Ik ben GEEN donor

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:31

Shirley: Het zit wat ingewikkeld in elkaar in mijn geest. Is eigenlijk ook onmogelijk om juist uit te leggen in die paar bovenstaande zinnetjes.. Effe opnieuw proberen;
Je krijgt als "ziel" een lichaam waarmee je hier op aarde/op deze wereld kan leren,leven, waar je mee verbonden bent (immers: alle stress van je geest heeft ook invloed op veel organen en ziektes) tot je geleerd hebt wat je moet leren/tot het lichaam "op" is. Wanneer je dan sterft en de nog gezonde delen "verder" leven, zit je als ziel dus nog steeds deels vast "hier" ondanks dat je al verder had moeten gaan. Immers: je bent nog steeds verbonden met de levende delen van je lichaam en daardoor niet "vrij". Wanneer het lichaam in zijn geheel sterft, is er niets waar je aan verbonden bent (aan vast zit dus) waardoor je wel door kan. :)
Ik begrijp overigens als dit voor anderen heel dom klinkt... :) en het is ook geen "zever in pakskes" van iemand die zelf kerngezond is want het is voor mij heel reëel dat ik geen 80 wordt gezien mijn lichaam een verzameling aan het opstarten is aan ziektes. :) Wellicht juist daarom dat ik er over nadenk en dat ik kost wat kost wil voorkomen dat ik hier nog, pak 'm beet, 50 jaar "vast" zit...

Salsa: ga je gang maar hoor. :) Zegt meer over jou dan over mij als je zo reageert. :)

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:32

Ja dat klopt, helaas heeft hij een hele onbekende en zeldzame ziekte die normaal gezien pas tot uiting komt rond je 40 ste levensjaar. Er is niet veel over bekent en daarom.Is het niet duidelijk of het een autoimuun ziekte, of een genenkwestie is. Vandaar dat ze geen doorlevert van een familielid willen gebruiken, anders had ik het zeker gedaan.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:32

FlyAway schreef:
Salsa schreef:
Sorry maar het hiernaarmaals of reïncarnatie als reden gebruiken om geen donor te worden :roll: >;)

Even daar gelaten of het uberhaupt bestaat (wat ik niet geloof)

Je gaat dood (je hersenen werken iig al niet meer dus die zijn al kapot ;) ) je komt in de hemel/walhalla/nirvana (vul maar in) en je hebt net je hart gedoneerd aan de ziek 4 jarig meisje die dankzij jouw hart nu een lang en gezond leven kan opbouwen. Je wordt door Petrus/God/Allah/ Boedha (vul maar in) terug gefloten, Uhhhhh neeeee! Jij mag er niet in hè! Jij hebt net je hart weggeven en nu mag je niet verder ^) Ja heel lief en aardig om je hart af te geven en een ander te redden maar het is niet volgens de regeltjes (ookal hebben we er ook voor gezorgd dat er knappe artsen zijn die dit mogelijk hebben gemaakt)
Ga jij maar naar deze wachtruimte waar alle andere domme donoren zitten dan gaan wij verder met de mensen die nog compleet zijn.

Really? :') 8)7

Sorry maar ik word hier nogal melig van

Is een andere mening/overtuiging zo bedreigend dat je die op deze respectloze manier belachelijk moet maken?

Je hoeft de mening/overtuiging van een ander niet te begrijpen, maar respecteer op z`n minst dat iemand anders er op een andere manier tegenaan kijkt.

Nee hoor absoluut niet bedreigend.
Ik vind het belachelijk dat je omdat je denkt zelf het na je dood nog nodig te hebben en daarom tegen doodzieke mensen zegt dat je daarom maar vind dat jij er meer recht op hebt belachelijk. Dus ja voor jou wellicht mijn post niet respectvol. Dat kan best. Maar ik vind deze opvatting niet respectvol nee.

