Tandarts....

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Re: Tandarts....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 21:34

Zag toevallig dat ze volgende week elektrische tandenborstels hebben bij de Lidl; iemand daar toevallig ervaring mee? Is een 2minuten timer met 30 sec. piepjes.

Dit weekend redelijk doorgekomen. Afgelopen vrijdag nog bij de tandarts geweest omdat het toch wel erg gevoelig was. Gelukkig was het alleen napijn, en geen ontstoken zenuw. Dus daar was ik erg blij mee! 600 mg ibu opgehaald bij de apotheek en dat scheelde ook flink. Weekend dus redelijk goed doorgekomen, weinig/geen last gehad van napijn, wel van de suffigheid door de pijnstilling.

Maakt de tandenpasta nog erg uit? Ik gebruik altijd goedkopere van de Kruidvat, maar wil best wat beters kopen áls dat echt beter is :).

@Lithya: Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Er werd nog gevraagd waar je precies bang voor was: ik ben bang voor de pijn. Ik ben nooit verdoofd, behalve de laatste keer bij de nieuwe tandarts.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 23:51

Sting qua tandpasta heb ik oral b pro-expert, heb het idee dat dat toch echt fijn werkt...tanden zijn iig een stuk witter nu en het voelt echt schoon na het poetsen, dus dan zal het ook best wel schoon zijn? haha

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 00:02

Ik kom mij hier nou toch eens melden.
Het is alweer jaren geleden dat ik voor het laatst naar de tandarts ben geweest. Ik weet niet waarom ik opeens niet ben gegaan, maar ik moet nu toch echt eens een keertje gaan van mijzelf. Maarja...ik durf dus niet. Maar ik moet, want ik weet vrijwel zeker dat ik gaatjes heb!
Ik heb al eens op tandartsen in de buurt gezocht, want ik ben een jaar geleden hier naartoe verhuisd en ben nog steeds nergens langs geweest. Maar ik durf er gewoon geen een te kiezen...

Hoe hebben jullie een tandarts gekozen?!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 00:25

Ik ben bang voor de tandarts omdat ik voor mijn gevoel vast lig. Ik haat dat gewroet in mijn mond, die geluiden en geen kant op kunnen en die watjes, gatver! Dus ik stel afspraken uit, zit zenuwachtig in wachtruimte en klamme handjes en wil het liefst hard huilen in de stoel :')

Mijn tandarts heb ik mijn hele leven al dus mijn ouders hebben hem uitgekozen.

Ik heb een fatsoenlijke elektrische tandenborstel van oral B met zowel pulsaties als rotaties: heb nu zeer weinig tandsteen nog! De goedkopere tandenborstel (20 EU) vond ik niet effectief genoeg en niet krachtig genoeg. De accu was binnen een jaar ook waardeloos geworden en moest het bijna dagelijks opladen.

Sting: 'fijn' dat het alleen napijn is! Dat wordt tenminste gelukkig wel weer beter :j sterkte er nog mee!

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 00:47

Ik vind de tandarts ook 3x niks. Ik heb zogenaamde kaaskiezen/kaastanden. Dus heb op sommige plekjes wel glazuur en sommige plekken weer geen glazuur. Dit is al sinds mijn geboorte al (moeder heeft antibiotica gekregen tijdens zwangerschap die ze eigenlijk niet mocht hebben omdat ze zwanger was). Hierdoor heb ik heel erg gevoelige tanden (koud eten/drinken is echt zwaar vervelend en dit is nog zachtjes uitgedrukt). Heb een extreem aardige tandarts, waar ik echt vertrouwen in heb. Maar toch blijf ik bang haha. Moest in februari voor controle, maar kon niet en moet nog een afspraak maken.. maar ik wil niet haha. Gaatjes vind ik niet zo heel erg, prik ook niet wel vervelend gevoel. Buiten gaatjes nog niks gehad (afkloppen). Krijg wel 1 a 2x per jaar een laagje om mijn tanden heen (sielen heet het geloof ik) zodat ik iets minder last van gevoelige tanden heb.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 09:41

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 10:18

Om toch maar even een update te geven :)

