Dani schreef:Je weet helemaal niet zeker of het daadwerkelijk tot betere zorg leidt. Dat zeggen ze wel, maar bewijs daarvoor ontbreekt. Daarnaast zie je een ander aspect over het hoofd. Op dit moment staan medische gegevens van iedereen apart opgeslagen, en niet in één centraal systeem wat voor alle betrokkenen toegankelijk is. Je zou nu dus bijvoorbeeld het computersysteem van een ziekenhuis kunnen hacken, maar dan heb je alleen de gegevens van de patiënten in dat ziekenhuis. Straks is dat anders: dan staan de medische gegevens van iedereen in hetzelfde systeem. Je hoeft dan maar één lek te vinden om overal bij te kunnen. Dat maakt het dus veel aantrekkelijker om naar dat lek op zoek te gaan, want er is meer geld mee te verdienen.
Ja maar men dacht ook altijd dat je van de aarde afkuukelde als je te ver door vaarde tot dat iemand eens het lef toonde om verder te gaan. Oftewel, je weet het niet, maar er is een sterke kans dat het wel gaat werken. Risico nemen, je moet het altijd doen. Want dit schijnt ook niet te werken anders was dit fornulier niet gemaakt.
Je noemde eerder het voorbeeld van zelf toestemming geven, ja daar ben ik het mee eens. Maar dit is natuurlijk bedacht voor de keren dat het slachtoffer niet in staat is om überhaupt toestemming te geven.
Want hoe kan je anders internet bankieren? Een kans op een lek daar is even groot. Nu snap ik dat het voor mij wat makkelijker praten is omdat ik gezegend ben met een nagenoeg gezond lichaam en ach dat concentratie probleempje kan ik ook wel hebben.
Maar wat denk je dat er voor straffen op staan als blijkt dat een farmacie of verzekerings maatschappij gestolen gegevens over te kopen van een ziekenhuis. Ik denk gigantisch! Zou zelfs tot een faillisement leiden omdat niemand bij zo'n maatschappij wilt zitten. Ik ben bekend in de farmaceutische wereld en weet wat voor een klootzakken er rond lopen.
Ik zeg niet dat een lek kan worden uitgesloten maar denk wat dat zowel de 'dieven' en de instanties allebei niet dom zijn.
En zoals eerder genoemd. Sommige zetten hun halve dossier al op internet.. Maargoed dat doet lang niet iedereen.