Andere kijk op het leven en vooral de dood. Laten we het daar op houden

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:33

En jouw reactie is dat wel?
Ik geloof trouwens in geen van de drie door jouw genoemde heren. :+
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 05-08-14 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:33

Salsa ik vind je erg respectloos overkomen. Jammer hoor, dat iets wat 'anders' is in jouw ogen niet in z'n waarde kan laten.

Ayasha, stel je ziel is onlosmakelijk verbonden met je lichaam. Je kan niet 'verder' als een deel van je lichaam nog leeft. Dat betekent dat je ziel nog aan je levend deel van je lichaam is verbonden. Kun je het dan niet zien dat je voorlopig op aarde blijft als beschermengel van de persoon wiens leven je hebt gered met jouw orgaan? Is dat niet een voorrecht in plaats van een straf? Die persoon zal uiteindelijk ook ooit sterven (bovendien gaat een nier bijvoorbeeld maar 15/20 jaar mee in een ander lichaam) en dan kan je zelfs met een hele bijzondere extra 'aardse' ervaring verder. :)

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:35

Ik vind het enorm knap dat mensen het voor zichzelf kunnen rechtvaardigen dat ze geen donor zijn. Ik probeer het te respecteren, maar begrijpen zal ik het nooit, maar dan ook echt nooit. Als jij als je al overleden bent, andere mensen kunt redden van dit lot, waarom zou je dat niet doen? Waarom organen die voor jou op dat moment waardeloos zijn geworden niet enorm waardevol maken voor iemand anders?
Het zusje van mijn vriend had een nieuw hart nodig. Meisje van 12 jaar. Helaas kwam er geen hart beschikbaar. Ze is overleden ;( .

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:36

Ik trek mijn opmerkingen dat ik alle mensen respecteer die niet doneren in..... Zie nl respectloze debiele opmerkingen van enkelen voorbij komen.

Salsa

Ik snap niet wat er zo onrespectvol aan is.

Het zijn niet eens zozeer mijn woorden of opvattingen maar gewoon een situatie zoals hier door andere wordt geschetst. Hoe moet het anders gaan dan? Oke ik geef een situatie met een knipoog maar is het daarom meteen onrespectvol? Het is toch wat het is?

Als ik echt onrespectvol wil zijn zou ik wel hele andere tekst gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Salsa op 05-08-14 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Ik begrijp wat je bedoelt, Ayasha, maar zie het zelf anders.
Wel dat je geest heel veel invloed heeft op je lichaam, maar niet dat je ook "verdeeld" bent over je organen.
Als je het zo ziet, kan ik me ook voorstellen dat je geen donor kunt zijn.
Of ontvanger.

Dank voor je uitleg.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:37

Ik vraag me af hoe de tegenstanders reageren als een vader, moeder, zus of kind bijvoorbeeld een nier of lever of bloed nodig hebben (en jij zou matchen)?

Of jij zelf, en je zonder transplantatie je kind niet ziet opgroeien?

Anoniem

Interessante discussie.

Ik heb na lang denken toch mijn nabestaanden willen laten kiezen. Het moment dat je hersendood word verklaard heb je nog een hartslag en al, ook het moment dat je een operatiekamer in gaat om al je organen eruit te halen omdat het zo moet. Een familie kan daarom nooit echt afscheid nemen van een compleet "dood" lichaam of niet aanwezig zijn het moment dat de stekkers eruit worden getrokken. Ik vind dat hun moeten kiezen op dat moment wat voor hun beste werkt, zodat hun bij hun eigen keuze stil kunnen staan en er zich bij neer kunnen leggen. Ik vind het egoïstisch om te moeten kiezen voor iets waar hun misschien hun hele leven nog mee moeten dealen, terwijl ik er niet meer ben.

Overigens zou ik heel graag wel willen ontvangen.

