En nu moet het uit zijn met dat gepush!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:01

Sizzle schreef:
Alleen als de infectie dus op die manier aan de moeder wordt overgedragen, anders echt niet. Het antigeen zal eerst aan het immuunsysteem gepresenteerd moeten worden.

Zie maar eens weg te blijven bij een ziekteverwekker als je zo close met je kindje omgaat.

Brainless

Re: En nu moet het uit zijn met dat gepush!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:07

Ik begrijp nog steeds niet wat nu precies de reden is dat sommige vinden dat BV (nog) meer gestimuleerd moet worden?
Waarom "moet" er voor BV gekozen worden?

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:18

Wat ik echt heel sneu vind is die vrouwen die pertinent geen borstvoeding willen geven (hier heb ik het dus NIET over vrouwen die niet genoeg melk hebben of niet voldoende voedingswaarde inde melk of tepelkloven en andere ellende) maar die wel lopen te zeuren over zere borsten. Ja duh! Wanneer je lijf gezond is en je baby gaat huilen krijg je vanzelf een toeschietreflex. Wil je geen melk geven, prima. Maar zeur dan ook niet over de pijn in je borsten. Dit is gewoon een stukje natuur waar zelfs wij mensen nog deel van uitmaken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:22

Freggle_Edge schreef:
Wat ik echt heel sneu vind is die vrouwen die pertinent geen borstvoeding willen geven (hier heb ik het dus NIET over vrouwen die niet genoeg melk hebben of niet voldoende voedingswaarde inde melk of tepelkloven en andere ellende) maar die wel lopen te zeuren over zere borsten. Ja duh! Wanneer je lijf gezond is en je baby gaat huilen krijg je vanzelf een toeschietreflex. Wil je geen melk geven, prima. Maar zeur dan ook niet over de pijn in je borsten. Dit is gewoon een stukje natuur waar zelfs wij mensen nog deel van uitmaken.

Dus vrouwen mogen ook geen pijnbestrijding vragen bij bevallen want ja duhh dat doet pijn?

Je kunt gewoon pilletjes krijgen tegen stuwing en die werken perfect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:23

Het is maar waar je je druk om maakt zeg. .

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:25

Freggle_Edge schreef:

Volgens die logica moet je sowieso maar niet piepen als vrouw; niet tijdens de weeën, bevalling, tepelkloven en alles; het is gewoon de natuur en je kiest ervoor.
Pijn is pijn. Zere borsten zijn gewoon niet prettig , mag je best zeggen ook al kies je ervoor om geen borstvoeding te geven. Zou mooi zijn als anderen ook nog bepalen dat je dan ook geen recht tot klagen hebt :=
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 02-03-14 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:28

Citaat:
Je kunt gewoon pilletjes krijgen tegen stuwing en die werken perfect.

Hup, dagelijks een koude douche erop. Doen we bij paarden ook na het afspenen :')

Gekheid.

Wat me persoonlijk wel eens stoort is de huidige "ik wil vooral geen last hebben"- mentaliteit. Bevallen of borstvoeding mag geen zeer doen, kinderen moeten zsm doorslapen, niet knoeien met het eten, geen vlekken of gaten in de kleding. Moeder wil snel weer aan het werk, of een sociaal leven, een strakke buik, papa wil weer van bil.

Een kind kost geld en tijd en energie en je maakt je zorgen over de gekste dingen. Zo hoort het ook. Investeren in een nieuwe generatie. Circle of life.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:30