Vandaag de intake (nr1, achteraf, blijkt) gehad. De brug rechts laten we voorlopig zitten. Wel moet ik eerst een stukje tandherstel, mijn kies aan de linkeronderkant is iets doorgegroeid waardoor er minder plaats is voor een implantaat. Dus dat moet eerst 'even' gerepareerd worden. Kost zo'n 4 uur :oo
Daarna wordt de afspraak gemaakt voor de implantaat. Goede nieuws: Implantaat + botaanmaaksel gaan waarschijnlijk in 1 keer, mijn kaakbot wat ik nog heb schijnt nog sterk genoeg te zijn om het op die manier te doen. Na 3 maanden zou dan de kies erop komen en is de boel klaar. Dus: Waarschijnlijk 'maar' 1 operatie. Wel een behoorlijk pittige... *ik ga iemand opzoeken die mijn hand wil vasthouden tijdens de operatieellende*

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:03

Wow, 4 uur lang met je mond open liggen? Gaat dat dan onder narcose ofzo, want anders lijkt me dat wel echt pittig... Of doen ze dat in meerdere delen? (lijkt me niet handig :P).

Hier hebben ze net gebeld dat er een patient is uitgevallen. Ik heb nog vanalles op de planning en zat op moment van bellen nog in pyjama. Dus nee gezegt :=.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:08

4 uur?????? Wat absurd lang!

Bij mij zijn de implantaten en het kunstbot ook tegelijkertijd gedaan. Het is idd een pittige operatie. Gelukkig krijg jij er zo te horen maar 1? Ik had er 6 en daar ben ik een week 'ziek' van geweest. Ze lopen toch in je kaakbot te boren, hakken en te poeren (sorry, kan er niets mooiers van maken := ) en daarna had ik een blauwe kaak links en rechts en een week lang knallende hoofdpijn. Maar zoals ik al zei ging het bij mij om 6 implantaten en aan weerskanten.

Het eten daarentegen ging verbazingwekkend makkelijk! Ik had voor de zekerheid een pureermachine aangeschaft om er werd gewaarschuwd dat ik zeker 2 weken niet zou kunnen kauwen, maar na 3 dagen kon ik eigenlijk redelijk goed eten.
Ik vond de 'openmaken' operatie die na het aanhechten een half jaar later weer nodig is, een stuk pijnlijker trouwens. Die had ik nogal onderschat.

Winged, krijg je het wel vergoed van de verzekering?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 11:25

Ik heb een regeling met de ortho die het destijds verkloot heeft. Die heeft mondeling toegezegd dat hij het gaat betalen. Wil het nog wel zwart op wit hebben. Maar nog langer wachten zal uiteindelijk nog meer kosten.

En 4 uur met pauzes.. ik neem wel een muziekje mee.. of een luisterboek ofzo.

openmakenoperatie?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-15 11:31

Fijn dat je het zo hebt kunnen regelen! Wel bagger dat het zo fout gegaan is, want dan was het in eerste instantie natuurlijk niet nodig geweest. Ik zou wel zeker zorgen dat het zwart op wit staat voor je de stoel in gaat, want anders zit je straks misschien met een giga rekening..

Ja, nadat de implantaat en het kunstbot geplaatst zijn, hechten ze je tandvlees er overheen (tenminste, zo ging het bij mij en het is een standaard procedure). Op die manier kan het kunstbot en de implantaat rustig aanhechten. Dat duurt gemiddeld 4 maanden tot een half jaar (de hechtingen mogen er na 2 weken weer uit) Na die maanden van aanhechten leggen ze het weer bloot (maken ze het dus weer open). Dat is in principe maar een klein sneetje. Er komt een dopje op en als het dan allemaal goed is, dan kun je de implantaat pas echt gebruiken.
Bij mij was het blootleggen op de een of andere manier pijnlijker dan het zetten van de implantaten. Ik moet 21 april ook weer in de stoel voor het blootleggen van 2 implantaten, maar ik heb de valium alweer in huis :') Bij de meeste mensen valt het gelukkig enorm mee hoor!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-15 12:33

