Zorgverzekering 2016: het is weer zover!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Re: Zorgverzekering 2016: het is weer zover!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:45

Al jaren bij zilveren Kruis, vorige jaren altijd ook hoogste eigen risico gehad maar dit jaar helaas mis gegaan. Ritje ambulance kostte al 730 euro. Eigenlijk ben ik nog steeds van mening dat we weer terug moeten naar het oude systeem, ook toen waren we al particulier verzekerd maar ik vind het van de zotte dat er van onze premies ook duizenden mensen betaald moeten worden die bij de vele zorgverzekeraars werken en ze maken nog dik winst ook. Oprichting was bedoeld om de zorgkosten in de hand te houden, ze zijn alleen maar gestegen, vooral voor de gewone mensen.
Tien jaar geleden kostte een ritje ambulance 300 euro , nu bijna 800.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 19:57

Nou, ik heb vanmiddag maar zo'n 2 uur besteed om vanalles uit te pluizen.. In principe willen we beide wel een basis verzekering, fysio betaal ik zelf wel en verwacht ik volgend jaar veel minder nodig te hebben. Tandarts hoeven we ons ook niet voor te verzekeren, ik heb eigenlijk nooit wat en mijn vriend zijn gebit is net opgeknapt. Als ik dan de extra kosten per maand plus het eigen risico bij elkaar optel, kom ik bij de meeste verzekeringen als op ongeveer 500 euro uit. Voor dat geld kunnen we best de jaarlijkse controle en een onverhoopt gaatje zelf betalen.

Lenzen is eigenlijk hetzelfde verhaal, en ik kan ook best eens gaan kijken of ik misschien goedkoper uit kan qua lenzen. Ik zag dat de meeste verzekeraars tot 100 euro per jaar betalen voor lenzen, maar ook dan kom ik met premie en eigen risico hoger uit dan ik nu zelf betaal..

Basis lijkt me dus het slimst om te doen, het eigen risico hou ik wel het laagst. Daar wil ik geen risico mee lopen, een ongelukje zit in een klein hoekje, en als ik bij bigone lees dat een ambulance ritje al 730 euro kost (wow! heb je rondleiding door Nederland gehad ofzo? :(:) )

Wij zijn bij Unive het goedkoopste uit, omdat ik daar als nieuwe klant 10 % korting krijg. Verder denk ik dat we niet per maand maar per jaar gaan betalen, dat scheelt ook nog weer! Niet veel, maar toch :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:08

Mbt die dikke winst: dat is een van de redenen dat ik bij Menzis zit (en blijf zitten).

Dat is een bedrijf zonder winstoogmerk. Om als bedrijf annex werkgever stabiel te kunnen zijn mag er enig geld 'in kas' zijn, maar verdere eventuele winst gaat terug naar waar het hoort: de verzekerden of 'de zorg zelf'.

(Zo is er bijvoorbeeld een eigen "bedrijfarts", in dienst van menzis, die jou desgewenst kan adviseren, doorverwijzen of hoe het maar uitkomt rondom allerlei thema's rond werk en gezondheid - en zou je dat willen, mag je zo'n advies ook naast je neerleggen. Erg nuttig, zo iemand.)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:12

Janneke2 schreef:
Mbt die dikke winst: dat is een van de redenen dat ik bij Menzis zit (en blijf zitten).

Dat is een bedrijf zonder winstoogmerk.

Dat is een heel naieve kijk op dat bedrijf.
Menzis heeft misschien formeel geen winstoogmerk, maar zij zijn in de praktijk minstens net zo commercieel als de andere zorgverzekeraars.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:15

Wendy schreef:
Janneke2 schreef:

Dat is een bedrijf zonder winstoogmerk.

Dat is een heel naieve kijk op dat bedrijf.
Menzis heeft misschien formeel geen winstoogmerk, maar zij zijn in de praktijk minstens net zo commercieel als de andere zorgverzekeraars.

Eh - hoezo naief?
En hoezo werken ze minstens net zo commercieel als anderen?

Heb jij hier informatie over?
(Specifiek over het bedrijf zelf en het misleiden van hun verzekerden, bedoel ik.)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:30

Janneke2 schreef:
Heb jij hier informatie over?
(Specifiek over het bedrijf zelf en het misleiden van hun verzekerden, bedoel ik.)

Begrijp me niet verkeerd, zelf ben ik ook verzekerd via menzis (anderzorg, maar dat is 100% menzis).
Misleiden van verzekerden weet ik niet uit eerste hand, maar zorgverleners wel.
Maar goed, dat doen alle zorgverzekeraars. In de berichtgeving zie je vaak vooral zaken rondom ziekenhuizen terug (onduidelijke declaraties etc), maar vergeet niet dat er nog meer zorgverleners zijn, die op dit moment nauwelijks het hoofd boven water kunnen houden (zoals bijvoorbeeld veel fysiotherapeuten) of die met enorme bureaucratische rompslomp worden geconfronteerd door diezelfde verzekeraars (denk aan de huisartsen).