Er zijn meerderen redens dat men niet aan de BV gaan. Meschien omdat ze het gewoon niet willen, bang voor de vorm Van de borsten, geen behoefte aan, mij zus wilde bij voorbaad niet omdat ze in verwachting was van een tweeling, en het om en om voeden niet zag zitten uit angst voor haar eigen rust, en herstel na de bevalling en zwangerschap. Andere beginnen er niet meer aan omdat het bij de vorige ook mis is gegaan, voor somigen mensen is kloven een optie voor anderen niet, ivm met het melk koe idee, ik zelf zat jankend te kolven, omdat jeugt trauma's om hoog kwam heb het een tijd geprobeerd, maar voelde me elindiger worden, en het zo geven lukte niet, en preek van de kraamverzorgster en het gevoel van falen. Ik raakte er van in depressie, waarom er dan weer aan beginnen. Nee hoor geef mij de fles maar. Ik ben van mening dat ieder die keus voor zich moet kunnen maken. En pouchen of motiverenhoe jullie hetwillen noemen zou mee enkel harder de hakkenin het zand doen duwen.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:31

Chub, ik ben het helemaal eens met de laatste twee alinea's. Net als die "het moet wel leuk blijven" mentaliteit. Ook zoiets wat ik niet snap.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:32

@Chubby
Maar dat zijn losstaande dingen.
Mijn 2de was een huilbaby en daar is heel veel tijd (en energie) in gaan zitten.
Dat staat los van BV of FV, doorslapen ed.

Ik heb mijn kinderen nooit laten huilen, moet je horen hoeveel voor en tegenstanders daar van zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:33

Je doet het toch nooit voor iedereen goed en eigenlijk moet je daar als moeder boven staan en anderen ook de moeder in haar waarde laten.
Als ik geen bv wil geven, laat mij dan. Als ik na het zwangerschapsverlof weer lekker aan het werk wil: laat mij dan. Het gaat anderen ook geen hol aan waarom ik geen bv wil geven later als ik groot ben. Het is net alsof je verantwoording moet afleggen. Hoera voor keuze vrijheid :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:51

Brainless schreef:
@Chubby
Maar dat zijn losstaande dingen

Is dat zo? Het gaat allemaal over moederschap. En over keuzes maken in het belang van jezelf of in het belang van je kind. Soms botsen die belangen. En mi mogen "we" soms best iets harder zijn voor onszelf in het belang van dat kindje.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:53

Chubby schreef:
Brainless schreef:
@Chubby
Maar dat zijn losstaande dingen

Is dat zo? Het gaat allemaal over moederschap. En over keuzes maken in het belang van jezelf of in het belang van je kind. Soms botsen die belangen. En mi mogen "we" soms best iets harder zijn voor onszelf in het belang van dat kindje.

Ik bedoelde: dat FV moeders niet persé makkelijker zijn of minder over hebben voor hun kindje dan BV moeders.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:55

Daarnaast: fijnstof/uitlaatgassen zijn ook heel slecht voor kinderen... hoeveel ouders beslissen daarom weg te gaan uit de stad?
Waarom is BV wel een hekel punt en je woonomgeving niet?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:06

Citaat:
Ik bedoelde: dat FV moeders niet persé makkelijker zijn of minder over hebben voor hun kindje dan BV moeders.

Dat beweer ik ook niet hoor! Alhoewel het meen ik wel onderzocht is en daaruit kwam dat bv-moeders responsiever reageren op hun kinderen dan kv-moeders over het algemeen.

En ieder heeft zo zijn prioriteiten ;) Ik zou persoonlijk never in de Randstad willen wonen. Inderdaad ivm de luchtkwaliteit oa. Maar ik ben sowieso een beetje ontspoord en over the top vwb mijn ideeen rondom gezondheid, opvoeding, schoolkeuzes ed. Dus wat ik voor mijzelf en mijn kinderen belangrijk vind, is hier in dit gesprek minder belangrijk :+

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-14 23:50

En waarom moet een vrouw per se zinloos lijden aanvaarden als ze moeder wordt?
Het is al hoog en breed bewezen dat een ruggenprik geen enkel probleem oplevert voor de baby. In België bevallen 75% van de moeders op die manier. De babysterfte is daarllager dan in Nederland. Die gehechtheid aan pijn is dus zeker niet in het belang van kinderen.
Het idee dat borstvoeding in alle omstandigheden beter is dan fles is bij deze dus onderuit gehaald. Kinderen worden op lange termijn niet dikker, dommer of zieker van flesvoeding. Dat heeft deze studie bewezen. Waarom zouden we dan moeders die geen bv willen geven moeten pushen om dat toch te doen? Een ongelukkige moeder maakt een ongelukkig gezin. Het moet maar eens afgelopen zijn met die martelaressen-mentaliteit.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 00:00

Brainless _/-\o_

Precies wat ik ook denk!

