Weggestuurd bij huisarts

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirriezz

Re: Weggestuurd bij huisarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 18:01

Ik vraag me wel een beetje af hoe jij het probleem beschrijft aan de huisarts assistente.

Ergens uit dit topic denk ik: moet wel echt FF naar gekeken worden. Aan de andere kant, je zet zelf niet echt veel prioriteit en zit in een lastige tijd van het jaar.

Vaak laten hart problemen zich duidelijker zien bij inspanning. Wat gebeurt er als je je inspant? Ik ben erg benieuwd of je dan ook zo benauwd bent en evt hoge hartslag ofzo ervaart. Dit kan voor je huisarts ook extra motivatie zijn om goed te kijken.
Bij een fitnesscentrum kun je vaak wel een inspanningstest doen waarbij je hartslag in de gaten gehouden wordt. Misschien is dat een goeie start?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 20:17

Ik vind het gewoon belachelijk dat ik niet serieus genomen wordt.
Als ik me inspan wordt het erger.
Ook als ik in de bus zit of andere kleine ruimtes.
Ik wil binnenkort sport gaan oppakken, maar wil eerst dat het na gekeken wordt.

Ik reageer morgen even uitgebreider op alle reacties.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 20:33

Stomme reactie misschien hoor: maar waarom bel je niet een keer in het weekend de hap als je ook benauwd bent in de bus of kleine ruimtes? Ik begrijp dat je nu boos bent op je eigen huisarts en dat je wilt dat die beter naar je luistert. Toch wil ik je wat opties aanreiken.

Mijn ervaring is dat het helpt om aan te dringen en te overdrijven. Wees serieus, maar laat je niet de hoek in trappen. Laat weten dat je echt nú een afspraak nodig hebt. Als je zegt tegen zo'n assistente: "ik voel me niet zo lekker en ik denk dat het misschien wel handig is dat er een keertje een arts naar kijkt", denkt zij ook: "ik heb nog tich griepgevallen, mensen met botbreuken en andere dingen die langs komen, die gaan dan wel eerst hoor. Ze belt vast nog een keer als t urgent wordt"
Handiger is dus om te zeggen: "ik ben benauwd, in kleine ruimtes, bij inspanning en soms (of regelmatig?) word ik snachts zeer benauwd wakker. Ik heb het gevoel dat ik stik en wordt hier erg bang en bezorgd van", klinkt wat serieuzer.

Sorry als ik je nu dingen adviseer die je al zegt, maar ik vind je een beetje onduidelijk in dit topic, daarom stuur ik aan op duidelijkheid. Dat gaat je helpen bij een arts.
Of pak idd een andere huisarts, kan ook een oplossing zijn.

Ook bedenk ik me net: de meeste huisartsen hebben een telefonisch spreekuur. Hiervoor hoef je geen afspraak te maken, hiervoor hoef je alleen te bellen. Natuurlijk kan het druk zijn en zul je door de stroom bellers heen moeten komen, maar vaak lukt dat wel als je meerdere keren in dat tijdsvak belt. Niemand hoeft je hiervoor toestemming te geven, iedereen mag bellen en de huisarts neemt op. Je hebt dus meteen de juiste aan de telefoon. Naar aanleiding van wat jij vertelt, kan je huisarts je tips geven of een testje laten doen, maar hij kan je ook uitnodigen op consult. Misschien kom je daarmee wel aan een plekje in de agenda?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 20:48

Nou dat zou ik ook niet pikken ik wil serieus genomen worden ik word ook wel eens benauwd wakker maar dat ligt aan mn longen, stof allergie. maar terugbellen uitleggen en zeggen dat je nu graag normaal behandeld wilt worden bij je eigen huisarts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 20:53

Ik ga maandag nogmaals bellen, en ga idd overdrijven. Ik ben vrij onzeker over zulke dingen, een echte twijfelaar. Daarom kom ik idd misschien onzeker over aan de telefoon. Ik vind het sowieso lastig om te bellen, kom dan moeilijk uit mn woorden.
Ik ga maandag weer proberen, wordt ik dan weer weggestuurd ga ik het ZH opbellen en vragen of die mij zo kunnen helpen zonder verwijzing van de HA (en dan ga ik ze ook vertellen hoe ze bij de HA hier mee omgaan blijkbaar).

