Wanneer meld jij je ziek?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

woofie

Re: Wanneer meld jij je ziek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 07:45

Ik snap veel van jullie niet hoor! Het is wel je eigen lijf dat je naar de verdoemenis helpt.
En waarvoor? Denk maar niet dat een baas je hier voor waardeert. Als je echt uitvalt omdat je roofbouw hebt gepleegd op je eigen lichaam willen ze het liefst zo snel mogelijk van je af omdat je dan een risico vormt voor het bedrijf.
Heb het twee keer meegemaakt met collega's...werden de hemel ingeprezen zolang ze ondanks hun ziekte door bleven lopen maar zijn nu door echte uitval opeens verworden tot "kostenpost".
Als je lijf doorgeeft dat er wat mis is, luister daar dan naar! Veel chronische aandoeningen ontstaan door te lang met iets doorlopen.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-14 21:14

Ik meld me ziek als ik me zo beroerd voel dat ik me niet meer op mijn werk kan concentreren, duizelig ben of moet overgeven.

Ik heb in mijn vorige baan een keer doorgelopen tot aan een longontsteking toe en daarvan geleerd, was toen een aantal weken uit de roulatie (midden in mijn afstudeerperiode ook nog) ik kon niet eens zelf boodschappen doen omdat ik dat stukje niet meer kon lopen. Dat is vreselijk....

Ik heb me laatst ook een keer ziekgemeld vanwege een ontsteking in mijn kaak. Klinkt misschien kleinzerig maar de pijn was zo erg dat ik het werken (in de zorg) niet meer trok.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-14 20:53

woofie schreef:
Ik snap veel van jullie niet hoor! Het is wel je eigen lijf dat je naar de verdoemenis helpt.
En waarvoor? Denk maar niet dat een baas je hier voor waardeert. Als je echt uitvalt omdat je roofbouw hebt gepleegd op je eigen lichaam willen ze het liefst zo snel mogelijk van je af omdat je dan een risico vormt voor het bedrijf.
Heb het twee keer meegemaakt met collega's...werden de hemel ingeprezen zolang ze ondanks hun ziekte door bleven lopen maar zijn nu door echte uitval opeens verworden tot "kostenpost".
Als je lijf doorgeeft dat er wat mis is, luister daar dan naar! Veel chronische aandoeningen ontstaan door te lang met iets doorlopen.

Hehe, ben blij dat er wat meer tegengeluid komt net als bijv. de opmerkingen van Froukje.
Je bent echt niet stoer als je maar door blijft werken.

machotjuh schreef:
Ik meld me niet gauw ziek. Pas als ik ook echt mijn bed niet meer uit kan komen.
2 maanden geleden was ik mijn stem kwijt en ik ben baliemedewerkster en telefoniste. Ik vroeg toen of ik naar huis mocht, want ik kon gewoon niet werken. Voelde me er rot over zeker toen de bedrijfsleiding het er niet echt mee eens was. Ik laat me ook liever naar huis sturen dan dat ik me ziek meld. Ga het altijd wel proberen!

En als ik dan bovenstaande lees hoe bot een leidinggevende soms kan reageren dan vind ik dat diep triest.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-14 23:03

Ben blij dat een aantal hier mij toch het laatste zetje hebben gegeven om me ziek te melden.

Donderdagochtend was het zo erg geworden dat ik gelijk naar de huisarts ben gegaan. Antibiotica kuur van 14 dagen gekregen. Kan gelukkig weer wat praten maar eten kan ik nog niet binnen krijgen. Morgen controle bij de huisarts of er misschien toch een abces zit.

Ik meld me ook nooit zomaar ziek, en loop gerust volledig beroerd rond op m'n werk, maar daar ben ik nu echt op terug gekomen. Aangezien ik 2 weken geleden al met een keelontsteking en griep door ben blijven gaan, heb ik nu driedubbel teruggekregen. Nou, ik doe dat niet meer!☺️

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:02

woofie schreef:

