evt via pb)

Als in vorm Dissociatie ?
Wegraken, en niet meer weten waar te zijn, niet meer kunnen praten, om je heen kijken alsof je echt in het riool bent beland ?

Alleseerst, wil ik even bedankt voor sommige PBtjes die ik heb ontvangen van sommige bokkers, vooral die van ElineS vond ik echt zo onwijs lief. Ik kreeg de rillingen over mijn rug van de PBtjes en ik wist even niet meer hoe te reageren, heb wel een en ander meegelezen ik ga dan straks ook weer even bijlezen.

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:56

jilleroo schreef:

Nee hoor, die automatische piloot kan in ernstiche gevallen ook buiten bewustzijn zijn en niets meer kunnen, weten en normaal staan.
Dat heb ik dus.

Rare vraag misschien maar zie het meerdere keren in het topic voorbijkomen, de een noemt het misbruik en aanrakingen en sommige spreken over verkrachting. Mijn vraag dus; wanneer spreken jullie van een verkrachting ? In mijn redenering is het vrij duidelijk wanneer het bij handtastelijk blijft is het misbruik, wanneer het verder gaat dan dat spreek je over dat vreselijke woord wat ik liever niet uitspreek.. Iemand vroeg mij dit namelijk laatst, zonder mijn geschiedenis te kennen ik kon amper een woord meer uitbrengen en ben er later over gaan brainen en google gebruikt. Google gaf ook al aan dat zelfs iets eerder een V kan zijn zonder dat hij al in je zit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:28

Technisch gezien is verkrachting het binnendringen van andermans lichaam met eigen lichaamsdelen of voorwerpen zonder diens toestemming. Met die definitie is dus een afgedwongen tongzoen ook al verkrachting...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:41

En dan heb je ook nog de mensen die menen dat als dergelijke dingen(wil t niet meer benoemen)in een relatie gebeuren, dat niet erg is...

LS_fotos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:42

Ja zelfs in een relatie mag het niet... Jou lichaam is jou lichaam en mag ten alle tijden niemand aandringen of binnendringen zonder toestemming.
Ik heb ook een vreselijke hekel aan het woord.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:13

Verkrachting is een heel moeilijk onderwerp omdat er de laatste jaren ook een ding steeds vaker naar voren komt genaamd "unintentional rape". Denk: dronken meisje en jongen duiken met elkaar in bed, jongen is zich van geen kwaad bewust en hoort later dat zij helemaal niet wilde. Daarbij komt ook nog dat het iets is wat altijd vanaf de vrouwenkant wordt bekeken, maar als een man verkracht wordt (door een vrouw, want ja , dat kan) dan is dat ineens weer iets heel anders. Daarom klopt de definitie van Lente niet helemaal geloof ik

Maar goed, we dwalen heel erg af. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:41

Nou ik vind elke vorm van onwillend sexueel contact even erg. Of het nou een man, vrouw is maakt me niet uit...
Met dronken gedrag snap ik wel dat t moeilijk wordt...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 18:57

Anoniem schreef:
Nou ik vind elke vorm van onwillend sexueel contact even erg. Of het nou een man, vrouw is maakt me niet uit...
Met dronken gedrag snap ik wel dat t moeilijk wordt...

:j Is het ook. Maar niet iedereen denkt daar zo over. Of ze zien dezelfde gedragingen bij mannen en vrouwen niet gelijk,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:24

Magrathea schreef:
Verkrachting is een heel moeilijk onderwerp omdat er de laatste jaren ook een ding steeds vaker naar voren komt genaamd "unintentional rape". Denk: dronken meisje en jongen duiken met elkaar in bed, jongen is zich van geen kwaad bewust en hoort later dat zij helemaal niet wilde. Daarbij komt ook nog dat het iets is wat altijd vanaf de vrouwenkant wordt bekeken, maar als een man verkracht wordt (door een vrouw, want ja , dat kan) dan is dat ineens weer iets heel anders. Daarom klopt de definitie van Lente niet helemaal geloof ik

Maar goed, we dwalen heel erg af. :)

Technisch gezien klopt de definitie van Lente wel, ook bij mannen. Het is pas verkrachting als er lichaamsholtes worden binnengedrongen zonder nadrukkelijke toestemming (geforceerde penetratie).

Er zitten inderdaad ontzettend veel termen aan vast, maar aangifte doen van verkrachting an sich kan alleen en uitsluitend wanneer er sprake is van geforceerde penetratie. Op een andere manier seksueel geweld meemaken wordt in dat geval onder aanranding geschaard, wat enorm verschrikkelijk is omdat daar al helemaal niks mee gebeurt in het politiesysteem.

Dat het met dronken gedrag moeilijker wordt ben ik het niet helemaal mee eens. Ik denk dat iedere vrouw die verkracht wordt, hoe dronken ze ook is, doorheeft dat ze verkracht wordt. En op het moment dat een vrouw het door heeft duurt het in de meeste gevallen niet heel erg lang voordat een man het ook door heeft.

Ik las laatst een artikel in het NRC, de strekking daarvan was dat verkrachting niet altijd de bosjes in gesleurd worden is, maar dat het net zo goed verkrachting is als jij in de eerste instantie toestemming hebt gegeven, maar die toestemming wordt verspeeld omdat iemand onnodig hardhandig of ruw met je is.

Het is een heel gevoelige term, heel erg beladen ook. Je wilt niet weten hoe vaak ik heb gehoord dat ik niet verkracht ben, puur en alleen omdat ik vrijwillig bij mijn verkrachter op de bank ben gaan zitten..

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:29

Heel erg herkenbaar inderdaad Emma. Mijn verkrachter is mijn ex-vriend en zoveel mensen die zeggen ja maar jullie hebben een relatie dus daar hoort seks toch bij. Ja, maar als ik nee zeg is het nee. Of hij nu m'n vriend is of niet. Maar blijkbaar ziet men dat anders :n

EMDR was zeer heftig, helemaal omdat ik vrijdagavond dacht onder het mom van even m'n gedachten verzetten een drankje ging doen in de stad, en wie kom ik tegen.. Juist, m'n ex. En nu is m'n beste vriendin boos op me omdat ik gisteravond niet mee op stap wilde vanwege dat alles. Dus ben nogal een wrak op dit moment.. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 21:31

Smee__ schreef:
Heel erg herkenbaar inderdaad Emma. Mijn verkrachter is mijn ex-vriend en zoveel mensen die zeggen ja maar jullie hebben een relatie dus daar hoort seks toch bij. Ja, maar als ik nee zeg is het nee. Of hij nu m'n vriend is of niet. Maar blijkbaar ziet men dat anders :n

EMDR was zeer heftig, helemaal omdat ik vrijdagavond dacht onder het mom van even m'n gedachten verzetten een drankje ging doen in de stad, en wie kom ik tegen.. Juist, m'n ex. En nu is m'n beste vriendin boos op me omdat ik gisteravond niet mee op stap wilde vanwege dat alles. Dus ben nogal een wrak op dit moment.. :=

Ik ben stille meelezer dus ik kom zo even binnen vallen, maar lekkere vriendin is dat zeg :\