Telefonisch spreekuur heeft hij helaas niet. Ik kan wel de assistente opbellen om mij terug te laten bellen door de HA. Dit is laatst ook gebeurd alleen zou hij tussen 12 en 3 bellen. Hij belde al om half 12 en heb daardoor de oproep gemist (was aan het werk, had telefoon op stil).
Kon hem later ook niet weer bereiken...

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 23:07

amoj schreef:
Ha gebeld.

Verhaal gedaan. Want heb het de laatste tijd weer veel benauwd.
Wordt weer niet serieus genomen. Ze zitten de komende tijd vol en ik moet over een tijd maar weer eens proberen een afspraak te maken...

Oké, mag ik even heel boos worden?!
Denk echt dat ik van ha ga veranderen. Ik ben het spuug en spuugzat.

Sorry maar dit komt mij toch een beetje ongeloofwaardig over. Dat een huisarts voor het weekend met geen echte spoed (dat is het namelijk niet want je loopt er al lang mee en hebt het zelf ook op beloop gelaten) geen plaats heeft geloof ik meteen. Maar als jij je klachten serieus en goed hebt uitgelegd aan de assistente hebben ze volgende week heus wel een plekje voor je. Ze laten je geen weken wachten voor een afspraak. Of je hebt (uit onzekerheid?) een vaag niet serieus overkomend verhaal gehad.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 10:20

Het komt op mij erg geloofwaardig over.

Niet iedereen is even assertief.

Enne: als je eerder bent weggestuurd, is "je hebt dingen op zijn beloop gelaten" tenminste erg wrang.
Er zijn idd huisartsen die de tijd meenemen: "gaat het met een aantal weken vanzelf over / beter/ wordt het minder?"
Nu, het antwoord op die vraag luidt "nee".
Dan moet er nog eens nader worden gekeken, punt.

...en een huisarts die voor het weekend al geen "niet spoed" dinegn aanneemt, heeft gewoon een te volle praktijk.
(Ik weet wel dat er druk is vanuit de zorgverzekering, de overheid etc en dat ze productie moeten draaien - maar grof gezegd: daar heb je als patiënt niets mee te schaften. Je hoort naar behoren geholpen te worden.)

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 16:05

Janneke2 schreef:

Enne: als je eerder bent weggestuurd, is "je hebt dingen op zijn beloop gelaten" tenminste erg wrang.
Er zijn idd huisartsen die de tijd meenemen: "gaat het met een aantal weken vanzelf over / beter/ wordt het minder?"

...en een huisarts die voor het weekend al geen "niet spoed" dinegn aanneemt, heeft gewoon een te volle praktijk.
(Ik weet wel dat er druk is vanuit de zorgverzekering, de overheid etc en dat ze productie moeten draaien - maar grof gezegd: daar heb je als patiënt niets mee te schaften. Je hoort naar behoren geholpen te worden.)

Janneke is toch logisch dat een huisarts voor het weekend niet alles kunnen zien? Mensen zijn ook wel heel erg makkelijk en leggen snel de schuld bij een ander. Ze lopen al weken/maanden met een bepaalde klacht en dan vinden ze het raar als ze bellen dat ze niet dezelfde dag of de dag erna gezien kunnen worden. Zo werkt het nu eenmaal niet.
En nee het komt mij niet geloofwaardig over dat ts het antwoord krijgt dat ze over een paar weken
nog maar eens moet bellen. Als iemand om een afspraak vraagt moeten ze die wettelijk gewoon maken en dan kan daar 1 week tussen zitten maar niet meerdere weken.
Denk dat er gewoon in de communicatie tussen ts en de assistente iets niet goed gaat. Ts zegt zelf al dat ze onzeker is. Het lijkt mij handiger dat ze gewoon even langs de praktijk gaat om face to face een afspraak te maken of dat ze hulp van degene vraagt waar ze woont om een afspraak te maken.

En ja ik vind dat ze dingen op haar beloop heeft gelaten is verder geen verwijt naar ts toe maar ik snap wel waarom de afspraak dan minder snel gaat. Met 2 overlijdensgevallen snap ik heus dat de huisarts geen 1e prioriteit heeft bij je. Maar tussen 23-7 de 1e afspraak en nu begin september zit een behoorlijke tijd als je klachten echt heel erg waren had je eerder tijd gemaakt om actie te ondernemen.

