Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Diane_

Re: Ecovriendelijk / groen / consuminderen en besparen, wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-15 17:27

Ja, dat is waar! Andere mensen willen de oude apparaten wel hebben. Alleen zijn ze inderdaad niet meer zuinig, maar dat zij dan zo. ;)

Ik heb nu de eerste 3 afleveringen gezien van de serie, vind het leuk om te kijken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:41

Ja leuk he? :D

Ik zit nu op 3 dagen na het wassen met no poo en mijn haar is no way near vettig, voelt gewoon normaal aan :oo
I'm impressed. Wilde vandaag of morgen mijn haren weer wassen maar ik denk dat ik ff gewoon alleen water gebruik :j

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:45

Mijn haar wordt wel terug vettig, maar minder snel. Vandaag toch maar even terug wassen met m'n mengsel, het is van woensdag geleden. (Een paar weken geleden kon ik nu dan echt niet meer buiten komen van vettig haar!)

Ik vraag me wel af, wat als ik binnenkort terug naar de kapper ga? Moet ik dan terug opnieuw beginnen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:47

Gewoon vragen om niet te wassen? Nat maken kan ook met water in de plantenspuit.
Ik moet binnenkort ook weer laten bijpunten, ik ga gewoon vragen om én niet te wassen én geen producten te gebruiken. Hoef die meuk allemaal niet ik m'n haar :')

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:49

Maar dan heb ik echt ontzettend veel knopen in mijn haar :') Ook niet ideaal om te knippen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 14:55

Hmm ja dan wordt het lastig. Mijn haar klit ook behoorlijk maar met een beetje borstelen is alles er wel uit.

Anders een thuiskapper zoeken, dat je je eigen conditioner achtig iets kan gebruiken?
En anders na ieder kapperbezoek weer opnieuw beginnen denk ik ja.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:04

Ohjee, elke keer opnieuw beginnen zie ik niet zitten... Nu had ik eindelijk eens een goede kapper gevonden! En mijn eigen conditioner is nu een mengsel van Appelazijn, stinkt enorm hard. Dat durf ik niet mee te nemen :')

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 15:47

Ik laat mijn haar nooit wassen bij de kapper hoor, ze maken het alleen maar nat met een plantenspuit inderdaad.
Je kan ook zelf je haren wassen en dan met nat haar naar de kapper gaan!

Ik heb net twee regentonnen besteld via internet, haha. Zo grappig dat je zoiets groot ook gewoon gemakkelijk online kan bestellen. Mijn vriend vind het maar onzin....maar ik heb ze gewoon stug besteld! Wordt nog wel een studie met aansluiten, want we moeten de hoek om. Of we breken het muurtje af en strekken een stuk zijtuin bij de achtertuin aan...mmmm. Ook een goed idee! :-)

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 16:40

Yucca schreef:
Ik laat mijn haar nooit wassen bij de kapper hoor, ze maken het alleen maar nat met een plantenspuit inderdaad.
Je kan ook zelf je haren wassen en dan met nat haar naar de kapper gaan!

Hm, misschien toch maar eens over nadenken dan :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:00

Ik ga altijd met droog haar naar de kapper; ze gaan daar wel met de plantenspuit in de weer immers. Wassen doe ik idd thuis al en föhn het daarna.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:15

Leuk dat je regentonnen hebt besteld Yucca!! :) Die wil ik ook nog, misschien dat ik er binnenkort via marktplaats 1 koop. De buren hadden er ook nog 1 staan die ze niet gebruiken zeiden ze, maar ik wilde niet tijdens de 1e kennismaking al om hun regenton gaan vragen.

Vandaag wat compost vd wei meegenomen voor mijn moestuin in spe. Er zat een hele aardappelplant in, ook best een paar grote. :) ik leeg ons tuinafval altijd op de hoop. Wel grappig!
Vanmorgen boodschappen gedaan en ik kan zo balen van al die plastic verpakkingen! Straks lekker groenten vers uit de tuin zonder verpakking. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:25

Regentonnen, goed bezig!!!

