Met gips paardrijden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

rijden met gips

ja
13 (6%)
nee
157 (73%)
eigen risico
44 (20%)

Totaal aantal stemmen: 214

Pandameisje

Re: Met gips paardrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 19:04

ik heb het aan de dokter idd ook gevraagd en die zei als het geen pijn doet mag het maar als het wel pijn gaat doen ga je er gelijk af.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:12

Dan is het al te laat :j
Lekker doen!! +:)+
Waarom vraag je advies als je toch gewoon gaat rijden ? :)

_San87_ schreef:
Gewoon doen, TS. Wat kan jou het schelen dat je verwonding mogelijk erger wordt. Het is je pols maar, heb je er toch twee van.

_O-

jij verdient een medaille

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:15

Ik vind het ronduit gevaarlijk. Dat gips zit er niet voor niets. Ik heb een kaakoperatie gehad en heb ook zes weken niet gereden, ondanks dat het naar mijn doen wel 'ging' na ' weken, want ik voelde me gewoon goed. Tja, val er dan maar eens af en breek het opnieuw, nee, gewoon je tijd uitzitten.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:28

mijn moeder heeft vroeger een keer met een gebroken arm gereden... guess what? ze viel er af en brak haar andere arm. bij die arm mist ze nu een stuk bot bij haar elleboog waardoor ze haar arm nooit meer 'goed' strekken. ze heeft er altijd nog wel last van, omdat haar armen dus ongelijk zijn met rijden/fietsen enz. haar arm die ze al gebroken had moest opnieuw gezet worden dus daar heeft ze nog 6 weken extra mee gelopen.

denk alsjeblieft na, als je arm eenmaal goed beschadigt is komt het nooit meer helemaal goed.

daandriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:35

Ik heb 3 maanden terug mijn binnenste enkelbanden gescheurd (ingescheurd, niet afgescheurd), heb ruim 7,5 week in het gips gezeten.

Ze hadden me 5 weken voorgeschreven in het gips, maar omdat ik stug ben blijven rijden (5/6 paarden op een dag), moest ik nog langer in het gips blijven.
Nog steeds is het een zwakke plek en is het na een werkdag dik. Dit is mede omdat ik mijn rust niet genomen heb.

Niet het handigste, maar op dat moment wel :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:36

Poetsen en alles is meer belastend dan rijden.. Als je niet een te harde hand hebt natuurlijk ;) Maar als je valt of iets dan is het natuurlijk wel mis waarschijnlijk. Eigen keus of je het risico neemt.

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:41

tja, dochterlief mocht van mij wel rijden...eerste week niet, maar daarna met gekleurd lichtgewicht gips wel. Ze brak een week voor de overijsselse kampioenschappen haar pols.
Met gips gesprongen ( foutloos), gedressuurd ( M1 en 3e ) en koploper viertal ( Kampioen!)
En ja, vanuit de KNHS IS DIT TOEGESTAAN !! (keurig schriftelijk bevestigd)
Eigen verantwoordelijkheid dus.
Dat maakt deze discussie/vraag overbodig, het mag op eigen verantwoordelijkheid zelfs op het kampioenschap.

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:45

Echt niet doen. Als je toch valtof wat dan ook ben je niet verzekerd! Alke paarden zijn leuk braaf! Maar het blijft een vluchtdier! Dan ga je al helemaal geen buitenrit maken! Hoe vaak lees je niet dat er een paard schrikt tijdens een buitenrit! En dat er ongelukken gebeuren. Zij vonden hun paard braaf en lief en schrikt nooit!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:46

appiesjappie schreef:
Echt niet doen. Als je toch valtof wat dan ook ben je niet verzekerd!

Dat is onjuist. Je ziektenkosten worden gewoon vergoed. (Onder je 18e heb je zelfs geen eigen risico.)

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:50

ARhythmical schreef:
tja, dochterlief mocht van mij wel rijden...eerste week niet, maar daarna met gekleurd lichtgewicht gips wel. Ze brak een week voor de overijsselse kampioenschappen haar pols.
Met gips gesprongen ( foutloos), gedressuurd ( M1 en 3e ) en koploper viertal ( Kampioen!)
Dat maakt deze discussie/vraag overbodig, het mag op eigen verantwoordelijkheid zelfs op het kampioenschap.

Mag ik vragen wat jij zou doen als ze verkeerd was gevallen op haar pols?
Gelijk sommige hier zeggen. Een gips zit er niet rond om je te pesten...

