Weer vlees eten na 20 jaar vegetarisch te zijn??

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 20:53

onkeltje schreef:
Citaat:
Snap ik hoor. Mag ik weten waar je dan genoeg van moet eten als je vlees/zuivel/eieren etc niet eet? Weet je dat?

Ik moet voornamelijk voor mezelf meer eieren gaan eten.
Meer noten gaan eten.
Meer water gaan drinken (drink ik normaal nooit zeg maar)
Meer kruiden in me eten zoals peper / zout / kruidnagel.
Fruit.

Ik ben dus sochtends cruesli 4 noten gaan eten, tussendoor een mueslireep of rijstwafels of een appel of volkoren crackers, dat soort dingen.
Met pasta of rijst ook de volkoren varianten.

Je kunt beter ontbijten met havermout bijvoorbeeld. Of muesli zonder suiker, (honing of agavesiroop kan je het mee zoeten) En ipv water, is ook kruidenthee lekker (yogi tea, duur maar heerlijk).

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 08:38

Citaat:
Nu heeft die mesoloog gezegd dat je teveel suikers eet....Cruesli= suiker, mueslireep= suiker... pasta's, rijst, aardappelen = koolhydraten = suiker (sachariden).

Dat moet je dus laten staan.

Het is niet zo dat ik helemaal geen suikers mag!
Maar een bakje cruesli 4 noten tegenover 2 boterhammen met hagelslag, een ontbijtkoek, 2 eierkoeken, dat scheelt maar een beetje..
En daarbij... de mesoloog heeft niet gezegd wat ik MOEST gaan eten, ik moet zelf gaan kijken wat het beste bij mij past en als eerste stap heb ik deze gezet.
Laatst bijgewerkt door onkeltje op 04-11-14 08:41, in het totaal 1 keer bewerkt

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 08:39

Citaat:
Hai Super goed! Ik heb precies dezelfde ervaring.
Heb na orthomoluculair onderzoek heel veel pilllen geslikt, en ben nu bijna weer helemaal fit!
Ook de bijnieren en schildklier waren het bij mij, evenals een leaky gut (gaatjes in darm)
Succes, dat gaat helemaal goedkomen!

Zou niet eens weten hoe het voelt om fit te zijn. Het is er in de loop der jaren zo ingeslopen en heb het ervaren als 'normaal'
Dus ben heel erg benieuwd :)
Maar jouw klachten? Ook vermoeidheid dan?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 08:48

janderegelaa schreef:
Ik zou gewoon eens proberen om vlees te eten en de koolhydraten niet te nemen. Dan ben je zo weer fit.

Een mesoloog klinkt erg leuk maar de medische basiskennis van deze mensen schiet echt te kort om een verantwoorde medische diagnose te stellen.

Wat een onzin. Vlees is best wel belastend voor je lichaam om goed te kunnen verteren. Als je lichaam dus weinig opneemt is het bijna onhaalbaar om nog extra vitaminen/mineralen uit vlees te halen en is het uiteindelijk alleen maar een extra belasting.

Mesologen zijn wel degelijk prima medisch onderlegd. De opleiding is niet voor niks 6 jaar en de toelatingseis is minimaal hbo in de gezondheidszorg.

@ TS, fijn dat je inziet dat een dieet van suikers en weinig vitaminen/mineralen niet bijdraagt aan een gezonde levensstijl. Ik vond het boek van Amber Albarda een heel fijn, goed leesbaar boek over gezonder eten. Want zoals iemand al eerder aangeeft: cruesli = suiker en mueslirepen = suiker. Je intentie is dus goed maar je kennis nog minimaal. Dat geeft trouwens niks, niemand is slim geboren ;)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Weer vlees eten na 20 jaar vegetarisch te zijn??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:08

Als er iets niet belastend is voor je lichaam dan is dat vlees. Het is niet voor niets dat het spijsverteringstelsel van een herbivoor veel uitgebreider is dan van een carnivoor.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:18

_Nelleke_ schreef:
janderegelaa schreef:
Ik zou gewoon eens proberen om vlees te eten en de koolhydraten niet te nemen. Dan ben je zo weer fit.

Een mesoloog klinkt erg leuk maar de medische basiskennis van deze mensen schiet echt te kort om een verantwoorde medische diagnose te stellen.

Wat een onzin. Vlees is best wel belastend voor je lichaam om goed te kunnen verteren. Als je lichaam dus weinig opneemt is het bijna onhaalbaar om nog extra vitaminen/mineralen uit vlees te halen en is het uiteindelijk alleen maar een extra belasting.

Mesologen zijn wel degelijk prima medisch onderlegd. De opleiding is niet voor niks 6 jaar en de toelatingseis is minimaal hbo in de gezondheidszorg.

