Antidepressiva en de bijwerkingen als je stopt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CleovG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 12:41

Persoonlijk vind ik het een vrij bizarre manier van aandacht trekken om je domme manier van stoppen met deze medicatie openbaar te zetten in plaats van een arts in te lichten over je "foutje".

kraakte

Re: Antidepressiva en de bijwerkingen als je stopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:19

En. Hoe gaat het er nu mee eigenlijk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 08:01

Nog steeds goed. Lichamelijk ben ik vrijwel hersteld. Merk wel dat er iets angst terug komt, daar ga ik nog mee aan de gang bij een therapeut(EMDR), de spanning kwam dinsdag ook even terug maar na een hoede planning gemaakt te hebben en mindfulness te doen was dat ook weer goed.
Al met al dus heel fijn.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 08:19

Fijn dat het goed gaat Joolien.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 08:46

Ik vind het om eerlijk te zijn nogal onverantwoord om zonder je voorgeschreven medicatie EMDR therapie te willen doen.
Naderhand heb ik echt gemerkt dat de medicatie hierbij van groot belang is geweest omdat de herinneringen anders drie keer zo heftig terug kwamen.
Maar goed, jouw keus.. Succes.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 09:05

Als je EMDR therapie dan zullen ze dat toch wel overleggen ? Het is TS haar lichaam en zij beslist toch of ze met of zonder die medicijnen wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 09:24

Idd ik ga dat niet voor de lol even doen, ik ga er vanuit dat ik daar ook goed bij wordt begeleid.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 09:37

EMDR is ook volgbaar zonder medicatie. Herinneringen en bijbehorende gevoelens kunnen (vaak vooral in het begin) sterk terugkomen omdat je er ook gericht mee bezig bent tijdens de therapie .maar het gaat er nu net om dat deze steeds minder sterk worden en de gedachten en gevoelens steeds minder "werkgeheugen" innemen zodat je er met steeds wat meer afstand naar kunt kijken. Mindfullnes is daar dan een super praktisch hulpmiddel bij (denk ik)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:38

Cayenne schreef:
Ik vind het om eerlijk te zijn nogal onverantwoord om zonder je voorgeschreven medicatie EMDR therapie te willen doen.
Naderhand heb ik echt gemerkt dat de medicatie hierbij van groot belang is geweest omdat de herinneringen anders drie keer zo heftig terug kwamen.

Eh.... dat herinneringen heftig oop komen zetten kan altijd gebeuren bij emdr en een goede therapeut neemt daar allerlei maatregelen tegen. Ts doet bijv mindfulness.
En wat ook zo is: als je emdr doet met pillen tegen de angst in je lichaam, valt een deel van de angst buiten de emdr. Bouw je daarna af, omdat de angst weg is, moet je vaak nog een paar extra emdr's doen om de angst die door de pillen was afgedekt alsnog de nek om te draaien.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 18:57

Ik volg dit topic al een tijdje met belangstelling.

Cayenne schreef:

Ik wil absoluut niet goedpraten waar TS mee bezig is, (want ook ik heb daar mijn twijfels over), maar ik heb een jaar of 7 geleden ook EMDR gevolgd, zonder enige vorm van medicatie.
Ik moet wel zeggen dat het echt vreselijk zwaar en heftig was, het trok me zowel lichamelijks als geestelijk echt helemaal leeg.

Ik geloof echter niet dat ze ondoordacht hebben gehandeld om zonder medicatie de heftige en langdurige therapie bij mij te starten; het ontbreken van medicatie zal vast zijn redenen hebben gehad.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 21:15

Voor EMDR-therapie heb je niet per definitie medicatie nodig. Mijn zoon gebruikt geen medicatie, maar heeft wel EMDR gehad (voor een heel andere situatie dan depressie overigens). Een goede therapeut weet de handvatten om heftige momenten direct weer af te zwakken. Eventueel zou Hypnotherapie bij angst ook heel goed kunnen werken. Het is hoe dan ook wel heel belangrijk om te melden dat je medicatie hebt gebruikt en daarmee (op eigen initiatief en abrupt) bent gestopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 13:53

Het gaat nog steeds goed, spanning is soms nog aanwezig maar ik kan het heel snel weer afvloeien en dat is fijn. Lichamelijk gaat ook steeds beter, soms nog wat pulsen maar dat komt ook omdat ik niet zo fit ben deze week vanwege een lichte oorontsteking.
Ik ben nog steeds blij dat ik gestopt ben, voel me echt veel beter.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 13:55

Ho ho, ik heb nergens gezegd dat EMDR zonder medicatie niet slim is :D Ik bedoelde dat ik denk dat, zeker met EMDR in het vooruitzicht, het niet handig is om medicatie zomaar zonder goedkeuring af te bouwen.

Joolien, heb je al contact gehad met je dokter/psychiater?

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 13:57

Ik ben twee keer direct gestopt. Beide keren last van flauwigheid, soms duizelijk, een soort "stoned" gevoel eigenlijk :+ Na twee/drie weken was het over

Ik heb er nu eigenlijk geen last meer van
Laatst bijgewerkt door Eoweyn_x op 19-12-14 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 13:57

Cayenne schreef:
Ho ho, ik heb nergens gezegd dat EMDR zonder medicatie niet slim is :D Ik bedoelde dat ik denk dat, zeker met EMDR in het vooruitzicht, het niet handig is om medicatie zomaar zonder goedkeuring af te bouwen.

Joolien, heb je al contact gehad met je dokter/psychiater?

Ik heb aan de assistente doorgegeven dat ik gestopt ben, dat vond ze niet zo tof, maar wel goed dat ik het had doorgegeven. Ik moet goed mijn lichaam in de gaten houden en als de klachten terugkomen meteen aan de bel trekken. Ik hoefde niet in gesprek met de ha, wilde ik wel doen maar vond ze niet nodig.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 14:04

Fijn dat het zo goed gaat Joolien.
Gelukkig heeft het goed uitgepakt voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 19:36

Nog even een update. Het gaat heel goed. Geen last van lichamelijke bijwerkingen. Spanning is nog steeds niet terug, ik voel me eigenlijk heel goed!

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 08:21

Top Joolien, fijn dat het goed gaat !

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 12:14

Dat is fijn te horen, Joolien!

3 jaar geleden ben ik in een depressie beland (een combinatie van PTSS, ADD en depressie).
4 weken geleden heb ik een poging gedaan om te stoppen met mijn citolapram. Helaas: mislukt.
Na 3 jaar 20mg, EMDR, psycholoog, in het begin alprazolam erbij, moet ik zeggen dat het me met de huidige dosering prima afgaat.
Ik dacht makkelijk, of relatief makkelijk te kunnen stoppen omdat ik dacht dat ik er klaar voor was.
Helaas besloot mijn lichaam anders en kreeg ik heel veel last van de bijwerkingen: vooral agressie en rusteloosheid hadden mij in hun greep.
Nadat ik finaal om niks door het lint ging, ben ik maar heel snel teruggegaan naar mijn oude dosering en daar voel ik me nu heel happy bij.
Ik heb weer het gevoel dat ik ik ben en zit lekker in mijn vel.