Heeft iedereen wel een psychische stoornis tegenwoordig?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

1234321

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:04

Joolien schreef:
Jaimyliefje, je mag wel wat netter reageren, jij hebt ook de waarheid niet in pacht. Ik snap dat het niet leuk is als mensen in jouw ogen een ziekte battigaliseren maar dat kun je nog wel normal reageren toch?

En dat van de voiding en ADHD, het zou fijn zijn als er voor ADHD meer therapie komt. Nu is het enkel symptoombestrijding met medicatie waar nog geen generatie overheen is gegaan dus weten we eigenlijk niet wat het op lange termijn met een mens doet. Voeding en ADHD heb ik geode dingen over gelezen, dus dat is helemaal niet zo raar.

Voeding heeft inderdaad een groot effect op je brein. De vraag die alleen dan in mij opkomt, heeft dit dan wel iets met die ADHD te doen of is letten op gezonde voeding voor iedereen nuttig en komt er meer winst uit de voeding bij ADHD'ers omdat ze nou eenmaal een stuk impulsiever en vergeetachtiger zijn, dus ook misschien wel op het gebied van voeding en hierdoor slechter eten dan gemiddeld.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 20:19

Robin_S schreef:
Neemt niet weg dat ik mij nog steeds vragen mag stellen bij de hedendaagse testen. Want als er zoveel mensen o.a. hoogbegaafd zijn is het niet langer hoogbegaafd, dan is het gemiddeld IQ misschien gewoon verschoven + vraag ik mij nog steeds af waarom ouders het zo door de strot moeten rammen.

Ik denk dat je hier hoogintelligent en hoogbegaafd verwart. Niet erg, want dat is een veelgemaakte fout. Veel mensen denken bij hoogbegaafd aan de zogenaamde geslaagde hoogbegaafde: hoge cijfers, goede opleidingen, en een baan die bij hen past. Helaas is dat maar een klein percentage van hoogbegaafden, maar wel hoe de meesten een hoogbegaafde zien. Dat veel hoogbegaafden juist problemen ondervinden in het onderwijs, en gaan onderpresteren en/of uitvallen, zien veel mensen niet.
Hoogintelligent is alleen een hoog IQ, wat altijd relatief te zien is ten opzichte van anderen die die test gemaakt hebben. Mensen van nu zijn veel slimmer dan vroeger, maar een IQ van 110 bijvoorbeeld zou nu in vergelijking met de rest hetzelfde moeten zijn als een IQ van 110 jaaaaren geleden, juist omdat het relatief gezien is, en altijd een vergelijking is met anderen, geen absolute lijn. Het gemiddeld IQ is ALTIJD 100, want dat is het gemiddelde. Alleen als je het vergelijkt met de tests en scores van vroeger, dan zou je kunnen zeggen dat het gemiddeld IQ verschoven is, omdat we gemiddeld gezien slimmer zijn. Maar, omdat we dus vergelijken met anderen van nu, en niet met vroeger, blijft het gewoon een standaard normaalverdeling.
Hoogbegaafd is niet alleen hoogintelligent, maar ook een combinatie van bepaalde karaktereigenschappen. Ook gaan deze mensen anders hun ontwikkeling door dan mensen die alleen hoogintelligent zijn. Waar gewone en hoogintelligente mensen alle stappen van de ontwikkeling doorgaan (hetzij in 'normaal'(=gemiddeld) tempo, hetzij in snel tempo), maken hoogbegaafde kinderen sprongen. Die slaan stappen over.

