Burn-out/depressie lotgenoten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

baroeg

Re: Burn-out/depressie lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 01:17

hey Lieve allemaal, ook ik nog niet alles doorgelezen dat zal ik komende week zeker even doen.
Ik ben niet zo'n prater, ik sluit liever alles op, maar onder het mom van 'therapie' toch maar weer een stapje zetten.

Ik ben vrij jong en heb officieel geen label, dit omdat ik weiger een label te krijgen en ik heel goed weet wat te doen en te zeggen om een twijfel gevalletje te blijven.
Bij mij begon het zo'n 6 jaar geleden, toen ik naar de middelbare school ging. op de basis school al veel gepest, nooit echt vrienden gehad etc. etc. verhaal horen we vaker.
wat minder vaak voorkomt is dat ik door mijn eigen vriend mishandeld ben toen ik 15 was. dom, naïef, niet genoeg op mezelf gelet. ik stond erbij en ik keek ernaar. Ik ben doordat ik niet geaccepteerd werd om mijn heen terecht gekomen in een sociale kring waarin menig ouder zijn/haar dochter liever niet ziet. in een kroeg tot aan de nok gevuld met metalheads, emo's, gothics en alle mensen die het label 'zwart alternatief' krijgen. Daar werd ik wel geaccepteerd en voelde ik mij wel fijn en welkom.

Het grote nadeel van omgaan in kringen met veel depressieve mensen of mensen met een donkere kijk op de wereld is dat ik meermaals mensen in mijn directe kennissen kring ben kwijtgeraakt aan zelfmoord. Er is een tijd geweest dat ik mijzelf sneed omdat de fysieke pijn zoveel makkelijker te handelen was dan emotionele pijn, en niemand om mij heen zag mij langzaam wegkwijnen.
Ik weet niet hoe, maar ik heb altijd een positieve kijk op het leven gehad en gehouden. Als er iets slechts gebeurde dan was het slikken, accepteren, opsluiten, en vrolijk doorgaan. want wee oh wee als iemand ooit zag dat er van alles afspeelde in dat koppie achter die glimlach.

de laatste 2 jaar heb ik wat meer en vooral ook betere vrienden gekregen, maar merkte ik dat ik toch telkens uitkwam op vrienden waar iets 'mis' mee was.
halverwege dit jaar ben ik bij een psycholoog begonnen omdat ik zoiets had van. hoe komt het toch dat de gemiddelde mens mij niet wil.
Een goede vriend van me zei eens: als jij een probleem hebt met de hele wereld en de hele wereld heeft een probleem met jou. wie is dan het probleem? jij of de wereld?
ik ben het na 6 jaar dus eindelijk bij mezelf gaan zoeken omdat ik dit wil veranderen voordat het te laat is.
Door de gesprekken met mijn psycholoog zijn er 10000000 laden opgetrokken die bij god niet meer dicht willen en zit ik nu maanden in het , door eerdere berichten al goed beschreven, futloze levenloze leven. Ik slaap snachts niet, val ochtends vroeg in slaap en slaap dan tot 12. het minste of geringste kan mij tot grote huilbuien drijven en de simpelste klusjes vind ik de moed niet meer voor.
Ik deal nogsteeds met een beste vriend die het leven moe is, die nog leeft omdat ik dat van hem vraag. maar daarnaast ben ik afgesloten van de wereld. ik doe het hoognodige zodat de buitenwereld niks van mijn moedeloosheid ziet, maar ik kan dit zo niet erg lang meer volhouden.
ik ben opzoek naar een vervolg voor mijn psycholoog bij wie ik vanwege priveredenen nu weg ga. in de tussentijd sta ik er wederom alleen voor, en weet ik niet meer waar ik moet beginnen.
Ik ben niet hopeloos, ik ben niet suïcidaal. ik ken ook genoeg gevallen waarbij mensen echt erdoor heen zijn gekomen en er goed en beter uit zijn gekomen. ik heb hoop. ik weet alleen niet meer waar ik moet beginnen om de weg omhoog te vinden.

ik zie het licht maar weet niet hoe er te komen.
Ik heb moeite met dit versturen omdat ik direct bang ben dat mensen mij als aansteller zien, als dramaqueen en als weet ik veel wat niet meer, en omdat ik bang ben dat ik wederom niet geaccepteerd zal worden.
de laatste opdracht van mijn psycholoog was, probeer je kwetsbaar op te stellen en begin bij een omgeving waar je niet afhankelijk van bent.
Dus bij deze. een babystapje door dit te typen.
Ik hoop dat we elkaar kunnen helpen, want alleen degene die dit hebben gevoeld kunnen elkaar echt snappen.

