Meer bokkers die klimmen als sport?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DaphneL

Re: Meer bokkers die klimmen als sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 20:20

Gave foto's! Dat is wel iets anders dan in de hal klimmen, lijkt me wel echt heel tof (en spannend).

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 19:08

Gave plek midori, is alles op eigen protectie bij jullie?
Wij gaan in mei een weekje naar (noord) Ierland. Ben erg benieuwd!
Nu zitten we in de Ecrin.Afbeelding

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 14:33

Lieke ziet er ook gaaf uit zeg! Is iemand wel eens in fontainebleau geweest? (Boulderen)

Eigen projectie, is dat trad? Sorry ik ken eigenlijk alleen de Engelse termen :+ In dat geval ja, er is hier geloof ik vrijwel geen sport climbing, ken iig niemand die het doet.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-17 21:50

Ja met eigen protectie wordt trad bedoeld

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-17 17:53

Ik ben afgelopen najaar in Fontainebleau geweest. Leuke camping met veel klimmers en mooie omgeving, maar vond het klimmen buiten toch wel spannend!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-17 16:40

Midori, hier zijn juist veel meer gebieden met haken en weinig trad. Maar had inderdaad begrepen dat haken in Engeland en Ierland meer ongebruikelijk zijn. Ben erg benieuwd.

Fontainebleau ben ik nog nooit geweest, mijn vriend wel, maar die had er gescheurde enkelbanden aan over gehouden, dus was niet zo enthousiast. Boulderen is nog niet zo aan mij besteed. Ik vond het altijd wat spannend, maar binnen gaat het wel. Buiten klim ik nog steeds liever dan dat ik een dag zou boulderen.

Komend weekend wordt het weer lekker weer, dus wij gaan naar de ardennen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:07

Leuk! Lekker buiten lijkt me het leukst, al ben ik bang dat ik er het nieau nog niet voor heb. Ik ben in totaal nog maar 3 maanden bezig en klim nu met moeite een 5b uit :o Heb ook alleen nog maar indoor voorklimmen gedaan en moet de outdoorcursus nog doen. We hebben hier (naast een wand in de sporthal) wel een grote klimhal en een grote boulderhal, dus genoeg faciliteiten om sterker en beter te worden :)

Vinden jullie de niveaus buiten (zoals op de topo staat) een beetje overeenkomen met indoor? Of klim je binnen fluitend een 6b uit en kom je buiten met moeite een 5b door?

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 10:48

Ligt eraan, het is anders, dus in het begin zal het even wennen zijn. Wij nemen vaak beginners al mee na een paar weken klimmen. Die vermaken zich wel prima, maar klimmen dan routes van niveau 4. Wel toprope. Voorklimmen buiten zou ik pas doen als je binnen ook stabiel kan voorklimmen, buiten zijn de haakafstanden toch groter en is het vaak spannender.
Als je buiten gewend bent zijn de waarderingen best vergelijkbaar, maar kunnen ook nog wel verschillen per gebied. België is bijvoorbeeld best hard gewaardeerd itt Luxemburg of Frankrijk.

Toprope klimmen is echt geen probleem, ik heb zelfs mijn ouders wel eens mee naar buiten genomen (geen klimervaring), die vonden het geweldig. Ligt er ook wel een beetje aan naar wel gebied je gaat. Bijvoorbeeld Ettringen of Pfalz zijn minder geschikt voor beginners.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:17

De eerste keer dat ik ging klimmen was op de rotsen, ik ben juist pas later in de zaal gaan klimmen. Dat ging prima, inderdaad toprope en routes van niveau 4, dan is het prima te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 11:23

Oh wat leuk, dit topic! Wow, die foto's op de vorige pagina, echt kicken :wow:

Ik zag ook al een paar anderen die bij Rock Steady klimmen, leuk, daar ben ik rond de Kerst ook begonnen met mijn broer. Zekerbewijs gehaald en sinds begin dit jaar klimmen we zelfstandig. Echt onzettend leuk :D We doen alleen nog maar toprope klimmen.. ik wist helemaal niet dat dat buiten ook kan :o? ? Ik dacht dat buiten klimmen echt moeilijker was, en alleen voorklimmen.

Wij zouden dat erg graag doen maar ik dacht wel dat we nog een beetje de ervaring mistten. Je kunt hier de cursus voorklimmen ook pas volgen als je niveau 5c klimt geloof ik / als ik het goed begrepen heb. Zelf klim ik 5b gewoon goed uit, maar 5c lukt echt nog niet altijd de eerste keer meteen.. Sporadisch heb ik wel eens een 5c+ tm 6a+, maar alleen met soms blokken of een val tussendoor :') En het is dan meer lomp klauteren dan hoe gecontroleerd het er bij anderen uit ziet. Ik ben dan ook nog niet echt klaar voor die voorklimcursus denk ik :o Maar dat komt nog wel als het zo door gaat natuurlijk, en het is echt superleuk om te doen allemaal. Maar het is wel gaaf om te weten dat er ondanks dat, alsnog mogelijkheden zijn voor het buitenklimmen. Moet maar eens googlen daarop dus }:0

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 12:13

Je moet wel iemand mee hebben die voor kan klimmen, of in sommige gebieden kan je een touw van bovenaf inhangen.
Als je lid bent van de nkbv (moet als je in België wil klimmen als Nederlander) kun je ook met regio weekenden mee. Dan gaan er ook instructeurs mee die je daarbij kunnen begeleiden.
Ook zijn er commerciële organisaties die dit soort weekenden aanbieden, maar dat is vaak erg prijzig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 12:21

Wow, bedankt voor die informatie!
Zal eens verder kijken, zo'n weekend klinkt heel nice bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 12:37

Ah oké, dankjullie! Het ziet er altijd zo stoer uit, mensen die buiten klimmen :D Stiekem heb ik veel te laat ontdekt hoe tof klimmen is, haha. Ik kan nu nog net gebruikmaken van onze goedkope, leuke studentenvereniging :)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-17 12:45

Een studentenvereniging is idd helemaal ideaal. Daar ben ik ook lid van en heb ik alles geleerd.