En de aardappelplant haha, ga je die ook in je moestuin zetten?
Die verpakkingen stoor ik me ook aan. Voorheen totaal niet, maar sinds het besef er is... Ik hoor me nu ook regelmatig zeggen 'ik hoef geen tasje hoor, scheelt weer plastic!' en dan zie je mensen even de wenkbrauwen optrekken en dan denk ik bij mezelf 'uhoh, ik ben nu echt een geitenwollensok' :')

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:41

Leuk topic!

Ik hou ook van groen & duurzaam, maar niet van activisme.
Dus ik probeer zoveel mogelijk te doen, maar ook een beetje balans te houden.
Zo wordt ik diep ongelukkig van kou, dus op verwarming bezuinig ik niet veel.

Eet geen vlees, heeeeel soms vis, geen zuivel.
Heb een regenton voor water voor dieren, tuin en schoonmaak buiten.
Probeer nu zoveel mogelijk biologisch te eten, dat is een sport want heb een klein inkomen.
In de zomer verbouw ik pompoen en courgette (bio) waarvan ik de plantjes ook verkoop en de vruchten uiteindelijk ook deels.
Ik heb een eigen bedrijfje waar ik meditatiekussens maak van gerecyclede stoffen en deze vul met natuurlijke producten. En nog van alles en nog wat maak met gerecyclede stoffen.
Verder koop ik bijna alles bij de kringloop. Ook kleding, al koop ik in de zomer vaak wel een paar basic hempjes nieuw.

Weet iemand waar ik kan vinden hoe je zelf wasmiddel maakt?

Super leuk om te horen allemaal,
Ik zou ook zeer graag op hout koken en stoken!
En we kunnen prima toe als we nemen wat we nodig hebben en verder niet. Ik vind het heel bevrijdend.
Al staat mijn huis vol met meuk :')

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:46

Stefaaah schreef:
Ik gebruik als "conditioner" een mengsel van appelazijn en water. Spray dat op m'n haar, laat het intrekken en dan weer uitspoelen. Het stinkt ontzettend hard onder de douche, maar eenmaal er uit, niet meer.
Maar ik twijfel heel hard of mijn conditioner überhaupt wel iets doet :')

Ik doe nu ook even met baking soda en azijn wassen, maar krijg daar zo droog haar van!
Dan kan ik er wekelijks wel een stuk vanaf knippen.....
Iemand tips?
Hiervoor had ik natuurlijke shampoo, erg tevreden over, maar moet even wachten op de volgende maand :D

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:50

Stefaaah schreef:
Het is vooral "moeilijker" omdat je niet echt weet waar je over al hebt "gewassen". Met shampoo is dat duidelijk door het schuim, maar dat is nu niet. Dus ik denk dat ik daardoor stukken ben vergeten :P
Ja, het is écht schoon! (Behalve de stukken die ik vergat :') )

Ik vind het ook lastiger met lang haar, heb dan bovenop schoon, en onderaan vies hihi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 17:56

Hoi Freya! Leuke dingen allemaal zeg!

Hier vind je wat recepten: http://www.greenevelien.com/1Eco_15schoonmaken.php
Qua no poo, ik heb er pas net 1 keer mee gewassen dus heb nog geen long term ervaring. Weet niet of iemand anders in dit topic wel al lange ervaring heeft. :n

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:14

Leuk dat je zoveel hergebruikt Freya!

Ik heb de wortel van de plant nog niet gevonden, maar ik denk dat ik hem niet bewust ga overplanten.

Wel grappig, bij de bakker neem ik altijd gebruikte zakjes mee voor het brood en zij doen er helemaal niet moeilijk over gelukkig. Soms ben ik in een winkel te laat met zeggen dat ik geen tasje wil en dan zit het al in een tasje voor ik het door heb. Baal daar achteraf dan zo van, haha.

Stefaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 19:24

Wat leuk Freya! :) Vroeger hadden we ook een regenton, nu zit die "ondergronds" en is de WC, wasmachine + enkele kranen daar op aangesloten.

Lang ervaring heb ik ook niet met de no-poo, zit nu 11 dagen zonder shampoo... Ik had de indruk dat het in begin droger was, nu is dat al beter.
Appelazijn zou de "conditioner" zijn, gebruik nu er meer van dan voorheen, dus misschien daarom dat mijn haar minder droog is.
En Freya, om stukken niet te vergeten breng ik het aan op droog haar, dan weet ik zeker dat ik alles heb gehad als heel m'n haar nat is.