Kan er gewoon slecht tegen dat de schuld altijd maar bij zorgverleners gelegd wordt ene rniet naar eigen handelen gekeken wordt.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 16:09

genja schreef:
Janneke2 schreef:

Janneke is toch logisch dat een huisarts voor het weekend niet alles kunnen zien? Mensen zijn ook wel heel erg makkelijk en leggen snel de schuld bij een ander. Ze lopen al weken/maanden met een bepaalde klacht en dan vinden ze het raar als ze bellen dat ze niet dezelfde dag of de dag erna gezien kunnen worden. Zo werkt het nu eenmaal niet.
En nee het komt mij niet geloofwaardig over dat ts het antwoord krijgt dat ze over een paar weken
nog maar eens moet bellen. Als iemand om een afspraak vraagt moeten ze die wettelijk gewoon maken en dan kan daar 1 week tussen zitten maar niet meerdere weken.
Denk dat er gewoon in de communicatie tussen ts en de assistente iets niet goed gaat. Ts zegt zelf al dat ze onzeker is. Het lijkt mij handiger dat ze gewoon even langs de praktijk gaat om face to face een afspraak te maken of dat ze hulp van degene vraagt waar ze woont om een afspraak te maken.

En ja ik vind dat ze dingen op haar beloop heeft gelaten is verder geen verwijt naar ts toe maar ik snap wel waarom de afspraak dan minder snel gaat. Met 2 overlijdensgevallen snap ik heus dat de huisarts geen 1e prioriteit heeft bij je. Maar tussen 23-7 de 1e afspraak en nu begin september zit een behoorlijke tijd als je klachten echt heel erg waren had je eerder tijd gemaakt om actie te ondernemen.

Kan er gewoon slecht tegen dat de schuld altijd maar bij zorgverleners gelegd wordt ene rniet naar eigen handelen gekeken wordt.

zo werkt het dus echt wel... Hier in belgië is het gewoon normaal om dezelfde dag of tenn laatste de volgende dag terrecht te kunnen. Een huisarts zou hier niet meer veel klanten hebben als dat niet zo was...

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 16:19

Ja dat het in België wel zo werkt weet ik gelukkig maar. Daar is de gezondheidszorg beter geregeld als hier in Nederland. Dit is gewoon "normaal" voor nederland. Dus helaas werkt het wel zo in Nederland.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 16:24

genja schreef:

Terwijl ik het dan weer vreemd vind dat je blijkbaar pas goede zorg kunt krijgen als je niet op exact de juiste toon en met de juiste woorden om hulp vraagt. Je zou zeggen dat het de zorgprofessionals zijn die er de opleiding voor hebben, en dus best zouden kunnen leren om wat meer van de patienten te begrijpen, ipv te verwachten dat patienten het werken in een praktijk begrijpen.

De redenatie dat men wel iets zou doen 'als het echt erg was' is gewoon onzin. De patienten die om hulp vragen weten niet of het erg is. Of een patient ondanks een afwijzing terugkomt is GEEN aanwijzing over de ernst of oorzaak van de klachten, maar hangt vooral af van hoe die patient is en reageert. Sommige laten zich afbluffen of durven niet meer terug te komen, anderen eisen op hoge toon gezien te worden, ook als het inderdaad niks ernstigs is en ze dat kunnen weten. Dat heeft echter niks met de medische oorzaak te maken en zou dus ook geen rol moeten spelen in hoe het medisch personeel handelt.

(Plus - besef je eigenlijk dat je op deze manier juist mensen traint in heftig reageren? Als voorzichtige vragen gewoon aan de kant geveegd worden met 'dan zal het wel niet zo erg zijn, jammer dan, geen afspraak voor jou' dan beloon je dus juist het botte gedrag. Geen wonder dat je dat dan ook vervolgens krijgt, toch? En denk je echt dat mensen die meelezen meer respect krijgen voor zorgverleners als je hier de geloofwaardigheid van iemands ervaring in twijfel te trekt? Het lijkt mij alleen maar het wantrouwen te versterken. "Je moet nou eenmaal liegen bij assistenten want ze geloven je toch niet.")

