acceptatie mensen met overgewicht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:44

MightyJoe schreef:
Liezel1 schreef:
Als ik hier lees dat mensen iemand van 95 kilo "ongezond, vadsig en dik" noemen en zeggen dat dat "onmogelijk mooi kan zijn".... weet je wat dat doet met iemand die rete blij en trots is dat de weegschaal eindelijk een 2 cijferig getal aangeeft, na ruim 40 kilo te zijn afgevallen??

Tja waarom zoek je dan zulke topics op waar je van te voren weet dat je waarschijnlijk toch gekwetst gaat worden? Je leeft voor jezelf. Het is toch het allerbelangrijkste dat jij al trots bent op jezelf? Trek het niet zo aan wat anderen te zeggen hebben.

_/-\o_

Leef en laat leven, en lekker boeiend wat anderen vinden, zolang jij maar lekker in je vel zit

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:50

( en het hoeveelste topic is dit niet al over overgewicht?)

Het is allemaal makkelijk praten en het argument dat het andere mensen geld kost aan de ziekteverzekering is ook compleet uit de lucht gegrepen, ga dan in Amerika wonen denk ik dan.
Mensen die roken, drinken, paardrijden, auto rijden,......kosten die geen geld aan de maatschappij? Zijt blij dat je in een land woont waar er solidariteit is.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 21-02-15 10:55, in het totaal 2 keer bewerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:53

listiglistje schreef:
Nogmaals: Ik vind echt het hele onderwerp dikke klets....er zijn zoveel ziekten/aandoeningen of mensen die zorg nodig hebben,
ga maar eens kijken in een ziekenhuis of verzorgingstehuis en turf dan maar eens het aantal te dikke mensen ;)

Helaas geeft normaal, dik, dun of slank geen garantie voor een goede gezondheid....
Heel veel mensen ontkomen niet aan fysieke ellende, jammer dat men dat niet inziet!

Natuurlijk is het geen garantie. Maar de wetenschappelijke onderzoeken zijn duidelijk. Flinke overgewicht is niet goed voor de gezondheid.

En natuurlijk is het vervelend als je als mens met overgewicht er op wordt aangekeken. Er zijn genoeg mensen met overgewicht die wel gezond leven. Maar ik ben er van overtuigd dat het merendeel van de mensen met overgewicht veroorzaakt wordt door ongezonde opvoeding, slecht eten en weinig bewegen. Ik heb zoveel voorbeelden om mij heen gezien. En dan heb ik het dus NIET over de mensen die iets lichamelijke mankeren en daardoor overgewicht hebben.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:55

@chanel1985 ik ben niet op mijn tenen getrapt, nogmaals ik val niet onder de categorie slank.

Enige wat ik benoemde, is dat ik het dubbel vind dat er wel 'benamingen' gegeven mogen worden aan dunnere mensen, maar niet aan dikkere mensen.

Edit: waarom heb je nu je comment gewijzigd als ik vragen mag?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:57

Nogmaals, om de maand bij wijze van spreken wordt er wel een topic geopend over overgewicht, is het dan niet normaal dat mensen daar een beetje moe van worden?

Je mag dat vragen, omdat mijn reactie misschien iets anders kon opgevat worden nadat jij iets toegevoegd had op je comment waar ik in eerste op gereageerd had. ( eerst stond er enkel een smiley)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 10:59

En door mensen als Ts, krijg ik complexen! Goed bezig weer. Ja, ik heb overgewicht. Ik probeer er wat aan te doen. Maar even een kleine vergelijking: Ik hou mij aan mijn calorieën per dag. Ik val zeker niet af en heb geluk als ik niet bij kom. Dan zit ik in de zetel, snoep etc volledig uit mijn leven verbannen. Zit naast mij zus en vriendlief, allebei eerder te mager dan op gewicht, voor een goede 1500 calorieën aan snoep weg te werken per persoon. Tja, lijkt mij niet eerlijk. Terwijl we hetzelfde eten door de dag van gewone voeding. Ik kom bij, zij propt er nog rustig 1500 calorieën bij en is eerder te mager dan te dik. Tja, dan zit je daar. Lijkt mij niet dat ik daar aan kan doen.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:00