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 01:22

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-15 11:18

baroeg schreef:
Ik ben vrij jong en heb officieel geen label, dit omdat ik weiger een label te krijgen en ik heel goed weet wat te doen en te zeggen om een twijfel gevalletje te blijven.
Goed zo!!
Op labels zit niemand te wachten!
Citaat:
Ik weet niet hoe, maar ik heb altijd een positieve kijk op het leven gehad en gehouden. Als er iets slechts gebeurde dan was het slikken, accepteren, opsluiten, en vrolijk doorgaan. want wee oh wee als iemand ooit zag dat er van alles afspeelde in dat koppie achter die glimlach.

Technisch heet dat: een overlevingsmechanisme. Op zich: houd de positieveiteit er in, maar pas op met het overleven zelf. Dwz: soms is ter plekke slikken beter dan het gevecht aangaan, soms ook niet, belangrijkste is, datje weet, dat je dit doet.
En zodra je uit de situatie bent, "stoom afblazen!!"
Citaat:
de laatste 2 jaar heb ik wat meer en vooral ook betere vrienden gekregen, maar merkte ik dat ik toch telkens uitkwam op vrienden waar iets 'mis' mee was.
halverwege dit jaar ben ik bij een psycholoog begonnen (....)
Door de gesprekken met mijn psycholoog zijn er 10000000 laden opgetrokken die bij god niet meer dicht willen en zit ik nu maanden in het , door eerdere berichten al goed beschreven, futloze levenloze leven. Ik slaap snachts niet, val ochtends vroeg in slaap en slaap dan tot 12. het minste of geringste kan mij tot grote huilbuien drijven en de simpelste klusjes vind ik de moed niet meer voor.

Dit mlinkt mij nadrukkelijk niet als een goede therapie in de oren.
Natuurlijk kunnen er confronterende zaken aan de orde zijn, maar een therapie gaat over jouw belang. Een keer een slapeloze nacht 'het zij zo'. Maar als je in wezen niet kunt functioneren of als het roofbouw aan het worden is, gaat het over het financiële belang van de therapeut, nl om jou afhankelijk te maken en te zorgen dat je nog lang klant zal blijven "want oejjjj er is zoveel mis met jou!"

Citaat:
ik heb hoop. ik weet alleen niet meer waar ik moet beginnen om de weg omhoog te vinden.

Een goede psycholoog geeft steun, in plaats van jou je nachtrust onmogelijk te maken.
Goede nachtrust, goed voor jezelf zorgen, ( = niet alleen voor anderen!!!) en je voorhouden dat de energie heus wel weer terugkomt als al die laatjes wwer dicht gaan.
Citaat:
de laatste opdracht van mijn psycholoog was, probeer je kwetsbaar op te stellen en begin bij een omgeving waar je niet afhankelijk van bent.
Ik hoop dat we elkaar kunnen helpen, want alleen degene die dit hebben gevoeld kunnen elkaar echt snappen.

Tja - hoezo moet jij leren om je kwetsbaar op te stellen?
Even heel grof, maar je bent toch mishandeld? Nou, me dunkt, dan heb je er meer aan om op karate te gaan. Kwetsbaar zijn komt later, eerst de trauma's ordentelijk verwerken. En dat begint, met een fundament van rust te maken, ipv allerlei laatjes open trekken. Leren om goed voor jezelf te zorgen, niet altijd alles voor die anderen doen, maar ook jezelf afvragen wat jij nu nodig hebt - en het jezelf toestaan om dat ook te ontvangen van jezelf.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:45

Ik heb nu 10 sessies bij een psycholoog gehad. Daar kwam het er op neer dat ik last had van een depressie en een angststoornis. Alleen ook weer niet zoals het bij normale mensen gaat..
Ik loopt hier nu al zo'n 7 jaar tegen aan.. En alles Is voor mij zo normaal geworden dat het erg niet meer op lijkt?? Kan dat??