En terzijde: nee, zelfs voor Nederland is dat helemaal niet zo normaal.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 16:27

genja schreef:
Ja dat het in België wel zo werkt weet ik gelukkig maar. Daar is de gezondheidszorg beter geregeld als hier in Nederland. Dit is gewoon "normaal" voor nederland. Dus helaas werkt het wel zo in Nederland.

ookal is het in nederland normaal, dna moet je het toch niet accepteren gewoon maar? Dan zal het nooit veranderen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 16:27

Ik ben het volmondig met je eens shadow.

Ik mankeer toch zelf niet de minste dingen eigenlijk, maar wat een ellende is het serieus genomen worden door een ha en uiteindelijk een doorverwijzing te krijgen toch steeds weer eigenlijk.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 16:33

Ik geloof niet dat het normaal is om naar je huisarts te bellen en dan te horen te krijgen dat je over 2 weken nog maar terug moet bellen om dan een afspraak proberen te krijgen. Wat dat betreft begrijp ik dus niet dat TO niet op zoek gaat naar een nieuwe huisarts.
Overigens begrijp ik ook dat de assistente geen acute noodzaak in de afspraak ziet, aangezien TO er zelf inmiddels ook al behoorlijk wat tijd overheen heeft laten gaan. Bijkomende omstandigheden of niet, als iets erg is, maak je een afspraak. Ik vind alleen niet dat een assistente het kan maken om te zeggen dat je over een paar weken maar moet terugbellen, assistente had gewoon voor komende week iets horen te plannen.
Daarnaast is het wellicht raadzaam om hulp van een ander in te schakelen als je zelf niet zo heel handig bent in afspraken maken. Absurd dat dat blijkbaar nodig is, maar ach, er zijn zoveel dingen waarbij het echt geen schande is om hulp te vragen, dat dit er ook heus bij kan. En misschien dan ook iemand meenemen naar de afspraak toe, twee horen meer dan één en wat steun voelt waarschijnlijk wel zo prettig.

Overigens had mijn moeder ook een praktijk waar ze nooit dezelfde dag terecht kan, maar op het moment dat het écht nodig was, stond de huisarts er wel en is op de goede manieren ingegrepen. Het één sluit het ander blijkbaar toch niet helemaal uit.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 16:35

Tsja ik snap best dat ze je vragen om terug te bellen als ze vol zitten ... bij genoeg mensen verdwijnen als nog de klachten en daarnaast heb je dan ook uitvallers waardoor je dan eerder geholpen kan worden.

Wat ik niet snap is dat je verwacht nu gelijk geholpen te worden terwijl je zelf wel enige tijd er overheen laat gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:31

Jeetje, waar zeg ik dat ik gelijk geholpen wil worden?
Helemaal nergens. Maar dat ik 2 weken moet wachten en wordt afgewimpeld met bel dan maar eens terug, vind ik niet normaal.
Ik snap ook wel dat ik niet dezelfde dag terecht kan, of desnoods de dag erna niet, maar ik ga toch geen 2 weken wachten?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:38

Je hebt er zelf bijna 4 weken overheen laten gaan dus ik zie niet waarom die 2 weken dan perse een probleem is. Je bent vrij om van huisarts te wisselen als je over deze ontevreden bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 17:53

Ga ik ook zeker doen.

Gaat mij er om dat als ik een afspraak wil, ik geen 2 weken ga wachten, ook niet als ik zelf 4 weken gewacht heb. Ik wordt blijkbaar niet serieus genomen.

mailow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 18:01

Is er niet gevraagd of er een (hart)afwijking in de familie voorkomt? Ik had laatst soortgelijke klachten en dit was een van de eerste dingen die de (vervangend) huisarts mij vroeg. Bij mij kwamen deze klachten uiteindelijk door spanningen en een verkeerde ademhaling. Ik heb hiervoor ademhalingsoefeningen meegekregen . Ook maakte ik mezelf gek, omdat ik bang was dat er iets met mijn hart aan de hand was. Uiteindelijk mezelf een paar dagen rust gegund.. Hierna was het over. Als de klachten aan bleven houden, moest ik terugkomen.