Lara_Silver schreef:
Er is niet alleen een gigantisch verschil tussen overgewicht en jezelf snijden, er is ook een verschil tussen iemand een goed gewicht toewensen en de hoogte van ziektekostenpremie aan zwaarlijvigheid toe te schrijven, dat laatste is zwaar onbeleefd en ook nog eens onzin. Als jij mensen wil hélpen met hun gezondheidsprobleem is dat een goede zaak. Maar hou het wel in je achterhoofd dat er heel veel mensen gewoon oordelen zonder goede bedoelingen. Ik heb zelf een vriendin met fiks overgewicht geholpen om af te vallen, dus ik weet ook heel goed wat voor strijd het is. Maar nogmaals, behalve als je dokter bent, dan ga je niet over het gewicht van een vreemde persoon oordelen, dat is gewoon not done.

Jammer dan dat we in een maatschappij leven waar uiterlijk nu eenmaal enorm belangrijk is (Heb ik ook niet verzonnen )
Jezelf snijden en jezelf toestaan met veel overgewicht te leven zijn voor mij beide vorm van psychische en lichamelijke automutilatie. Misschien neem ik het gewoon wat te serieus ;)

@San87, Ik heb foto's van jou gezien en jij hebt geen enorm overgewicht.
Als je goed leest heb ik het in mijn post over dat licht overgewicht niet eens het probleem is. (BMI zegt ook niet alles) En niemand moet wat van mij, ik wens iedereen gewoon een gezond lichaam en een gezond gewcht. ls jij beiden hebt dan is dat prima toch?
Het heeft ook niet met niet in zijn waarde laten te maken maar met mensen beter en met meer potentie zien dan dat zij zichzelf zien. Ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen zonder beetje zweverig of onduidelijk te worden.

Key is wel dat zodra je gewicht aanstipt veel mensen hoog op de kast zitten. :)

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:01

DeMolenhoek schreef:
En door mensen als Ts, krijg ik complexen! Goed bezig weer.

Misschien moet je werken aan je zelfbeeld en de toegang die andere blijkbaar zo makkelijk op je hebben ipv anderen de schuld te geven van je complexen.

Wat TS wel of niet denkt, is dat echt zo belangrijk voor je?

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:02

chanel1985 schreef:
Nogmaals, om de maand bij wijze van spreken wordt er wel een topic geopend over overgewicht, is het dan niet normaal dat mensen daar een beetje moe van worden?

Je mag dat vragen, omdat mijn reactie misschien iets anders kon opgevat worden nadat jij iets toegevoegd had op je comment waar ik in eerste op gereageerd had. ( eerst stond er enkel een smiley)

Ah daarom, :)

En er worden idd vaak topics over geopend. Maar zo zijn er ook al honderden topics over jongensproblemen. Bedoel als je er zat van wordt dan klik je ze toch gewoon niet aan? :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:03

Allemaal op een cursus innerlijk leiderschap, ben je minder vatbaar voor de slachtofferrol :P
Ook van toepassing op de jongentopics.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:03

Kana schreef:
DeMolenhoek schreef:
En door mensen als Ts, krijg ik complexen! Goed bezig weer.

Misschien moet je werken aan je zelfbeeld en de toegang die andere blijkbaar zo makkelijk op je hebben ipv anderen de schuld te geven van je complexen.

Wat TS wel of niet denkt, is dat echt zo belangrijk voor je?

Haha, denk dat ik daarvoor wel genoeg psy's heb gezien. Nee, zo makkelijk hebben ze geen toegang, maar er zijn ook een hele groep van die mensen die jou afkeurend bekijken of zelfs achter jouw rug zeggen: Kijk, ze koopt pizza en ze is al zo zwaar. Tja, 1 pizza in de maand, uitzonderlijk?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:04

Dat kan je doen, maar een topic over jongens is iets anders dan het zoveelste topic waar ze mensen met overgewicht zitten te bekritiseren.