Formeel is 98% van de nederlanders verzekerd bij een zorgverzekering zonder winstoogmerk. Maar google eens simpelweg op de winsten die door zorgverzekeraars worden gemaakt... dat is niet mals.
Je zou denken dat dit terugvloeit naar de verzekerde. De praktijk laat zien dat de winsten vooral gebruikt worden om het eigen vermogen te verhogen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:45

98%?

Lijkt me een hoog percentage als je ziet hoeveel commerciële bedrijven aan verzekeringen doen. (Van abnamro, delta lloyd tot de goudse.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 22-11-15 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 20:48

zorro schreef:
Nou, ik heb vanmiddag maar zo'n 2 uur besteed om vanalles uit te pluizen.. In principe willen we beide wel een basis verzekering, fysio betaal ik zelf wel en verwacht ik volgend jaar veel minder nodig te hebben. Tandarts hoeven we ons ook niet voor te verzekeren, ik heb eigenlijk nooit wat en mijn vriend zijn gebit is net opgeknapt. Als ik dan de extra kosten per maand plus het eigen risico bij elkaar optel, kom ik bij de meeste verzekeringen als op ongeveer 500 euro uit. Voor dat geld kunnen we best de jaarlijkse controle en een onverhoopt gaatje zelf betalen.

Lenzen is eigenlijk hetzelfde verhaal, en ik kan ook best eens gaan kijken of ik misschien goedkoper uit kan qua lenzen. Ik zag dat de meeste verzekeraars tot 100 euro per jaar betalen voor lenzen, maar ook dan kom ik met premie en eigen risico hoger uit dan ik nu zelf betaal..

Basis lijkt me dus het slimst om te doen, het eigen risico hou ik wel het laagst. Daar wil ik geen risico mee lopen, een ongelukje zit in een klein hoekje, en als ik bij bigone lees dat een ambulance ritje al 730 euro kost (wow! heb je rondleiding door Nederland gehad ofzo? :(:) )

Wij zijn bij Unive het goedkoopste uit, omdat ik daar als nieuwe klant 10 % korting krijg. Verder denk ik dat we niet per maand maar per jaar gaan betalen, dat scheelt ook nog weer! Niet veel, maar toch :')

Eerst kwartier wachten op ambu, toen een kwartier van alles gecheckt in de ambu en toen nog tien minuten naar het ziekenhuis. Dus als ze alle minuten tellen zit je al snel op een uurloon van 1000 euro. En dan moet de SE nog binnen komen, eigen risico bijna op 875 euro. Maar ben er goed vanaf gekomen en dat is het belangrijkste. Jaren lang de meest vervelende paarden gereden in mijn jonge tijd en dan struikel je over een stoepje van drie centimeter :+

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-15 21:14

zorro schreef:

Misschien de moeite om eens te kijken naar het verschil in premie bij een laag en een hoog eigen risico. Bij Anderzorg scheelt het 24 euro per maand, en dus 24x12=288 euro, voor een verschil in eigen risico van 500 euro. Dat betekend dat je het er in twee jaar al uit hebt om het risico van een hoger eigen risico te nemen. Nu kan ik natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar misschien iets om over na te denken.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 12:49

Janneke2 schreef:
98%?

Lijkt me een hoog percentage als je ziet hoeveel commerciële bedrijven aan verzekeringen doen. (Van abnamro, delta lloyd tot de goudse.)

Bedrijven delen hun 'organisatie' op in verschillende onderdelen. Zo heb je van de ABN bv de groep verzekeringen, veelal zonder winstoogmerk, maar ook de groep hypotheken met wél een winstoogmerk. Meestal zijn alle 'groepen' ook verschillende BV's met een eigen KVK nummer enz. Dus ook al valt het allemaal onder de zelfde noemer, feitelijk zijn het allemaal losse bedrijven. Dus ja, 98% is op die manier wel degelijk realistisch.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:06

Nog een keer mijn vraag: hoe zit het met zwanger zijn/willen worden? Moet ik rekening houden met een andere verzekeraar? Aanvullend verzekeren? Wat is handig?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 13:16

Bij mij komt steeds studenten nog wat als goedkoopste er uit. Nog nooit van gehoord, iemand ervaring mee?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 14:14

denice schreef:
Nog een keer mijn vraag: hoe zit het met zwanger zijn/willen worden? Moet ik rekening houden met een andere verzekeraar? Aanvullend verzekeren? Wat is handig?

Als je verwacht (of hoopt) in 2016 te bevallen zou ik vooral naar aanvullende dingen kijken. Wil je thuis bevallen of in het ziekenhuis? Zonder medische indicatie kost in het ziekenhuis vaak over de 300 euro. Er zijn aanvullende verzekeringen die dat vergoeden. Eigen bijdrage kraamzorg is 4.20 per uur in 2016, je krijgt (als je bv geeft geloof ik) 49 uur kraamzorg, dus dat is ook ruim 200 euro. Sommige verzekeringen vergoeden dit ook vanuit aanvullend pakket.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 16:32

Ik dacht meer aan volgend jaar zwanger worden , mocht dat lukken natuurlijk. Maar dan pas over de helft heen. Dus dan pas volgend jaar kijken?