Ik had elke 14 dagen een gesprek, gewoon kijken hoe het ging en tips mee krijgen. En in die periode ging het wel weer wat beter. Maar heb nu ff 'pauze' en merk dat ondanks ik gewoon positief blijf, niet te veel van.mezelf vraag en leuke dingen probeer te doen. Dat ik toch weer achteruit ga.

En dit Is al de zo veelste keer dat ik er tegen moet knokken om niet weer terug te vallen.. En waar mijn probleem zit weet ik echt niet :n

Hebben jullie tips?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:01

kevinsky schreef:
Ik heb nu 10 sessies bij een psycholoog gehad. Daar kwam het er op neer dat ik last had van een depressie en een angststoornis. Alleen ook weer niet zoals het bij normale mensen gaat..
Ik loopt hier nu al zo'n 7 jaar tegen aan.. En alles Is voor mij zo normaal geworden dat het erg niet meer op lijkt?? Kan dat??

Ja, helaas, dat kan. Balen! !!
(Trouwens: 10 gesprekken voor iets wast je al 7 jaar last van hebt, het is wel minimaal...)
Citaat:
Ik had elke 14 dagen een gesprek, gewoon kijken hoe het ging en tips mee krijgen. En in die periode ging het wel weer wat beter. Maar heb nu ff 'pauze' en merk dat ondanks ik gewoon positief blijf, niet te veel van.mezelf vraag en leuke dingen probeer te doen. Dat ik toch weer achteruit ga.

Het zou kunnen dat dit in feite ook een test was - "wat gebeurt er als jij wat tips krijgt?"
En wat je beschrijft: het rustig aan doen, positief blijven - beslist niet gek, gewoon mee doorgaan, maar op zich volstrekt onvoldoende tegen zowel een angststoornis als een depressie. Beiden zijn anno 2015/6 goed te behandelen en dit zijn uitstekende eerste stappen, maar ook absoluut niet meer dan een begin.
Citaat:
En dit Is al de zo veelste keer dat ik er tegen moet knokken om niet weer terug te vallen.. En waar mijn probleem zit weet ik echt niet :n

Hebben jullie tips?

Vreselijk hoor! :(:)
...alsof jouw klachten keer op keer worden afgedaan met "een paar gesprekken en dan gaat het wel weer" {:)-:(

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:32

Ik loop nu een jaar in en uit bij de psycholoog. In januari begonnen en tot april door gegaan met eerst twee keer per week en toen wekelijks gesprekken en emdr. En toen even gestopt want het ging wel redelijk goed. En in september toen ik weer met school begon echt door zo'n dal gegaan dat ik weer thuis kwam te zitten (ook door zware vermoeidheidsklachten door pfeiffer).
En toen weer begonnen met de psycholoog en ben nu 3 maanden verder en het gaat gelukkig met mijn vermoeidheid goed. En deels daardoor mentaal ook beter. Maar toch merk ik het weer terug vallen. Angsten gaan wel redelijk maar dat depressive gevoel en onmacht en heel veel huilen komt weer terug.

Gelukkig vanavond met mijn vriend er uit geweest en daar gelukkig nog wel van kunnen genieten. :)

Alleen bij het idee dat ik in januari weer zou moeten beginnen met iets van werk/school word ik alweer helemaal wanhopig en heb geen idee hoe dat zou moeten doen!
Openbaarvervoer, veel mensen, stress, verplichtingen ik krijg al de kriebels als ik er aan denk :(
Helemaal omdat telkens als er iets veranderd in mijn leven, de angsten erger worden. En meestal ren ik dan weg :o
Of ik ga door tot dat ik weer helemaal omval. Waardoor alles alleen maar erger word.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 10:50

