Wat vind jij van ivf?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:28

Je vind het niet leuk om te horen Little birdy,maar je zegt wel degelijk indirect dat een te vroeg geboren kindje wel dood mag gaan. Dat is toch survival of the fittest?
Blijkbaar is er iets niet goede en kan het kindje niet leven.
Vind het beetje flauw dat je zo'n grove post neerschrijft en dan terug gaat krabbelen.

6marly6

Over het niet in vervulling gaan van je kinderwens.. Persoonlijk denk ik dat dit voor het bestaan van ivf veel 'makkelijker' (lijkt me nooit makkelijk) was. Je had immers verder geen opties. Nu je die opties wel hebt, zul je net als Mara82 zegt, altijd verder willen gaan en onzeker zijn of je wel alles hebt geprobeerd. Dat lijkt me erg moeilijk en ik snap dan ook wel dat sommige reacties pijn doen

Maartje1990

Daks schreef:
KI vind ik zeker onnatuurlijk.
Maar wel gezond. Het is namelijk 2 gezonde lichamen samen brengen.

Maar een cel(ei-zaad) zich voort laten planten omdat het lichaam waar het in thuishoort nee zegt vind ik teveel ingrijpen.

Geen feit maar een mening.

maar dat is niet perse zo.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:29

nine1987 schreef:
Balou k, you serious???!!????

Jup, and guess what.. Ik val ook op vrouwen dus als ik met een vrouw thuis kom dan mag ik van mezelf ook niet aan de IVF..

Zie nu wel dat mijn stukje 'ik vind niet dat iedereen kinderen moet krijgen wat vreemd overkomt, maar ik doel hierop op overbevolking. Maar zoals ik zeg trekt dit zichzelf recht, omdat er genoeg mensen zijn die geen kinderen willen.
Laatst bijgewerkt door Balou_k op 13-04-15 11:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:29

Vind dat hier vrij harde meningen gegeven worden. Als je zelf op het punt zou komen (of een dierbare) die voor de keuze zou komen te staan zou je wellicht heel anders denken.

Zoals de 65jarige vind ik ook belachelijk, maar in NL gebeurt dat niet gelukkig. De mensen die hier via medische behandelingen worden kiezen zeer bewust voor een kind, dat kun je lang niet van iedereen zeggen die zomaar zwanger wordt helaas.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:30

Sunrise_ schreef:
Daks schreef:

Maar een cel(ei-zaad) zich voort laten planten omdat het lichaam waar het in thuishoort nee zegt vind ik teveel ingrijpen.

Bedankt voor je uitleg. Dat brengt me tot de volgende vraag...zijn twee mensen die wel op de 'natuurlijke' manier kinderen kunnen krijgen dan gezonder dan mensen die IVF nodig hebben om ouders te worden? Is dat een graadmeter om de gezondheid van het lichaam dat IVF nodig heeft, en de mate van 'goede/gezonde' genen die het doorgeeft, te kunnen aflezen? Als je IVF nodig hebt om zwanger te worden, kan je daaruit de conclusie trekken dat dit een teken van de natuur is, omdat je genen niet goed genoeg zijn of niet gezond/sterk genoeg zijn om door te geven?

Nee dat absoluut niet. ER zijn ook genoeg mensen die "niet gezond" zijn op natuurlijke wijze kinderen kunnen krijgen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:30

Balou_k schreef:
nine1987 schreef:

Jup, and guess what I'm gay..

Maar IVF wordt ook niet ingezet bij gezonde mensen bij wie er geen chromosomale afwijkingen zijn en waarbij eenvoudigere opties zijn.

Als KI kan, gaat men echt niet het IVF traject in immers. Heb je prima eicellen en een gezonde baarmoeder en geen vijandig baarmoederslijm dan ga je gewoon als lesbi door voor het rietjes werk :j (en dan heb je nog stappen ertussen voordat je pas echt uit komt bij IVF) zaad kun je nog opwerken immers en rechtstreeks in de baarmoeder spuiten.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 13-04-15 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:31

Balou_k schreef:
nine1987 schreef:

Jup, and guess what.. Ik val ook op vrouwen dus als ik met een vrouw thuis kom dan mag ik van mezelf ook niet aan de IVF..

Gay, hetero, bi, transgender.. I dont care..
Maar wie of wat ivf gebruikt, zou toch niet uit moeten maken? Dat is hoe dan ook pure discriminatie..

Sees

vuurneon schreef:
Maar ik heb het er ook niet over om het uit de verzekering te halen :')
Alleen te verplaatsen net zoals fysio en tandarts naar aanvullend. Ik heb ook aanvullend verzekerd en betaal vrolijk mee aan de kroon van Pietje of de fysio van een bokker. Ik heb daar niets tegen :')
Maar ik vind het geen plek voor in de basis :)

Dat mag dan van mij met ALLE zorg die je voor een ander betaalt. Maar ik vrees dat de zorg voor de individu dan onbetaalbaar wordt...