Furrow

Gruis schreef:
Ik vind het enorm knap dat mensen het voor zichzelf kunnen rechtvaardigen dat ze geen donor zijn. Ik probeer het te respecteren, maar begrijpen zal ik het nooit, maar dan ook echt nooit. Als jij als je al overleden bent, andere mensen kunt redden van dit lot, waarom zou je dat niet doen? Waarom organen die voor jou op dat moment waardeloos zijn geworden niet enorm waardevol maken voor iemand anders?
Het zusje van mijn vriend had een nieuw hart nodig. Meisje van 12 jaar. Helaas kwam er geen hart beschikbaar. Ze is overleden ;( .

Triest eigenlijk, terwijl dat mensen niks meer aan het hart hebben.

Persoonlijk denk ik niet dat een ziel vasthangt aan lichaamsdelen. Anders zou een amputatie, of een wegnamen van een maag ervoor zorgen dat die persoon een stuk ziel verliest?
Dat zou dan toch niet kloppen?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:38

Tabaluga12 schreef:
Ik vraag me af hoe de tegenstanders reageren als een vader, moeder, zus of kind bijvoorbeeld een nier of lever of bloed nodig hebben (en jij zou matchen)?

"Gelukkig" denk mijn gezin er hetzelfde over als ik dus ook hun zouden van mij geen orgaan krijgen.
Bloed dat ben ik nog aan het overwegen.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:40

Furrow schreef:
Gruis schreef:

Triest eigenlijk, terwijl dat mensen niks meer aan het hart hebben.

Persoonlijk denk ik niet dat een ziel vasthangt aan lichaamsdelen. Anders zou een amputatie, of een wegnamen van een maag ervoor zorgen dat die persoon een stuk ziel verliest?
Dat zou dan toch niet kloppen?

Dat is inderdaad een interessante vraag voor hen die geloven dat je een 'ziel' hebt die met je lichaam is verbonden! Kan iemand dat uitleggen?

Ik geloof zelf niet in het bestaan van een ziel. Je hebt een lichaam, je hebt hersens, daar draait alles op en daar houdt het wat mij betreft mee op :Y)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:42

Daks schreef:
Tabaluga12 schreef:

"Gelukkig" denk mijn gezin er hetzelfde over als ik dus ook hun zouden van mij geen orgaan krijgen.
Bloed dat ben ik nog aan het overwegen.

Dus stel dat je zoon/dochter levensbedreigend ziek is en jij kunt (even extreem) je nier of long bij leven afstaan dan zou je dat niet doen/willen?

Of bloed of beenmerg?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:43

Ik ben ook geen donor en heb daar heel bewust voor gekozen.
Eigenlijk zeg ik het niet goed. Ik ben geen orgaandonor.

Als ik overleden ben, wil ik mijn lichaam doneren aan The Body Farm in Knoxville. :)

Anoniem

Ik ben een NIET-donor.
Ik ben 25 jaar, niet gelovig (zoals eerder ergens gevraagd werd), en ik ben verder geen slecht mens. O:)
Erg vervelend om te lezen dat veel donoren, NIET-donoren zo afschepen alsof we het een ander niet gunnen.
Spreek ik even voor mijzelf: natuurlijk gun ik het een ander. (vaak zijn dit vreemden), als iemand er beter van word is dat natuurlijk geweldig, daarom ook zoveel duizenden mensen hun keuze.
Maar ik gun mijn nabestaanden, die om mij geven, de mensen die ik ken, geen gebroken hart.
Om maar een voorbeeld te noemen: Kennen jullie die film met Will Smith, dat hij zelfmoord pleegt om te kunnen doneren? Wauw wat is dit een ontzettend mooie film zeg! Maar och wat zullen zijn nabestaanden pijn hebben! Wetend dat een "deel" van je kind nog ergens op de aarde is. Voor een goed doel, maar toch.

Maar...ieder zijn eigen keus, eigen mening, eigen theorieen erachter... laat ieder in zijn waarden en scheep mensen niet zo af...

Daks

voor nu kan ik daar geen antwoord op geven want heb geen kinderen.
Maar ik denk dat ik er dan wel over zou nadenken.