kevinsky schreef:
Ik loop nu een jaar in en uit bij de psycholoog. In januari begonnen en tot april door gegaan met eerst twee keer per week en toen wekelijks gesprekken en emdr. En toen even gestopt want het ging wel redelijk goed. En in september toen ik weer met school begon echt door zo'n dal gegaan dat ik weer thuis kwam te zitten (ook door zware vermoeidheidsklachten door pfeiffer).
En toen weer begonnen met de psycholoog en ben nu 3 maanden verder en het gaat gelukkig met mijn vermoeidheid goed. En deels daardoor mentaal ook beter. Maar toch merk ik het weer terug vallen. Angsten gaan wel redelijk (....)
Helemaal omdat telkens als er iets veranderd in mijn leven, de angsten erger worden. En meestal ren ik dan weg :o
Of ik ga door tot dat ik weer helemaal omval. Waardoor alles alleen maar erger word.

Akelig hoor, als dit al is hoe voor jou "redelijk" voelt, huuuu!
Maar wel een zwaktebod van de psycholoog, mijn voorstelling is nu, dat jullie een paar concrete dingen weg hebben ge.emdr.d - wat nuttig is; maar dat het toch wel laks is van hem/haar om het daarbij te laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:27

Janneke2 schreef:
baroeg schreef:
Goed zo!!
Op labels zit niemand te wachten!
Citaat:

Technisch heet dat: een overlevingsmechanisme. Op zich: houd de positieveiteit er in, maar pas op met het overleven zelf. Dwz: soms is ter plekke slikken beter dan het gevecht aangaan, soms ook niet, belangrijkste is, datje weet, dat je dit doet.
En zodra je uit de situatie bent, "stoom afblazen!!"
Citaat:
halverwege dit jaar ben ik bij een psycholoog begonnen (....)

Natuurlijk kunnen er confronterende zaken aan de orde zijn, maar een therapie gaat over jouw belang. Een keer een slapeloze nacht 'het zij zo'. Maar als je in wezen niet kunt functioneren of als het roofbouw aan het worden is, gaat het over het financiële belang van de therapeut, nl om jou afhankelijk te maken en te zorgen dat je nog lang klant zal blijven "want oejjjj er is zoveel mis met jou!"

Citaat:
ik heb hoop. ik weet alleen niet meer waar ik moet beginnen om de weg omhoog te vinden.

Een goede psycholoog geeft steun, in plaats van jou je nachtrust onmogelijk te maken.
Goede nachtrust, goed voor jezelf zorgen, ( = niet alleen voor anderen!!!) en je voorhouden dat de energie heus wel weer terugkomt als al die laatjes wwer dicht gaan.

Citaat:

Tja - hoezo moet jij leren om je kwetsbaar op te stellen?
Even heel grof, maar je bent toch mishandeld? Nou, me dunkt, dan heb je er meer aan om op karate te gaan. Kwetsbaar zijn komt later, eerst de trauma's ordentelijk verwerken. En dat begint, met een fundament van rust te maken, ipv allerlei laatjes open trekken. Leren om goed voor jezelf te zorgen, niet altijd alles voor die anderen doen, maar ook jezelf afvragen wat jij nu nodig hebt - en het jezelf toestaan om dat ook te ontvangen van jezelf.

Dit vind ik aparte opmerkingen Janneke. Als Baroeg heel lang alles heft weggestopt, en ineens die laadjes open gaan, kan dat zorgen voor een overvloed aan emotie en pijnlijke herinneringen. Wat maakt dat je in een depressie belandt. Daar kan een therapeut veel aan doen, maar die kan niet voorkomen dat je slapeloze nachten hebt. Natuurlijk kan een peut je wel handvatten geven om bijv beter te slapen, je helpen te dealen met de depressie, maar dat wil niet zeggen dat ze het meteen fout doet.
Als Baroeg therapie blijft volgen, haar weggedrukte ellende verwerkt en er mee leert te dealen, dat het dan vanzelf beter gaat. Ik denk, hoe banketstaaf ook, dat het bijna onvermijdelijk is en dat het iets is wat bij het verwerkingsproces hoort. Je kunt dan alles wel ertegen willen doen, maar soms is het ook des te beter om het maar over je heen te laten komen. Uiteraard wel met hulp, maar een depressie kun je niet voorkomen, en niet de schuld geven aan een therapeut.
Nu is ook zo dat de middelen van de ggz gewoon flink gekormpen zijn door al die k*tbezuinigingen. Er is gewoon minder tijd, minder aandacht. Kan een peut niks aan doen.

