Hier gaat ie zo fijn! Tuurlijk soms even een aanpassing, maar eindelijk kan ik echt zeggen dat t nu gewend en acceptabel is. Geen lekkerij meer en gewoon je ding doen. Had dit niet durven dromen na de ozo vieze en hopeloze start. Zou haast vergeten te melden dat ook mijn darmontstekingen tot nu toe echt over zijn.. Ik heb zelfs voor een maand durven bestellen...
Gooiske...weet jij al wat meer? Waren de foto's goed?? Gaat ie nog met legen of is dat drama?
Ik ben dinsdag heen geweest, wat een verschrikkelijke middag, zat op een gegeven moment te janken van vermoeidheid. 4 afspraken vanaf 13 uur in de middag, zonder dat ze een pauze ingelast hadden. Door mijn ijzertekort ben ik nog steeds erg buiten adem en als je dan Kris kras het ziekenhuis door moet.... Eerste afspraak darmfoto's dus word er allemaal contrastvloeistof van achteren in je gespoten, deed geen pijn, maar is niet echt gemakkelijk. Tweede afspraak, verwijderen van de dubbel J katheter, (loopt van blaas tot nier) die was dus helemaal vast geroest, en deed dus daardoor verschrikkelijk pijn bij het verwijderen. Na dit was ik dus kapot van vermoeidheid, helemaal op, Toen moest ik dus nog naar afspraak nummer 3, ik dacht voor alleen een gesprek, maar nee hoor, opnieuw onderzoek, moest me weer uitkleden, wilde even kijken op de hechtingtingen achterin de vagina goed hersteld waren, nou ik heb geweigerd, moet nu over 2 week, ik kon echt niet meer..... Toen nog naar afspraak nummer 4, daar werd me verteld dat gelukkig de foto's goed waren en dat ik idd waarschijnlijk eind deze maand geholpen word voor de hersteloperatie. Uiteindelijk dus zonder rustpauze pas om 18.15 thuis, helemaal op.
Ach jee wat een k dag. Maar met goed resultaat in ieder geval. Ik vond die wondkatheter eruit halen al zo'n hel... die was enorm lang. Dat was na 4 dagen... laat staan als t een paar weken zit. ieuw.
Gooiske
Geplaatst: 16-10-15 19:20
Nou, die wondkatheter had ik zowel links als rechts zitten, daar heb ik gelukkig niks geen last van gehad toen ze die gingen verwijderen, was inderdaad lang. Ik sta er om bekend dat ik een hoge pijngrens heb
Ohh heb ik weer.. ga ik daarnet rijden, of nee wou ik. Samen met mn dochtertje. Eindelijk droog hier dus hup, opschieten!. Alles aan en ik sta mijn rijlaarzen aan te doen.. splets, sputter.. lekkage. (rits zit aan mn hiel) Gatver.. Gelukkig overal handoeken liggen. Voor de hondeplas en voor de aquaria's soms en voor mijn ongelukjes soms.. dus hopla naar badkamer. schoonmaken, nieuwe zak op geplakt. en wederom in een rijbroek gehezen. Dochterlief geholpen met ritsjes van mn laarzen. en offf we go. dochter op tinkje, ik op grote tank en mini aan de hand snel een rondje gedaan. Wat ben ik trotst op mn dochter!! Die helpt in zulke situaties gewoon heel erg goed. Geweldig! zo fijn. en dat is autistisch en net nog geen eens 13 jaar. Super!! Was een fijn ritje! Start was K maar we hebben even heel lekker gereden!
Nou na lang wachten, voor mijn gevoel dan, eindelijk vandaag te horen gekregen dat ik 9 november geopereerd word en dat de stoma dan weer ongedaan word gemaakt.
Vandaag ook eindelijk weer aan het werk geweest, heerlijk, mn ding weer doen, ook al is het dan voor nu alleen de komende 2 weken maar. Want na de operatie zal ik wederom ca 6 weken herstel nodig zijn.
Maar gelukkig is het einde van alle ellende in zicht. Nog even en dan kan ik knallend het nieuwe jaar in!
Hee gaaf hoor! Zie je er tegenop?? Is niet niks weer zo'n operatie. Ik ben blij voor je.
Ik heb gister met Hollister gebeld. (mijn merk stoma) Ik vind de zakken zo groot. Nu krijg ik kleinere opgestuurd en hele kleine. Ben benieuwd. Verder gaat ie hier onwijs goed. Geen lekkages meer op wat stomme dingen van mezelf na dan bv. afstijgen van mijn paard moet ik me er niet af laten glijden als ik mn broek open heb. (zakje zat niet lekker en schuurde)
Qua zakje irriteerd met rijden doe ik nu standaard mijn zakje over mijn broekje (ik draag trouwens strings met rijden) bij mij was het van het zweten op mijn huid wat je ook kunt doen is een gaatje in je gaasjes (verzorgingsdoekjes)maken en om je zakje schuiven.Kan ook wel eens helpen.