@ TS, fijn dat je inziet dat een dieet van suikers en weinig vitaminen/mineralen niet bijdraagt aan een gezonde levensstijl. Ik vond het boek van Amber Albarda een heel fijn, goed leesbaar boek over gezonder eten. Want zoals iemand al eerder aangeeft: cruesli = suiker en mueslirepen = suiker. Je intentie is dus goed maar je kennis nog minimaal. Dat geeft trouwens niks, niemand is slim geboren ;)

De opleiding tot mesoloog is 5 jaar in deeltijd. 2 om 3 dagen in semesters verdeeld. Feitelijk kom je uit op rond de 2,5 jaar. Afgezet tegen de opleiding van basisarts (die ook niets weten) peanuts dus. Daarnaast zijn ze ook niet erkend en worden daarom ook niet in het BIG register geregistreerd. Als ze een fout maken kunnen ze tuchtrechtelijk niet aansprakelijk gesteld worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:24

Ik snap echt niet dat er mensen zijn die naar pillen grijpen om tekorten weg te werken, alleen omdat ze tussen hun oren hebben zitten dat je ziek zou worden als je vlees gaat eten. Voedingssupplementen zijn veel duurder dan eens in de zoveel tijd een stukje vlees, en als je het bij scharrelvlees houdt, weet je dat het dier een goed leven heeft gehad. En voedingssupplementen en pillen zijn niet altijd gemaakt van natuurlijke producten, daar zit de nodige chemische bende bij.

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:26

Ook ik ben op mijn 11 vega geworden en keer veel klachten van vermoeid het en snel flauwvallen, ook al nam in ijzertableten en letten ik goed op mijn voeding. Ik heb zn 8 jaar geen vlees gegeten en eet het nu sinds 1 jaar weer.

Mijn lichaam was echt niet meer gewend aan vlees en ik kwam veel aan. het flauwvallen was over en ben minder vermoeid. Ik ben de kilo's er nu weer aan het af sporten en ik voel me veel fitter en gezonder als die 8 jaar daarvoor, je moet het wel langzaam weer opbouwen en dat heb ik dus niet goed aan gepakt.

De smaak is ook anders als je verwacht, voor dat vega werd was ik dus helemaal fan van salami nou dat viel me zwaar tegen naar de eerste keer weer een plakje salami te hebben gegeten. ook was een frikandel heel pittig voor mij haha echt heel raar als je een bepaald gedacht van smaak heb maar het helemaal niet meer over een komt.

Over dat ziek worden heb ik juist helemaal niks van gemerkt eerder anders om! eerst was ik heel vatbaar voor verkoudheid, griep enz nu kan ik er allemaal veel beter tegen mijn weerstand is omhoog gegaan heb ik het idee.
ik heb absoluut geen spijt van mijn keuze !

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:32

onkeltje schreef:
Citaat:
Snap ik hoor. Mag ik weten waar je dan genoeg van moet eten als je vlees/zuivel/eieren etc niet eet? Weet je dat?

Ik moet voornamelijk voor mezelf meer eieren gaan eten.
Meer noten gaan eten.
Meer water gaan drinken (drink ik normaal nooit zeg maar)
Meer kruiden in me eten zoals peper / zout / kruidnagel.
Fruit.

Ik ben dus sochtends cruesli 4 noten gaan eten, tussendoor een mueslireep of rijstwafels of een appel of volkoren crackers, dat soort dingen.
Met pasta of rijst ook de volkoren varianten.

Wat is de meerwaarde van die kruiden? Ik ben al mijn hele leven vegetariër, eet zelden vleesvervangers, wel veel peulvruchten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:46

Cassidy schreef:
Ik snap echt niet dat er mensen zijn die naar pillen grijpen om tekorten weg te werken, alleen omdat ze tussen hun oren hebben zitten dat je ziek zou worden als je vlees gaat eten. Voedingssupplementen zijn veel duurder dan eens in de zoveel tijd een stukje vlees, en als je het bij scharrelvlees houdt, weet je dat het dier een goed leven heeft gehad. En voedingssupplementen en pillen zijn niet altijd gemaakt van natuurlijke producten, daar zit de nodige chemische bende bij.