Van plastieken zakjes word ik ook ongelukkig, tegenwoordig maak ik er voor mezelf een wedstrijdje van om het zo snel mogelijk te zeggen aan de kassa :')

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:03

Diane_ schreef:
Leuk dat je zoveel hergebruikt Freya!

Ik heb de wortel van de plant nog niet gevonden, maar ik denk dat ik hem niet bewust ga overplanten.

Wel grappig, bij de bakker neem ik altijd gebruikte zakjes mee voor het brood en zij doen er helemaal niet moeilijk over gelukkig. Soms ben ik in een winkel te laat met zeggen dat ik geen tasje wil en dan zit het al in een tasje voor ik het door heb. Baal daar achteraf dan zo van, haha.

Haha héél herkenbaar, vandaag had ik het ook weer bij de welkoop: had twee dingen los en die hadden ze al in een tasje zitten voor ik het doorhad -O- .

En ik ben inderdaad ook mijn broodzakken aan het opsparen, maar ja, net heb ik een frietje gehaald en dat zit ook in plastic...

Verder ben ik eigenlijk nog helemaal niet groen, maar ik vind het wel interessant en inspirerend allemaal. Ik wil gewoon een luxe leven, vol met gemak en mooie spullen. Maar waar het kan wel bewust. Die serie van de BBC heb ik gisteren en vandaag bekeken, super leuk zeg! Heerlijk wonen lijkt me daar in Cornwal.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 20:57

Leuk topic om te lezen. :)

Ik wil echt niet de dierenactivist uit gaan hangen of betweterig overkomen... :') Maar ik hoop wel dat jullie allemaal weten dat dierlijke producten 19% uitmaken van de CO2-uitstoot... Met name herkauwers die boeren en scheten laten (ja echt :') ) pompen een hoop de lucht in, gewoon omdat het er zo ontzettend veel zijn. Verder natuurlijk het transport (met vrachtwagens) en het gekoeld houden van vlees enzo. Soja dat als veevoer dient (echt, het rechtstreeks opeten is zoveel makkelijker).
Verder wil je liever regionaal kopen dan biologisch (tenzij het beiden kan ;) ), als in, regionaal moet prioriteit hebben over biologisch als je het goed wilt doen. En seizoensgebonden, dat vooral! Bekend voorbeeld: aardbeien die je koopt buiten het Hollandse seizoen hebben of in een loeiende kas gegroeid of komen vanuit Afrika of ze hebben tijden in een koelcel gelegen... Om maar te zwijgen van het feit dat ze een stuk minder lekker zijn buiten het seizoen :)

Voor iedereen die weinig plek heeft of moeite heeft met moestuinieren (of eigenlijk gewoon iedereen, haha) kan ik deze methode ("vierkant tuinieren") echt aanraden trouwens: http://www.makkelijkemoestuin.nl/ . Overgekomen uit Amerika, en deze site is van een grafisch ontwerper van in de twintig die heel graag wilde tuinieren maar vooral niet moeilijk wilde doen. En het werkt super :)

Verder hoop ik niet dat jullie fan zijn van jute zakken... Stiekem is plastic namelijk lang niet zo vervuilend meer. Als je het recyclet tenminste. Dat gaat namelijk steeds beter, efficienter en gemakkelijker. Het produceren van een juten tas is veel belastender dan het recycelen van een plastic zakje. Bovendien gebruiken veel mensen die plastic zakken opnieuw en dat scheelt ook al.
Ik haal hier heel veel van de markt en doe dat allemaal in mijn eigen boodschappentas, het scheelt dat je het zelf mag pakken :) Verder herken ik het echt niet dat het voor je in een tasje wordt gedaan, hier vragen ze bijna altijd of je het wil en dan kan je gewoon zeggen van niet. :)
Hoe dan ook, zolang je plastic recycelt valt het echt allemaal wel mee met hoe erg het is. Of anders gezegd: er zijn veel ergere dingen. :)

Qua haren wassen... Tja... Ik was mijn haar pas als het vet is en dat duurt meestal een dikke week. Gewoon steeds meer uitbreiden. Dus als het vet is niet gelijk wassen maar pas als het echt moet. Zo kan je het steeds meer rekken.