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 02:55

Ik doe het ook via de studentenvereniging! En ik kon ook nog amper klimmen toen ik voor het eerst naar buiten ging :) Moet idd wel iemand bij je hebben die ankers (??) kan zetten!

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 17:26

Duss, ik ben tijdelijk terug in Groningen en wil toch wel graag de Excalibur willen klimmen.. Er is niet toevallig iemand in de buurt die dat met mij zou willen doen? :D Of ken je misschien toevallig iemand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 18:31

Ik stuur je even een pb'tje! :)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 11:08

Ondanks dat het topic niet heel actief is, toch nog even kijken of jullie nog lekker aan het klimmen zijn?
Ik ben vorige week in Noord-Ierland geweest (als huwelijksreis) en daar een paar dagen geklommen bij Fair Head.

Prachtige basaltblokken aan de zee, mooie spleetroutes en gelukkig ook topweer. {:} Wel was het even wennen aan de Britse waardering, daar hadden we wel even een inschattingsfoutje gemaakt. -O-

Afbeelding

Afbeelding

Verder staan er in juni een paar weekenden gepland naar Duitsland/België.

__Martine__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 12:02

Gaaf Lieke!!

Ik ben sinds een maand ongeveer begonnen met klimmen. Ruim een jaar terug had ik het al een keer gedaan, maar nu kreeg ik echt de smaak te pakken en wil ik het toch wel met regelmaat doen. Ben op het moment aan het worstelen met de 5a. Ik moet nog een beetje techniek onder de knie krijgen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-17 12:16

Net een lang weekend naar de Frankenjura gehad. Was weer erg gezellig en goed klimmen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 11:40

Wat mooi, Lieke! Basaltformaties zijn altijd zo spectaculair. Hebben de anderen nog mooie klimtripjes gemaakt of gepland voor deze zomer? Ik ben langs prachtige kalksteenwanden gelopen in Italië, maar helaas hadden we geen tijd om te klimmen. Goed excuus om weer eens terug te gaan!

Hebben jullie je klimschoenen wel eens gewassen? Die van mij roken niet bepaald naar bloemetjes dus ik heb ze gewassen, maar ze drogen voor geen meter. Volgens mij ruiken ze straks net zoals voor de wasbeurt :Y)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 09:06

Ik heb ze ook wel eens gewassen, maar dan toch wel met schoenen waar ik nog weinig hoop voor had. Het werkte wel even, maar de geur kwam snel terug. Misschien voor de volgende keer kranten erin stoppen, dat helpt wel bij het drogen.
Verder berg ik ze altijd goed op dat de geur zich niet kan verspreiden in de rest van het huis O:)

Ik ga over een paar dagen weer weg, naar de alpen, plan is Oostenrijk, Zwitserland, maar vooral waar het goed weer is. Als alles mee zit willen we een poging gaan doen om de Eiger, Monch en Jungfrau te beklimmen. Deze bergen hebben een bijzondere betekenis voor ons, we hebben zelfs in onze trouwringen laten graveren (zijn afgelopen mei getrouwd), dus het wordt tijd om ze te beklimmen :)

Afgelopen tijd nog wat weekenden weg geweest naar Berdorf, Freyr en Ettringen. Heb een behoorlijk vol klimvoorjaar gehad +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 09:28

Haha ja, dit was op aanraden van een klimmaatje maar ik vond het niet zo'n succes. :+ Wat heerlijk Lieke, klinkt inderdaad als een avontuurlijk klimvoorjaar! Leuk dat jullie samen zo van die bergsport kunnen genieten. Veel plezier in de Alpen!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-17 10:41

Misschien kan je z'n zakje vloeistof proberen bij de Bever vandaan. Dat dood de bacteriën die voor de stank zorgen. Is een geel zakje. Ik heb het wel in huis, maar nog nooit nodig gehad. Ik draag zelf dunne sokjes in m'n klimschoenen, stinken nooit.

Leuk Lieke! Ik ga volgende week naar de Alpen.

midori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:27

Hallo allemaal!

Hebben jullie nog leuke klim-uitjes gehad? :) Ik ben rond Halloween nog naar de Mournes Mountains in Noord-Ierland geweest. Ik zou eigenlijk voor het eerst een multi-pitch doen maar helaas waaide het te hard die dag.. Dus uiteindelijk alleen maar een flink stuk gewandeld. Volgende dag was ik helaas een beetje te grote kater :') en de groep was ook te groot dus niet zo veel gedaan. Maar was er wel geweldig mooi! Echt een aanrader als je kunt trad-klimmen og iig een zekering kan maken voor een top-rope.

Voor de rest nog een vraag, ik kom vlak voor kerst naar Nederland en zou het gaaf vinden om eens een keer op een andere plek te gaan klimmen (indoors). Is er iemand in de buurt van Maastricht die met mij zou willen klimmen rond de 21 of 22 December? **\O/**