Ja maar Cassidy, dan moet je dat wel willen... vlees eten :)
Ik denk dat je ook je lijf wel wee op de rit krijgt zonder pillen(tenzij je echt een opname probleem hebt ) maar dan zul je idd een echt je eetpatroon even goed onder de loep moeten nemen en je wat meer verdiepen in wat je nodig hebt en waar je dat uit kan halen.
Tijdelijk wat kruiden of mineralen extra nemen is natuurlijk wel een optie om bepaalde tekorten snel op te lossen. Maar ook daar moet je kritisch blijven idd.
Ik eet trouwens wel vlees (met mate en scharrel) maat ook zonder vlees is prima gezond te leven(ik vind het gewoon lekker :+ )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:52

Als je lichaam aangeeft dat je tekorten krijgt, dan vind ik dat je moet doen waar je lichaam om vraagt, en geen gehoor geven aan wat jij tussen je oren hebt zitten.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:57

Gehoor geven aan wat je lichaam vraagt kan in het geval van ts prima zonder vlees toe te voegen hoor :)
Gewoon een kwestie van gezond en gevarieerd eten.
daarmee kun je ook zonder suppletie de boel recht breien... duurt alleen vaak iets langer.

mensen die echt fysiologisch niet zonder vlees kunnen omdat ze dan tekorten op te lopen zijn er maar weinig. De oorzaak van tekorten is meestal ( er zullen altijd uitzonderingen zijn) een te eenzijdig eetpatroon ,

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:00

Interessant topic! Vind het leuk om ervaringen van andere te lezen en mezelf daar in te herkennen, nu zelf ook zo'n 10 jaar vegetarisch. :j

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:06

Punt is dat ts niet echt een tekort heeft. Dan zou het zeker bij een gewone arts wel zijn uitgekomen. Het enige wat er dus is is dat ze te veel suiker eet en te weinig eiwitten.

Tja en afkicken van suiker is zwaar.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:09

Ik vermoed dat dat het idd wel is Veulen84, als ik te veel suikers eet en niet aan mijn eiwitten kom dan heb ik zeer vergelijkbare klachten in ieder geval

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:03

Cassidy schreef:

Heel kort door de bocht.

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 16:19

Inderdaad heel kort door de bocht ja.
Makkelijk praten voor iemand die vlees eet. Je hebt geen idee hoe het is om al 20 jaar!!!!! vegetariër te zijn en dan het idee dat je eventueel weer vlees zou moeten gaan eten.
En grijpen naar pillen?? wat is er zo erg als je een aanvullend supplement neemt?
en de aankomende weken zijn de pillen nodig omdat mijn lichaam zelf de vitamines en mineralen niet meer kan opnemen. Het is de bedoeling dat mijn lichaam het uiteindelijk ook uit de voeding gaat halen.
Daarnaast zijn er ook meerdere redenen waarom mensen vegetariër worden. Omdat er dan over scharrelvlees gepraat wordt en een dier dat een goed leven heeft gehad.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:30

In mijn ogen maakt het niet uit wat de reden is waarom iemand geen vlees eet, het resultaat is hetzelfde: men eet geen vlees. En dan maakt het niet uit hoe lang dat is geweest, want 5 jaar, 10 jaar of 20 jaar is maar een getal. Als je nu al bij de gedachte aan het feit dat je vlees moet gaat eten gaat kokhalzen, dan zit het echt tussen je oren.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:45

Ja maar wat is daar het probleem dan mee? Dat het tussen de oren zou zitten?
Is vlees noodzakelijk om je lijf gezond te houden ?
Absoluut niet :n
dus waarom zou je dan tegen je principes of gevoel in vlees naar binnen gaan zitten werken ?
Mijn inziens zou dat pas onzinnig zijn. Zeker als er genoeg aanwijzingen zijn dat de klachten niet komen door het laten staan van vlees, maar door een eenzijdig eetpatroon.

Op de paar uitzonderingen na die daadwerkelijk klachten krijgen van vleesloos eten ondanks een goed gevarieerd eetpatroon is het menselijk lichaam meer dan prima in staat om gezond te zijn en te blijven zonder vlees.
mits je gewoon goed gevarieerd eet en voldoende gezonde keuzes maakt , wat je net zo goed zou moeten doen als je vlees eet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 17:52

Als je even goed naar de openingspost kijkt, dan zie je dat ts een vraag heeft gesteld.
Voordat iemand overstapt op weer vlees eten (omdat het "moest") ga ik er van uit dat men alle stappen heeft doorlopen om niet aan het vlees te hoeven. Dat er een goed uitgebalanceerd eetpatroon is, men tekorten op andere manieren heeft kunnen vullen, dat er verder geen medische reden is voor de tekorten. En als men dan "moet", men dat ook doet. Wil men dan niet, dan valt "vegetarisch" zijn voor mij in dezelfde categorie als eetstoornissen zoals bijv. Anorexia.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:03

Misschien moet je even de rest van de berichtjes van Ts lezen Cassidy. Dan zie je dat het topic een iets andere wending heeft gekregen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:04

Cassidy schreef:
Als je even goed naar de openingspost kijkt, dan zie je dat ts een vraag heeft gesteld.
Voordat iemand overstapt op weer vlees eten (omdat het "moest") ga ik er van uit dat men alle stappen heeft doorlopen om niet aan het vlees te hoeven. Dat er een goed uitgebalanceerd eetpatroon is, men tekorten op andere manieren heeft kunnen vullen, dat er verder geen medische reden is voor de tekorten. En als men dan "moet", men dat ook doet. Wil men dan niet, dan valt "vegetarisch" zijn voor mij in dezelfde categorie als eetstoornissen als Anorexia bijv.