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 00:02

ik vind dat een moeder die BEWUST de keuze maakt voor fv daar ook de kans voor moet krijgen dat gewoon zonder gezeur te kunnen doen..
maar andersom ook..

ik denk dat er heel veel winst te behalen is bij de begeleiding voor de bevalling en vlak daarna..
een uitgebreid bevallings/voedingsplan opstellen standaard zou al een goede eerste stap zijn..
daarin aangeven wat evt. eerdere ervaringen zijn, waar de voorkeur of absolute keuze voor voeding naar uit gaat..
daarin kan opgenomen worden dat een vrouw absoluut geen bv wenst te geven. punt.
vaak is het wel zo dat als vrouwen voor de bevalling zeggen bv te willen geven, na een week, of 2 weken ineens twijfelen.. je krijgt zoveel onzin te horen, te weinig melk, slechte melk, kindje groeit traag, etc. ik heb zelf een langzame groeier, maar ze eet als een bouwvakker.. dat is gewoon haar eigen lijntje.. kindje is perfect in verhouding lengte/gewicht.. maar ook ik heb vaak de vraag gekregen:
waarom bv? waarom zo lang? geen gezicht zo'n kindje nog aan de borst! etc. die keuze dat ik langer wilde voeden werd ook niet overal geaccepteerd.. dat vind ik dan ook niet terecht..

ik denk dat het pushen idd moet stoppen, maar daarvoor in de plaats mag goede begeleiding komen.. simpelweg een gesprek over voeding voor je baby bij de vk of gyn.. en niet 1 simpel foldertje met wat minimale info. een lijstje mee met standaard het telefoonnummer van verschillende bv instanties op een rijtje, en een voedingsdeskundige zou al enorm helpen...
ook de simpele vraag: wat wilt u graag zelf? zou geintroduceerd mogen worden in de zorg. wat wilt u zelf mevrouw? bv geven? prima, dan doen we er alles aan om het te laten slagen! wat wilt u? dat we helpen? prima dan helpen we.. wilt u het alleen proberen? okee prima
wilt u liever flesvoeding geven? prima! doen we dat..

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 00:11

Mijn eerste wilde niet goed aanhappen en ik had in het begin ook geen melk. Toen afgekolfd en in de fles gegeven. Wat ik niet had, kreeg ze aan flesvoeding bij. Helaas was ik een beetje slordig in het regelmatig afkolven en liep de productie snel terug. Dus verder heeft ze na ongeveer 2 weken alleen flesvoeding gehad.
Mijn tweede kwam 5,5 week te vroeg en kreeg sondevoeding. Ook hier ben ik weer gaan afkolven en dat kreeg ze via de sonde toegediend. Al snel had ik veel melk en kon ik zelfs een voorraadje aanleggen in de diepvries! Na ongeveer 10 dagen mocht ze de fles drinken (met mijn borstvoeding). De kinderarts drong nog wel aan om echt borstvoeding te geven, maar ik vond het prima zo. Ze heeft 4 maanden volledig borstvoeding gehad (uit de fles) en de 5e maand fles- en borstvoeding en na 5 maanden over op volledig flesvoeding. Het is mij prima bevallen zo. Paps of opa en oma konden zo ook mooi de fles geven, ik kon zien dat ik prima melk had en zien hoeveel ze binnen kreeg. het is wel druk, want je doet dubbel werk, maar het ging zo heel goed.