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:05

Ik ben in augustus zwanger geworden en heb momenteel nog een budget polis :+

Misschien slim om je eigen risico laag te houden. De verloskundige kost je niks, dat is net als de huisarts zeg maar, wordt gewoon vergoed vanuit de basisverzekering en tast je eigen risico niet aan. Mocht je onverhoopt bij de gyneacoloog terecht komen wegens complicaties dan kost het je altijd iig je eigen risico. Dus dan zou ik er verder nog niet al te veel rekening mee houden.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:12

zorro schreef:

Ik moet juist heel goed zoeken om een verzekeraar te vinden die 100,- paar jaar aan oogzorg vergoed, en waarbij je ook nog vrije keus hebt.

Alles is 100,- per twee jaar of nog minder, of 100,- per jaar en dan verplicht bij bepaalde keten.

Heb jij dan naar de duurdere aanvullende verzekeringen gekeken, of kijk ik nou zo scheel? (oh haha, lekker toepasselijk ook :') )

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:37

Ik overweeg over (terug) te stappen naar anderzorg. Dat zat ik tot twee jaar geleden ook, maar toen naar vgz gegaan via united consumers, aangezien ik een nieuwe iPad nodig had :') .
Overweeg basis + 500 vrijwillig eigenrisico + jong pakket. Kom er alleen nog niet echt uit wat het max bedrag voor de tandarts is....

Mochten mensen vragen hebben over de basis verzekering, heb bij zowel menzis als vgz gewerkt ;)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 17:56

@Amaris, ik heb € 250,- per 3 jaar bij het Zilveren Kruis. Heb wel het meest aanvullende pakket, maar dat heb ik meer nodig voor fysio en alternatieve geneeswijze en zo, dus die bril zo is mooi meegenomen. En vrije keuze. Maar als je de rest van het pakket niet gebruikt, dan het goedkoper om zelf te betalen.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 18:03

Wij zitten Zilveren Kruis Achmea en dat bevalt ons prima, dit jaar 30 euro per maand minder hoeven te betalen vanwege de winst die ze hadden of iets dergelijks en dat vond ik een mooi gebaar! Daarnaast kan ik ze altijd bereiken en zit geen uren in de wacht wanneer ik bel, ook is de uitleg aan de telefoon duidelijk en helder. Wij stappen voorlopig nog niet over en zijn erg tevreden :j .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 19:49

Boompje1985 schreef:
Wij zitten Zilveren Kruis Achmea en dat bevalt ons prima, dit jaar 30 euro per maand minder hoeven te betalen vanwege de winst die ze hadden of iets dergelijks en dat vond ik een mooi gebaar! Daarnaast kan ik ze altijd bereiken en zit geen uren in de wacht wanneer ik bel, ook is de uitleg aan de telefoon duidelijk en helder. Wij stappen voorlopig nog niet over en zijn erg tevreden :j .

Ik zit daar ook bij maar heb niet minder hoeven te betalen :(

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 20:07

LadyMadonna schreef:
Ik overweeg over (terug) te stappen naar anderzorg. Dat zat ik tot twee jaar geleden ook, maar toen naar vgz gegaan via united consumers, aangezien ik een nieuwe iPad nodig had :') .
Overweeg basis + 500 vrijwillig eigenrisico + jong pakket. Kom er alleen nog niet echt uit wat het max bedrag voor de tandarts is....

Mochten mensen vragen hebben over de basis verzekering, heb bij zowel menzis als vgz gewerkt ;)

Er is bij Anderzorg geen max bedrag bij Jong. :J heel fijn dus

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:10

Klopt, hebben wij toentertijd nog speciaal over gebeld met Anderzorg. Dit jaar heel wat laten verbouwen aan mn mond, en vrijwel alles werd gewoon vergoed. Enige waar ik wat raar tegenaan keek is de microscoop die ze bij de wortelkanaalbehandeling gebruikten, die is 2x70 (2xwkb) gewoon zelf betalen en dus niks 80%. Voor de rest goed te spreken hoor! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:22

Ik vind die Jong aanvullende verzekering wel prijzig hoor, 15,75 per maand! Zou ik wel goed bekijken of je dat nodig hebt. Ik heb nu gekeken bij zelf aanvullend samenstellen en met 9 fysio en werelddekking betaal ik dan 4,70 voor aanvullend.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:41

Relaxed schreef:
Ik vind die Jong aanvullende verzekering wel prijzig hoor, 15,75 per maand! Zou ik wel goed bekijken of je dat nodig hebt. Ik heb nu gekeken bij zelf aanvullend samenstellen en met 9 fysio en werelddekking betaal ik dan 4,70 voor aanvullend.

Is inclusief tand he ;)

Normaal betaal je voor tand al zo'n €10-12 los

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:43

Ik heb nu basis + tand en verder geen AV.
Ik móet een gemiddelde tand verzekering, en wil volgend jaar een nieuwe bril.
Voor alleen het tand pakket betaal ik 20 cent meer, en dan heb ik geen bril vergoeding