Hmm ik had begrepen dat hij niet weer open hoeft. Nja maar even zien. Ik wil sowieso nog even goed kijken over wat ik wel en niet wil en even sparren met pa en ma. Die hebben vaak ook goede ideeën.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 13:57

Net de 2de intake gehad. Had zelf nog een paar ideeën waar ik ook direct even mee kon sparren. (tandarts wilde twee kiezen plaatsen in het gat, aan de andere kant zit er maar 1, vind ik wat raar... er komt nu 1 :P)

Uiteindelijk valt de begroting weer een stuk lager uit (nja, 500 euro lager). En worden een paar andere puntjes die ik graag anders wil zien ook direct meegenomen. Hopen dat ik snel de behandelingen in kan :) Ik begin er bijna zin in te krijgen.... Nja, zin in het resultaat :)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-15 18:19

€500 minder voor 1 kies?!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-15 08:41

Lithya schreef:
€500 minder voor 1 kies?!

Was eerst een implantaat + dummie. En die dummie gaat eraf. Plus een aantal ophogingen die hiermee komen te vervallen :j

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-15 08:31

Laat ik dan toch even een update geven... Gisteren is het implantaat gezet :j

Drama met de spuiten, was helemaal over de zeik eigenlijk... Het is een kwestie van doorbijten natuurlijk (in hoeverre dat kan met je mond open). Operatie zelf viel daarna best wel mee. Heel gek idee dat ze in het bot aan het boren zijn etc. Ik zit helaas wel aan de penicilline, 10 dagen lang 6 tabletten op een dag. Ben helaas overgevoelig voor dat spul en heb nu al de anti-allergeen versie.... Alleen zit mijn keel compleet dicht -O-. Nog 9 dagen te gaan -O-

Over 2 weken controle en mogen de hechtingen eruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 08:33

:(:) sterkte voor de komende dagen!

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 10:40

Heb niet alles gelezen in dit topic maar jemig dat gepoer in je mond..........

Ben wél een stuk wijzer geworden in de zin van kaastanden en kiezen.
Nooit van gehoord maar ik héb ze wel!!!
Ook mijn moeder heeft medicatie gekregen tijdens haar zwangerschap van mij, en ja hoor ......ook dat sloeg op mijn gebit.
In mijn melkgebit zaten al gaten. ;(
Echt erg, helemaal omdat je er zélf helemaal niets aan kan doen.
Mijn tanden zijn nog steeds mega gevoelig, en er zit het nodige aan "opvulmateriaal "in wat vandaag de dag gelukkig wit is.
Maar implantaten...........nooit.........hoe mooi het eindresultaat er ook uit ziet.
Als het er ooit van komt zal ik voor een kunst gebitje gaan.

Beterschap TS......hopelijk ben je snel van de pijn en ellende af, na alles wat je er voor over hebt gehad heb je dat wél verdient!!

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:04

Ook hier bang voor de tandarts. Ik ga inmiddels niet meer huilend naar binnen en huilend naar buiten, maar stress blijf ik hebben. Hoe lief de assistente me ook vertelt dat ik rustig moet blijven, ik lig nogsteeds stijf van de stress half te hyperventileren op die stoel. Mijn tandarts spuit de boel helemaal plat en als ik ook maar één klein piepje geef gaat er nog een dosis bij. Als die prik gegeven wordt duw ik mezelf zo ongeveer door de stoel heen. Vreselijk, wat een rotprik... En ook met verdoving lig ik gewoon te wachten op het moment dat het toch pijn gaat doen. Gebeurt niet, maar de gedachte alleen al.