Molenhoek: is inderdaad zo, koopt een slank persoon een pizza of ijsje of eender wat een beetje ongezond is, geen probleem.
Koopt een persoon met overgewicht een ijsje dan krijgt die alle commentaar, wat die mensen dan niet weten is dat dat misschien het enige "ongezonde" beloning is dat ze eet op een maand, terwijl dat de slanke persoon dat elke dag eet.

Oordelen is rap gedaan, dit topic is daar het beste bewijs van.
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 21-02-15 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:06

Dat is waarschijnlijk dezelfde groep die mij uitmaakt voor hippie.
Jammer dan maar voor hen.

De grootste critici zijn toch echt de mensen met veel overgewicht, anders zouden er totaal andere reacties instaan :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:06

DeMolenhoek schreef:
En door mensen als Ts, krijg ik complexen! Goed bezig weer. Ja, ik heb overgewicht. Ik probeer er wat aan te doen. Maar even een kleine vergelijking: Ik hou mij aan mijn calorieën per dag. Ik val zeker niet af en heb geluk als ik niet bij kom. Dan zit ik in de zetel, snoep etc volledig uit mijn leven verbannen. Zit naast mij zus en vriendlief, allebei eerder te mager dan op gewicht, voor een goede 1500 calorieën aan snoep weg te werken per persoon. Tja, lijkt mij niet eerlijk. Terwijl we hetzelfde eten door de dag van gewone voeding. Ik kom bij, zij propt er nog rustig 1500 calorieën bij en is eerder te mager dan te dik. Tja, dan zit je daar. Lijkt mij niet dat ik daar aan kan doen.

Bedenk dat zij ook een frituurpannetje om hun hart kunnen krijgen. Ook al ben je slank, dan nog kun je je organen vervetten. Dat is nog funester; aan de buitenkant zie je niets, terwijl je aan de binnenkant dicht slibt. Heb je al overgewicht, dan ben je vaak wel meer alert op de risico's die het met zich mee brengen, als je een gezond gewicht hebt dan verwacht je niet dat de boel van binnen te vet is.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:08

chanel1985 schreef:
Dat kan je doen, maar een topic over jongens is iets anders dan het zoveelste topic waar ze mensen met overgewicht zitten te bekritiseren.

Ja maar ja zulk soort dingen hou je toch. Mensen zullen altijd een mening houden, en deze delen. Als dat mensen zo kwetst (zoals bij sommige in dit topic) kan ik alleen maar aanraden dit soort topics niet meer aan te klikken.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:13

BMI zegt soms helemaal niets..
Op mijn twaalfde had ik al een bmi die wees op overgewicht met 1.63m en 63kg.
Ware het niet dat ik 8 uur per week in het zwembad lag te ploeteren nog afgezien van de wedstrijden die er gezwommen werden.. ik had toch echt geen grammetje teveel toen, maar zou nog niet eens in aanmerking komen voor plus size model.. Een leuk jasje maatje 40 kreeg ik niet aan, kon mijn armen dan niet eens over elkaar doen zonder het rugpand te scheuren rofl..

Mijn huidige gewicht aldus bmi is ook te hoog, meestal zit ik op zo'n 66kg met 1.63m en behoorlijk wat meer 'vet' dan toen (geen 3 kilo). Maar er zijn mensen met 1.63m en slechts 60 kg, die tonnetje rond zijn.

-------

Het zou wat zijn als iedereen maar zou mogen besluiten waar voor betaald mag worden..

Dan ben ik tegen mensen in de bijstand die 'huis moeder' willen zijn.. Dan ga je maar werken of had je maar geen kinderen moeten nemen..

Dan snap ik als mensen zullen gaan roepen schaf de paardensport maar af, want de hoeveelheid ernstige breuken en gapende wonden die ik hier zie langskomen overstijgt menig premie van de ziektenkosten, dit betalen dus andere belastingbetalers.