Nee niet irriteren op die manier.. hij bewoog mee in mn broek zeg maar. Denk dat ik daar vanaf ben als ik kleine zakjes krijg. Ook als ik een nieuwe opheb is de irritatie een stuk minder, die vouwt namelijk goed dubbel. Maar ik heb van die halve boodschappentassen haha dus wat kleiner zou al erg fijn zijn. We gaan het zien. Zo'n half corset zie ik niet zo zitten.
Gooiske
Geplaatst: 28-10-15 23:57
Ik draag boxertjes van de Hema, die zorgen dat het zakje goed blijft zitten, het zakje zelf draag ik schuin naar voren, als het zakje dan vol is lijk ik net een jongetje
Heb ook weinig last van lekkages, inderdaad af en toe door eigen stommiteit.
Ik heb gisteren voor het eerst weer gewerkt , heb gisteren besloten deze week en volgende week gewoon te werken, al mijn klanten dolblij en meteen allemaal afspraken gemaakt, dus sta voor deze week nu ook helemaal vol en moet zeggen dat ik nu ook wel verneem dat ik bekaf ben , neem toch weer te veel hooi op mn vorkje, en iedereen wil weten hoe en wat, dus steeds het zelfde verhaal vertellen is ook behoorlijk vermoeiend, vandaag bij 7 adressen geweest, dus ook 7 x hetzelfde verhaal....
Of ik opzie tegen de operatie? Nou nee eigenlijk niet eens, wel hoop ik dat het herstel na de operatie vlotter verloopt dan dat het nu heeft gedaan. Maar daar heb ik wel een goed gevoel bij, omdat als alles weer normaal is in mijn spijsverteringsskanaal, ik vermoed dat de vitamines en mineralen van wat ik eet dan ook goed worden opgenomen, nu is dat niet het geval, alles wat ik eet zit binnen een half uur grotendeels al weer in het zakje, waardoor voedingstoffen niet opgenomen worden, ik denk dat ik daarom ook zoveel meer moeite had om alles weer te boven te komen.
Haha ja dat deed ik ook, maar nu ik een "jarretel" aan mn stomazakje heb, kan ik m alleen recht naar beneden dragen. Mijn onderbroeken vallen onder de noemer badpak (strapless ik ben immers al oud )
Hee lekker joh weer je eigen ding doen. Wel echt aangeven als t teveel word hoor, strakjes brak je operatie ingaan is ook niet fijn. Ik merk ook dat mn darmen beter gaan werken. Waar ik voorheen water in mn zak had, is het nu smorgens in iedergeval hardnekkig om er uit te krijgen. Gek he, dat je met zoiets blij kan zijn.
Zo vandaag de knoop doorgehakt. Ik moest op controle bij de stomaverpleegkundige en de chirurg. Het gaat hartstikke goed en ik heb besloten om voorlopig geen herstel operatie uit te laten voeren. Dat is een zware operatie en als je dan lekkage krijgt is het serieus foute boel. Daarnaast kunnen ze het gat waar nu de uitgang zit niet nog een keer gebruiken. Het is voor mij dan ook niet zo moeilijk om nu het goed gaat met mn zakjes te beslissen dat dit voorlopig dus zo blijft. Tevens heb ik vandaag kleinere zakjes binnen gekregen via de fabrikant. en wat zijn die klein!! Geweldig! Ga er morgen gelijk 1 proberen. Nu heb ik wat last dat de zak in mn lies zit (het uiteinde van de zak) dat zit niet lekker. Maar zal wel een foto plaatsen van de verschillen. Mensen, er is toch wel een soort last van mn schouders gevallen.. Ik ga gewoon zolang ik er fijn mee kan leven door met mn stoma. En krijg ik last, dan bel ik wel voor een afspraak.
Jodym
Geplaatst: 29-10-15 17:19
Gooiske schreef:
Ik draag boxertjes van de Hema, die zorgen dat het zakje goed blijft zitten, het zakje zelf draag ik schuin naar voren, als het zakje dan vol is lijk ik net een jongetje
hihi om deze opmerking moet ik toch wel lachen...
Heb veel respect voor jullie hoe jullie ermee omgaan!!
Ik heb vandaag bericht gehad van het UMCG dat ik volgende week donderdag al word geholpen, snap er niks meer van, het betreft een dagopname, moet me om 8 uur melden, word om 9.15uur geholpen en moet dan dus gewoon zodra ik wakker ben naar huis!
Terwijl de chirurg vorige week zei dat het een operatie is van ca 3 uur, en dat ik 1 a 2 nachten moest blijven...
