Hoogbegaafd (en HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 00:04

Ik ben nooit echt getest voor hoogbegaafdheid, denk dat ik qua IQ een beetje op het randje zit zegmaar.
Op de basisschool wilde ik altijd wel heel veel leren. In groep 2 heb ik leren lezen en schrijven omdat mijn broer in groep 3 zat en ik vrolijk met hem meedeed.
Heb me dus echt heel erg verveeld toen. Ook wat meerdere mensen zeggen dat je wordt gezien als een boekenwurm/nerd. Vooral met dingen als taal en schrijven was het gewoon erg frustrerend dat je alles weet en toch dom dingen moet gaan overschrijven.
In de lagere groepen ook nog wel gepest. Hogere groepen niet meer echt maar bleef wel een beetje degene om lastig te vallen.
Nu op de uni merk ik gewoon dat ik dingen wel interessant vind, maar gewoon niet heel uitdagend. Het resultaat is dat ik net op tijd begin met leren voor een tentamen. Dus 10-15 uur aan een vak van 80 uur besteden en dan een 7 halen. Als ik zou opletten zou ik wel hoger kunnen halen natuurlijk maar dat lukt dan gewoon niet..
Ik studeer biomedische technologie trouwens!

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 00:17

Sunneva schreef:
Wij hooggevoeligen hebben vaak ook meer met paarden dan met mensen Rossfechten. Als je HS bent weet je dat mensen liegen en onecht zijn, beter dan andere personen. Wij zien het namelijk in een oogopslag.

Paarden liegen niet, verbergen niks. Hun handleidingen zijn soms moeilijk en lang, maar altijd leesbaar.

Mensen daarentegen liegen constant. Als je het niet doorhebt als anderen liegen, dan lieg je zelf ook sneller. Want niemand ziet het, toch?
Daarom ben ik altijd eerlijk geweest, op een paar white lies na misschien. Ik weet namelijk dat leugens zichtbaar zijn.

Niet helemaal mee eens, vooral mensen die anderen etikentjes opplakken kunnen heel eerlijk zijn, daar ga ik ook graag mee om. en de meeste paarden zijn ook eerlijk.

O en de meeste mensen weten wel dat ze bij mij niet teveel moeten liegen omdat ik het vaak wel doorheb en ook vrolijk hun er mee confronteer.

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 00:18

Marion82, dat heb ik echt heel vaak en vooral op school bij groepswerken. Kan er soms echt vervelend van worden als mensen het ingewikkelder (in mijn ogen dan) maken dan het is.
Vind het vaak ook heel lastig om iets uit te leggen aan een andere student. Ik voel dat ze heel anders denken maar zou niet weten hoe..

Ik las iets over details onthouden en bv namen niet, dat heb ik ook. Kan ook echt geen gezichten onthouden.

Grappig wel om zo alles te lezen waar je je kan in herkennen. Van veel dingen nog nooit stilgestaan dat het ook bij hb hoort. Heb eigenlijk geen idee of ik ook hsp heb.

marijkiiii

Re: Hoogbegaafd (en HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 00:21

Tot op zekere hoogte kan ik dingen wel goed uitleggen, maar soms is het wel lastig inderdaad om dingen duidelijk te zeggen. Dan sla je al gauw heel veel stappen over die je zelf al automatisch maakt.

Ik denk niet dat ik hooggevoelig ben, kan mensen wel redelijk aanvoelen maar meer ook niet.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 07:42

Nordique schreef:
Marion82, dat heb ik echt heel vaak en vooral op school bij groepswerken. Kan er soms echt vervelend van worden als mensen het ingewikkelder (in mijn ogen dan) maken dan het is.
Vind het vaak ook heel lastig om iets uit te leggen aan een andere student. Ik voel dat ze heel anders denken maar zou niet weten hoe..

Ik las iets over details onthouden en bv namen niet, dat heb ik ook. Kan ook echt geen gezichten onthouden.

Grappig wel om zo alles te lezen waar je je kan in herkennen. Van veel dingen nog nooit stilgestaan dat het ook bij hb hoort. Heb eigenlijk geen idee of ik ook hsp heb.