Baroeg, ik zou weer naar je huisarts stappen en met je huisarts kijken voor een nieuwe therapie/therapeut. Tenzij je bij een grote ggz-instelling bent aangemeld, dan kun je vragen voor een nieuwe behandelaar.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 11:44

Janneke2 schreef:

Goede nachtrust, goed voor jezelf zorgen, ( = niet alleen voor anderen!!!) en je voorhouden dat de energie heus wel weer terugkomt als al die laatjes weer dicht gaan.

Joolien schreef:
Dit vind ik aparte opmerkingen Janneke. Als Baroeg heel lang alles heeft weggestopt, en ineens die laadjes open gaan, kan dat zorgen voor een overvloed aan emotie en pijnlijke herinneringen. Wat maakt dat je in een depressie belandt. Daar kan een therapeut veel aan doen, maar die kan niet voorkomen dat je slapeloze nachten hebt. Natuurlijk kan een peut je wel handvatten geven om bijv beter te slapen, je helpen te dealen met de depressie, maar dat wil niet zeggen dat ze het meteen fout doet.

Hoi Baroeg en Joolien,
het is/was een gepeperde mening, mede gebaseerd op bittere eigen ervaring en ik wil het best her en der afzwakken, hoor.
Het kan zo zijn dat het enkele feit 'ik ben in therapie' heel confronterend is. Daar kan een peut niets aan doen. (Iemand wegsturen is verre van ethisch.)
Ik zelf kreeg wel systematisch in mijn jeugd te horen dat ik me aanstelde, maar van binnen wist ik, dat ik pijn had, verdrietig was, noem maar op.
Voor mij was mijn eerste therapie een compleet andere wereld, maar een prettige.
Als iemand ter wille van haar stabiliteit ook voor zichzelf ontkent 'dat er wat loos is' (in mijn ervaring zou dat neerkomen op 'geloven dat ik een aansteller ben' of geloven dat er niets mis is) - dan is het enkele feit van in therapie gaat beslist een fikse confrontatie waar de therapeut niets aan kan doen: "het is er". Wel vind ik, dat iedere therapeut die dit meemaakt, alles op alles moet zetten om dit effect zo klein mogelijk te houden.
En op het moment (dat is niet in het begin, maar na verloop van tijd) dat het er in therapie over gaat om expliciet laatjes te openen, geldt in feite hetzelfde: een van de taken van de therapeut is zorgen dat de cliënt niet wordt overspoeld.
Uiteraard: om allerlei redenen gebeurt dat soms toch *poep gebeurt* - maar het hoort niet tot de gewone orde der dingen.
Citaat:
Als Baroeg therapie blijft volgen, haar weggedrukte ellende verwerkt en er mee leert te dealen, dat het dan vanzelf beter gaat. Ik denk, hoe banketstaaf ook, dat het bijna onvermijdelijk is en dat het iets is wat bij het verwerkingsproces hoort. Je kunt dan alles wel ertegen willen doen, maar soms is het ook des te beter om het maar over je heen te laten komen. Uiteraard wel met hulp, maar een depressie kun je niet voorkomen, en niet de schuld geven aan een therapeut.
Nu is ook zo dat de middelen van de ggz gewoon flink gekormpen zijn door al die k*tbezuinigingen. Er is gewoon minder tijd, minder aandacht. Kan een peut niks aan doen.

Een verwerkingsproces kan heftig zijn, maar de combinatie van "1000 laatjes open (het was een 1 met 7 nullen) en nauwelijks meer slapen" en 'dat is onvermijdelijk' gaat mij te ver.

knorrie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 22:44

Ja, ik meld me ook maar... Al heb ik weinig concentratie om heel veel verhalen te lezen! sorry!