Hmm, en dan betaal ik liever ook niet meer mee aan kinderbijslag, kindervoorzieningen en moeten alle zwangerschapsdekkingen ook maar uit het ziekenfonds..

Van een paard af kieperen of kinderen krijgen kun je ook onder eigen schuld scharen.. Had je maar geen paard moeten rijden, of een condoom moeten gebruiken.

Blijkbaar heeft TS nooit issues gehad die te maken hebben met overgewicht, dus kan ze zich er totaal niet in verplaatsen en schaart het gewoon onder eigen schuld..

ja ieder pondje gaat uiteindelijk door het mondje..
maar waarom wil je wel antidepressiva vergoeden, of psychische behandelingen voor mensen die 'op de trein stonden te wachten', maar geen overgewicht gerelateerde problemen? De een komt het huis niet meer uit, de ander springt voor een trein, en een derde zet het op een eten..
En dat is dan nog maar 1 reden voor overgewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:15

Ach kijk, ik ben nooit slank geweest, zal het nooit worden. Het zou wel eens fijn zijn moesten mensen stoppen met direct een oordeel te vormen.

TaTeSaZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:15

Overgewicht blijft een issue maar vind dat iedereen zelf echt beseft Hoe ie leeft en waar overgewicht vandaan komt.

Ik zelf heb er ervaring mee.

Vorig jaar was ik op me zwaarst 126.5 kilo bmi van 46.
Maar verder buiten me overgewicht gezond.

Ik at niet continue slecht lette op me eten bewoog genoeg gemiddeld veel meer dan een ander. Maar toch bleef ik te zwaar. Tig dieet pogingen en in het verleden nooit te zwaar geweest. Ik af sporten 5 in de week tot ik zwanger werd ben gestopt met sporten maar eet patroon zelfde geweest.

Maar goed van lang verhaal kort te maken van 2004 op 74 kg eindigde ik in 2014 op 126.5

In 2010 een maagband gehad met 108 kilo viel maar 8 kilo af.

Knoop 2013 door gehakt traject ingaan voor gastric bypass want alleen ging ik niet redden.
Februari 2014 de operatie onder gaan.

Nu jaar later weeg ik 70 kilo 56.5 kilo afgevallen en ja zowel lichamelijke als geestelijke voel veel beter. Maar blijft hard werken.

Maar niet voor iedere werkt dit.

Het is voor andere die geen ervaring heeft met overgewicht heel makkelijk te denken dat we er niks aan doen. En ons alleen maar volproppen en accepteren tot ze zelf ooit in die situatie komen.

Dus stop deze eindeloze discussie want als het zo makkelijk was dan had ik me nooit laten opereren (heb absoluut geen spijt)

En afvallen kunnen we allemaal zijn paar die echt er in slagen om roer om te gooien maar vele komen toch weer aan en kunnen het niet hun afgevallen gewicht behouden.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:16

Mensen met overgewicht, kan ik prima accepteren.
Mensen met overgewicht die het er de hele tijd over hebben, lopen te zuchten en steunen bij elke stap die ze zetten "omdat ze zo dik zijn" die kan ik niet accepteren.
Tuurlijk zullen er mensen zijn die door ziekte wat dikker zijn, maar die staan vaak wat anders in het leven dan die "home made" dikke mensen die alles vreten dat los en vast zit, als er maar veel vet in zit en weigeren om hun eetgewoontes te veranderen.

Laatst ook iemand (in Amerika uiteraard) die er haar levensdoel van had gemaakt om de zwaarste vrouw ooit te worden, dan klopt er toch ergens iets niet in je hoofd?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:17

minikatje schreef:
Dat is waarschijnlijk dezelfde groep die mij uitmaakt voor hippie.
Jammer dan maar voor hen.

De grootste critici zijn toch echt de mensen met veel overgewicht, anders zouden er totaal andere reacties instaan :)

lol valt mee denk ik..
Ik denk dat er ook een hoop reacties in staan van mensen met een allergie voor kortzichtigheid en intolerantie.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:18

Maar is het echt een oordeel dat (teveel) overgewicht hebben risico's met zich mee kan brengen?
T is voor het lijf geen feest immers, net die sigaret geen feestje is voor de longen of je elke avond flink aan de pimpel voor je lever.