Mijn eigen huisarts heeft normaal ook niet binnen twee weken de tijd... Zijn praktijk is overvol. Dit vind ik inderdaad zelf ook altijd ontzettend irritant. Je kan ook altijd naar een andere praktijk, om te vragen om een second opinion. Al hebben ze dat meestal liever niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 19:09

Citaat:
Janneke is toch logisch dat een huisarts voor het weekend niet alles kunnen zien? Mensen zijn ook wel heel erg makkelijk en leggen snel de schuld bij een ander.

Eh.... ???

Tuurlijk kan een huisarts niet alles.
Maar 'als de test van de tijd' heeft uitgewezen, dat het niet vanzelf minder wordt, mag er wel een afspraak worden gemaakt.
Citaat:
Ze lopen al weken/maanden met een bepaalde klacht en dan vinden ze het raar als ze bellen dat ze niet dezelfde dag of de dag erna gezien kunnen worden. Zo werkt het nu eenmaal niet.

Och, tja, oma moge dan ouderwets zijn: mijn huisarts hecht er aan, iedereen die belt, diezelfde dag nog te kunnen zien. Uiteraard lukt dat niet, maar dat vindt ze wel jammer.

Als de huisarts de test des tijds hanteert, als - vind ik het verwijt van "dingen op haar beloop gelaten" onterecht.
En het kan een zinnige tip zijn om persoonlijk langs te gaan, maar eigenlijk zou dat niet nodig moeten zijn.

Citaat:

Ik citeer hier mijn huisarts, op een moment dat zij verzuchtte dat ze productie moest draaien van de ziektekostenverzekering.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 10:42

Ach mijn huidarts was al 5 dagen op de hoogte dat mijn uitslag voor borstonderzoek via bevolkingsonderzoek slecht was en kk dus een oproep kreeg voor vervolgonderzoek..in die brief werd fijntjes aangegeven dat ik inmiddels wel was voorgelicht door mijn huisarts..nou nee not..kreeg brief vrijdag m8ddag..net voir 5 uur assistente gebeld..kon dinsdag afspraak maken maandag zat vol..telefonisch doen we niets en ze hadden zo iets..ze belt of belt niet...
Tja ach wat zal ik zeggen...een heel erg naar weekend gehad en de afspraak was ook niet bemoedigend...geen empathie..geen duidelijke info..schouders ophalend dat ze wekelijks deze brieven krijgen ...

Huisartsen van nu zijn niet meer als ooit..de weinigen daar gelaten en wees zuinig op ze....

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 10:47

amoj schreef:
Jeetje, waar zeg ik dat ik gelijk geholpen wil worden?
Helemaal nergens. Maar dat ik 2 weken moet wachten en wordt afgewimpeld met bel dan maar eens terug, vind ik niet normaal.
Ik snap ook wel dat ik niet dezelfde dag terecht kan, of desnoods de dag erna niet, maar ik ga toch geen 2 weken wachten?

Maar dan dring je toch aan op een afspraak over 3 dagen of desnoods over een week? Anders inderdaad over 2 weken, zorg gewoon dat er een afspraak staat. Daar heb je recht op hoor

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 10:48

Andere huisarts gaan nemen..hij moet je serieus nemen.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 10:53

amoj schreef:
Ga ik ook zeker doen.

Gaat mij er om dat als ik een afspraak wil, ik geen 2 weken ga wachten, ook niet als ik zelf 4 weken gewacht heb. Ik wordt blijkbaar niet serieus genomen.

Ik snap de huisarts best , eerst laat je er zelf tijden overheen gaan dus die 2 weken kunnen er best nog wel bij . Ik vind dat de huisarts prima handelt
je moet eerst jezelf serieus nemen voor je een ander kunt overtuigen

en nee dat is niet naar bedoeld maar kennelijk heb je je eigen probleem in die 4 weken ook niet serieus genomen en ja er waren andere dingen maar als je je echt niet goed voelt had je toch echt zelf eerder aan de bel moeten trekken in mijn ogen

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 13:48

Ik snap TS ook...als je al niet graag een artsbezoeker bent, zeker ook als je al angstig bent voor iets ernstigs...en je wordt weggestuurd, dan ga je niet graag weer...maar uit eindelijk heb je toch die innerlijke stem die zegt, je moet!

Een arts dient je ten alle tijden serieus te nemen, daar zijn ze arts voor...