Ik heb dat totaal niet. Zie wel dat het beter kan maar als iemand het zo wil kan ik daar makkelijk in mee gaan. Zelf vind ik het namelijk ook heel storend om steeds gestuurd te worden. Dat heeft ook met het autodidact te maken. Echter ziet men aan m'n hoofd dat ik er m'n bedenkingen bij heb en dan komt de vraag uiteindelijk. Toch? Kan handiger he? Hoe zou jij het doen?
Blijf het fascinerend vinden dat mensen dingen niet snappen die in mijn ogen zoooo logisch zijn. Maar ook dat ik met m'n verstand zo dyslectisch ben.

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 07:48

Ook herkenbaar dat laatste :), ik heb altijd dat ik prima kan omgaan met associatief denken en aan meerdere dingen tegelijk werken maar dat brengt andere mensen in totale verwarring.

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 11:05

Ik herken het ook hoor. Ook het uitleggen aan andere, dat lukt me echt niet. Het is me in mijn ogen dan zo enorm makkelijk en zij zien dat niet. Ik doe dat dan ook niet meer, ik heb ook gekozen om een beroep te doen waarbij ik niet in een team hoef te werken. Zolang ik binnen een team mijn eigen ding heb en niet hoef uit te leggen, dan is het ook goed hoor. Ik kan gezellig kletsen en toch gewoon mijn werk maken.

In het werk hou ik erg van aanpakken, ik wil doorgaan en omdat het mij dan net wat makkelijker afgaat, dan krijg ue het allemaal wel af. Ik had op een gegeven moment een fulltime baan, maar als parttimer. Ging me prima af en iedereen was tevreden, tot ik met zwangerschapsverlof ging en er dus 2 mensen moesten komen in mijn plaats, die ik ook nog eens zelf moest inwerken. Het is goed gekomen, maar dat was wel even lastig.

Zo kan ik ook alles tegelijk doen. Wil ik de ramen zemen, haal ik vast de vensterbank leeg, loop ik naar de keuken om een sopje te maken, zie ik nog wat vaat in de gootsteen. Dan ruim ik eerst de vaatwasser leeg, vul die weer met het restje vaat en dan pas maak ik een sopje. Dat heb ik met meer dingen, ben dan met alles tegelijk bezig.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:45

marion82 schreef:
Zo kan ik ook alles tegelijk doen. Wil ik de ramen zemen, haal ik vast de vensterbank leeg, loop ik naar de keuken om een sopje te maken, zie ik nog wat vaat in de gootsteen. Dan ruim ik eerst de vaatwasser leeg, vul die weer met het restje vaat en dan pas maak ik een sopje. Dat heb ik met meer dingen, ben dan met alles tegelijk bezig.

Ik heb dan het sopje al gemaakt als ik de vaatwasser ga doen en zet dan ook nog even een wasje aan en hang een wasje op, ga de tuinset poetsen en uiteindelijk is het sopje koud en de ramen nog steeds niet gezeemd :+

Ik werk heel veel met lijstjes. Daags voor we op vakantie gaan bijvoorbeeld moeten er ook 1001 dingen gedaan worden en gaandeweg komen er steeds meer bij. Ondertussen loopt mijn man ook te roepen waar hij allemaal op komt waardoor ik het spoor bijster raak.
Tegenwoordig ligt er een schrijfblok op het aanrecht en heb ik m'n man dusdanig afgericht dat hij hetgeen hij wil roepen op het schrijfblok schrijft zodat ik in m'n flow kan blijven. En we kunnen allebei op de lijst kijken wat er nog moet en doorstrepen wat gedaan is.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 12:57

TS, werk jij toevallig bij de dagopvang die enkele maanden terug in het NOS-nieuws werd getoond?

En dan een vraag aan iedereen hier, puur uit interesse: wat vinden jullie van de term 'hoogbegaafd'?

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 13:00

Tja, het klinkt als een gave, wat het ook kan zijn. Maar dat is lang niet voor iedereen zo.

Ik zou ook niet weten hoe je het anders moet noemen.. :=

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:10

FirebirdM schreef:
En dan een vraag aan iedereen hier, puur uit interesse: wat vinden jullie van de term 'hoogbegaafd'?

Ik vind het een beetje oubollige term.
Alleen zou ik ook niet weten hoe je het anders moet noemen.