Dapper van je Pipo om van de hersteloperatie af te zien, moet er persoonlijk zelf niet aan denken hier nog langer mee te blijven dan nodig is. Al moet ik wel zeggen dat met een stoma prima te leven valt, je went er wel aan, en het gaat me inmiddels erg makkelijk af, maar toch, draai ik liever gewoon een keutel.
Bralindy
Geplaatst: 29-10-15 21:24
Mijn moeder heeft nu al ruim 2 jaar een stoma ter gevolg van darmkanker. Het was of opereren of levenlang incontinent blijven omdat zij ook een spastische darm heeft (endeldarm moest verwijderd worden en dan zou de boel 'doorgetrokken' moeten worden) . Het was even lastig in het begin met paardrijden en bewegen ivm het trauma van de buikspieren (en emotioneel uiteraard), maar er valt nu prima mee te leven en ze kan alles weer. Behalve heel zwaar tillen
Tuurlijk draai ik ook liever een keutel dan dat ik mn zakje leeg, maar het is niet een alles omvattende materie voor mij. Bralindy, fijn dat je moeder zo goed om kan gaan met haar zakje. Kanker is een poedersuiker ziekte.. heb het zelf gelukkig niet, maar ben mijn moeder en schoonmoeder en vader eraan verloren. Was ook mijn grootste angst. Gelukkig niet terecht. Gewoon domme pech hier.
Deze week heb ik een abonnement bij het UMCG lijkt wel.
Vandaag naar de Uroloog geweest, voor de werking van de nieren, er is bloed geprikt voor de nierfunctie, deze waarden waren te hoog, en er is een echo gemaakt van de nieren, deze waren heel erg mooi slank zei ze. Daarna moest ik nog een blaasecho, dit was ook goed. Omdat de bloedwaarden wel te hoog zijn, moet ik over 2 weken bij de huisarts bloedprikken en dan over 4 weken weer op de poli. Ze denken dat de waarden op dit moment te hoog zijn, dat er te weinig vocht bij de nieren komt, doordat het vocht aldoor heel snel in de stoma zit. Even afwachten dus.
Morgen moet ik weer heen, de afspraak met de stomaverpleegkundige maar geannuleerd, maar moet nog naar de Gynaecoloog, voor controle of de hechtingen van de eerste operatie er al uit zijn.
En dan donderdag, dan gaat het gebeuren, dan word de stoma weer ongedaan gemaakt, wel bijzonder dat het een dagopname is, dus s'morgens melden en ca 2 uur opereren en dan s'middags al naar huis. Ik neem voor de zekerheid maar even tasje mee..
Gooiske, ik heb jouw verhaal niet gevolgd, maar volgens mij is dagopname steeds meer. Ik moest bij herstel in amc eigenlijk een dag of 5 blijven. Maar ik ben dag 3 weg gegaan. Dat viel s avonds iets tegen, dus ik zou thuisfront goed regelen.
Pipo, hoe gaan de kleine zakjes nu? Dat is duidelijk wel een plus geweest bij mij dan dat ik met mn meest geliefde broek moest komen om de plek van stoma te tekenen. Compleet met zakje gekeken hoe en wat. Heb daarna alsnog 2 andere broeken gekocht hoor.
Gooiske, as donderdag al? ik dacht nog een week.. gaat snel zat dus. Helemaal als je het zo druk heb. Nou hopen dat de rest ook goed is. Wel wat raar hoor dat je zo snel weg mag. Zou idd even wat meenemen voor de zekerheid. Maar zou wel enorm fijn zijn zeg!
Hier gister en eergister weer lekkage gehad. Niet erg hoor, maar wat wil je als je van de chili naar de erwtensoep gaat haha. Dat is toch teveel van het goede Ik heb de allerkleinste nog niet geprobeerd. De andere wel. Dat ging prima. Maar is te klein om er de nacht mee door te komen zeg maar. Denk dus dat ik voor snachts en de ochtend de grote zakken aanhou. Binnekort dus de allerkleinste proberen overdag.
Ja gaat heel erg snel ineens allemaal, idd hopen dat het allemaal goed gaat, ga ik wel van uit, de pech zou nu toch wel een keer stoppen.
Alhoewel ik net heen ben geweest om m'n zakje te legen, toen bedacht ik mij, raar dat het vanaf morgen niet meer hoeft op deze manier en dat het dan weer weg is. Je went er wat dat betreft ook wel aan, ben inmiddels wel zover dat ik er ook prima mee kan leven. Gelukkig heb ik weinig last gehad van lekkages, ik neem ook eigenlijk nooit reserve spullen mee, ga overal zo naar toe. Afgelopen zondag naar Brabant geweest, met trailer achter de auto, dus 2,5 uur heen en 2,5 uur rijden terug, niks aan de hand, wel stoppen onderweg om zakje te legen, maar dat gaat prima. Wat dat betreft is het systeem wat ik gebruik prima.