Ik snap je helemaal.
Ik was ook zo tot ik de hernia' s krreg maar pas na de derde ging de rem erop. Waarschijnlijk omdat ik met de eerste heel lang thuis en in het ziekenhuis heb gelegen en toen echt geen aardige werkgever had. Die stond mij gewoon uit te schelden en ik werd alles behalve serieus genomen. Bij de vogede werkgever 2e opgelopen en ik durfde mij gewoon niet ziek te melden. Pas toen het letterlijk en figuurlijk knapte in mijn rug heb ik mij ziek gemeld. Raakte daardoor mijn baan kwijt wat ook niet op een fijne manier ging van de werkgever uit.
De enige die echt het 'slachtoffer' is ben jezelf. Voor jou weer een ander als je stuk bent. Ik heb hierdoor het paardrijden moeten opgeven en ik word er elke dag mee geconfronteerd. Harde les maar ik denk voortaann aan mijzlf al blijft jezelf ziekmelden nooit fijn. Meestal duurt het een week a 10 dagen en dan ben ik er weervolop.

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 16:28

Nou ik zit er over na te denken om me donderdag ziek te melden.. Ik zit op school tot 5uur a half 6. Maar ze verwachten gewoon dat ik er kwart voor 5 sta om te werken :Y)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:00

Dat dubbel terugkrijgen vind ik altijd zo'n onzinopmerking :o. Ik heb het nog nooit dubbel teruggekregen hoor. Je hebt gewoon mensen die te lang doorlopen maar daar heb ik meer respect voor dan voor PHPD mensen :o want die zijn er ook genoeg en ook daar belast je onnodig je collegae mee.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:02

PHPD?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:09

Oh haha sorry: Pijntje Hier, Pijntje Daar ;).

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:20

Ik meld me ziek als ik:

1. Iets besmettelijks heb
2. Paracetamol of Ibuprofen niet voldoende is om normaal te functioneren

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:29

_Nelleke_ nou zo ongeveer doe ik het ook. Dan loop je jezelf toch ook niet voorbij?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 09:55

Nee, tenzij je structureel aan de ibuprofen en paracetamol zit om te kunnen doorwerken. Dan lijkt het me dat je daar wel iets aan moet doen.

Maargoed, hier is natuurlijk ook geen eenzijdig antwoord op te geven. Het ligt helemaal aan het werk wat je doet en waar je last van hebt.

Voorbeeld: ik heb 2jr geleden een keelontsteking gehad (niet besmettelijk, soms wat koorts) die niet over ging. Ik heb een baan waarbij ik 90% aan het praten ben en waarbij ik mezelf niet even kan terugtrekken of rustig aan kan doen. Toen na 4wk de keelontsteking nog niet over was heb ik me wel (in overleg) ziek gemeld. Toen het wat beter ging nog even 50% gewerkt voordat ik weer helemaal 100% kon knallen want m'n stem trok het nog niet echt. :')

Als ik een baan had gehad waarbij ik niet zoveel hoefde te praten of waarbij ik m'n eigen tempo kan bepalen was het niet nodig geweest om me ziek te melden.

Werk je in de horeca dan kun je met een gebroken been natuurlijk niks, maar op kantoor kan je gewoon werken. Ben je door je rug gegaan dan kan je het in de bouw wel vergeten, terwijl je op kantoor natuurlijk met een goede pijnstiller gewoon prima kan doorwerken.

Andersom kan je met een dik rood snothoofd natuurlijk niet aan een balie zitten maar wel gewoon op de bouw verschijnen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 10:19

Sees schreef:
Dat dubbel terugkrijgen vind ik altijd zo'n onzinopmerking :o. Ik heb het nog nooit dubbel teruggekregen hoor. Je hebt gewoon mensen die te lang doorlopen maar daar heb ik meer respect voor dan voor PHPD mensen :o want die zijn er ook genoeg en ook daar belast je onnodig je collegae mee.

Inderdaad... Het lijkt erop dat hier wordt gedacht dat als je je niet snel ziekmeld, je half dood op je werk verschijnt... Kennelijk hebben de mensen die zich niet snel ziekmelden een hogere pijngrens of kunnen ze op hun werk makkelijk met hun griepje omgaan.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:32

Als ik me zo ziek voel dat ik denk geen hele dag werken vol te kunnen houden.
Bij ons is 'toch komen proberen' geen optie, als je dat doet dan kun je gewoon je hele dag volmaken, of het nou gaat of niet. Dat heb ik een paar keer gehad en dat vind ik gewoon niet kunnen, dus tegenwoordig laat ik me als ik bel om ziek te melden ook niet meer overhalen om toch te komen. :n