Ach als het beessie maar een naam heeft.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:28

De term hoogbegaafd zorgt ervoor dat je minder begrip krijgt dan je nodig hebt... imo. De meeste mensen denken door de naam dat het "heel slim" betekent, en dat dat juist iets 100% positiefs is. Dat er meer bij komt kijken, dat wordt daarbij vaak even vergeten.

Maar inderdaad, als het beessie maar een naam heeft, toch?

Ik ben ook erg chaotisch inderdaad, maar het werken met lijstjes werkt voor mij wel. Ik probeer het voor mezelf zo overzichtelijk mogelijk te houden, zodat de kans kleiner is dat ik dingen vergeet etc.

Met het moeite hebben met uitleggen identificeer ik me dan juist weer niet... als toekomstig docent zou dat ook geen goede eigenschap zijn. Ik hou ervan om kennis met mensen te delen.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:31

Ik werk inderdaad ook met lijstjes en bepaalde routines voor dagelijkse handelingen. Maakt het zoveel makkelijker.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:38

Aleeneh schreef:
Met het moeite hebben met uitleggen identificeer ik me dan juist weer niet... als toekomstig docent zou dat ook geen goede eigenschap zijn. Ik hou ervan om kennis met mensen te delen.

Dat heb ik ook niet. Ik heb er doorgaans geen moeite mee om ingewikkelde informatie eenvoudiger uit te leggen opdat een ander het ook snapt.
Vind ik zelfs erg leuk.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:48

Herkenbaar dit!

Ga meelezen want ben n ADHDer (geweest, nu redelijk onder controle), HSPer enz.

Echter kan ik mijn hele levensverhaal niet online gooien, is iets teveel en iets te pijnlijk!

Maar ik leef, doe waar ik goed in ben (o.a. mensen helpen door ze bewust te maken van zichzelf etc via dieren (nu voornamelijk paarden)) en weet dat ik het belangrijkste ben voor mezelf!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 14:58

Moeite met uitleggen heb ik ook niet (buiten het feit dat ik er soms niet genoeg geduld voor heb :o). Ik heb zelfs het idee dat ik soms een brug kan slaan. Dat ik de uitleg van de docent wel begrijp, maar meteen ook begrijp waarom die ander het niet begrijpt en het voor die persoon begrijpbaar kan vertalen.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-15 15:24

Het uitleggen is bij mij heel verschillend. Soms lukt het wel om het op zo'n manier te zeggen dat niet HB-ers het ook snappen en soms lukt dat niet. Ligt ook aan de persoon aan wie ik het uitleg. Wel kan ik inderdaad zien waar het niet snappen ligt, al kan ik dat voor mezelf nooit uitleggen.

De term vind ik eigenlijk te weinig hebben. Het klinkt alsof wij beter zouden zijn dan de rest wat absoluut niet zo is. In de regel werkt ons brein misschien "beter" (ik vind -anders- een beter woord) maar dat betekend niet dat dat ook daadwerkelijk zo is. Verder klinkt het nogal oubollig :+

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 13:27

FirebirdM schreef:

Interessante vraag! Ik hou niet van de term, omdat het inderdaad de indruk geeft dat we er alleen maar voordelen van ondervinden :o
Aan de andere kant krijg ik ook wat van al dat politiek correcte gedoe, dan krijg je dit soort discussies:

Citaat:
"Ik heb een andersbegaafd kind mevrouw."
"Ocharme, wat heeft hij?"
"Niks, hij is gewoon andersbegaafd."
"Oh, dus het is mentaal gehandicapt?"
"Neen."
"Is hij een beetje achter?"
"Neen."
"Heeft hij een lichamelijke handicap?"
"Neen."
"Wat is dan het probleem?"
"Hij is andersbegaafd."
"Ah."

Ik heb onlangs ook de term cognitief getalenteerd gehoord, maar dat is nog moeilijker te duiden voor buitenstaanders. Je kan het noemen zoals je wil, maar het is volgens mij veel belangrijker om de perceptie te veranderen en te zorgen dat mensen beter weten wat het inhoudt.