Tess__

Balou_k schreef:
IVF is met tijd en wijlen een veelbesproken onderwerp, het is daarnaast ook een erg gevoelig onderwerp en ieder mag hier natuurlijk zijn of haar eigen mening over hebben. Ik vind echter wel dat hier ‘voorzichtig’ over gesproken moet worden, omdat dit juist een gevoelig onderwerp ‘kan’ zijn.

Ik vind IVF in sommige opzichten een goed iets, maar ik vind aan de andere kant ook niet dat ieder mens een kind moet krijgen. Nu zijn er echter genoeg wel goed vruchtbare mannen en vrouwen die geen kinderen nemen dus dat houdt elkaar wel redelijk in balans.
Ik vind echter niet dat homo seksuele hier gebruik van mogen of moeten maken, het is een erg dure bedoeling en ik betaal hier graag aan mee met mijn belasting geld als dit voor slecht vruchtbare personen is, maar niet voor homo seksuele waarbij er tal van andere opties zijn. Uiteraard mogen deze mensen van mij wel een dergelijke behandeling, maar dan wel volledig uit eigen zak.
natuur

Troost je alsjeblieft met de gedachte dat je een kind absoluut niet NEEMT...

Balou_k

nine1987 schreef:
Gay, hetero, bi, transgender.. I dont care..
Maar wie of wat ivf gebruikt, zou toch niet uit moeten maken? Dat is hoe dan ook pure discriminatie..

Nee dat is mijn mening, iedereen mag het gebruiken, maar voor lesbiennes kan ook gewoon KI worden gebruikt.. Natuurlijk als zij daarnaast problemen hebben met hun vruchtbaarheid dan zal je mij niet horen over IVF.. Dat had ik wellicht niet goed duidelijk gemaakt.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:32

Tess__ schreef:
Balou_k schreef:
IVF is met tijd en wijlen een veelbesproken onderwerp, het is daarnaast ook een erg gevoelig onderwerp en ieder mag hier natuurlijk zijn of haar eigen mening over hebben. Ik vind echter wel dat hier ‘voorzichtig’ over gesproken moet worden, omdat dit juist een gevoelig onderwerp ‘kan’ zijn.

Ik vind IVF in sommige opzichten een goed iets, maar ik vind aan de andere kant ook niet dat ieder mens een kind moet krijgen. Nu zijn er echter genoeg wel goed vruchtbare mannen en vrouwen die geen kinderen nemen dus dat houdt elkaar wel redelijk in balans.
Ik vind echter niet dat homo seksuele hier gebruik van mogen of moeten maken, het is een erg dure bedoeling en ik betaal hier graag aan mee met mijn belasting geld als dit voor slecht vruchtbare personen is, maar niet voor homo seksuele waarbij er tal van andere opties zijn. Uiteraard mogen deze mensen van mij wel een dergelijke behandeling, maar dan wel volledig uit eigen zak.
natuur

Krijgt, wilt, baart, het maakt mij even niet uit hoe het gezegd wordt. Ik neem aan dat je snapt wat ik bedoel. :)

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:32

Hoe moet je t dan formuleren tess? Dit is ff op alle slakken zout leggen..

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:33

Tess__ schreef:
Balou_k schreef:

natuur

Net zo goed als dat je geen 'recht' hebt op een kind, wat ik hier ook al iemand zag schrijven.

Sees

Samiyah schreef:
Leg uit? :)

Persoonlijk heb ik (nog) geen sterke kinderwens, maar kan me echt wel voorstellen hoe erg het is als je moet accepteren dat je kinderloos verder moet na talloze pogingen. Ook snap ik dat een kinderwens zo diep kan zitten dat je ook alles er voor over hebt. Ik snap niet waarom je perse iets meegemaakt moet hebben om je te kunnen inleven.

Ja met het risico om het als non-argument weg te kunnen wuiven; je kunt je niet tot op niveau voorstellen hoe het voelt om geen kinderen te (kunnen) krijgen als je zelf (nog) geen kinderwens hebt. Empatisch vermogen of niet. Het is een oerkracht die jij zonder kinderwens dus niet voelt ;).

Daks

Maartje1990 schreef:
Daks schreef:

maar dat is niet perse zo.

In jouw ogen niet in mijn ogen wel.
Dat is het fijne aan een discussie.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:34

Wendy schreef:
Net zo goed als dat je geen 'recht' hebt op een kind, wat ik hier ook al iemand zag schrijven.

Tess, sommige mensen vinden dit een recht, sommige een voorrecht sommige noemen het 'het geluk van een 'krijgen' van een kind'

Uiteindelijk zullen de meeste mensen denk ik uiteindelijk hetzelfde bedoelen. :j

Witwi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:35

Djeez, wat word ik misselijk van sommige meningen...
Dat ivf een emotionele rollercoaster is, is makkelijk te geloven. Maar ik denk dat dit écht wel vergeten wordt wanneer de ouders na een ivf behandeling hun wondertje in hun armen kunnen houden...

