(kleine) kinderen en roken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 02:03

Ik heb niet alles gelezen, excuses daarvoor
Ik rook, al jaren, mijn vriend ook.
Zodra ik erachter kwam dat ik zwanger was abrupt gestopt, beide keren. Sindsdien wordt ook niet meer binnen gerookt.
Buiten roken doe k niet moeilijk over, ook niet als de kids in de tuin spelen. Echter rook ik niet achter de buggy of met een kind aan de hand.. en als we ergens moeten wachten en ik rook een sigaret ga ik stukje weg staan, en zorg dat de wind de andere kant opgaat..

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:58

Even voor de duidelijkheid: het kan mij echt niet schelen of iemand rookt of niet. Zolang mijn kinderen er geen last van hebben, of überhaupt zolang je als roker rekening houdt met anderen, maakt het me niks uit.

Maar kom niet met opmerkingen van: het zal allemaal wel meevallen met hoe slecht het is, want ik ben opgegroeid in een huis vol rokers en heb nergens last van. Of mijn opa werd 100 en rookte iedere dag 50 sigaretten. De cijfers liegen er echt niet om, en roken is gewoon slecht voor jou en voor de mensen die meeroken. Ik ben me er van bewust dat ik niet aardig kan doen over dit onderwerp. Maar dat komt denk ik doordat ik in de praktijk zie wat de gevolgen kunnen zijn van roken...

Jennifuur

Re: (kleine) kinderen en roken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:19

Daarnaast staat er niet voor niks 'ROKEN IS DODELIJK', op de pakjes, maar als ik sommigen moet geloven staat dat er gewoon voor de grap ofzo:')

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:27

Weet jr? Ben er eigenlijk wel klaar mee. Ik houd zo ontzettend veel rekening met niet-rokers, kinderen, mensen die er last van hebben door me in allerlei bochten te wringen. Als ik op een terrasje zit en iemand zegt me er last van te hebben maak ik de sigaret uit en rook niet. Ik ga naar buiten als er iemabd op bezoek komt met copd (plus huis word een paar dagen gelucht). Op stations rook ik bij die speciale rookpalen en zelfs dan laat ik me wegsturen. Bij kinderen probeer ik zo veel mogelijk weg te blijven en ook buiten te roken bijv. Zo kan ik nog wel veel meer dingen aanhalen die ik doe om jullie het naar jullie zin te houden en jullie te pleasen. Maar nee, we zijn alleen dom en denken aan niemand.

Op deze manier heb ik helemaal geen zin meer in deze discussie.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:48

Meer kun je ook niet doen ilaan.
Jezelf aanpassen zodat je helemaal niet meer buiten rookt omdat er misschien iemand kan rondlopen met astma gaat te ver. Je moet gewoon een peuk op kunnen steken en als je m uitdoet als iemand dat vraagt dat is netjes!!

Anders moeten ze maar in een hutje op de hei gaan zitten vind je ook niet. ;)

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:53

Ik vind roken zo armoedig. Ziet overal mensen buiten staan in weer en wind.
Snap er geen barst van als je kinderen hebt dat je dan wil roken. Niet alleen slecht voor je kinderen ze ruiken ook nog eens naar rook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:02

ilaan schreef:
Weet jr? Ben er eigenlijk wel klaar mee. Ik houd zo ontzettend veel rekening met niet-rokers, kinderen, mensen die er last van hebben door me in allerlei bochten te wringen. Als ik op een terrasje zit en iemand zegt me er last van te hebben maak ik de sigaret uit en rook niet. Ik ga naar buiten als er iemabd op bezoek komt met copd (plus huis word een paar dagen gelucht). Op stations rook ik bij die speciale rookpalen en zelfs dan laat ik me wegsturen. Bij kinderen probeer ik zo veel mogelijk weg te blijven en ook buiten te roken bijv. Zo kan ik nog wel veel meer dingen aanhalen die ik doe om jullie het naar jullie zin te houden en jullie te pleasen. Maar nee, we zijn alleen dom en denken aan niemand.