Wat mij op de been houdt is dat het voor mijn eigen bestwil is. Concentreren op mijn ademhaling wil ook nog wel eens helpen. En ik weet dat ik mijn tandarts kan vertrouwen, heel belangrijk is dat voor mij. Een paar jaar geleden, toen ik door mijn man naar zijn tandarts ben gesleept wegens afbrokkelende tanden/vullingen, durfde ik nauwelijks meer iets te eten omdat ik bang was dat er weer een stuk tand af zou gaan. Drinken deed ik ook nauwelijks, want mijn tanden waren erg gevoelig. En dat is ook niet fijn. Mijn tandarts is de eerste twee jaar volgens mij erg leuk op vakantie gegaan van de reparaties aan mijn gebit := Nu is mijn gebit weer redelijk op orde. Nog één kroon dit jaar en dan zou ik het voorlopig even bij de jaarlijkse controle kunnen houden. Het spreekt voor zich dat ik me suf poets ;-)

Heel veel sterkte met alle pijn en ellende! Dapper dat je toch hebt doorgezet. +:)+

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 11:10

Ik moet vandaag naar de tandarts en denk wel dat ik een gaatje heb. Vorige keer zonder verdoving maar wil er ik nu wel al ben ik er best bang voor :=

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 12:34

Winged schreef:
Laat ik dan toch even een update geven... Gisteren is het implantaat gezet :j

Drama met de spuiten, was helemaal over de zeik eigenlijk... Het is een kwestie van doorbijten natuurlijk (in hoeverre dat kan met je mond open). Operatie zelf viel daarna best wel mee. Heel gek idee dat ze in het bot aan het boren zijn etc. Ik zit helaas wel aan de penicilline, 10 dagen lang 6 tabletten op een dag. Ben helaas overgevoelig voor dat spul en heb nu al de anti-allergeen versie.... Alleen zit mijn keel compleet dicht -O-. Nog 9 dagen te gaan -O-

Over 2 weken controle en mogen de hechtingen eruit.

Klinkt als een exacte kopie van mijn ingreep, alleen waren dat zes implantaten :+
Het spuiten was bij mij ook een drama. Daarna viel de operatie op zich mee. Het gekraak, gehamer en gebeitel vond ik wel erg eng. Daarna nog een week zware hoofdpijn gehad en kon geen licht verdragen. Eten lukte wonderbaarlijk genoeg wel snel. (Had van mams een staafmixer gekregen om te kunnen pureren, maar eigenlijk niet nodig gehad).
Na 2 weken mochten bij mij ook de hechtingen eruit en daarna was het 6 tot 9 maanden wachten tot de implantaat is aangehecht.

Balen dat je een allergische reactie hebt :(:)

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-15 13:08

RaafSmits schreef:
Heb niet alles gelezen in dit topic maar jemig dat gepoer in je mond..........

Ben wél een stuk wijzer geworden in de zin van kaastanden en kiezen.
Nooit van gehoord maar ik héb ze wel!!!
Ook mijn moeder heeft medicatie gekregen tijdens haar zwangerschap van mij, en ja hoor ......ook dat sloeg op mijn gebit.
In mijn melkgebit zaten al gaten. ;(
Echt erg, helemaal omdat je er zélf helemaal niets aan kan doen.
Mijn tanden zijn nog steeds mega gevoelig, en er zit het nodige aan "opvulmateriaal "in wat vandaag de dag gelukkig wit is.
Maar implantaten...........nooit.........hoe mooi het eindresultaat er ook uit ziet.
Als het er ooit van komt zal ik voor een kunst gebitje gaan.

Beterschap TS......hopelijk ben je snel van de pijn en ellende af, na alles wat je er voor over hebt gehad heb je dat wél verdient!!

Sam here, ik heb ook al sinds mijn geboorte kaastanden en kiezen, door een bepaalde antibiotica die mijn moeder tijdens de zwangerschap had gehad (had ze nooooit mogen krijgen). Ik kan hele hete dingen of koude dingen niet verdragen.. ijs eten doet pijn, koud drinken is ook niet prettig. Bij mij sielt (kunstlaagje over je tanden) 1x per jaar en dat maakt het iets dragelijker. Mocht je vragen hebben, mijn pb staat open, ik weet namelijk al jaren dat ik dit heb.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 13:30

Ashley5 schreef:
Ik kom mij hier nou toch eens melden.
Het is alweer jaren geleden dat ik voor het laatst naar de tandarts ben geweest. Ik weet niet waarom ik opeens niet ben gegaan, maar ik moet nu toch echt eens een keertje gaan van mijzelf. Maarja...ik durf dus niet. Maar ik moet, want ik weet vrijwel zeker dat ik gaatjes heb!
Ik heb al eens op tandartsen in de buurt gezocht, want ik ben een jaar geleden hier naartoe verhuisd en ben nog steeds nergens langs geweest. Maar ik durf er gewoon geen een te kiezen...