Er word idd een vraag gesteld... maar er van uit gaan dat er al veel geprobeerd is , is niet realistisch. Ook nu word er door een HA heel makkelijk gezegd :"ga maar weer vlees eten want" zonder dat er echt een andere optie word aangereikt buiten een stapel supplementen slikken oid. Als je dan zo graag vega wil blijven eten.
daarnaast word het uit de opvolgende posts al snel duidelijk dat het probleem
Naar alle waarschijnlijkheid helemaal niet aan het weglaten van vlees ligt, maar aan een te eenzijdig eetpatroon...
er "moet" op dit vlak misschien iets van de HA maar dat moetje is vaak meer gemakzucht dan daadwerkelijk een gefundeerd moetje
tenzij er idd van alles bekeken en geprobeerd is... maar nogmaals, de fysiologische noodzaak voor vlees is zeldzaam als je goed gevarieerd eet.

zelf moest ik volgens mijn HA indertijd ook maar weer vlees gaan eten want dat had ik nodig.
De onderzoeken die tot die conclusie geleid hebben? Geen enkele :+
maar door aanpassing van mijn eetpatroon heb ik nog jaren gezond vegetarisch gegeten... vlees ben ik later wel weer gaan eten, maar puur omdat ik het gewoon lekker vond en het bleef missen (wat dus tussen de oren zat, zonder vlees was ik vitaler dan met)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:06

Veulen84 schreef:
Misschien moet je even de rest van de berichtjes van Ts lezen Cassidy. Dan zie je dat het topic een iets andere wending heeft gekregen.

Ik heb de berichten van ts gelezen, en ik lees ook dat ze de kriebels krijgt van het idee weer vlees te moeten eten. Zegt in mijn ogen genoeg.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:10

:? :?

Wat zegt dat dan? Dat iemand vegetarisch eet... principieel geen vlees eet ivm welzijn dieren en daadwerkelijk problemen heeft met het opeten van dieren... ja..verschrikkelijk... is vast een eetstoornis of psychologische issues met een misplaats empathisch iets oid.

Het is een heel normaal verschijnsel dat mensen die om principiele overwegingen geen vlees eten, vanwege "tis zo zielig voor de diertjes" zullen we maar even kort door de bocht zeggen. Idd moeite gaan hebben met de mogelijkheid om weer vlees t moeten gaan eten en daar idd de kriebels van krijgen omdat ze iets aangeraden word wat tegen hun principes/normen/waarden/gevoel(hoe je het ook noemen wil) in gaat... is dat dan raar, overdreven of eetstoornis achtig? Lijkt me iets of wat overdreven

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:17

Sonja_vR schreef:
Daar kan ik echt niet meer dan een :? :? Op geven

Wat zegt dat dan? Dat iemand vegetarisch eet... principieel geen vlees eet ivm welzijn dieren en daadwerkelijk problemen heeft met het opeten van dieren... ja..verschrikkelijk... is vast een eetstoornis of psychologische issues met een misplaats empathisch iets oid.

Het is een heel normaal verschijnsel dat mensen die om principiele overwegingen geen vlees eten, vanwege "tis zo zielig voor de diertjes" zullen we maar even kort door de bocht zeggen. Idd moeite gaan hebben met de mogelijkheid om weer vlees t moeten gaan eten... is dat dan raar, overdreven of eetstoornis achtig? Lijkt me iets of wat overdreven

Veel kinderen laten zich door leeftijdsgenootjes gek praten en worden "vegetarier". In mijn ogen is dat dan geen weloverwogen keuze maar simpelweg meelopen. Als dat meelopen wordt getolereerd door de omgeving, verwordt dat al snel tot gewoonte. En ja, gewoontes zijn heel moeilijk te doorbreken.

Er is eerder aangegeven dat er meerdere redenen kunnen zijn om vegetarier te worden. Ik doe de aanname, en die doe jij nu ook, dat men vegetarier wordt omdat dierenleed bestaat. Dan kun je bij je keuze voor vlees kiezen voor dieren die correct zijn gehouden, en een gelukkig leven hebben gehad. Als vlees kopen geen probleem is, maar het opeten wel...tja.