_/-\o_ amen! Hier sluit ik me als roker bij aan!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 11:06

Ilaan. Dit topic gaat vooral over ouders/verzorgers en roken.
Jij hebt blijkbaar geen kinderen toch?
Ik vind het goed dat je leest hoe anderen het ervaren dat jij rookt. Door die kennis kun je jouw (!) keuzes goed bepalen.
Onwetendheid is imo het ergste en ik Denk na dit topic ook, dat er nog veel onwetendheid is. Dat Veel rokers denken dat het wel mee valt, maar de wetenschap zegt toch anders.
Ik hou niet van betutteling, alleen als je Door je keuze ook andere mensen (kinderen) kan schaden, dan is betutteling blijkbaar nodig. (Zoals bijv roken bij de deur van het ziekenhuis, dat zou vanzelfsprekend niet gedaan moeten worden)

Urion

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:24

Mijn vader rookte ook altijd in ons bijzijn vroeger. Wij hadden daar best wel last van zeker in kleine ruimtes zoals een auto. Hij is inmiddels gestopt maar ik en mijn partner zijn wel rokers. Nu ik zwanger ben zijn we aan het stoppen en ons huis is direct rook vrij gemaakt. Ook op verjaardagen gaan de rokers maar buiten staan, ik vind de gezondheid van ons kind belangrijker.

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:24

Ilaan, ik geloof ook niet dat ik me tot jou specifiek gericht heb. Voor zover ik weet heb jij niet de opmerkingen gemaakt die ik aanhaal in mijn stukje tekst. Sorry als dat zo overkwam. Zoals jij het doet, zouden meer rokers het mogen doen, maar de realiteit is gewoon anders.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:58

Ilaan,als jij zo je best doet waarom voel je je dan nog steeds zo aangesproken?

Jij weet blijkbaar hoe slecht en belastend het kan zijn. Maar er zijn er zat die het niet weten of niet willen weten.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 16:05

Poiuytrewq schreef:
Meer kun je ook niet doen ilaan.
Jezelf aanpassen zodat je helemaal niet meer buiten rookt omdat er misschien iemand kan rondlopen met astma gaat te ver. Je moet gewoon een peuk op kunnen steken en als je m uitdoet als iemand dat vraagt dat is netjes!!

Ik zou maar wat graag in een hutje op de hei zitten. Helaas is dat geen optie. Oudste moet naar school en manlief moet ook werken voor de kost. ;)

Op een gegeven moment word het voor ons ook vervelend om steeds te vragen alsjeblieft niet te roken. Vooral omdat mensen vaak vinden dat wij niet-rokers ons aanstellen..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 16:13

kohtje schreef:
Ik vind roken zo armoedig. Ziet overal mensen buiten staan in weer en wind.
Snap er geen barst van als je kinderen hebt dat je dan wil roken. Niet alleen slecht voor je kinderen ze ruiken ook nog eens naar rook.

kul

mijn kind zit niet in de rook en ruikt er al zeker niet naar!
en toch rookt papa (netjes buiten)

als je iets zegt, zeg het dan wel juist

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 17:42

ilaan schreef:

Helemaal mee eens!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 16:52

Vanmiddag toch de stap gemaakt. Steeds zit ik me te ergeren in de rook op een terrasje. Vandaag in de dierentuin waar genoeg plek was.. ff zitten en wat broodjes eten. Niet veel later komt er een groepje aan. Eerst 1 roken en nadat die de sigaret uit maakt wil de volgende beginnen en die daarnaast draaide er ook 1.
Toen toch gevraagd of ze ergens anders wilde gaan roken.
De 1 stond op en liep weg, de ander kon het niet echt geloven en mompelde dat hij buiten zat...maar onder de groepsdruk toch ergens anders gaan staan. Waren ook kinderen in zijn groep trouwens.
Blijkbaar toch weer onbegrip dat anderen er last van kunnen hebben.
Ik vind het wel lastig om te vragen... Denk dat er met mij nog veel meer zijn die liever niet willen zeuren of iig niet zo over willen komen...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 16:53

Als er veel plaats is, verplaats ik zelf :)
Iets anders is als alles propvol zit, dan vraag ik bv om van te plek te wisselen zodat ik uit de rook zit (als de wind bv mijn kant op staat en de rook dus anders mijn kant op komt). Maar goed, het vragen vind ik ook vrij lastig...