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:52

Ik heb nu alweer mijn schouder gebroken, maar ik stap niet op een paard :n
stel er gebeurd wat, dan ben ik nog verder van huis. ik vind het erg onverantwoord om te rijden met een botbreuk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:53

Goof schreef:
alltimapanda schreef:
wat vinden jullie hier van

Top +:)+
Je arm is kapot en die hoeft maar 1 heel mensenleven mee, dus waarom zou je geen risico nemen en gewoon eigenwijs op een pony stappen?

Precies dit, en buiten dat; je hebt er toch twee? Dus eentje meer of minder maakt weinig uit :')

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:58

Ik heb zelf ook met een twijg breukje in mijn arm gereden. Dit was wel in de binnenbak en ik hoefde nog maar ongeveer 3 dagen mijn gips, ook de pony was braaf. Niet het aller slimste idd, maar het deed geen pijn meer en het gips mocht er bijna af. Maar op een buitenrit met een gebroken pols, zou ik ook écht niet doen. Stel er zit een of andere malloot achter het stuur en die doet gevaarlijk, dan kan je paard nog zo braaf zijn, maar het is en blijft een vluchtdier.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:59

Ik vind het niet slim. zijn genoeg andere dingen die je kunt doen met paarden als je je pols gebroken hebt.
Kijk doe je nou iets met hele belangrijke wedstrijden dan heb ik zoiets van eigen risico als jij denkt dat je de wedstrijd echt niet kan missen.
Gewoon buiten rijden kan altijd nog. Even een week of wat wachten tot het over is en dan rustig weer gaan rijden, want als er wel iets gebeurd wat het veel erger maakt kun je echt niet meer rijden voor een tijd want dan doet het wel pijn.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:59

Ervaringsdeskundige meldt zich. Ik had een scheurtje in de ellepijp door een botsing met een boom. Van hand tot bovenarm gegipst. Was prima mee te rijden. Ook geen last van gehad. De chauffeur van mijn auto was een veel groter risico dan dat gips op paard. Auto heeft het niet overleeft. Gelukkig alleen wat kneuzingen zelf. Moraal van het verhaal; je kent zelf het paard het beste maar vertrouw nooit je GTI aan een beginnende bestuurder. Zelfs niet als je er zelf naast zit.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:02

En de gipsmeester die mijn gips had gedaan, (die reed ook paard :+ ) die zei dat als het geen pijn meer deed, dat ik dan mocht rijden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:06

Ik mocht ook gewoon rijden en dat deed ik dan ook. Ik had dan wel geen breuk, bij mij hebben ze twee keer een bot weg geveild of gehaald en mijn pees doorgeknipt en ingekort in mijn voeten. Het duurde een aantal weken voor mijn pees het weer deed, maar daarna ging ik gewoon rijden hoor.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:27

Volgens mij komt er op dit topic niks goeds meer, dus hier een definitief slotje.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:39

Ik zie nog geen slotje Duhelo :D

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:41

Heb net een pb'tje gestuurd topic idd nog open is. :)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:46

Ik snap sowieso niet waarom er een slot op moet.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:50

_San87_ schreef:
Ik snap sowieso niet waarom er een slot op moet.

Ik dus ook nniet...

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:52

Maakt natuurlijk veel verschil wat er onder het gips zit, een scheurtje of een gecompliceerde en met veel moeite operatief herstelde breuk.
Als je gaat autorijden ben je vaak niet verzekerd voor schade die je zo veroorzaakt in het verkeer, maar te paard heb je vooral jezelf als het mis gaat.
Wat vaak het meest tricky is: als het gips er net af is. De breuk zit wel aan elkaar, maar moet nog stevig worden en de bescherming ben je kwijt.

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:53

janahxginger schreef:
ARhythmical schreef:

Mag ik vragen wat jij zou doen als ze verkeerd was gevallen op haar pols?
Gelijk sommige hier zeggen. Een gips zit er niet rond om je te pesten...

Wat ik gedaan had wanneer ze verkeerd op de (andere) pols gevallen was ??...Heel simpel, gipsje erom :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:58

Ohjee, hele dag gewandeld met de hond, dus nogal gaar nu :+
Slotje is vooral omdat de reacties niet altijd netjes zijn, en ts nu vast wel weet dat het geen goed idee is om met gips te gaan rijden. Wat ze met de tips doet is haar zaak, maar het is niet nodig om hier over te blijven mauwen. Slotje dus :D