Toestemming geven medische gegevens uit wisselen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:26

Danique_G schreef:
M_D_H schreef:
Of zoals mijn moeder ook al een keer heeft gehad, een vriend van de familie die zij ook behandeld.
Die niet verteld had dat hij kanker had en dat de vooruitzichten heel slecht was... dat was een bewuste keuze van hem omdat hij niet wilde leven als of elk moment de laatste kon zijn. Het leven moest gewoon blijven zoals het was...
Alleen stond het dus wel in zijn dossier...

Oeff.... Da's naar altijd..

Nee ik bedoelde dat zij toch eem beroeps geheim hebben en dus niets mogen doen met die info zoals 'jou soa'. Bijvoorbeeld, ik spaar soa's, maakt mij echt niets uit wie dat ziet. Wat niet weet wat niet deert wie dat allemaal ziet. Zolang niemand het maar tegen me gebruikt. Kan me wel voorstellen dat anderen het minder fijn vinden maar mijn gezondheid vind ik belangrijker dan mijn ego. Sommige dingen zijn in het belang van mij als het word gedeeld. dus ik zeg, delen die soa's van me :D

Is het niet krijgen van de garantie dat het niet tegen je gebruikt wordt niet genoeg om nee aan te vinken?

Raineri

Re: Toestemming geven medische gegevens uit wisselen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:28

San87, maar wie zegt dat je nu al niet de garantie hebt?
En proffesionals hebben een beroepsgeheim. Maar denk dat jij wat anders bedoelt..

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:30

Beroepsgeheim, m'n neus :). Maar dat is inderdaad niet wat ik bedoel. Bewijzen alom dat de beveiliging van dat soort documenten zwaar te wensen overlaat.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 07:48

Danique_G schreef:
En proffesionals hebben een beroepsgeheim. Maar denk dat jij wat anders bedoelt..

Het probleem is niet dat professionals jouw gegevens met iedereen gaan delen. Het probleem is dat de blik van een arts vertroebeld kan worden door informatie in jouw dossier. Zoals Shadow aangeeft, en ik eerder ook al heb gedaan, ligt met name bij psychische problemen het gevaar op de loer dat een arts je klachten daaraan wijt en niet verder kijkt. En ook bij bepaalde fysieke aandoeningen kan dat, met name ziektes als Lyme of reuma, die toch al een breed en wisselend ziektebeeld kennen. Een arts weigert dan wellicht verder onderzoek "want het hoort bij je Lyme" terwijl jij zeker weet dat er iets anders aan de hand is.

Daarnaast is zo'n dossier buitengewoon interessant voor meerdere partijen. Elke partij die te maken heeft met de farmacie heeft er belang bij om die gegevens te bemachtigen, want er is grof geld mee te verdienen als ze precies weten wat iemand mankeert en hun aanbiedingen daarop kunnen afstemmen. Voor verzekeraars is het nuttige informatie, want die kunnen bepalen of ze jou wel of niet een verzekering willen aanbieden en hoe hoog de premie dan moet worden. Werkgevers zouden het ook ongetwijfeld prettig vinden als ze de medische gegevens van hun (toekomstig) personeel in kunnen zien.

Er zijn te veel partijen voor wie mijn medische informatie heel veel waarde heeft, en er is een te groot risico dat artsen niet meer objectief naar je kunnen kijken. En ik vind het niet prettig om blindelings te vertrouwen op een ander, zeker niet met iets kostbaars als mijn medische privacy. En nú gebeurt daar misschien nog niks vervelends mee, maar iets is nooit een probleem totdat het een probleem wordt. En ik voorkom graag dat ik daar de dupe van kan worden.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 08:44

@Dani: Prima verwoord!! +:)+

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 10:14

Dani schreef:
Danique_G schreef:

Het probleem is niet dat professionals jouw gegevens met iedereen gaan delen. Het probleem is dat de blik van een arts vertroebeld kan worden door informatie in jouw dossier. Zoals Shadow aangeeft, en ik eerder ook al heb gedaan, ligt met name bij psychische problemen het gevaar op de loer dat een arts je klachten daaraan wijt en niet verder kijkt. En ook bij bepaalde fysieke aandoeningen kan dat, met name ziektes als Lyme of reuma, die toch al een breed en wisselend ziektebeeld kennen. Een arts weigert dan wellicht verder onderzoek "want het hoort bij je Lyme" terwijl jij zeker weet dat er iets anders aan de hand is.

