Op latere leeftijd zwanger worden; de risico's

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 15:59

interessant topic

Ik word deze maand 30, zit nog volop in een deeltijdstudie maar nu begint het af en toe toch wel te kriebelen dat ik een kindje zou willen...(voorheen altijd geroepen dat ik geen kinderen wilde)
Mijn vriend heeft al een dochtertje, we hebben al een tijd geroepen dat we geen kinderen meer willen omdat we nu ook veel vrijheid hebben, maar sinds een tijdje begint het dan toch...
Maar ik heb eerst nog een studie af te ronden, en dan een baan te vinden en de financien wat beter op orde zien te krijgen, dus de komende 3 jaar gaat het gewoon nog niet...
Als wij al aan kinderen samen willen beginnen ben ik dus ook al iets ouder, en het beangstigd me ergens wel...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 16:01

Ik wilde nooit kinderen, maar ben op de valreep toch moeder geworden(29 jaar). Daarna heb ik gezegd dat er na m'n 32ste geen tweede bij gaat komen.

In die 2 jaar tijd zien we wel. Mijn man is 41, dus de tijd dringt. Aan de andere kant is onze dochter zo perfect gezond dat we ergens niet kunnen geloven dat een tweede het net zo goed gaat doen. Hoogstwaarschijnlijk blijft ze dus enigst kind, mede door onze leeftijd :j

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 16:07

Ach, mijn moeder was ook 38 en ik doe het gewoon hoor. :D Alles functioneert naar behoren.

Mijn moeder wilde eerst carrière maken en daarna pas een kind krijgen. Ik geef haar daar geen ongelijk in en zelf wil ik dat dan dus ook. Eerst studeren, verder komen qua baan, goede functie en daarna pas een kind. Pas als alles voor mij (en mijn vriend) stabiel is en alles bereikt, willen we een kind.

Ik ben me bewust van de risico's en dit was mijn moeder ook.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 16:12

Yucca schreef:
denice schreef:
Waar ik zo 'bang' voor ben, is dat het moment dat je zeker weet dat je kinderen wilt, dus niet komt of niet bestaat, en ik zo over de 30 heen ben. De tijd vliegt, dat beangstigt me. Voor mijn gevoel was ik vorige week nog 21. Helaas ben ik nu heel dicht bij de 30 en weet ik echt niet of en wanneer ik kinderen wil, al denk ik van wel. Hoe zit dat nou..

Ik ben heel dichtbij de 31 en herken bovenstaande volledig. Ik ben bang voor het onbekende, heb geen rammelende eierstokken en wacht op 'het moment' dat ik het weet: wel of niet. Al wil mijn vriend wel graag, ik vind het vreselijk lastig om DE beslissing te nemen. Op de een of andere manier kijk ik ernaar als de belangrijkste keuze in mijn leven en dat grijpt me soms letterlijk naar de keel. Je kan niet meer terug....als het toch niet zo leuk blijkt als dat je gedacht hebt. Terwijl ik 101 dingen kan bedenken die wél leuk zijn aan kinderen.

Ik stond er precies zo in, echt exact. Spontaan zwanger geworden en zou nooit meer terug willen had ik nooit verwacht. Dan kijk je terug en zie je ineens hoe ego je leventje was voorheen :')

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 16:29

dorientjuh schreef:
Sunrise_ schreef:
Ik ken veel mensen die jong in de kinderen zitten. Mijn overgrootmoeder kreeg de jongste toen ze 48 was.Dat is natuurlijk lang geleden en wel weer het andere uiterste. Toch vind ik het wel apart dat veel mensen 30+ blijkbaar al oud vinden om aan kinderen te beginnen?

Ik hoor hier in dit topic veel mensen zeggen dat jong van geest zijn het belangrijkste is, niet hoe oud je werkelijk bent. Maar biologisch gezien kun je je leeftijd natuurlijk niet wegwuiven. Voor je lichaam is op je 21e het optimum voor een zwangerschap. Nou vind ik zelf 21 ook wat te jong, tussen de 25 en 30 lijkt me ideaal.

En heel eerlijk: oudere ouders die zeggen dat hun kinderen toch niet beter weten, vind ik een beetje naïef. Alsof kinderen dat op latere leeftijd niet beseffen. En hoe is dat als ze op relatief jongere leeftijd zorgen krijgen om hun ouders omdat zij eerder bejaard zijn? Een ex-collega van mij, was begin 30 en zijn ouders waren in de 70. Met bijbehorende problemen. Dan kun je wel zeggen dat dat geen probleem is, maar leuk is anders.

Leuk is het nooit. Stel je voor je bent 60 en je moet voor je 80 plus ouders zorgen. Dat is niet alleen niet leuk, dat is loodzwaar.

