keshia schreef:ik vind dat een moeder die BEWUST de keuze maakt voor fv daar ook de kans voor moet krijgen dat gewoon zonder gezeur te kunnen doen..
maar andersom ook..
ik denk dat er heel veel winst te behalen is bij de begeleiding voor de bevalling en vlak daarna..
een uitgebreid bevallings/voedingsplan opstellen standaard zou al een goede eerste stap zijn..
daarin aangeven wat evt. eerdere ervaringen zijn, waar de voorkeur of absolute keuze voor voeding naar uit gaat..
daarin kan opgenomen worden dat een vrouw absoluut geen bv wenst te geven. punt.
vaak is het wel zo dat als vrouwen voor de bevalling zeggen bv te willen geven, na een week, of 2 weken ineens twijfelen.. je krijgt zoveel onzin te horen, te weinig melk, slechte melk, kindje groeit traag, etc. ik heb zelf een langzame groeier, maar ze eet als een bouwvakker.. dat is gewoon haar eigen lijntje.. kindje is perfect in verhouding lengte/gewicht.. maar ook ik heb vaak de vraag gekregen:
waarom bv? waarom zo lang? geen gezicht zo'n kindje nog aan de borst! etc. die keuze dat ik langer wilde voeden werd ook niet overal geaccepteerd.. dat vind ik dan ook niet terecht..
ik denk dat het pushen idd moet stoppen, maar daarvoor in de plaats mag goede begeleiding komen.. simpelweg een gesprek over voeding voor je baby bij de vk of gyn.. en niet 1 simpel foldertje met wat minimale info. een lijstje mee met standaard het telefoonnummer van verschillende bv instanties op een rijtje, en een voedingsdeskundige zou al enorm helpen...
ook de simpele vraag: wat wilt u graag zelf? zou geintroduceerd mogen worden in de zorg. wat wilt u zelf mevrouw? bv geven? prima, dan doen we er alles aan om het te laten slagen! wat wilt u? dat we helpen? prima dan helpen we.. wilt u het alleen proberen? okee prima
wilt u liever flesvoeding geven? prima! doen we dat..
Kijk, hier kan ik mij helemaal in vinden! Als vrouwen dag willen betere begeleiding en anders is het ook prima