Dan nog steeds ben ik van mening dat mensen niet al te koop moeten lopen met stoornissen. Ik heb te veel mensen mensen gezien 'ja maar ik heb dit en dat', zonder moeite te wíllen doen om hier mee om te gaan. Ook overigens mensen die hiermee schermen, zonder dat het terecht is. Mensen bijvoorbeeld die roepen dyslectisch te zijn, maar de fouten die ze maken zijn geen typische dyslectenfouten, maar luiheidsfouten.
Ouders die gaan leuren met de stoornis van hun kind, ben ik allergisch voor. Ik las al iemand die zei dat ouders dan opgelucht zijn 'want het ligt niet aan mij', is iets wat ook voor mijn gevoel heel erg speelt.
Wat ze bij ons op de opleiding zeiden over labeltjes was dit: ze overdiagnosticeren liever dan dat ze iemand onterecht niet diagnosticeren. Wat ik ook las, en waar ik het ook mee eens ben, is dat deze samenleving steeds sneller moet, en steeds meer prikkels oplevert. Steeds meer mensen die hier eigenlijk niet goed tegen kunnen, en naarmate ze er meer mee geconfronteerd worden, ook steeds meer problemen krijgen en gaan dysfunctioneren in de huidige maatschappij.

In mijn omgeving ken ik een gezin met vier kinderen, de jongste van de twee hebben het label autisme opgeplakt gekregen. Zij zijn in mijn ogen een typisch voorbeeld van een gezin waar gewoon te veel chaos en gebrek aan opvoeding heerst, waardoor de sociale ontwikkeling gewoon niet bijgestuurd is. Wanneer er meer regelmaat en duidelijkheid zou zijn, zouden die kinderen dat label nóóit gekregen hebben. Voeding en de drie r'en, doen al een hoop goed, en kunnen de scherpste randjes er af halen. Helemaal oplossen doen ze het niet, maar net wat helpen wel.

Overigens ken ik ook een kind wat echt heel erg ADHD heeft. Wanneer hij zijn pillen niet ingenomen heeft, kun je er echt he-le-maal niets mee. Rolt hij letterlijk over de grond, want hij weet niet waar hij het moet zoeken van de combi energie/prikkels. Wanneer hij het wel ingenomen heeft, lukt het nog wel eens tot hem door te dringen, maar is hij nog steeds vele malen moeilijker te 'hanteren' dan een gewoon heel erg druk kind.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 00:19

Mandarijn12 schreef:
Chaos schreef:
Ik heb trouwens nooit financiële ondersteuning gehad van welke instantie dan ook. Volgens mij kun je nooit op basis van alleen ADHD of alleen ADD Wajong krijgen...?!

Haha. Ik ook niet hoor. Enige ondersteuning die ik kreeg na een wekenlang onderzoek was een beetje ritalin...

Hahaha. Ik ben alleen maar verder de afgrond in gedrukt. 50 € voor een potje pillen, koekoek.

No way, Jose.

En ik werd niet goed van de vrouw die mij moest begeleiden. Dat ook. :o

:')

Dat was trouwens mijn eerste reactie in een half jaar, fun dat uitgerekend jij hem oppikt. ;) :*

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 00:26

Mandarijn12 schreef:
En je bent en blijft een heerlijke schrijfster.

Vooral herken ik mezelf in het accepteren wie je bent en er beter mee om leren gaan. Als ik dit eerder had geweten had ik inderdaad wat meer vriendschappen kunnen onderhouden, beter kunnen kiezen welke kant ik met mijn leven op zou gaan.

Inmiddels een succesvol eigen bedrijf (voor een baas werken ging niet altijd even goed met mijn uitbundigheid :D ). Ik weet wat ik kan, ik weet wat ik wil en ik ga er 200% voor.

Hard werken wordt beloond hun.

Wij zijn gewoon tof, jij en ik.

Ik kan me ook altijd vinden in jouw mening of verhalen dus tegenwoordig volg ik maar gewoon blindelings. Haha.
Great minds think alike. :*

Wij zijn een beetje vreemd maar wel lekker. Ofzoiets.... ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 14:12

Omdat hoogbegaafheid in de klassieke lectuur nog steeds omschreven wordt als de combinatie van een hoog IQ (+130), creativiteit en enkele andere persoonlijkheidstrekken zoals een uitzonderlijk doorzettingsvermogen bijvoorbeeld.