Een naam is nodig om te zorgen dat we ook betere begeleiding en ondersteuning kunnen krijgen, om mensen erop attent te maken dat ons brein toch anders functioneert. In de hoop dat onze omgeving de moeite zal willen doen om ons toch wat anders te behandelen.

Ik hou persoonlijk wel van deze quote van Thomas Jefferson:
""Niets is meer ongelijk dan de gelijke behandeling van ongelijke mensen""

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 21:15

Toen ik met mijn laatste stage bezig was ook hier veel mee bezig geweest, en 'men' probeert nu meer de term meerbegaafd te gebruiken. Ik vind dat dat de lading ook beter dekt. Meerbegaafd geeft alleen aan dat iemand zeer begaafd is op een gebied, maar niet op welke. Het kan dan ook gaan om iemand die belachelijk goed kan schilderen, een topsporter, noem maar op. Hoogbegaafd geeft een beetje een 'elitair' gevoel voor sommigen, omdat het alleen op cognitief meerbegaafd slaat. De term meerbegaafd in zijn algemeenheid kan ook op andere vlakken slaan. Dat vind ik het mooie er aan.

Bij hoogbegaafd denken mensen inderdaad vaak aan de 'geslaagde hoogbegaafde', die persoon die supergoed kan denken, en iedere opleiding zonder moeite doorkomt zegmaar. Helaas is dat maar een vrij klein percentage van alle hoogbegaafden, en snappen ze niet tegen welke problemen je aan loopt. Toch denk ik dat de term hoogbegaafd zelf niet echt verkeerd is, mensen weten hierbij wel gelijk dat het om cognitief meerbegaafd gaat, en niet op andere vlakken. Het enige wat echt verkeerd is, is het beeld wat de meeste mensen er bij hebben.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 06:17

Er is ook nog wel een verschil tussen de een en de ander. De dochter van m'n vriendin zit echt aan de max qua intelligentie. Bij haar vind ik mezelf heel gewoon en ze is pas 10 _O- .

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:18

Nou zeg. Heel verhaal zitten tikken, want kort en krachtig ken ik niet O:) Maar toen ik op verzenden wilde klikken was het bericht te lang. Nu heb ik geen zin meer om opnieuw te beginnen...dus kijken of het korter kan :+

Maar ondanks nooit getest te zijn, herken ik me echt héél erg in al die ervaringen van jullie. Ik viel/val altijd buiten de boot en was/ben dan ook veel liever op mezelf. Mijn logica is voor het gros van de mensen totaal niet logisch, tot ik het uitleg en ik wel 30 stappen meer zet dan 'nodig'. En dan krijg ik weer te horen 'Je denkt te moeilijk'. -O-
Als ik ergens het nut niet van inzie, nou dan kun je het 1000x uitleggen, of kan ik het 1000x opnieuw 'leren' en dan snap ik het nog niet. In zoverre dat mijn wiskundedocent uit de derde op een gegeven moment weigerde nog uit te leggen, want ik snapte het toch niet. En dan onder het prachtige motto "Ik snap niet dat jij het nog steeds niet snapt". Tsja..wiskunde... Je moet het gewoon snappen en doen, maar de waarom bij zo'n formule kreeg ik nooit...nou vergeet het maar dat ik het dan ga snappen. Op een gegeven moment mocht ik op mijn eigen tempo aan de stof werken, waardoor ik 3 hoofdstukken achterliep, maar wel mee moest doen met de toetsen van de hoofdstukken waar de rest mee bezig was. 8)7 En met mijn natuurkunde docent had ik de afspraak dat als ik een 'blackout' kreeg op de toets, dat ik dan niet lager dan een 3 zou krijgen, zodat ik in ieder geval naar Havo 4 kon ipv naar Havo 3 moest, ivm mijn gemiddelden. Op voorwaarde dat ik elke dag dat ik les had, aan het einde van de dag minstens een uur in een lokaal aan mijn huiswerk zou werken en hulp zou vragen als ik het niet snapte. Heel lief van d'r en fijn dat ze meedacht, maar het heeft eigenlijk nooit geholpen. Ik kreeg namelijk geen blackouts, ik snapte er om te beginnen al niks van namelijk... -O-