Ook ik wil het op oudere leeftijd moeder worden zeker niet promoten, maar er zijn zoveel factoren die je ook nog eens van verschillende kanten kunt bekijken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:08

Bij mijn moeders kant worden de oma's bijna allemaal 100 tot nu toe.
Dus dan ben je met je 80e nog steeds voor je ouders aan het zorgen als ze er vroeg bijwaren :D

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 08:34

jep dat heeft mijn schoon moeder ook oma is 98 en vol levenslust het blijft bijzonder(woont nog zelfstandig en had 2 jr geleden een gebroken heup en is volledig hersteld met operatie en revalidatie) !. Ik heb de opa en oma's nooit gekend en mijn man heeft met 44 nog een oma van 98 :D

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 08:51

Mijn man en ik hebben ook altijd gezegd aan het begin van onze relatie dat wij nooit gingen trouwen en kinderen al helemaal niet aan gingen beginnen :Y) inmiddels 3.5 jaar getrouwd en sinds 3 weken troste ouders van een zoontje.

Ikzelf ben 24 mijn man word er 46 dit jaar. Als het aan mij lag had ik ook nog zeker tussen de 5 en 10 jaar gewacht om moeder te worden. Maar ik wilde dat mijn man niet aan doen om nog zo lang te wachten. Heb er zeker geen spijt van.

Wij zijn 2 jaar bezig geweest om zwanger te worden, beide onderzocht geweest en alles was in orde. De verdere stappen zoals IVF etc zag ik niet zitten. Als het niet op een natuurlijke manier kon hoefde het van mij niet. Dan ging het voor mij voelen als een taak om zwanger te worden.

Uiteindelijk was het ineens raak, alleen was dit een miskraam. 2 maanden later was ik weer zwanger en dat is allemaal goed gegaan.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 09:05

Weet je wat ideaal zou zijn als je een vruchtbaarheid test kan doen voordat je zwanger wilt worden. Ik ben soms wel bang dat als ik op mn 30e begin dat ik er dan pas achter kom dat t heel moeilijk zou lukken om zwanger te raken.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:33

dorientjuh schreef:
Ik hoor hier in dit topic veel mensen zeggen dat jong van geest zijn het belangrijkste is, niet hoe oud je werkelijk bent. Maar biologisch gezien kun je je leeftijd natuurlijk niet wegwuiven. Voor je lichaam is op je 21e het optimum voor een zwangerschap. Nou vind ik zelf 21 ook wat te jong, tussen de 25 en 30 lijkt me ideaal.

Dat kan best zo zijn maar je zult er geestelijk toch ook echt klaar voor moeten zijn lijkt me ;). Eerder moet je er imo niet aan willen beginnen.
dorientjuh schreef:
En heel eerlijk: oudere ouders die zeggen dat hun kinderen toch niet beter weten, vind ik een beetje naïef. Alsof kinderen dat op latere leeftijd niet beseffen. En hoe is dat als ze op relatief jongere leeftijd zorgen krijgen om hun ouders omdat zij eerder bejaard zijn? Een ex-collega van mij, was begin 30 en zijn ouders waren in de 70. Met bijbehorende problemen. Dan kun je wel zeggen dat dat geen probleem is, maar leuk is anders.

Mijn ouders zijn ook ouder dan de meeste ouders van vrienden. Ik ben niet naïef hoor, hoef niet voor mijn ouders te zorgen. En of je nou 20 ben of 50, mantelzorg is altijd zwaar!

pmarena

Re: Op latere leeftijd zwanger worden; de risico's

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:35

Het is op zich wel lekker als je niet in dezelfde periode àlles moet doen...van investeren in opleiding - carrière - werk - huisvesting - kleine kinderen èn nog eens voor je ouwelui zorgen... het is minder belastend als het elkaar een beetje opvolgt :j

Maarja je hebt het niet voor het zeggen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:37

Het is maar hoe je het bekijkt.
Zo heb je dus altijd 'zorgen'.
Als je het combineerd is er ook een tijd in je leven waar je 'onbezorgd' bent.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 12:42

T ook maar net wat de mens zelf aankan, voor de 1 is zorg voor alleen 1 gezond kind al teveel en heeft een huishoudster in dienst en werkt zelf niet meer omdat het te belastend is. Terwijl een ander beter in staat is de ballen in de lucht te houden.

Ik ben nu wel blij met oudere ouders, omdat ze met pensioen zijn heb ik fijne mantelzorg en straks de oppas (ook van mijn schoonouders, schoonvader gaat ook met pensioen namelijk dus werkt er alleen nog maar 1 deeltijd)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 13:45

Mijn ouders zijn nu 60, moeder heeft zorg voor oma (uit 1922) en past 1 dagje in de week op onze uk, dan hebben ze dolle pret samen :) Vaak gooi ik ze dan even samen in de auto en gaan we met zijn 3-en even boodschappen brengen en op bezoek bij "ouwe oma".