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:07

Konstantine schreef:
Als ik me zo ziek voel dat ik denk geen hele dag werken vol te kunnen houden.
Bij ons is 'toch komen proberen' geen optie, als je dat doet dan kun je gewoon je hele dag volmaken, of het nou gaat of niet. Dat heb ik een paar keer gehad en dat vind ik gewoon niet kunnen, dus tegenwoordig laat ik me als ik bel om ziek te melden ook niet meer overhalen om toch te komen. :n

Dat vind ik echt belachelijk... Lekker dan als je je 's ochtends nog redelijk voelt en op je werk ineens gigantisch begint over te geven... :+

Mijn baas zou me persoonlijk naar huis brengen en me niet meer laten rijden geloof ik :')
Maar ik moet ook wel zeggen dat ik het gigantisch heb getroffen!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:16

Ik ben nog nooit naar huis gestuurd dus dat hangt ook van je baas af denk ik.

Iedereen is wel eens ziek en daar is niks mis mee. Ziek is ziek, sommigen lopen te lang door en er zijn er ook bij die zich veel te snel ziek melden inderdaad.

miekel92

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:19

Op school meld ik me ziek als ik me echt niet lekker voel en weet dat ik de les kan overslaan..
Bij mijn bijbaan (in de horeca) als iets besmettelijk kan zijn (ivm voedselveiligheid) of niet veilig is voor mezelf/mijn omgeving (ivm bijvoorbeeld flauwvallen)..
Ben wel een keer bijna flauwgevallen op het werk en toen ben ik na wat rust en zout (heb een lage bloeddruk) wel nog door gegaan..
Dat ik me bijna nooit ziek meld vind mijn werk ook een pluspunt.
Wel ben ik van mening dat als ik ziek ben ik mijn rust moet pakken..

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 14:51

Ik moet mij bij mijzelf en mijn vriend ziek melden haha, eigen bedrijf dus dan ga je echt tot het uiterste, een dag ziek is een dag geen geld.
Vorig jaar stond ik met 40 graden koorts, serieuze pijn in mn rug en redelijk aan het ijlen van de koorts nog op mm werk. Een dag of wat later werd ik met spoed opgenomen in het ziekenhuis omdat ik een ernstige longontsteking had. Tja toen kon ik echt nergens heen.....
Maar ook toen ik nog voor een baas werkte melde ik mij zelden ziek!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 18:02

Sees schreef:
Dat dubbel terugkrijgen vind ik altijd zo'n onzinopmerking . Ik heb het nog nooit dubbel teruggekregen hoor.

Ik ook niet... Ik had altijd zoiets; op het werk ff doorbijten en als ik thuis ben dan doe ik rustig aan en ga vroeg naar bed :) En de volgende dag voelde ik me dan altijd weer (een stukkie) beter :D

TessJazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 18:06

Op school meld ik me ziek als me teen al pijn doet _O-

Als ik ga werken loop ik wel meer door ! Ligt eraan wat mn lichaam aangeeft +:)+

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 18:19

Als ik aan het stage lopen ben of aan het werk dan meld ik me liever niet ziek. Afgelopen januari een achilles pees ontsteking gehad, eerst links daar 2 weken rust voor genomen onder veel protest maar helaas werd daar op stage erg luchtig over gedaan. Het gevolg was toen rechts ging ontsteken ik gewoon ben blijven stage lopen. Weet nu dat mijn doorgezakte enkels de oorzaak waren in combinatie met het vele lopen en heb nu ook zooltjes maar als je niet gelooft word op je stage/werk is dat niet echt bemoedigend.

Op school moet ik eerlijk zijn dat ik er een stuk makkelijker in ben, zeker als ik hoofdpijn heb of misselijk ben. Om dan in een volle klas te blijven zitten en je aandacht erbij te houden is vrijwel onmogelijk. Maar ik kijk altijd wel naar de lessen die ik heb en of het verstandig is als ik ze mis.

Ik ben het wel eens met de mensen die zeggen je moet luisteren naar je lichaam, je moet er immers nog een lange tijd mee doen. Maar om ook echt te luisteren naar mijn lichaam vind ik nog erg moeilijk. Maak me altijd zorgen over wat andere mensen er dan wel niet van denken, een slechte eigenschap van mij.