Mensen die een opmerking hebben van 'de natuur laat dit niet voor niks niet toe...' vind ik echt ongepast. Dat je daarom geen kinderen meer zou mogen krijgen...? Diegene die zo een uitspraak doen, zullen idd geen kinderwens hebben, maar stel dat je inderdaad een andere medische ingreep moet doen omdat je anders gaat overlijden, zul je wél doen? Ook al zeggen ze nu dat het niet zal gebeuren, wacht maar tot je er zelf voor staat...

"als mijn lichaam vol met kanker zit, zal ik er ook niets aan doen" --- hiervan word ik ook al mottig...
Ten eerste, als je lichaam vol met kanker zit, is het te laat ontdekt en IS er ook niets meer aan te doen. Stel dat het het beginstadium is, zul je WEL actie ondernemen om iets te doen... Zul je dan ook zeggen "Ik wil geen chemo want de natuur wil zo dat er kwaadaardige cellen mijn lichaam overwoekeren", terwijl je dit nog 'kerngezond' kunt zeggen?

Ach soit, iedereen zijn mening natuurlijk...
Iedereen verdient kansen en moet de kansen nemen die ze krijgen, als het dat is wat hun dromen kan waarmaken...
Laatst bijgewerkt door Witwi op 13-04-15 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:35

@ Daks: Nee, maar bijv. bij een homoseksueel koppel is het óók 2 gezonde lichamen samen brengen als je dit via IVF zou doen.

Dus dat is geen mening maar een feit :+

Mara82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:36

Witwi schreef:
Djeez, wat word ik misselijk van sommige meningen...
Dat ivf een emotionele rollercoaster is, is makkelijk te geloven. Maar ik denk dat dit écht wel vergeten wordt wanneer de ouders na een ivf behandeling hun wondertje in hun armen kunnen houden...

Mensen die een opmerking hebben van 'de natuur laat dit niet voor niks niet toe...' vind ik echt ongepast. Dat je daarom geen kinderen meer zou mogen krijgen...? Diegene die zo een uitspraak doen, zullen idd geen kinderwens hebben, maar stel dat je inderdaad een andere medische ingreep moet doen omdat je anders gaat overlijden, zul je wél doen? Ook al zeggen ze nu dat het niet zal gebeuren, wacht maar tot je er zelf voor staat...

"als mijn lichaam vol met kanker zit, zal ik er ook niets aan doen" --- hiervan word ik ook al mottig...
Ten eerste, als je lichaam vol met kanker zit, is het te laat ontdekt en IS er ook niets meer aan te doen. Stel dat het het beginstadium is, zul je WEL actie ondernemen om iets te doen... Zul je dan ook zeggen "Ik wil geen chemo want de natuur wil zo dat er kwaadaardige cellen mijn lichaam overwoekeren", terwijl je dit nog 'kerngezond' kunt zeggen?

Ach soit, iedereen zijn mening natuurlijk...
Iedereen verdient kansen en moet de kansen nemen die ze krijgen, als het dat is wat hun dromen kan waarmaken...

Helemaal mee eens!

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:36

Maartje1990 schreef:
@ Daks: Nee, maar bijv. bij een homoseksueel koppel is het óók 2 gezonde lichamen samen brengen als je dit via IVF zou doen.

Er moet bij een homoseksueel koppel eerst KI plaatsvinden.
Lukt die KI niet op de normale manier daan geen IVF.
Laatst bijgewerkt door Daks op 13-04-15 11:39, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:37

Antje, hoe sta je hier dan tegenover? Een man raakt door een ongeval invalide. Hierdoor sterven ook de spermacellen af (was toen nog niet bekend, nu worden er direct cellen afgenomen en ingevroren, dan kan de vrouw via ki zwanger worden)
Met de vrouw niets aan de hand.
Maar stel nou dat de spermacellen nog wel goed waren, dan is er toch hulp nodig aangezien je ei en sperma wel bij elkaar moet krijgen....
Not done in jouw ogen of?

Balou_k

Daks schreef:
Maartje1990 schreef:

Dan zou ik KI doen maar geen IVF.

Plus 1, dat is wat ik ook bedoelde met mijn stukje van daarnet. :j

Maartje1990

Daks schreef:
Maartje1990 schreef:

Dan zou ik KI doen maar geen IVF.

Ja, dat kan, maar IVF kan ook, gewoon een keus die een stel maakt.

bruintje123

Ik ben toch altijd blij dat ik geen kindje krijg hoor.
Staat ineens de postbode voor de deur.
Aub, dit krijg je!

Ik ben van mening dat je een kind Wilt nemen. Of dat lukt is wat anders.

Ivf.
Net als vuurneon vind ik het niet in het basis pakket horen maar in het aanvullende.
Daarnaast zou ik 2 keer vergoeden wel genoeg vinden.