Kind (5) weigert te eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:28

Majabeestje schreef:
badeendje schreef:
Als jullie 's avonds aan tafel gaan, kan je dan niet gewoon helemaal geen bord meer voor hem neerzetten? Als hij altijd weigert te eten, waarom dan wel steeds proberen? Zet er gewoon geen bord neer, laat hém het initiatief nemen om zich af te vragen waarom hij geen bordje meer heeft.
Er staat op youtube ook een documentaire van een meisje dat niets wou eten, die heeft 3? Weken een behandeling gehad in zwitserland omdat het bij haar ook vooral mentaal lag.
Wel eens gehoord van emetofobie?

Ik denk niet dat hij emetofobie heeft als hij wel met smaak patat en een frikandel naar binnen werkt :')

Dat zou ik nog niet durven beweren, als ik iets niet lust gaat het er ook níét in, bang voor mogelijke gevolgen. Als hij een nare associatie heeft gekregen van wat dan ook kan dit prima meespelen.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:31

Quellian schreef:
Als ik hem laat eten wat hij wil, op momenten dat hij dat wil, dan gaat er de hele dag koek/snoep/chips/weetikveelwat in, zo goed ken ik hem wel.

Wie zegt dat? :D
Nee hoor. Eten wat de pot schaft of een boterham.

Je hoeft je niet schuldig te voelen. Je laat hem niet 'bewust' tekorten oplopen.
Je doet het toch niet bewust? Je doet je best, maar het gaat niet zoals je wilt/hoe het moet.
Daarnaast: heeft hij tekorten?
In mijn eerdere post: het jongetje wat leefde op boterhammen met pindakaas bleek na onderzoek eigenlijk geen tekorten te hebben.

Overigens ben ik van mening dat je écht moet stoppen met dergelijke steken onderwater (ja, dat zijn het).
Citaat:
Onlangs plofte ik met negerzoenen op de bank, hij vroeg wat het was en ik zei: 'dat lust jij gelukkig niet, dan is er meer voor mij'. Elk ander kind zou nieuwsgierig worden en komen kijken wat het is, hij niet hoor. Hij heeft gewoon geen interesse in eten.

Dat drijft hem waarschijnlijk nog meer met zijn kont tegen de krib.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 26-10-15 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Re: Kind (5) weigert te eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:32

Je bent volgens mij veel teveel bezig met proberen "een goede ouder te zijn".
Hij weet precies je zwakke plek te vinden.

Echt ik zou hem een weekje wegsturen. Loslaten. Kijken hoe hij het bij anderen doet zonder dat jij in het spel bent.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 17:38

Lusitana schreef:
Echt ik zou hem een weekje wegsturen. Loslaten. Kijken hoe hij het bij anderen doet zonder dat jij in het spel bent.

Hij is van de zomer een midweekje met opa en oma naar de camping geweest. Ze begonnen de eerste dag met aardappelen, groente en vlees, de overige dagen bestonden uit patat en pannenkoeken, want 'het is voor hem ook vakantie, het moet voor iedereen leuk en gezellig zijn'.
Als hij bij opa en oma at, dan kreeg hij 's avonds pannenkoeken of een krentenbol met hagelslag (zij eten normaal avondeten), ik heb gezegd dat ik dat ook niet meer wil. Hij kan eten wat de pot schaft, maar niemand heeft zin in drama. Afgelopen donderdag ging hij bij mijn zus logeren, als lunch poffertjes en als avondeten patatjes. En ik ga niet tegen ze zeggen dat ze dat niet mogen geven, want uit logeren moet ook gewoon een feestje zijn en familie is er ook om door verwend te worden!

En Lusitana, ik denk dat elke 'normale' ouder probeert een goede ouder te zijn, ik ga ervan uit dat elke 'normale' ouder zijn kind een goede basis wil meegeven.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:41

Toch een week weg naar familie waar je van weet dat ze streng kunnen zijn als het nodig is klinkt mij niet verkeerd.

Die opmerkingen moeten inderdaad stoppen, ik snap dat wel maar stop ermee. Je richt daar echt schade mee aan.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 17:43

Die ene opmerking over de negerzoenen? Is eenmaal geweest, om te kijken hoe hij zou reageren. Hij reageerde anders dan ik dacht ;) Hij is een snoepkont, dus als hij daadwerkelijk had geweten wat het was, dan had ie niet z'n neus opgetrokken. Maar omdat hij op voorhand niets lust, loopt hij ook de lekkere dingen mis.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:46

Jammer dat je familie je dan niet steunt. "Drama" of niet, maar als ik uit logeren ging at ik gewoon wat de pot schafte. Ook dingen die ik vreselijk vond. Maar doordat ik juist bij anderen "moest" eten ben ik uiteindelijk heel veel gaan eten. Ik was bang om dingen te proberen. Maar mijn gedrag werd nooit beloont.

Mijn dochter eet ook gewoon wat de pot schaft bij anderen. Merk wel dat mijn moeder een groot aandeel heeft gehad in mijn eet probleem. Want die vraagt nu telkens aan mij wat mijn dochter moet eten :') Anders eet ze alleen maar lekkere dingen bij oma :')

Dus dat moet ook gewoon afgelopen zijn. Anders ook niet meer uit logeren of pas sturen als er al gegeten is.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:48

Ik lees ook opmerkingen van vriend over "hij houdt ons voor de gek", "wie wil er patat".
Met dergelijke opmerkingen leg je er de nadruk op.
Waarom uittesten? Waarom speel je het spel mee?

Dit zijn negerzoenen. Wil je ook eentje? Nee? Oke, maar mocht je van gedachten veranderen laat het dan weten.

Heb je geen zin in de maaltijd van vanavond? Oke, dan smeer ik een boterham (nee geen pannekoek, patat, en nee laat hem zich niet volstoppen met snoep rond etenstijd).
Gewoon mee-eten op de normale tijden en anders boterham/krentenbol. Geen woord aan vuil maken.
Laat de frustratie los, hij voélt dat.

Misschien praten met een psycholoog? Misschien wil hij daar kwijt wat hem 'dwars' zit?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:52

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 17:56

Ik heb soms moeite om in bepaalde gezelschappen te eten, vooral als het stil is of de mensen heel snel eten. Ik krijg dan echt niets naar binnen en krijg zelfs kokhals neigingen als ik het toch doe.

Kan het niet gewoon zoiets zijn?

Ik ben een voorstander van niet zeuren maar gewoon doen, maar in jouw geval zou ik waarschijnlijk toch doordrammen voor een psycholoog verwijzing.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 18:02

Laat ik eerst maar met hem naar de huisarts gaan en kijken wat die te vertellen heeft.

En as we speak... hij is vandaag met opa en oma naar de dierentuin, krijg net een smsje dat ze in een pannenkoekenhuis zijn. Tja... die maken er ook een leuke dag van en daar is niets mis mee. Morgen dus de tuinerwten in de herhaling ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:03

Quellian schreef:
Hij heeft gekozen en vanavond eten we tuinerwten met gebakken aardappelen en verse worst. Hij zal heel enthousiast zijn, tot het op zijn bord ligt, dan heeft hij ineens geen honger meer ;)

Laat hem anders zelf wat opscheppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:04

Mijn ouders deden het altijd zo:

Wilden we niet eten? Dan was dat ons probleem. Daar werd verder geen aandacht aan besteed. Allemaal aandachttrekkerij dat niet-eetgedrag, negatieve aandacht is namelijk ook aandacht.

Op vakantie ging het soms ook weleens anders. Mijn zus had haar bord leeg en mijn broer had geen hap gegeten. Gevolg? Zus kreeg een ijsje en mijn broer niet. Zijn bord was toen binnen 5 minuten leeg. Toen kreeg hij ook een ijsje. :)

Kortom: niet zeuren, gewoon eten. Vooral niet in strijd gaan, em vooral geen aandacht aan besteden. Mijn zus, broer en ik eten echt alles (er is letterlijk niets wat we niet lusten of niet willen proberen), dus die methode werkt hartstikke goed. :)

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:07

Die van mij heeft zeker tot zijn 5e alleen maar gepureerd eten gegeten, bijna alles ging door de blender. Toen hij een jaar of 9 was bleek dat hij enorm grote amandelen had waardoor hij het moeilijk vond te slikken. toen hij 9 was dus zijn amandelen eruit. En dat heeft enorm geholpen. En verder idd geen strijd aangaan. Mijn zoon is nu 20 en het gaat goed met hem hoor. Hij lust meer als ik :D

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:09

Wilde ik ook vragen: eet hij wel soep?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 18:11

Nee hij eet geen soep.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:18

Ik weet dat het broertje van mijn vriend ook zo'n slechte eter was/is. Toen hij jong was lustte hij ook alleen de 5P's en kon de rest hem gestolen worden. Ook de "harde" aanpak van aan tafel blijven zitten tot het eten op is of een x aantal happen voor een toetje oid hadden geen effect op hem. Kind heeft een keer zeker 1,5 uur alleen aan tafel gezeten met een aardappel in zijn mond die hij nooit heeft doorgeslikt. Patatjes etc gingen er dan wel prima in. Klinkt heel bekent zeg maar.

Ik durf niet te zeggen hoe zijn eetgewoonte verder was. Hij is nu 20 en eet nog steeds erg slecht. Hij heeft echter wel een autisme stoornis (PDD-nos) waar hij nu ook veel hinder van ondervind (depressie).

Kan het niet zijn dat je zijn gevoeligheid verward met autisme? Hoewel gevoeligheid en autisme ook hand in hand kunnen gaan.

In sommige van je post lees ik heel erg een dwars, manipulatief kind (weet hoe hij met mama om moet gaan), maar in andere heb ik toch het idee dat het meer is/ kan zijn.

Ik wil je in ieder geval veel sterkte en wijsheid wensen :)

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:20

Lust hij wel fruit? Je kan bijv fruit pureren, handje bonen erdoorheen pureren en opeten, werkte hier ook prima.
De strijd aangaan is inderdaad niet altijd de oplossing.Hier hebben we wel de regel, je bent 5 dus je eet 5 hapjes, geen discussie.
Geproefd wordt er maar dat is al wel vanaf het begin de regel geweest.
Toetje krijgen ze hier altijd of ze nu eten of niet, griekse yoghurt. In het weekend is er een lekker toetje voor diegene die zijn bord leeg heeft of in ieder geval die 5 hapjes(naar leeftijd) heeft gehad. Maak er geen woorden aan vuil, dat zijn de regels dus er hoeft ook niet over gediscussieerd worden.

Wel heel moeilijk zo hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:26

Heb je wel eens gespeeld met de dingen die hij wel graag eet?
Groentenfriet gemengd met gewone friet.
Pannenkoek, maar dan met fruit of groenten belegd.
Het zoontje van een vriendin van mij heeft soms zijn ik wil niet, ik lust niet-buien, totdat het van tante (mijn) haar bord komt, want dat is altijd lekker.... :+

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 18:29

Flux schreef:
Kan het niet zijn dat je zijn gevoeligheid verward met autisme? Hoewel gevoeligheid en autisme ook hand in hand kunnen gaan.

Hij is twee maal geobserveerd, autistisch spectrum is -vooralsnog- uitgesloten, mede door zijn gevoeligheid en sociale gedrag. De zoon van mijn jongste zus heeft PDD-NOS, maar er zijn weinig (geen) dingen die ik herken.

Overigens vind ik hem niet manipulatief, of ik ben verblind, kan natuurlijk ook :D He knows how to play the piano.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:31

Is hij hooggevoelig?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:33

Quellian schreef:
denice schreef:
Ik snap jouw frustratie echt heel goed, lijkt me gewoon heel naar en pijnlijk te zien dat je kind, die je niets dan een goede basis wilt meegeven, dit weigert.

Dit is het inderdaad. Later wordt nu bepaald, ik probeer hem inderdaad een goede basis te geven en dat wordt geweigerd.

Heb net even gegoogled op emetofobie, maar ik denk niet dat dat het is.

Hij heeft gekozen en vanavond eten we tuinerwten met gebakken aardappelen en verse worst. Hij zal heel enthousiast zijn, tot het op zijn bord ligt, dan heeft hij ineens geen honger meer ;)

Ik zie veel voorbij komen dat we het moeten negeren. Op 99 van de 100 dagen doen we dat, maar soms kun je het gewoon niet negeren. Soms voelt het als falen als ouder, want je laat immers toe dat je kind niets binnenkrijgt, je laat hem 'bewust' tekorten oplopen en dát steekt. Dus soms wil je tóch dat gevecht aangaan, of in elk geval uitleggen waaróm je wilt dat er wordt gegeten.
Als ik hem laat eten wat hij wil, op momenten dat hij dat wil, dan gaat er de hele dag koek/snoep/chips/weetikveelwat in, zo goed ken ik hem wel. Dat staat allemaal in de kast, daar kan hij niet zomaar bij en het zou een mooie bak worden als ik dat dan maar zou geven om in ieder geval 'iets' binnen te laten krijgen. Hij vindt het leuk als ik bakjes neerzet met plakjes worst, stukjes kaas, komkommer (dat gaat dan nog wel) en nootjes, maar daar is hij snel klaar mee en daar hoef ik 'morgen' ook niet meer mee te komen. Hij was altijd gek op leverworst, tot afgelopen weekend, nee hoor... dat had ie nooit gelust, blégh!! En die appels? Veel te groot! Ik lust alleen kinderappels! Kaas? Ik lust alleen babybel! Dus ik kom hem al veel tegemoet, om dus toch worst op brood te krijgen (Dora worst), appels erin te krijgen (kleine appels, de kinderappels) en kaas (babybel) en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik ben hem constant tegemoet aan het komen om hem toch iets binnen te laten krijgen, maar hij kan vandaag ineens besluiten dat hij het niet meer lust.

Onlangs plofte ik met negerzoenen op de bank, hij vroeg wat het was en ik zei: 'dat lust jij gelukkig niet, dan is er meer voor mij'. Elk ander kind zou nieuwsgierig worden en komen kijken wat het is, hij niet hoor. Hij heeft gewoon geen interesse in eten.

sauffi, ik ga even zoeken!

Ik lees veel eten met een associatie met "klein zijn": babybel kaas, kinderappels, dora worst. Is er iets wat hem kan beangstigen om groot te zijn? Ligt op sommige fronten de lat (te?) hoog voor hem?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-15 18:38

Nee, het is vooralsnog een heel gemiddeld kind.

Plien91, de lat te hoog qua wat? Ik denk dat het vergezocht is om bepaalde dingen te koppelen aan klein willen zijn. Geloof niet dat wij eisen stellen aan hem of dat er überhaupt een lat is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:41

Ik zou het juist de andere kant op gooien.
Je bent al bijna zes dus al een grote jongen. En zo eten wij voortaan ook.
We eten 1 keer in de week frietjes of pizza en voor de rest zoals grote kinderen.

Ook verder geen gevecht. Bij die uitleg houden.
Geen zin prima. In de ochtend is er weer brood.
En zeker geen toetjes of wat voor alternatief ook.
Ook geen chocomelk of yogi want ook dat drinkt vol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-15 18:41

Klein willen zijn heb ik eerder gezien... ons overbuurmeisje van nu 10 wil nog steeds het liefst als baby'tje worden vastgehouden en vindt het nog steeds fijn om uit een fles te drinken of zo'n prakje te eten... ze eet natuurlijk ook gewoon normaal voedsel enzo, maar ze vindt het toch ook nog fijn om als een klein kind behandeld te worden.