Daardoor ben ik ook erg van het onderpresteren. Ik ben met een Cito van 547 naar het Gymnasium gestuurd, want "dat kon ik met 2 vingers in m'n neus, achteroverleunend op een stoel". Nu moet ik zeggen dat ik dat wel overdreven vind, maar de rest van mijn klas ging naar de mavo, dus mijn juf was onder de indruk van mijn uitslag, ondanks dat ze die van mij verwachtte. :+
1e jaar sleepte ik me er wel doorheen, dus op naar Gym. 2 . Toen kwamen de valkuilen genaamd 'Bètavakken'. Zoals ik hierboven uitleg :+ (liep alweer voor op het verhaal..) En dus haalde ik alleen maar 2'en en 3'en. Als ik een 'bijna 5' haalde voor zo'n vak ging ik met m'n ma dat vieren in de stad met een lunch... En ondertussen stond ik een 8 en hoger voor de talenvakken, incl. latijn. Woordjes stampen kon ik wel en talen vond ik leuk en dus zinvol. Grieks daarentegen vond ik zinloos, want waarom de oude taal leren als er een nieuwe versie is? En waarom Grieks leren als ik al Latijn had? Dus dat was met moeite een 5 :+
Door de bètavakken naar Atheneum 3 gestuurd op voorwaarde dat ik het daar beter deed. Nu had ik nog steeds die bètavakken en ging het dus geen steek beter. Toen kwam de klap: Ik mocht naar leerjaar 4, maar dan wel op de Havo. Ondertussen was ik zwaar depressief door mijn slechte schoolcijfers, terwijl ik het met gemak zou moeten kunnen. En daarbij hele manipulatieve 'vriendinnen' had die me het leven zuur maakte. Toen bij de psycholoog kwam de term HSP naar boven en viel het een en ander op z'n plaats. Maar naar een nieuwe afdeling in Havo 4 was mijn grootste angst. Ik kende daar niemand en wilde ook niemand kennen en dan kwam daar nog bij dat ik gefaald had omdat ik het Gymnasium met 2 vingers in mijn neus had moeten kunnen en ik nu als mislukkeling op de Havo zat... zo voelde het tenminste. Uiteindelijk was de Havo mijn redding en valkuil tegelijk, want ik had geen bètavakken meer, en alleen nog maar talen en cultuurvakken. Ik heb dus heel Havo 4 en 5 geen flikker uitgevoerd en tot op heden nog geen moment hoeven leren. Uiteindelijk met 2 vingers in m'n neus mijn Havo diploma gehaald met een gemiddelde van een 7,1. Met leren was dit vast een 8 geweest, maar bij stomme vakken was een 6 toch ook voldoende? En de leuke vakken, tsja, lager dan een 8 mocht niet van mezelf, maar voor die 8 hoefde ik ook niets te doen...

Naja, toen kwam het moment dat ik een opleiding moest kiezen. Letterlijk élke mogelijke HBO opleiding bekeken die binnen mijn kunnen lag, en geen 1 die ook maar in de buurt van 'die lijkt me misschien wel enigzins leuk' kwam. Uiteindelijk voor HBO Pedagogiek gekozen n.a.v. mijn jeugd/thuissituatie. Ik was geboeid door kinderen met extreme gedragsproblemen en psychische stoornissen en hoopte met deze opleiding kinderen zoals mijn broer was te kunnen gaan helpen. Ik heb van september 2014 tot januari 2015 deze opleiding gedaan, maar de stof kwam me te dicht bij mijn jeugd. Het weinige 'doen' en de vele theorie en dus het moeten leren werkte daar niet aan mee, waardoor ik al mijn motivatie kwijtraakte. Daaroverheen kwam nog dat ik niet op mijn plek was in mijn klas en het spoor volledig bijster raakte. Meerdere paniekaanvallen, huilpartijen en een ruzie met mijn leerteamcoach later heb ik besloten dat deze opleiding niet bij mij paste.
Nogmaals alle mogelijke HBO opleidingen bekeken en daarmee werd ik meer en meer wanhopig. Misschien stelde ik me gewoon aan. Misschien hoorde school niet leuk te zijn en had iedereen die een opleiding 'leuk' noemde hetzelfde idee van 'nouja het klinkt wel enigzins okey'?