Daarnaast is zo'n dossier buitengewoon interessant voor meerdere partijen. Elke partij die te maken heeft met de farmacie heeft er belang bij om die gegevens te bemachtigen, want er is grof geld mee te verdienen als ze precies weten wat iemand mankeert en hun aanbiedingen daarop kunnen afstemmen. Voor verzekeraars is het nuttige informatie, want die kunnen bepalen of ze jou wel of niet een verzekering willen aanbieden en hoe hoog de premie dan moet worden. Werkgevers zouden het ook ongetwijfeld prettig vinden als ze de medische gegevens van hun (toekomstig) personeel in kunnen zien.

Er zijn te veel partijen voor wie mijn medische informatie heel veel waarde heeft, en er is een te groot risico dat artsen niet meer objectief naar je kunnen kijken. En ik vind het niet prettig om blindelings te vertrouwen op een ander, zeker niet met iets kostbaars als mijn medische privacy. En nú gebeurt daar misschien nog niks vervelends mee, maar iets is nooit een probleem totdat het een probleem wordt. En ik voorkom graag dat ik daar de dupe van kan worden.

Bedankt voor je uitleg Dani!

Ik ben de eerste alinea volledig met je eens.

De 2e en 3e slechts gedeeltelijk. Ik denk ook dit een realistisch probleem zou kunnen worden en dit is een reden waarom ik dingen nooit officieel heb laten testen. Simpelweg omdat er voor mij niet een medicijn is dus ik schiet er niets mee op én om de reden die jij noemt in je eerste alinea en mocht dit ooit in handen komen van een werkgever, instituut, verzekering etc.

Maar eerlijk gezegd denk dat die gegevens niet via deze manier in handen kunnen komen van een farmacie oid, dan zou dit inprincipe nu al ook al kunnen. Het enige waar die krabbel nu over gaat is dat je medisch dossier/epd (is mij even onduidelijk welke exact of dat het hetzelfde is) gedeeld kan worden met andere zorgende instanties. Als een farmacie daadwerkelijk in handen zou komen van die gegevens dan gaat dat denk ik gepaard met grote omkopingsbedragen en niet om deze krabbel. Dus naar mijn idee ligt dit in 1 lijn met elkaar.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:12

Het is absoluut waar dat alleen zo'n handtekening niet alles tegen kan houden. Maar het is wel een klein extra slot op de deur en een duidelijk signaal dat een deel van de mensen zich zorgen om maakt.

En voor zover ik weet werkt het in zoverre dat als je geen toestemming geeft, de server van het LSP ook niets doorgeeft. Dus dan is het in elk geval moeilijker. Het is vast nog steeds mogelijk om onterecht door te geven dat iemand akkoord is met toestemming, maar ik ga het niemand makkelijker maken dan nodig.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:15

Als ze mijn gegevens moeten hebben in het ziekenhuis, dan vragen ze daar ter plekke mij maar om toestemming voor inzage. Dat ga ik niet bij voorbaat geven, totaal onnodig.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 13:09

Ik vind zoals Dani het zegt goed samengevat. Mensen die denken dat dit soort gegevens niet worden gelekt naar verzekeringen of de farmaceutische industrie zijn naief. Kijk nou eens naar het relletje laats bij de ing over gegevens verstrekken over wat je koopt en hoe vaak. Dat is met dit soort gegevens net zo. verzekeringen doen alles om zoveel mogelijk te verdienen en zo weinig mogelijk te hoeven uit te keren.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 13:20

bliver schreef:
Ik vind zoals Dani het zegt goed samengevat. Mensen die denken dat dit soort gegevens niet worden gelekt naar verzekeringen of de farmaceutische industrie zijn naief. Kijk nou eens naar het relletje laats bij de ing over gegevens verstrekken over wat je koopt en hoe vaak. Dat is met dit soort gegevens net zo. verzekeringen doen alles om zoveel mogelijk te verdienen en zo weinig mogelijk te hoeven uit te keren.

Maar dan gebeurt het dus nu al dus waarom zou ik om die reden betere zorg aan mezelf ontzeggen als het al gebeurd?

Makkekijker maak je het ze niet want het zijn allemaal dezelfde instanties.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 13:57

Je weet helemaal niet zeker of het daadwerkelijk tot betere zorg leidt. Dat zeggen ze wel, maar bewijs daarvoor ontbreekt. Daarnaast zie je een ander aspect over het hoofd. Op dit moment staan medische gegevens van iedereen apart opgeslagen, en niet in één centraal systeem wat voor alle betrokkenen toegankelijk is. Je zou nu dus bijvoorbeeld het computersysteem van een ziekenhuis kunnen hacken, maar dan heb je alleen de gegevens van de patiënten in dat ziekenhuis. Straks is dat anders: dan staan de medische gegevens van iedereen in hetzelfde systeem. Je hoeft dan maar één lek te vinden om overal bij te kunnen. Dat maakt het dus veel aantrekkelijker om naar dat lek op zoek te gaan, want er is meer geld mee te verdienen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:03

Ik zie er wel voordelen in.
Vorig jaar bijvoorbeeld kwamen we met m'n vriend in het ziekenhuis vanwege niersteenaanval. Konden uiteindelijk geen pijnstillers meekrijgen bij de apotheek daar, omdat hij meerdere medicijnen gebruikt, we de precieze benamingen daarvan niet wisten en ze het niet aandurfden...
Een kennis op vakantie (eigen land) flauw viel, ziekenhuis diverse onderzoeken, ecg bleek afwijkend en meteen aan allerlei toeters en bellers. Hij heeft standaard afwijkende waardes, en nu was het iets totaal onschuldigs. Als ze in een centraal dossier hadden kunnen zien wat zijn conditie was, had al de commotie niet nodig geweest :P

Als we kijken wat mensen allemaal op social media delen, vraag ik me bijna af wat er nog 'geheim' is.... :+

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:09

Dani schreef:
Je weet helemaal niet zeker of het daadwerkelijk tot betere zorg leidt. Dat zeggen ze wel, maar bewijs daarvoor ontbreekt. Daarnaast zie je een ander aspect over het hoofd. Op dit moment staan medische gegevens van iedereen apart opgeslagen, en niet in één centraal systeem wat voor alle betrokkenen toegankelijk is. Je zou nu dus bijvoorbeeld het computersysteem van een ziekenhuis kunnen hacken, maar dan heb je alleen de gegevens van de patiënten in dat ziekenhuis. Straks is dat anders: dan staan de medische gegevens van iedereen in hetzelfde systeem. Je hoeft dan maar één lek te vinden om overal bij te kunnen. Dat maakt het dus veel aantrekkelijker om naar dat lek op zoek te gaan, want er is meer geld mee te verdienen.

Ja maar men dacht ook altijd dat je van de aarde afkuukelde als je te ver door vaarde tot dat iemand eens het lef toonde om verder te gaan. Oftewel, je weet het niet, maar er is een sterke kans dat het wel gaat werken. Risico nemen, je moet het altijd doen. Want dit schijnt ook niet te werken anders was dit fornulier niet gemaakt.
Je noemde eerder het voorbeeld van zelf toestemming geven, ja daar ben ik het mee eens. Maar dit is natuurlijk bedacht voor de keren dat het slachtoffer niet in staat is om überhaupt toestemming te geven.
Want hoe kan je anders internet bankieren? Een kans op een lek daar is even groot. Nu snap ik dat het voor mij wat makkelijker praten is omdat ik gezegend ben met een nagenoeg gezond lichaam en ach dat concentratie probleempje kan ik ook wel hebben.
Maar wat denk je dat er voor straffen op staan als blijkt dat een farmacie of verzekerings maatschappij gestolen gegevens over te kopen van een ziekenhuis. Ik denk gigantisch! Zou zelfs tot een faillisement leiden omdat niemand bij zo'n maatschappij wilt zitten. Ik ben bekend in de farmaceutische wereld en weet wat voor een klootzakken er rond lopen.
Ik zeg niet dat een lek kan worden uitgesloten maar denk wat dat zowel de 'dieven' en de instanties allebei niet dom zijn.

En zoals eerder genoemd. Sommige zetten hun halve dossier al op internet.. Maargoed dat doet lang niet iedereen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:17

Kentaro schreef:
Een kennis op vakantie (eigen land) flauw viel, ziekenhuis diverse onderzoeken, ecg bleek afwijkend en meteen aan allerlei toeters en bellers. Hij heeft standaard afwijkende waardes, en nu was het iets totaal onschuldigs. Als ze in een centraal dossier hadden kunnen zien wat zijn conditie was, had al de commotie niet nodig geweest :P

Als we kijken wat mensen allemaal op social media delen, vraag ik me bijna af wat er nog 'geheim' is.... :+

Maar... Dat kan ook tegen hem werken. Ik heb standaard een hogere hartslag dan gebruikelijk is, mijn schoonvader juist een hele lage. Gelukkig staat dat dus niet in het dossier, omdat er ook een andere reden kan zijn die voor die hartslagen zorgt en dat moet je wel uitsluiten als iemand wel ziek wordt. Al hadden ze wel in het ziekenhuis het alarm van mijn hartslagmonitor uitgezet, want de afdeling werd er knettergek van.

Als ik wat op social media zet, heeft dat geen gevolgen voor de behandeling bij een arts.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:18

Danique_G schreef:
bliver schreef:

Maar dan gebeurt het dus nu al dus waarom zou ik om die reden betere zorg aan mezelf ontzeggen als het al gebeurd?

zoals dani het in het eerste stukje al uitlegd. Het feit dat ze jouw gegevens in kunnen zien betekend niet direct dat je betere zorg krijgt. Wat betreft allergieen of specifieke ziektes ben ik het eens maar daaar kan je ook een batch/pasje/armbandje voor bij je dragen. Voor verdere behandelingen kan het beeld vertroebelen omdat de arts niet geheel onbevooroordeeld is omdat hij je gehele dossier al heeft gelezen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:30

Danique_G schreef:

Het gebeurt nu ook, ongetwijfeld, maar op kleinere schaal. Als je op een festivalterrein loopt weet je ook dat er zakkenrollers rondlopen - maar dat is voor mij geen reden om mijn portemonnee en geld maar meteen in te leveren met een briefje erbij dat ze het natuurlijk best mogen hebben.

Plus natuurlijk wat al diverse keren genoemd is: het hoeft helemaal niet te leiden tot betere zorg!

Citaat:

Ik denk dat je niet goed weet hoe het systeem werkt. Het maakt het wel degelijk moeilijker als je geen toestemming geeft. En daarnaast wil ik me niet verschuilen achter 'het is nou eenmaal zo'. (En het is vaak helemaal niet 'nou eenmaal' zo - zelfs een enkel mens kan soms alle verschil maken.)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:44

Shadow, lees mijn hele post.

Tevens vind ik de zakkenroller geen goed voorbeeld, tenzij je in de bible belt woont en/of alle zorg afkeurt. Jullie gaan er direct vanuit dat alle gegevens door worden gegeven aan een mogelijke 'dief'. Ik zeg nergens dat het leidt tot direct betere zorg, maar er is wel een grote kans daarop. Een grotere kans dan dat de gegevens gestolen worden ;)

Masi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:54

M_D_H schreef:
Mijn moeder is dus mondhygiëniste.
En zij kan van de patiënten die ze heeft gewoon zien welke medicijnen ze gebruiken en waar ze voor behandeld worden...
En dit ziet zij dus op het moment dat zij het dossier opent om de behandeling aan te vullen of om medicijnen te adviseren...

Als dit zo is waarom moet ik dan bij mijn tandarts een anamnese gesprek voeren over hoe mijn ziektebeeld nu is en welke medicijnen ik gebruik. Als hij mijn dossier in kan zien, hoef ik ook geen 30 euro voor zo'n gesprek neer te leggen.

Mocht het echt zo zijn vind ik dit overigens wel belachelijk. Mijn tandarts mag best weten welke medicijnen ik nu gebruik, maar hij heeft inderdaad niets met die"soa" te maken.
A.s. maandag moet ik naar de mondhyg. zal het eens aan haar vragen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:02

Danique_G schreef:
Jullie gaan er direct vanuit dat alle gegevens door worden gegeven aan een mogelijke 'dief'.

Dat was natuurlijk wel precies waar het om draaide in het voorbeeld rondom de farmaceutische industrie. Een partij die er niets te zoeken heeft die toch iets krijgt wat ze niet horen te hebben, en jij zegt dan 'het gebeurt toch dus waarom moeilijk doen.'
Dan ben ik heel benieuwd waarom de vergelijking met zakkenrollers niet opgaat?

Citaat:
Ik zeg nergens dat het leidt tot direct betere zorg, maar er is wel een grote kans daarop. Een grotere kans dan dat de gegevens gestolen worden ;)

Dat zou ik heel graag met cijfers onderbouwd zien. Weet jij onderzoeken waarin dat goed is uitgezocht? Ik kan ze niet vinden namelijk. (De enige cijfers die er zijn gaan uit dat de informatie in het dossier altijd precies op het juiste moment gelezen wordt, en nooit leidt tot tunnelvisie. Dat zijn natuurlijk geen realistische aannames.)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:12

Shadow0 schreef:
Danique_G schreef:
Jullie gaan er direct vanuit dat alle gegevens door worden gegeven aan een mogelijke 'dief'.

Dat was natuurlijk wel precies waar het om draaide in het voorbeeld rondom de farmaceutische industrie. Een partij die er niets te zoeken heeft die toch iets krijgt wat ze niet horen te hebben, en jij zegt dan 'het gebeurt toch dus waarom moeilijk doen.'
Dan ben ik heel benieuwd waarom de vergelijking met zakkenrollers niet opgaat?

Citaat:
Ik zeg nergens dat het leidt tot direct betere zorg, maar er is wel een grote kans daarop. Een grotere kans dan dat de gegevens gestolen worden ;)

Dat zou ik heel graag met cijfers onderbouwd zien. Weet jij onderzoeken waarin dat goed is uitgezocht? Ik kan ze niet vinden namelijk. (De enige cijfers die er zijn gaan uit dat de informatie in het dossier altijd precies op het juiste moment gelezen wordt, en nooit leidt tot tunnelvisie. Dat zijn natuurlijk geen realistische aannames.)

Shadow, zou je aub willen stoppen met mij woorden in de mond te leggen etc? Het wordt namelijk een beetje.. vervelend. Heb niet echt zin om constant het gevoel te moeten hebben dat ik steeds weer iets moet recht praten omdat je selectief quote of mij woorden in mond legt die werkelijk nooit zijn gevallen.

Omdat, andere instanties geen zakkenrollers zijn. de dieven zijn de zakkenrollers maar die komen niet voor in het verhaal op het moment dat je tekent voor het meer delen van informatie. Deze dieven/verzerkeringen/etc komen pas in beeld op het moment dat het misgaat. En dat is wat anders dan dat je naar een zakkenroller en zegt: hier heb je mn iphone en een zakcentje voor een lekker ijsje. Daaagg :Y)
Dat bedoel ik met, je gaat er 100% vanuit dat het fout gaat.

En er zit een verschil tussen een kans en een feit. Maar, medische gegevens zijn beveiligd en ze hebben dit ingesteld voor betere zorg. Oftewel, aannemlijker dat dat eerder gebeurd dan dat de gegevens gestolen worden. Bovendien, kan een beetje handige hacker nu ook al een eind komen. Dus ik zeg niet, lekker doen want het gebeurd toch wel. Ik zeg, gebeurd het wel daadwerkelijk sneller als je het doet? Daar zit verschil in. Net zoals jullie je afvragen of het leidt tot betere zorg. Want dan ben ik heel benieuwd naar jullie cijfers over waar het misgaat. En dan geen subjectief artikel aub.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:33

Nu kreeg ik vandaag een brief van het CAK over de gegevens overdragen aan de gemeente?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:34

Ik ook! En in de hoop op toch nog teruggave, heb ik gewoon ja ingevuld :)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:35

purny schreef:
Nu kreeg ik vandaag een brief van het CAK over de gegevens overdragen aan de gemeente?

Medische gegevens? Wat moet de gemeente daar in godsnaam mee?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:39

Voorheen kreeg je als chronisch zieke een jaarlijkse bijdrage van het CAK (even simpel gezegd :P ) Deze komt per dit jaar te vervallen. Ook dit komt bij de gemeente terecht. Als men wil kijken of ze er bij de gemeente ook nog recht op hebben, dienen deze uiteraard wel gegevens te hebben.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:41

Dus als ik het goed begrijp gaat de gemeente kijken of chronisch zieken een bijdrage/compensatie kunnen krijgen van de gemeente voor kosten van medicatie ed.