Ik ben toch heul erg blij dat ik geen serieuze zorg aan mijn ouders erbij heb nu nog hoor, zou echt niet weten hoe ik dat er ook nog bij moest doen met werk, ukkie en klussen in en rondom huis :=

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 14:04

Toch verbaast het me dat hier veel dames zeggen dat boven de 30 al 'oud' is...ik vind 29/30/31 een prima leeftijd om aan kinderen te beginnen. Wat ik eerder heb gelezen is dat je het vruchtbaarst bent op je 25ste. Maar ik vind niet dat je alleen je biologische gesteldheid kan/moet meerekenen, maar ook je sociaal/mentale gestel en dan vind ik een iets hogere leeftijd dan 25 persoonlijk prettiger.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 14:13

Ik geloof zeker dat er risico's zijn met op later leeftijd zwanger worden. Mijn moeder heeft mij zelf op jonge leeftijd gekregen ( 22 ) en dat is helemaal goed gegaan, ze heeft het wel erg moeilijk gehad want zo jong moeder worden lijkt mij niet echt ideaal. 30 augustus dit jaar is ze bevallen van een prachtige dochter op 35 jarige leeftijd en dat ging niet volgens plan. De bevalling ging soepel en makkelijk maar na de bevalling konden het bloed niet stollen , dus is er een spoedoperatie uitgevoerd en heeft ze 3 nachten op de intensive care gelegen en daarna een dagje op de patiëntenkamer en toen pas mocht ze naar huis. Ze heeft in totaal 4 liter bloed verloren en dat is niet niks.

Ik ben van mening dat je niet te lang moet wachten maar ook niet te overhaasten. Een leuke man , goed lopende baan , huis en dan pas zou ik voor kinderen gaan. Je leeft maar 1 keer , dus wanneer ik voor m'n 35e geen kind heb kunnen krijgen zou ik het risico persoonlijk wel nemen :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 18:50

Nog veel belangrijker dan de afnemende vruchtbaarheid en de toenemende risico's met het vorderen van de leeftijd is of je er zelf echt al helemaal aan toe bent om het ouderschap aan te gaan. Daarnaast is het voor vele die op latere leeftijd kinderen krijgen helemaal niet zo'n bewuste keuze maar niet iedereen heeft of zijn 25ste de ideale partner gevonden en een stabiele relatie opgebouwd. Ook allemaal belangrijke factoren.
Zelf was is tgv anorexia pas vruchtbaar vanaf mijn 29ste. Maar ik had toen mijn partner pas net leren kennen. Op mijn 31ste bevallen van de eerste en vooraf besloten dat op mijn 40ste mijn gezin compleet moest zijn. Waarom 40ste , geen idee waarschijnlijk door de omgeving opgedrongen. Op mijn 39 was ik zwanger maar helaas ging dat mis. En dan kun je vooraf wel bedenken dat 40 de grens is maar ik kon die voor mezelf niet hard maken. Ik heb die grens dus net zo gemakkelijk opgeschoven dan dat ik hem aanvankelijk bepaald had en was ook werkelijk nergens op gebaseerd dan op het ronde getal. Toch weer zwanger geraakt en op mijn 40ste bevallen van mijn zesde kindje. Zelf had ik nog wel een zevende gewild op mijn 41ste-42ste maar het was mijn man die er een stokje voor stak (of letterlijk gezegd een knoop in liet leggen) want je moet natuurlijk wel allebei achter de keuze staan.

En om alle vooroordelen uit de wereld te helpen, op je 40ste zwanger zijn en bevallen is niet zwaarder dan op je 30ste en op je 50ste in een huis vol puber zitten is niet zwaar maar vooral heel leuk en houdt je lekker lang jeugdig.

Het is voor mij geen bewuste keuze geweest om eerst mijn studie af te ronden en ruime werkervaring op te doen alvorens aan kinderen te beginnen. Maar nu op terugkijkend zou het zeker geen verkeerde keuze zijn geweest.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 18:55

Klein puntje: het is je helaas niet altijd gegeven om kinderen te krijgen.
En soms kom je daar dan dus achter als je al wat ouder bent.
En dan mag je de medische molen in...een zwaar en moeizaam proces

Zelf ben ik 36 en ik heb een geweldige dochter van zes jaar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 19:24

Wow Greetje, jij had had wel een heel sterke kinderwens :D

Ik ben erg behoudend, denk dan: ik ben blij dat alles goed gegaan is. Ik ga het risico niet bewust nog een keer aan. Maar anders had ik er evengoed geen 6 gewild hoor :P

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 20:18

ravellie schreef:
Klein puntje: het is je helaas niet altijd gegeven om kinderen te krijgen.
En soms kom je daar dan dus achter als je al wat ouder bent.
En dan mag je de medische molen in...een zwaar en moeizaam proces