En na dat uitgesproken te hebben heeft mijn moeder me naar de Open Dag gestuurd van het Groenhorst College in Barneveld. Inmiddels heb ik me ingeschreven voor de opleiding Paardenhouderij Niveau 4, versneld traject vanwege mijn Havo diploma.
Mijn angsten momenteel: zal ik het op deze school wel naar mijn zin krijgen tussen de leerlingen? Ga ik mij niet ontzettend vervelen op deze opleiding, omdat het onder mijn niveau is? Wat denken mensen wel niet van me dat iemand die Gymnasium aankan een MBO gaat doen? En de normale: Is er wel werk in te vinden straks?
Maar daar denk ik gewoon even niet aan. Dit is wat ik leuk vind en waar ik lekker mag gaan doen ipv alleen maar theorie krijg. En van dat idee wordt ik heel blij.

Goed, hopen dat dit verhaal niet te lang is om te verzenden :+ En ik ga hier lekker meelezen, want ik vind het echt een heel boeiend onderwerp. Of ik er nou wel of niet een ben... Vind die toetsen iets te duur dus ik houd het er maar bij dat het me toch wel erg goed omschrijft. Net als dat ik ooit een Dyscalculie test wilde maar nooit gekregen heb en ze zelf betalen te duur vind... ik houd het er maar op dat ik zelf wel wat dat ik niet kan rekenen en zo'n toets daar niets aan veranderd...
Toch vraag ik me wel af wat mijn IQ scores zouden zijn, maar das vooral interesse. :o

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 12:53

Zwartvosje schreef:
Nou zeg. Heel verhaal zitten tikken, want kort en krachtig ken ik niet O:) Maar toen ik op verzenden wilde klikken was het bericht te lang. Nu heb ik geen zin meer om opnieuw te beginnen...dus kijken of het korter kan :+

Maar ondanks nooit getest te zijn, herken ik me echt héél erg in al die ervaringen van jullie. Ik viel/val altijd buiten de boot en was/ben dan ook veel liever op mezelf. Mijn logica is voor het gros van de mensen totaal niet logisch, tot ik het uitleg en ik wel 30 stappen meer zet dan 'nodig'. En dan krijg ik weer te horen 'Je denkt te moeilijk'. -O-
Als ik ergens het nut niet van inzie, nou dan kun je het 1000x uitleggen, of kan ik het 1000x opnieuw 'leren' en dan snap ik het nog niet. In zoverre dat mijn wiskundedocent uit de derde op een gegeven moment weigerde nog uit te leggen, want ik snapte het toch niet. En dan onder het prachtige motto "Ik snap niet dat jij het nog steeds niet snapt". Tsja..wiskunde... Je moet het gewoon snappen en doen, maar de waarom bij zo'n formule kreeg ik nooit...nou vergeet het maar dat ik het dan ga snappen. Op een gegeven moment mocht ik op mijn eigen tempo aan de stof werken, waardoor ik 3 hoofdstukken achterliep, maar wel mee moest doen met de toetsen van de hoofdstukken waar de rest mee bezig was. 8)7 En met mijn natuurkunde docent had ik de afspraak dat als ik een 'blackout' kreeg op de toets, dat ik dan niet lager dan een 3 zou krijgen, zodat ik in ieder geval naar Havo 4 kon ipv naar Havo 3 moest, ivm mijn gemiddelden. Op voorwaarde dat ik elke dag dat ik les had, aan het einde van de dag minstens een uur in een lokaal aan mijn huiswerk zou werken en hulp zou vragen als ik het niet snapte. Heel lief van d'r en fijn dat ze meedacht, maar het heeft eigenlijk nooit geholpen. Ik kreeg namelijk geen blackouts, ik snapte er om te beginnen al niks van namelijk... -O-