Ik heb een hele bups aan stoornissen die al op vroege leeftijd begonnen zijn, wanneer de depressie boventoon is gaan voeren (boven de angstklachten) weet ik niet meer zo goed. Maar op dit moment is mijn depressie en mijn eetstoornis overheersend -O- . 't is één grote ellende, en ik heb er zo weinig geloof in dat het ooit beter gaat worden.
Ik kan wel enigszins genieten van dingen, maar zodra ik alleen thuis ben of rust moet hebben word ik he-le-maal gek. En ik ben zo ontzettend moe van het altijd maar afleiding moeten zoeken, ik zou zo graag een keertje uit willen rusten zonder dat mijn hersenen aan de haal gaan en me wijs maken dat ik niet zou moeten leven. Een film kunnen kijken, zonder na 10 minuten alleen maar het gevoel te hebben dat ik wil verdwijnen en geen idee meer hebben waar de film over gaat. Een boek lezen, idem. Ik kan eigenlijk vrijwel niets, als ik alleen ben.
En zit ik momenteel ook nog met gekneusde ribben aan de bank gekluisterd, dus momenteel woedt er een hele donkere storm in mijn hoofd...

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:18

Ik ben samen met mijn therapeut opzoek naar een nieuwe, heb bij haar aangegeven me niet 100% veilig te voelen en dat belemmerd mij in mijn openheid. Ik ben ondertussen ook begonnen in een 'zelfhulpboek' keek er erg tegen op maar toch maar de stap gezet. 'Depressie op zijn kop'. Ze gaat wel erg ver door in haar princiepes maar met een korreltje zout genomen heeft ze absoluut een punt. Ik blijf dus ook maar braaf doorlezen.
Wat 1 van jullie zei. Het daarwerkelijke trauma heb ik zo goed als zelf kunnen verwerken. Ik heb met de desbetrefende jongen af en toe nogsteeds contact en doe ook wel eens een bakje koffie met hem. Wat de ervaring(en) mij hebben geleerd is dat als je kwetsbaar bent, of je grens aangeeft je een keiharde klap in het gezicht krijgt. Altijd.
Ik moet dus weer leren dat kwetsbaarheid ook iets moois en fijns kan zijn inplaats van levensgevaarlijk.
Wat mijn verhaal moeilijker maakt Joolien, is dat mijn vader mijn huisarts is en dat ik als ik bij iemand niet eerlijk open en kwetsbaar kan zijn, dat bij mijn ouders is omdat ik hun niet wil kwetsen met mijn pijn.
Ik heb nogsteeds slapeloze nachten en inmiddels gaan die bijna elke nacht gepaard met onwijs rare, realistisch voelende dromen, en helaas ook nachtmerries. Ben afgelopen week 2 keer gillend wakker geworden. Iemand tips voor hoe ik daar aan ontsnap?

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:20

Knorrie, ik kan jou (en iedereen die met ongezond ongelukig zijn kampt) aanraden om depressie op zijn kop te lezen. Als het niks voor je doet, als het voelt als complete lariekoek, prima. Maar misschien haal je er iets van moed of tips uit. Ik ben bij hoofdstuk 3 en voel me in elk geval al wat hoopvoller

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:46

Hoi Baroeg,
Goed om te zoeken naar iemand bij wie je je wel veilig kunt voelen - dat is de basis, tenslotte.
Heb je ideeën over wat iemand concreet 'moet zijn' of 'hoe en wat iemand wel en niet moet doen', zodat jij je veilig kunt voelen?
Lief van je, dat je je ouders niet wilt kwetsen met jouw pijn. Goede intentie is nooit fout - maar heb jij ouders, die jou verplichten om gelukkig te zijn? (Die ouders heb je en dan heb je het zwaar als kind.)
....of misschien zitten ze tot aan hun nek in hun eigen sores, dat is ook balen als kind zijnde.
En wat precies heefthet beroep van je vader er mee van doen...? (Sommige huisartsen regelen idd geen huisarts voor hun eigen gezin, dat is balen. Of denk jij, dat je vader het zichzelf enorm gaat verwijten...?)
baroeg schreef:
Wat de ervaring(en) mij hebben geleerd is dat als je kwetsbaar bent, of je grens aangeeft je een keiharde klap in het gezicht krijgt. Altijd.
Ik moet dus weer leren dat kwetsbaarheid ook iets moois en fijns kan zijn inplaats van levensgevaarlijk.