Zelf ben ik 36 en ik heb een geweldige dochter van zes jaar.

misschien is het wel minder erg daar op oudere leeftijd achter te komen dan op jonge leeftijd. Alleen kan misschien de twijfel bestaan of het op jongere leeftijd gelukt was. Maar als toen de omstandigheden nog niet ideaal genoeg waren is die twijfel ongegrond. Want daar begint de gezinsplanning toch bij. En wat voor de een ideaal is hoeft voor een ander niet ideaal te zijn maar in deze moet je toch je eigen gevoel volgen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 20:49

SuperAssie schreef:
Ikzelf wil geen kinderen vanwege verschillende redenen, maar mijn moeder kreeg mij toen ze 38 was. En ik ben volkomen 'normaal'. Natuurlijk moest ze super vaak gecontroleerd worden of alles in orde was, maar op late leeftijd zwanger worden wilt niet altijd zeggen dat je kind niet gezond is. Natuurlijk zijn er grotere risico's, maar het HOEFT niet.

Mijn moeder was ook 38 toen ze mij kreeg en ik ben ook `volkomen normaal`. Mijn moeder zei echter altijd tegen mij: begin er op die leeftijd niet meer aan. Vooral de combinatie van mijn moeder in de overgang en ik in de pubertijd was bepaald niet ideaal.

Daarnaast ben ik het er wel mee eens dat het niet zo makkelijk precies planbaar is. Je moet maar net die fijne relatie al hebben en de zaken financieel voor elkaar.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 00:09

Bedenk daarbij dat de overgang zich ook zomaar tussen 40 en 45 kan aandienen (of eerder of later).
Dus wees er vroeg bij. Anders zit je alsnog met een puber. Of ook leuk, een peuterpuber.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 07:03

En bedenkt ook dat de puberjaren de leukste kinder jaren kunnen zijn, althans zo ervaar ik het wel. Ik dacht altijd een echte baby moeder te zijn maar eenmaal wat zelfstandiger en een eigen mening kunnen vormen en daardoor echte discussies met je kinderen kunnen voeren vind ik juist een heerlijke fase. Dagelijks een portie jeugd over de vloer houd je juist jong van geest. Wel andere dingen om je bezig te houden dan of je wel of niet in de overgang zit en te bepalen of je er al dan niet last van hebt. Kan me voorstellen dat als je kinderen allemaal het huis uit zijn je dan veel meer met je eigen bezig bent.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 07:58

vuurneon schreef:
Moet er niet aan denken om op mijn 40e oma te worden :')

Mijn moeder had heel veel moeite met het feit dat ze oma werd, voelde zo oud. Ze vond het heerlijk om te zeggen dat ze nog een kind thuis had wonen, dat klonk een stuk jonger :')
Nu zijn er wel weinig leeftijdsgenoten van haar die weer oma worden, dus ook dat klinkt weer jonger dat ze dat kan zeggen haha :D

Mijn moeder was 19 toen ze mij kreeg. Vanaf mn 21e zeurt ze al dat ze oma wil worden.

Als ik met mn 30e nog geen kind had zou ze me laten insemineren zei ze vroeger :+

Ik wordt over een paar maanden 29 _O- en al zolang niets meer over gehoord dat ik denk dat ze oma worden heeft opgegeven hahahaha.

Ik keek vroeger wel altijd tegen "oude" ouders aan. Meeste ouders waren ouder dan die van mij..

Maar hey.. Dat was toen.. Als zoveel mensen later beginnen aan kinderen dan kijken kinderen uiteindelijk naar "hey.. Wat raar.. Die zijn zo jong" :P

Ben inmiddels een hele leuke man tegengekomen, en door laten schemeren dat ik toch wel rond mn 31e de eerste wil hebben :)

Hij wil daarvoor trouwen, we gaan straks samenwonen in een huurwoning maar willen met een paar jaar ook een koopwoning. Eerst nog ff met vakantie volgend jaar en en en en..

Ach we zien wel hoe t loopt.. Haha!

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:41

Leuk topic.

We zitten een beetje met een dubio... Ik word in maart 30.
Het begint al te kriebelen... we hebben het er ook al over gehad om met kerst te "klussen".

Echter zit ik er een beetje mee dat we buiten nog volop bezig zijn met "bouwen"... Binnen is alles klaar op de keuken na die over 5 jaar onder handen word genomen...

Dan denk ik... Hoe langer we wachten hoe ouder ik word...

Moeten we nog een jaar wachten of gewoon beginnen met klussen?

We zijn er trouwens van bewust dat het ook NIET kan lukken... Dus we zien wel wat er gebeurt
Laatst bijgewerkt door TuttiFrutti_ op 09-09-15 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt