Euthanasie en onmenselijke behandeling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 22:00

Gillbo schreef:
Dat is echt verschrikkelijk en ik hoop ook dat hier een klacht over is ingediend ook al heb je wel iets anders aan je hoofd als nabestaanden.

Het doet mij pijn dat je mening over verpleegkundige zo is geworden soor je ervaringen want ik weet dat dit ook heel anders kan en dat dat ook gebeurt.

Niet zozeer de verpleegkundigen an sich, er was simpelweg geen plaats op de palliatieve afdeling. En op de verpleegafdeling waar mijn moeder gelegd werd, wisten ze simpelweg geen raad met haar.

Over de verpleegkundigen van de thuiszorg, die ons ondersteunden met de verzorging van mijn vader thuis een aantal jaar later, niets dan lof hoor. Maar die hadden hier ook duidelijk zoveel meer ervaring mee en ze aren geweldig voor mijn vader en ons.
De verpleegkundigen in het ziekenhuis konden niet veel zonder toestemming van de arts helaas.

Wij wilden heel graag die arts aanklagen, maar mijn vader was van de oude stempel. Die generatie keek nog op tegen artsen. Voor mijn vader hebben we het toen laten rusten maar wel met elkaar afgesproken dat mijn vader niet dezelfde lijdensweg zou ondergaan.

Hij had zo'n grote angst voor morfine gekregen door de manier waarop het bij mijn moeder gebruikt is, dat hij absoluut niet aan de pomp wilde. Terwijl, als het goed gebruikt wordt, het veel leed kan verlichten.

newt

Re: Euthanasie en onmenselijke behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 23:03

Jou en jou moeders ervaring maikeltje is ook 1 die je niemand gunt, en struist tegen alles in wat wij hier doen. Ik wens niemand dat toe en begrijp je frustratie dan ook zeer.
Dat de arts laks heeft aan een protocol heeft dan te maken met zijn eigen onzekerheid (denk ik) Niet iedere arts staat achter sterven, en behandeld tot in het uiterste. En de gene die de dupe is, is juist degene die comfort nodig is.
Ik werk op een longafdeling waar erg ingespeeld word op -wat als-. Zodra er een palliatief cq sedatief beleid word ingezet, dan hebben wij 90% van de keren beleid voor de volgende dienst, dat wanneer en patiënt oncomfort dreigt te hebben de pompen verdubbeld kunnen, en wanneer morfine ontoereikend is word er een dormicum pomp gestart met bolus vooraf, zodat de patiënt er direct "profijt" van heeft. Want als je op dat moment elke keer eerst moet overleggen met de arts ben je al te laat.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 14:12

Hopen dat er plek is in een hospice. Maar die hebben nog overleg, omdat er nog twee personen voor haar op de wachtlijst stonden maar deze er minder erg aan toe waren dan oma.

In elk geval willen we haar nu gewoon weg hebben uit dat ziekenhuis. De zorg is gewoon verre weg van goed.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:16

Jessix schreef:
Mijn ervaring is dat de morfine vaak wel dusdanig wordt opgevoerd dat mensen gelukkig steeds verder wegzakken en het sterven daardoor wel redelijk snel zal gaan. Vaak zijn ze door de hoeveelheid morfine niet meer bij kennis.

Misschien is zoiets nog te bespreken?

Volgens mij heet dit passieve euthanasie. Dat zal toch in principe mogelijk moeten zijn, dan is ze vaak met een paar uur weg.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 14:18

Overigens, ze krijgt nu wel morfine voor de nacht zodat ze rustig kan slapen.

Nu zeiden ze ook dat ze gingen proberen of ze wat water door een rietje kon drinken. Want ze hadden gezien dat ze het slijm in haar keel probeert door te slikken en ze dus wel kan slikken. En dit terwijl ze vanaf dinsdag gezegd hebben dat ze nooit meer kan slikken. Dus ze krijgt nu wel eindelijk een beetje te drinken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 14:22

Je hebt meer mogelijkheden als hospice.

Heb niet hele topic gelezen. Maar als je oma nog thuis woont. Dan zijn er mogelijkheden om thuis zorg voor haar te krijgen.

Mijn moeder doet dit werk. En is dan 24 a 72 uur aan het werk bij de zorgvrager in huis. En dan komt er weer een collega.

Wel wil ik jullie onwijs veel sterkte toewensen!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 19:45

Nou, we zijn eigenlijk niet verder gaan kijken omdat ze dinsdag zeiden dat ze binnen een paar dagen zou overlijden en dat we afscheid moesten nemen.
Nu een week later leeft ze nog steeds.

Het hospice gaat ook vermoedelijk niet door. Nu twee dagen later zijn pas de papieren verstuurd door het ziekenhuis, want ze hadden wel mooi gezegd dat ze naar een hospice kon (en mijn moeder had dus zelf naar hospice gebeld etc.) maar uiteindelijk moest het ziekenhuis dit doorgeven aan het hospice en dit hadden ze niet gedaan (ja nu.. 2 dagen later).

Met oma gaat het vandaag erg slecht. Ze begint helemaal geel te worden, slaapt heel veel en haar ademhaling begint te reutelen.

Nu ligt ze er dus al een week.... en ik vind het nog altijd niet normaal dat je daar een week ligt totdat je organen ermee ophouden..... zonder eten of drinken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 19:48

Krijgt ze nu wel morfine? Geel worden betekend dat je lever ermee gaat ophouden.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 19:54

Ik wil jullie heel veel sterkte wensen.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 20:04

Ook aan deze kant heel veel sterkte toegewenst.

Mijn oma heeft een half jaar (!) lang een vergelijkbare lijdensweg afgelegd, werd in haar geval mechanisch en met infuus in leven gehouden, maar had ondanks medicatie last van steeds erger wordende epileptische aanvallen. Ze was bij momenten bij "kennis", maar de persoon die wij kenden als ma/oma was helemaal weg. De paar momenten dat ze helder leek te zijn, gaf ze inderdaad alleen maar aan te willen drinken om haar keel te smeren.

De les die we als familie hieruit hebben getrokken - en later zowel "helaas" als "gelukkig" toe konden passen op mijn opa - is dat het toch ook een kwestie is van de juiste arts vinden. In ons geval was dat de huisarts; het waren niet de zeven doktoren en tig verpleegkundigen in het ziekenhuis. Kortom, onze ervaring is dat het in deze pijnlijke situatie vooral zaak is de juiste arts te vinden die met alle betrokkenen in gesprek wil gaan over beleid versus menselijkheid.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 20:16

Ik weet niet wat ze vandaag gekregen heeft, maar ze gaven gisteren wel morfine voor de nacht.

We hadden ook gevraagd dat als ze naar de hospice gebracht zou worden per ambulance of ze iets verdovends zou kunnen krijgen. Zodat ze er niet zoveel van mee zou krijgen (omdat ze heel onrustig was).
Nee... dat deden ze niet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 20:18

Heel vervelende situatie... Sterkte...

Mijn oma had een niet behandelen plan én een euthanasie verklaring.
Toen ze in het ziekenhuis kwam werd er toch direct een behandelplan opgesteld en uitgevoerd. Tot mijn vader uitdrukkelijk melde dat dat niet de bedoeling was....
Ik snap dit vanuit het personeel. Het is tenslotte je vak om mensen te redden/in leven te houden.... Ze wisten niet dat er een niet behandelen plan was. Zodra dit bekend werd is alles ook gelijk gestopt, ze is over geplaatst naar een hospice, waar ze na twee dagen is overleden...
Euthanasie was ze zo gezegd niet slecht genoeg voor.
Ik snap nog steeds niet dat je niet over je eigen leven mag beslissen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 22:34

Jeetje TS, dat is toch respectloos! Niet alleen naar je oma maar ook naar jullie toe -O-
Twee daten wachten met het in orde maken van de papieren voor het hospice terwijl je oma zo slecht ligt..

Heel veel sterkte. Mijn ervaring is dat wanneer de ademhaling gaat reutelen, het niet lang meer duurt.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 00:00

Heel veel sterkte nogmaals, het is diep triest dat er nog steeds niets veranderd is in Nederland!

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 00:17

TS heel veel sterkte.
Voor oma hoop ik dat het snel over is.

Metellica

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 00:45

Bizar hoeveel verhalen hier over zijn !

Ik weet exact hoe je je voelt, mijn vriend zijn oma en afgelopen november mijn eigen prachtige sterke mooie moeder zijn beide op dezelfde manier gestorven.

Ik kan er emotioneel gezien verder niet over praten of uitwijden, maar voor jouw super veel kracht en sterkte gewenst !

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 15:35

Jessix schreef:
@ StalNollie, wat al geschreven is, de snellere manier is actieve euthanasie en dat is helaas nog niet zo makkelijk, wettelijk geregeld als men soms denkt.

Maar ook nu kan er gezorgd worden dat mensen op de meest humane manier kunnen overlijden.

dat snap ik wel, maar het uiteindelijke 'doel' is hetzelfde. toch krom eigenlijk

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 19:19

Wat respectloos..

Dat beginnen te 'reutelen' vd ademhaling is meestal ook geen goed teken. Of misschien juist wel, dat je oma maar snel uit haar lijden verlost is.

Heel veel sterkte de komende tijd!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 19:31

Het gekke is als je dit met een paard zou hebben zou een veearts onmiddellijk zeggen dat je het paard zsm uit z'n lijden moet verlossen, niet rekken want dat is dier onwaardig. Maar omdat het hier over mensen gaat is het ineens poe moeilijk allemaal.

Dokter Tromp, was mijn huisarts de allerbeste ooit die ik gehad heb, was een dorpsarts die wel durfde te handelen in dit soort gevallen, maar wat er gebeurd is, weet iedereen...... Nu zijn artsen nóg terughoudender na deze toestand. En dat Tromp zo'n overdosering gaf, daar kunnen de meeste paardenmensen zich wel wat bij voorstellen. Wie weleens een paard heeft zien vechten bij een te lage dosering weet genoeg.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 19:50

Is dit een ziekenhuis met een overtuiging?

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 09:03

Vannacht is ze overleden.
We hebben nu zelf ook weer rust, want dit was een vreselijke ervaring.

En ik snap nog altijd niet hoe ze iemand 8 dagen zonder voeding/vocht laten sterven.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 09:05

Gecondoleerd en heel veel sterkte gewenst.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 09:09

Gecondoleerd Y;(

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 09:13

Gecondoleerd meid!

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 09:13

TS, heel veel sterkte gewenst :(:)

Hoe naar het ook is, het klinkt inderdaad wel dat het beter is zo. Je oma is weer bij je opa, en ze heeft nu rust. Wat een onmenselijke tijd moet het zijn geweest inderdaad. 8 dagen...het lijkt op zo'n moment een eeuwigheid. Y;(