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 17:08

Als zij er eerder zaten, dan ga ik het zeker niet vragen. Maar zeker met een kind en met eten ...... bah

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 00:19

Poiuytrewq schreef:

Waarom moet dat kunnen volgens jou? Ik vind het eerlijk gezegd een beetje apart dat rokers doen alsof ze zo zielig zijn als gezegd wordt dat roken smerig en schadelijk is en ze maar gewoon op moeten houden daar andere mensen mee lastig te vallen.
Je wordt niet rokend geboren je kiest er helemaal zelf voor om te gaan roken en te blijven roken. Een long patient of jonge ouder kiest er niet voor om last van te hebben van rokers en het imo niet hun verantwoordelijkheid om jou maar te vermijden of te zeggen dat je op moet hoepelen wellicht op een wat nettere manier. Je hebt toch een huis hoop ik en misschien zelfs wel een tuin, ga daar lekker stinken ipv een ander naar de hei te verbannen :Y)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 02:53

liedje89 schreef:
Poiuytrewq schreef:

Waarom moet dat kunnen volgens jou? Ik vind het eerlijk gezegd een beetje apart dat rokers doen alsof ze zo zielig zijn als gezegd wordt dat roken smerig en schadelijk is en ze maar gewoon op moeten houden daar andere mensen mee lastig te vallen.
Je wordt niet rokend geboren je kiest er helemaal zelf voor om te gaan roken en te blijven roken. Een long patient of jonge ouder kiest er niet voor om last van te hebben van rokers en het imo niet hun verantwoordelijkheid om jou maar te vermijden of te zeggen dat je op moet hoepelen wellicht op een wat nettere manier. Je hebt toch een huis hoop ik en misschien zelfs wel een tuin, ga daar lekker stinken ipv een ander naar de hei te verbannen :Y)

Lekker uit zijn verband gerukt. Lees de zin na je dikgedrukte gedeelte eens. Was je hele post niet nodig geweest, aangezien daar dus staat een peuk ook uitgemaakt kan worden.

Wat is het probleem om het even te vragen? Zoals veel (of iig ik) er rekening mee te houden maar ook wij zijn mensen en zien niet alles. Kun je het toch gewoon even vriendelijk vragen ipv op deze manier, zonder respect te posten.

Vraag me steeds meer af waarom ik rekening houd met die mensen aangezien hier dingen worden geroepen over rokers die niet mis zijn. Ja er zijn zat rokers die aso zijn maar daar zijn ook zat niet-rokers van. Om iedereen over 1 kam te scheren en elke keer maar te beledigen vind ik ook wel heel ver gaan als je daarnaast ook nog eens een stuk respect opeist (waar je uiteraard het volle recht op hebt, zo lang je dit zelf ook toont imo).

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 06:43

ilaan schreef:

Oh je hebt zo gelijk. Dat continu verketteren van rokers en de hysterie die er mee gepaard gaat. Zelf heb ik chronisch bronchitis maar sta op feestjes altijd in het rokers gedeelte. En ik rook niet hè. Waarom? Gewoon omdat het gezelliger is. Omdat je daar altijd wel ergens om kan lachen en leuke mensen te ontmoeten zijn.

Het roken in de buurt van kinderen tja dat moet ieder voor zich weten. Leven en laten leven. De ene moeder rookt misschien en de ander haalt elke week 2 kratten cola en laat z'n kind uren achter de Wii spelen. Ik persoonlijk denk dat we over 20 jaar ontdekken dat we onze kinderen te veel hebben beschermd en betutteld. Dat we een soort van mega zeikertjes hebben gecreëerd die vinden dat alles maar in hun belang moet zijn.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-14 08:24

Teveel beschermen en betuttelend? ??
Dus cola laten drinken en mee laten roken is volgens jou oké?
Dan ga ik er maar vanuit dat je er nauwelijks over gelezen hebt. Er zijn ontzettend veel onderzoeken gedaan. Ik heb in mijn zwangerschap er veel over gelezen en ben er van geschrokken, want dacht ook dat het mee viel.
Ook het generaliseren dat rokers gezelliger zijn slaat ook kant nog wal.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 08:59

Ik heb helemaal niet gezegd dat ik het oké vind. Maar iedereen doet wel eens dingen die niet helemaal gezond zijn voor een kind. Ook jij zult dingen hebben die misschien beter zijn om niet te doen. Leven en laten leven. Als iemand wil roken bij zijn kind moet diegene dat zelf weten.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 09:06

@Liedje89, als je wat beter had opgelet in dit topic had je gezien dat ik niet rook.
Mijn ouders roken en ik vond dat altijd zo stinken dat ik er nooit aan begonnen ben.

De buitenlucht is van iedereen. Sommige mensen stinken ook naar zweet of lopen dronken buiten. Doe gewoon een stap opzij heb je er geen last meer van.

Ik heb er zo een hekel aan dat mensen verwachten dat de hele wereld voor ze opzij gaat en dat sommige mensen nog zo scheinheilig zijn omdat te doen ook.

De enige hier die ik daarom vind dat ze zielig doen, zijn de niet rokers die er zoooooo veel last van hebben ("ze" zijn OVERAL!! ;( , mijn kinderen stinken naar de rook als ik thuis kom!) :'), die doen alsof ze een teug rattengif inademen en gelijk gestrekt gaan als ze wat inademen.
Weet je wel niet wat er allemaal in de 'frisse' buitenlucht rondzweeft voor rommel? Ik denk dat jullie maar beter kunnen stoppen met ademen!
Dat rookje als je in de stad loopt, waarvan 90% gewoon wegwaait, is heus niet zo erg. ( en nogmaals je kunt ook een meter verderop gaan lopen, of voel je je daar te goed voor) Lekker is anders als je op t terras zit te eten (niemand is te beroerd om hem voor je uit te drukken als je het normaal vraagt), maar je moet er gewoon niet teveel inzitten.
En je kinderen moet je er ook niet bewust in zetten, maar sommige hier doen alsof ze ter plekke doodvallen.

Best grappig dat je iedereen over 1 kam scheert. Ik ben zelf een jonge ouder. Lol.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 09:20

Het meest stuitende om te zien vind ik rokende ouders met kinderen in de auto. Ongeacht of het raam open staat of niet. Echt walgelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 09:21

Poiuytrewq schreef:
@Liedje89, als je wat beter had opgelet in dit topic had je gezien dat ik niet rook.
Mijn ouders roken en ik vond dat altijd zo stinken dat ik er nooit aan begonnen ben.

De buitenlucht is van iedereen. Sommige mensen stinken ook naar zweet of lopen dronken buiten. Doe gewoon een stap opzij heb je er geen last meer van.

Ik heb er zo een hekel aan dat mensen verwachten dat de hele wereld voor ze opzij gaat en dat sommige mensen nog zo scheinheilig zijn omdat te doen ook.

De enige hier die ik daarom vind dat ze zielig doen, zijn de niet rokers die er zoooooo veel last van hebben ("ze" zijn OVERAL!! ;( , mijn kinderen stinken naar de rook als ik thuis kom!) :'), die doen alsof ze een teug rattengif inademen en gelijk gestrekt gaan als ze wat inademen.
Weet je wel niet wat er allemaal in de 'frisse' buitenlucht rondzweeft voor rommel? Ik denk dat jullie maar beter kunnen stoppen met ademen!
Dat rookje als je in de stad loopt, waarvan 90% gewoon wegwaait, is heus niet zo erg. ( en nogmaals je kunt ook een meter verderop gaan lopen, of voel je je daar te goed voor) Lekker is anders als je op t terras zit te eten (niemand is te beroerd om hem voor je uit te drukken als je het normaal vraagt), maar je moet er gewoon niet teveel inzitten.
En je kinderen moet je er ook niet bewust in zetten, maar sommige hier doen alsof ze ter plekke doodvallen.

Best grappig dat je iedereen over 1 kam scheert. Ik ben zelf een jonge ouder. Lol.

Hier sluit ik mij als NIET roker helemaal bij aan.
Ik heb nooit gerookt (ouders wel) en ik vind het smerig. Mijn vriendin rookt wel en die vind ik stinken als ze net een peuk heeft gerookt, maar om daar zo spastisch over te doen?
Als ik in Amsterdam lekker op een terras zit, wat denken jullie dat er dan aan vieze luchten, uitlaatgassen, wietgeuren enz in de lucht zweven?

Leven en laten leven hoor!