Daardoor ben ik ook erg van het onderpresteren. Ik ben met een Cito van 547 naar het Gymnasium gestuurd, want "dat kon ik met 2 vingers in m'n neus, achteroverleunend op een stoel". Nu moet ik zeggen dat ik dat wel overdreven vind, maar de rest van mijn klas ging naar de mavo, dus mijn juf was onder de indruk van mijn uitslag, ondanks dat ze die van mij verwachtte. :+
1e jaar sleepte ik me er wel doorheen, dus op naar Gym. 2 . Toen kwamen de valkuilen genaamd 'Bètavakken'. Zoals ik hierboven uitleg :+ (liep alweer voor op het verhaal..) En dus haalde ik alleen maar 2'en en 3'en. Als ik een 'bijna 5' haalde voor zo'n vak ging ik met m'n ma dat vieren in de stad met een lunch... En ondertussen stond ik een 8 en hoger voor de talenvakken, incl. latijn. Woordjes stampen kon ik wel en talen vond ik leuk en dus zinvol. Grieks daarentegen vond ik zinloos, want waarom de oude taal leren als er een nieuwe versie is? En waarom Grieks leren als ik al Latijn had? Dus dat was met moeite een 5 :+
Door de bètavakken naar Atheneum 3 gestuurd op voorwaarde dat ik het daar beter deed. Nu had ik nog steeds die bètavakken en ging het dus geen steek beter. Toen kwam de klap: Ik mocht naar leerjaar 4, maar dan wel op de Havo. Ondertussen was ik zwaar depressief door mijn slechte schoolcijfers, terwijl ik het met gemak zou moeten kunnen. En daarbij hele manipulatieve 'vriendinnen' had die me het leven zuur maakte. Toen bij de psycholoog kwam de term HSP naar boven en viel het een en ander op z'n plaats. Maar naar een nieuwe afdeling in Havo 4 was mijn grootste angst. Ik kende daar niemand en wilde ook niemand kennen en dan kwam daar nog bij dat ik gefaald had omdat ik het Gymnasium met 2 vingers in mijn neus had moeten kunnen en ik nu als mislukkeling op de Havo zat... zo voelde het tenminste. Uiteindelijk was de Havo mijn redding en valkuil tegelijk, want ik had geen bètavakken meer, en alleen nog maar talen en cultuurvakken. Ik heb dus heel Havo 4 en 5 geen flikker uitgevoerd en tot op heden nog geen moment hoeven leren. Uiteindelijk met 2 vingers in m'n neus mijn Havo diploma gehaald met een gemiddelde van een 7,1. Met leren was dit vast een 8 geweest, maar bij stomme vakken was een 6 toch ook voldoende? En de leuke vakken, tsja, lager dan een 8 mocht niet van mezelf, maar voor die 8 hoefde ik ook niets te doen...

Naja, toen kwam het moment dat ik een opleiding moest kiezen. Letterlijk élke mogelijke HBO opleiding bekeken die binnen mijn kunnen lag, en geen 1 die ook maar in de buurt van 'die lijkt me misschien wel enigzins leuk' kwam. Uiteindelijk voor HBO Pedagogiek gekozen n.a.v. mijn jeugd/thuissituatie. Ik was geboeid door kinderen met extreme gedragsproblemen en psychische stoornissen en hoopte met deze opleiding kinderen zoals mijn broer was te kunnen gaan helpen. Ik heb van september 2014 tot januari 2015 deze opleiding gedaan, maar de stof kwam me te dicht bij mijn jeugd. Het weinige 'doen' en de vele theorie en dus het moeten leren werkte daar niet aan mee, waardoor ik al mijn motivatie kwijtraakte. Daaroverheen kwam nog dat ik niet op mijn plek was in mijn klas en het spoor volledig bijster raakte. Meerdere paniekaanvallen, huilpartijen en een ruzie met mijn leerteamcoach later heb ik besloten dat deze opleiding niet bij mij paste.
Nogmaals alle mogelijke HBO opleidingen bekeken en daarmee werd ik meer en meer wanhopig. Misschien stelde ik me gewoon aan. Misschien hoorde school niet leuk te zijn en had iedereen die een opleiding 'leuk' noemde hetzelfde idee van 'nouja het klinkt wel enigzins okey'?