In dit topic: [MWS] [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7 zijn er ook veel dames enthousiast over de cup. Zit er wel aan te denken om ook zoiets te gaan doen, al is het maar omdat dat vuilnisbakje zo ongelofelijk gaat stinken als ik en huisgenootlief hem weer eens zijn vergeten te legen :r Blegh.

Ik kan zelf helaas niet zo super groen leven. Woon in een studentenflat en dan heb je weinig te zeggen over de energieleverancier of zonnepanelen ofzo. Een moestuintje maken lijkt me dan wel weer heel leuk *\o/* helaas heb ik het daar de komende tijd echt veeeel te druk voor (ondanks dat zo'n bak qua onderhoud echt verwaarloosbaar weinig werk is is het opzetten wel eventjes werk...). Nou ja, je kunt niet alles hebben.
Verder heb ik geen auto dus alles gaat met de fiets :') verwarming staat altijd laag, huisgenootje en ik trekken meestal een trui aan of een dekentje om ons heen ofzo. Zodra de zon schijnt worden onze kamers ook echte broeikassen, zon de hele dag erop en veel ramen dus dat schiet op. Droger hebben we niet (duur), gooien heel af en toe eten weg (kan hier helaas geen groenafval scheiden...) en kleding repareren we, geven we weg (aan elkaar :') ) en we kopen weinig nieuws (want arme studenten)

Goh, gaat toch best goed zo nog :D .

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 23:43

Ik krijg een bedrag met 2 nullen terug van Essent :D

Margrathea, wij eten nu vlees van wilde runderen, die lopen gewoon lekker year-round in een natuurgebied. Wij eten dit om de dag, dus ook om de dag vega(n). Met soja zijn zoveel problemen, dat eet ik niet meer en dus ook geen beesten die het hebben gegeten.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 00:21

Ik eet wel het 'slechte' vlees, maar wel bewust weinig; delen een kipfilet met z'n tweetjes en gehakt ook 75 gram pp. Wel een moestuin :D maar de opbrengst was vorig jaar niet zo'n succes, aardbeienplant werd ziek (bladeren krulden om en aardbeien waren al bruin en vergaan voordat ze een kleurtje kregen) en de komkommerplant leverde wel 3 (goddelijke!) mini komkommers op en de paprika welgeteld 0 :+
Dit jaar voor de herkansing dus; paprikaplanten zijn nu wel een stuk groter doordat ze in huis hebben gestaan. Moeten nog even iets bedenken voor andijvie etc, want die was de vorige keer zo vreselijk voorzien van ongedierte dat zelfs na vaak wassen, er met koken nog beestjes naar boven kwamen drijven %) andijvie is toen gedoneerd aan de kippen :+

Ik koop sowieso eigenlijk wel de groente en fruit van het seizoen: stuk goedkoper. Of bevroren groente en teveel aan fruit (zoals bv druiven van de struik) vriezen wij in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 00:27

Kijk dit zijn wel allemaal nuttige tips!

Wat is er slecht aan soja? Ik gebruik het zelf niet (veel) maar ben benieuwd.
Welke groente en fruit kun je allemaal invriezen?

Hier trouwens ook weinig vlees, 2 keer per week ongeveer, rest vis en vega.
Moestuintje ben ik mee bezig, de meeste plantjes zijn inmiddels op aan het komen, zo leuk :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 00:29

Eigenlijk kun je alles wel invriezen :j wij vriezen onze frambozen in, druiven, aardbeien; eigenlijk alles waarvan wij teveel krijgen van onze oogst om op te eten . Je kan ook aardbei pureren met de blender en dat dan in ijsblokhouders doen en dan invriezen. Ideale kleine porties voor bv een dessert of smoothie of gewoon als je zin hebt in gezonde aardbeienmoes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-15 00:31

En appel ook? Dan gewoon in stukjes neem ik aan :o

Domme vraag misschien maar nooit geleerd en nooit gedaan. Heb nu ook zo'n buitenbeentjes pakket van de AH staan, maar gok dat ik het niet op krijg voor het bederft en dat vind ik zonde. Heb veel appels, veel wortels, veel kiwi's en nog puntpaprika's.

Alles invriezen? In stukjes?