Ja. Maar wellicht met de omweg van eerst weerbaar worden (= als je een klap krijgt, die je niet verdiend hebt, dat je een klap terug kunt geven).
En daarna de stress van al die klappen die je onverdiend gekregen hebt, kwijt zien te spelen.

Daarna is je alarmsysteem doorgaans wel bereid de nieuwe realiteit te aanvaarden 'dat ik nu kwetsbaar ben, en dat dit mooi is (want deze lieverd kwetst mij niet)'.
(Tot die tijd tegen jezelf zeggen "dat de toekomst niet vastligt, dat de toekomst en het heden anders kunnen zijn dan het verleden" - van harte aanbevolen. Maar: dat is cognitieve therapie. Nuttig, maar beperkt omdat het niet tot nauwelijks in staat is om je alarmsysteem te veranderen.)

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:35

mijn therapeut nu is in dienst van mijn huisarts dus van mijn vader. allemaal beetje dichtbij.
Mijn ouders hebben hun eigen problemen en stress, het is niet mijn recht hun verder te belasten met mijn dingen. Andersom overigens wel. Vooral mijn moeder, die komt (tegen haar wil in) naar mij toe met dingen die haar heel hoog zitten omdat ze zelf niet veel plekken heeft om erover te praten. Ik vraag haar ernaar, geef haar een knuffel, en als ze het wegduwt dan zeg ik dat ik dat zie. dat breekt haar meestal waardoor haar ellende toch eruit komt. dat doet mij goed voelen want ik help haar wel daarmee. terwijl op hetzelfde moment ik ook extra belast wordt. dit is alleen niet iets wat ik 123 stop.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 18:37

Oejoejoej - iemand die en je vader is, die jij niet mag belasten (= je voelt niet dat je dat recht hebt)
en hij is je huisarts
en de baas van je therapeute - dat is wel een nare knoop!

En het is lastig om de praatpaal van een van je ouders te zijn - in feite is het de omgekeerde wereld: ouders horen jou te steunen ipv omgekeerd (tot je een jaar of veertig, vijftig bent en je ouders bejaard gaan worden).

Goed, dat er een (zo begrijp ik het nu) onafhankelijke therapeut gaat komen!
(Er is natuurlijk wel beroepsgeheim, maar een beetje lucht en afstand kan geen kwaad.)
... ;) en daarna een eigen huisarts....?

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-15 12:59

eigenhuisarts staat op de lijst zodra ik verhuis naar utrecht voor mijn studie, ergens voor september 2016. er is eerder nooit noodzaak geweest om een andere huisarts te zoeken en dan was dit uiteraard de makkelijkste en goedkoopste optie.

maar goed, waar vind je DE therapeut in het oerwoud van therapeuten...

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 22:03

Pfoe, wat een verhalen allemaal :(:)

Ik heb inmiddels weer een aantal stappen gezet. De eerste was hier iets schrijven, om het te proberen te verwoorden. Daarna heb ik op school een vertrouwenspersoon opgezocht, daar ook weer geprobeerd mn verhaal te doen maar het lukt niet echt om het verhaaltje wat ik in mijn hoofd heb ook te vertellen. Nu wil/moet ik de grootste drempel over, afspraak maken bij huisarts/psych. Ben zo bang dat ik met 'je stelt je aan' weer naar huis wordt gestuurd. En dan als je een afspraak maken maken, wat zeg je dan?
Misschien probeer ik van tevoren nog wat voor mezelf uit te typen hier.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 09:53

ik kom hier maar terug even binnenvallen. ondertussen gaat het de meeste tijd al veel beter met mij. nu heb ik nog een nieuwe job, wel heb ik mondelinge afspraken om ten vroegste in februari ergens deeltijds te kunnen beginnen.
zojuist heeft mijn man een telefoontje gekregen van zijn ouders om af te spreken voor nieuwjaar. nu moet je weten dat één van oorzaken van mijn depressie het wangedrag van mijn schoonouders is. we hebben moeten nog terug bellen en hebben nog niet beslist wat we er mee gaan doen. het gedacht alleen al bezorgd mij zo veel stress. normaal moeten we vanavond naar vrienden, maar momenteel zou ik het liefst alles afzeggen en verdwijnen. ik wil dit zo niet terug.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 18:34

Al twee dagen echt te veel spanning in m'n lijf. En nu ff ingestort, kan alleen maar huilen :(
Maar m'n schoonouders zitten beneden, dus hopelijk kan ik er weer mee stoppen en normaal mee doen..