Hoe hebben jullie een tandarts gekozen?!

Hier nog een -O-

Ik voel nu overduidelijk pijn, maar ik durf niet :')
Van een vriendin een nummer van een angst tandarts gehad maar ik zeg stug, wacht het weekend wel af..
En ik weet dat er nog wel 2 a 3 zitten maar die pijn heb ik overwonnen... :+

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 13:47

Ik had een tijdje geleden een gaatje gevuld, maar hierbij had de TA mijn zenuw geraakt... Ik ben als de dood voor de tandarts en natuurlijk raakt hij mijn zenuw waardoor ik alleen nog maar banger ben geworden. Maargoed na 2 dagen helemaal gek te zijn geworden van de pijn nam het wat af.
2 maanden daarna kon ik nog steeds niet warm/koud/uberhaupt iets eten aan die kant. Ik moest toch voor controle, wat ik overigens niet heel eng vind. Dus gelijk aangekaart dat ik nog steeds pijn had. Ik moest het nog 1 maand aankijken, omdat ik pas 16 ben en hij liever geen wortelkanaal bij een 16 jarige wilde doen.

Na een maand had ik nog steeds pijn, dus een afspraak gemaakt. Weken ervoor al niet kunnen slapen. Uiteindelijk lag ik in de stoel, normaal krijg je 2/3 verdovingen en dat moet genoeg zijn. Ik heb er 5 gehad xD (anderhalve spuit ) want ik voelde na 3x spuiten nogsteeds ''pijn'' als ze gingen boren. De TA assistente geloofde dat eigenlijk niet, want ze vond het raar dat ik een vervelende verdovingsprik niet voelde maar het geboor wel. Maar uiteindelijk hebben ze gewoon bijgespoten even 5 minuten gewacht en toen voelde ik het niet meer. Ik was overvuld, omdat mijn zenuw nog een heel stuk verder doorloopt dan ''hoort''. (Ik zit gewoon raar in elkaar :') ) Dus de TA zei dat ik waarschijnlijk nog wel wat napijn zou krijgen. Nou toen werd ik al weer doodsbang, ik dacht aan de pijn die ik bij mijn gaatje had gehad. Begon nog net niet te huilen. Die dag dus binnen 6u 8 paracetemollen naar binnen gewerkt omdat ik zo bang was voor de pijn. Gelukkig helemaal geen pijn gehad :D Kon de volgende dag voorzichtig aan wat eten, was wel gevoelig maar niet echt pijn.

Ben zo blij dat ik het uiteindelijk heb gedaan en dat mijn TA het ook wilde doen. Nu kan ik gewoon koud en warm eten zonder pijn te hebben, dat is toch wel erg fijn

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 13:57

[quote="Cayenne]
Klinkt als een exacte kopie van mijn ingreep, alleen waren dat zes implantaten :+
Het spuiten was bij mij ook een drama. Daarna viel de operatie op zich mee. Het gekraak, gehamer en gebeitel vond ik wel erg eng. Daarna nog een week zware hoofdpijn gehad en kon geen licht verdragen. Eten lukte wonderbaarlijk genoeg wel snel. (Had van mams een staafmixer gekregen om te kunnen pureren, maar eigenlijk niet nodig gehad).
Na 2 weken mochten bij mij ook de hechtingen eruit en daarna was het 6 tot 9 maanden wachten tot de implantaat is aangehecht.

Balen dat je een allergische reactie hebt :(:)[/quote]
Mwah ik ben gelukkig wel alweer aan het werk. Praten is niet helemaal fijn en mijn gezicht is formaat plofkop. (iets wat ik niet bepaald (meer) heb :+ )
De plaats van het implantaat is aan de buitenkant ook flink opgezwollen, vermoedelijk door het botaanmaken :+ Lekkerrrrr

Collega's komen allemaal verschrikt naar mij toe wat ik heb gedaan :+