T zou mij een zorg zijn of je 40 kilo te zwaar bent, ik hoef die kilo's niet mee te zeulen immers. Maar ik ben wel van de 'Doe er wat aan of stop met zeuren'. Zuchten dat je (let op; algemeen) niet afvalt en het niet eerlijk vind maar je die avond helemaal voor stopt daar kan ik niet tegen of zoals de buurvrouw haar zwangerschappen de schuld bleef geven; ook al was ze dan 25 jaar geleden zwanger en haar eetpatroon bizar is (elke lunch frikandellen met patat....)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 21-02-15 11:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Anouk1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:20

Gezond leven in deze samenleving is als individu echt heel lastig. Ik weet het omdat ik het zelf probeer. Ik heb geluk: mijn gezin en mijn vriend doen met mij mee. Maar als ik met vrienden ben snoep ik ook... dagen erna dus weer extra opletten.

ben er nu 3,5 maand mee bezig en 17 kg kwijt: terwijl ik niks te kort kom. Maar het is enorm moeilijk hoor.. kijk maar eens naar alle verborgen suikers.. :(

Daarbij is het idd duur. Veel mensen hebbem daar het geld niet voor over. Heel jammer.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: acceptatie mensen met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:23

De suikers zijn niet verborgen, maar mensen doen vaak geen moeite om verpakkingen te lezen. Daar staat het tegenwoordig allemaal netjes op.

Ik maak nu de andere kant mee. Eerst hadden mensen een oordeel klaar over mijn overgewicht, en nu krijg ik vaak naar m'n hoofd geslingerd dat ik wel anorexia zal hebben. Ook fijn!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:23

Is het echt duurder? Een zak diepvries doperwten is goedkoper dan 4 frikandellen. Ik eet met een klein budget wel gezond, maar stukje gemakzucht is het vooral. Want een maaltijd bereiden is meer werk dan ff de oven aanzetten, magnetron te laten pingen of de frituur aan te zetten. Daarnaast hoef je ook minder vaak naar de winkel als de vriezer vol stopt met ongezonde dingen,terwijl de vriezer ook vol kan zitten met betere alternatieven.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 21-02-15 11:28, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 11:25

Tja, ik ken twee kanten van het verhaal zelf. Als kind te dik en te zwaar, als jonge meid van 18 gelukkig een normaal figuur en gewicht(doordat ik 13 cm was gegroeid) en als jonge moeder door een schildklierziekte afgevallen naar 51 kilo met een lengte van 1,75. Gelukkig weer helemaal hersteld maar ik draag nog vaak steeds wijde kleding want dat dik zijn als tiener heeft er gigantisch in gehakt. Ook het ziekelijk mager zijn want ik was gewoon heel slecht. Nu bijna zestig draag ik steeds vaker een skinny met een leuke top en ben ik blij met mijn figuur, 175 met een gewicht van 63 kilo. Dus ik heb de twee uitersten meegemaakt en ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn met A flink overgewicht of B flink ondergewicht die zich daar prettig bij voelen. Ook al is het te wijten aan medicatie en ziekte. Mensen in mijn omgeving die echt veel te zwaar zijn en dan zeggen dat ze er helemaal happy mee zijn en doodleuk zeggen dat ze geen jonge god of jonge meid meer zijn, die geloof ik dus niet. Als je echt kilo's te licht of te zwaar bent dan heb je daar nadelige gevolgen van. Ik vind dat we in onze maatschappij heel erg de Amerikaanse toestanden krijgen, size zero is ideaal maar ondertussen kun je bijna geen kind meer vinden met een acceptabel gewicht. En die opgroeiende generatie zal ook zwaar overgewicht van hun kinderen accepteren en als normaal beschouwen. Ook hier zie je dat al gebeuren, eeuwig zonde.