En na dat uitgesproken te hebben heeft mijn moeder me naar de Open Dag gestuurd van het Groenhorst College in Barneveld. Inmiddels heb ik me ingeschreven voor de opleiding Paardenhouderij Niveau 4, versneld traject vanwege mijn Havo diploma.
Mijn angsten momenteel: zal ik het op deze school wel naar mijn zin krijgen tussen de leerlingen? Ga ik mij niet ontzettend vervelen op deze opleiding, omdat het onder mijn niveau is? Wat denken mensen wel niet van me dat iemand die Gymnasium aankan een MBO gaat doen? En de normale: Is er wel werk in te vinden straks?
Maar daar denk ik gewoon even niet aan. Dit is wat ik leuk vind en waar ik lekker mag gaan doen ipv alleen maar theorie krijg. En van dat idee wordt ik heel blij.

Goed, hopen dat dit verhaal niet te lang is om te verzenden :+ En ik ga hier lekker meelezen, want ik vind het echt een heel boeiend onderwerp. Of ik er nou wel of niet een ben... Vind die toetsen iets te duur dus ik houd het er maar bij dat het me toch wel erg goed omschrijft. Net als dat ik ooit een Dyscalculie test wilde maar nooit gekregen heb en ze zelf betalen te duur vind... ik houd het er maar op dat ik zelf wel wat dat ik niet kan rekenen en zo'n toets daar niets aan veranderd...
Toch vraag ik me wel af wat mijn IQ scores zouden zijn, maar das vooral interesse. :o

Herkenbaar! Al wilden bij mij de leuke vakken niet in mijn hoofd komen en lukte het niet om ze te snappen (ik vermoed gewoon niet de goede manier van de lesstof aanbieden, maar dat is praat achteraf) en de vakken die ik kon waren daarom ook al snel niet interessant meer. Aardrijkskunde heb ik nooit wat aan gevonden, dus dan is een hoog cijfer halen ook al best onmogelijk. :') Behalve als het dan weer op sociaal gebied is! Maar niet op sociaal gebied met veel theorie, want die theorie blijft toch niet hangen want dat haalt het interessante er juist af. :') Nu voel ik mezelf eigenlijk best moeilijk..... :D

Zwartvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:09

Theorie is mijn vijand :') Vooral als ik er niet vrijwillig aan begin, anders lukt het wel. Maar ik moet gewoon die 'waarom' erbij uitgelegd krijgen, met álles. Als ik les heb met mijn bijrijdpaard wil ik ook áltijd die waarom horen :P

Aardrijkskunde vond ik een verwarrend vak... ging het over het klimaat en de natuur etc. dan hoefde ik het enkel door te lezen en haalde ik een dikke 7 voor de toets. Dat interesseerde mij, maar vond ik ook nuttig om te weten. Maar als het over het inwonersaantal van India ging.....dan haalde ik een 4. Ik wist dan ook niet wanneer ik wel moest leren en wanneer niet. Nu heb ik nooit echt leren leren, dus als ik leerde, dan moet je dat zien als: ik las de stof 2x door en als ik het dan nog niet snapte ging ik googelen naar de waarom :')
Bij mij is iets nooit zomaar 'gewoon omdat'. Heb ook echt de pleurishekel aan het antwoord 'Daarom'.

Dat HPS is trouwens ook heel vervelend, mijn moeder is het ook. Soms hebben we allebei een overprikkelde dag en dan moeten we elkaar echt niet zien of horen. Dan vatten we alles 'verkeerd' op. Dan vraagt ze iets en dan staat die toon me niet aan, dan zeg ik dat en snapt ze niet welke toon mij niet aanstaat. "Ze vraagt het toch gewoon?" Maar de toon waarop ik het dan zeg kan zij weer niet hebben, terwijl ik denk dat ik het heel netjes zeg dat ik het niet waardeer dat ze gelijk zo kortaf is. Nou dan hebben we een hele ruzie over intonatie en dat werkt natuurlijk niet omdat we dan allebei al overprikkeld zijn.... Meestal ontlopen we elkaar dan zoveel mogelijk, zij gaat badmintonnen, ik ga paardrijden. En als dat niet kan, dan sluit ik me op in mijn kamer :Y)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:20

Haha ja vooral dat waarom van alles willen weten en echt veel verder doordenken, just to make sense of it all :D
Ik vind de term meerbegaafd toch net iets minder scherpe lading hebben dan hoogbegaafd..

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 13:28

Ik moet ook altijd de waarom horen inderdaad. Door die waarom sla ik het ook veel beter op.