Bloed en beenmerg hoef ik niet over na te denken dat is in mijn ogen een redmiddel.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:44

HorseTopShop schreef:

Als ik overleden ben, wil ik mijn lichaam doneren aan The Body Farm in Knoxville. :)

Dat vind ik ook mooi, help je ook mensen mee.
Nemen ze lichamen aan van Europa?

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:45

Shirley schreef:
Ladybird schreef:
Ik snap niet zo goed waar het vandaan komt dat je niks aan mag nemen als je het zelf ook niet geeft.

Ik ben heel bewust geen donor, maar ik heb geen flauw idee of ik iets aan zou nemen. ik denk ook dat het heel afhankelijk is van wie en wat dat dan is.

Snap je dat echt niet, of wil je dat niet snappen ?

Als ik zou kunnen voorkomen dat mijn organen naar iemand zouden gaan die zelf te egocentrisch is om na zijn/haar dood een ander te helpen, dan deed ik dat !
Helaas heb je als donor die keus niet -O-

Nee ik snap dat echt niet. Ik mag toch wel gebruik van iets maken wat een ander mij aanbied zonder daar een tegenprestatie aan te hangen? Dat is met zoveel dingen in het leven..

En voor zover ik weet mag je helemaal geen donor meer zijn op het moment dat jezelf iets ontvangen hebt volgens mij!

Anoniem

NikkiTazz schreef:
Ik ben een NIET-donor.
Ik ben 25 jaar, niet gelovig (zoals eerder ergens gevraagd werd), en ik ben verder geen slecht mens. O:)
Erg vervelend om te lezen dat veel donoren, NIET-donoren zo afschepen alsof we het een ander niet gunnen.
Spreek ik even voor mijzelf: natuurlijk gun ik het een ander. (vaak zijn dit vreemden), als iemand er beter van word is dat natuurlijk geweldig, daarom ook zoveel duizenden mensen hun keuze.
Maar ik gun mijn nabestaanden, die om mij geven, de mensen die ik ken, geen gebroken hart.
Om maar een voorbeeld te noemen: Kennen jullie die film met Will Smith, dat hij zelfmoord pleegt om te kunnen doneren? Wauw wat is dit een ontzettend mooie film zeg! Maar och wat zullen zijn nabestaanden pijn hebben! Wetend dat een "deel" van je kind nog ergens op de aarde is. Voor een goed doel, maar toch.

Maar...ieder zijn eigen keus, eigen mening, eigen theorieen erachter... laat ieder in zijn waarden en scheep mensen niet zo af...

Waarom heb je de keus dat jij je nabestaanden wil laten kiezen ook laten varen?
Overigens, ik begrijp je volkomen.. Alleen ik laat daarom juist de nabestaanden kiezen.

Tabaluga12

Daks schreef:
voor nu kan ik daar geen antwoord op geven want heb geen kinderen.
Maar ik denk dat ik er dan wel over zou nadenken.

Bloed en beenmerg hoef ik niet over na te denken dat is in mijn ogen een redmiddel.

Oke interessant. Bedankt voor je antwoorden.

Shirley

Hoeveel pijn zullen de nabestaanden hebben van een verder gezond kind, dat gered had kunnen worden ?
Ik denk dat de nabestaanden van een bewuste donor juist trots zullen zijn op hun dierbare overledene en het fijn vinden dat zij zijn of haar laatste wens kunnen respecteren en inwilligen !

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:46

Furrow schreef:
HorseTopShop schreef:

Dat vind ik ook mooi, help je ook mensen mee.
Nemen ze lichamen aan van Europa?

Op dit moment hebben ze een stop, maar ik ben nog niet dood :)
Voor zover ik begrepen heb, nemen ze lichamen van over de hele wereld aan.

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:46

Tabaluga12 schreef:

Wie kan/wil hier nog meer antwoord op geven?