Iedereen wens ik hier een goed en vooral gezond 2016 toe!!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 18:46

Vervelend kevinsky, maar miss lucht het even op! Herken het wel. Ik had het na 1e kerstdag. Verplicht gezellig familiegedoe. Levert veel spanning en kost hoop energie. Begin nu weer beetje bij te trekken. Studie ligt ook weer stil en weet even niet meer of ik nog door wil. Nog steeds geen werk kunnen vinden, helpt ook niet erg mee bij het ritme terug krijgen...

Toch voor iedereen hier ook beste wensen voor 2016 en dat het een beter jaar mag worden met nieuwe wegen en deuren!

baroeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:20

Ik heb een bijzonder oud en nieuw gehad ook, ik heb zelf maar een enkele traan gelaten, maar was met 2 vrienden die allebei hun hart bij mij hebben gelucht. zo van: alles eruit voor we het nieuwe jaar in gaan. vond het heel bijzonder en mooi om die opluchting bij hun te zien en daar deel van te mogen zijn. voelde voor mij ook goed. huilen kan wel degelijk heel verlossend zijn soms.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 22:53

nvanriet schreef:
ik kom hier maar terug even binnenvallen. ondertussen gaat het de meeste tijd al veel beter met mij. nu heb ik nog een nieuwe job, wel heb ik mondelinge afspraken om ten vroegste in februari ergens deeltijds te kunnen beginnen.
zojuist heeft mijn man een telefoontje gekregen van zijn ouders om af te spreken voor nieuwjaar. nu moet je weten dat één van oorzaken van mijn depressie het wangedrag van mijn schoonouders is. we hebben moeten nog terug bellen en hebben nog niet beslist wat we er mee gaan doen. het gedacht alleen al bezorgd mij zo veel stress. normaal moeten we vanavond naar vrienden, maar momenteel zou ik het liefst alles afzeggen en verdwijnen. ik wil dit zo niet terug.

Ik ben daar makkelijk in geworden, als het me meer stress oplevert om te gaan dan om af te zeggen, ga ik niet. Dat houd ik nu ik me slecht voel er zeker in. Ik wil goed voor mezelf zorgen.

Kevinsky, balen dat je instort, en balen dat je schoonouders er zijn. Maar weten die er niet van? Soms hetlpt het om je juist even kwetsbaar op te stellen bij dit soort mensen, dan is de druk er wat meer af. Ik zeg niet dat het makkelijk is, maar op de lange termijn wel fijn.

Baroeg, huilen kan zeker verlossend zijn, het is moeilijk maar als je het gaat durven, is het zo fijn om daar de controle in te krijgen. Klinkt raar, maar ik roep het huilen als het ware op, omdat ik weet dat het oplucht. Dan kan ik weer even door.

Ik heb vandaag een blog geschreven over de uitspraak 'je kunt beter een been breken'.
http://psychevecht.weebly.com/

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:10

Mijn schoonouders weten het wel. Maar druf/wil het liefste niet gezien worden als ik me zo voel. Bij mijn vriend en moeder kan ik het wel en kan ik er ook over praten. Maar andere mensen vind ik lastig :o

Maar ik ga vandaag maar weer contact opnemen met de psycholoog. Want echt fijn voel ik me nog niet.

Ik had mezelf voor genomen, omdat het wel redelijk goed ging, om contact op te nemen met een oud stage adres. Zodat ik weer rustig wat uurtjes zou kunnen 'werken'. Maar raakte zo in de stress dat ik de hele nacht niet heb geslapen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 09:34

Wat een mooi geschreven stuk joolien. Zo is het inderdaad...

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-16 11:41

Ik heb ook het idee dat ik een burn-out heb/daar tegen aan zit. Maar ik weet niet goed wat ik er mee aan moet.. -O-