Ik vind dat iedereen voor zichzelf moet beslissen wat ie doet. Als het niet gaat, gaat het niet en dan moet je lekker op flesvoeding overstappen. Proberen kan natuurlijk altijd, zeker op de manier zoals ik het deed. Heb je niet genoeg, geen paniek, dan kun je altijd flesvoeding geven of het afwisselen

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 01:01

Ik ben nu zwanger van de 2e en ben helemaal niet gepushed niet door de verloskundige als de gynacoloog waar ik nu bij loop in het ziekenhuis. Zodra ik zei ik wil flesvoeding geven was dit gewoon aangenomen.

Bij mijn eerste woonde ik nog in barneveld....een gelovig dorp daar accepteerde ze mijn keuze ook wel maar probeerde natuurlijk wel te overtuigen voor borstvoeding. Maar ze hadden snel door dat ik er niet open voor stond.

Denk zelf dat ze kijken of je twijfelt zodra je aangeeft dat je het niet weet willen ze voor borstvoeding gaan als je stellig bent dat je flesvoeding wil geven, dan laten ze dit.
Maar goed dat is wat ik zie en hoor in mijn omgeving. En ik ben niet te pushen haha dat werkt in hun nadeel dan word ik snel boos en geïrriteerd.

En ja ik ben een moeder die er bewust voor kiest en het niet eens probeerd.....zodra ik stress krijg kan ik niet goed voor mezelf en me kindje zorgen dus dat lekker ontwijken ;-). Ook na de geboorte wil ik gewoon weer part time aan het werk, me hobby kunnen doen en lekker sporten, dus niks afkolven of elke keer naar huis voor borstvoeding. Het is juist fijn als ook de man s nachts een voeding kan geven.
Sommige vinden die gedachte egoïstisch maar ik vind als een vrouw lekker in haar vel zit kan zij voor de volle 100% goed voor haar kindje zorgen.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 02:27

keshia schreef:
ik vind dat een moeder die BEWUST de keuze maakt voor fv daar ook de kans voor moet krijgen dat gewoon zonder gezeur te kunnen doen..
maar andersom ook..

ik denk dat er heel veel winst te behalen is bij de begeleiding voor de bevalling en vlak daarna..
een uitgebreid bevallings/voedingsplan opstellen standaard zou al een goede eerste stap zijn..
daarin aangeven wat evt. eerdere ervaringen zijn, waar de voorkeur of absolute keuze voor voeding naar uit gaat..
daarin kan opgenomen worden dat een vrouw absoluut geen bv wenst te geven. punt.
vaak is het wel zo dat als vrouwen voor de bevalling zeggen bv te willen geven, na een week, of 2 weken ineens twijfelen.. je krijgt zoveel onzin te horen, te weinig melk, slechte melk, kindje groeit traag, etc. ik heb zelf een langzame groeier, maar ze eet als een bouwvakker.. dat is gewoon haar eigen lijntje.. kindje is perfect in verhouding lengte/gewicht.. maar ook ik heb vaak de vraag gekregen:
waarom bv? waarom zo lang? geen gezicht zo'n kindje nog aan de borst! etc. die keuze dat ik langer wilde voeden werd ook niet overal geaccepteerd.. dat vind ik dan ook niet terecht..

ik denk dat het pushen idd moet stoppen, maar daarvoor in de plaats mag goede begeleiding komen.. simpelweg een gesprek over voeding voor je baby bij de vk of gyn.. en niet 1 simpel foldertje met wat minimale info. een lijstje mee met standaard het telefoonnummer van verschillende bv instanties op een rijtje, en een voedingsdeskundige zou al enorm helpen...
ook de simpele vraag: wat wilt u graag zelf? zou geintroduceerd mogen worden in de zorg. wat wilt u zelf mevrouw? bv geven? prima, dan doen we er alles aan om het te laten slagen! wat wilt u? dat we helpen? prima dan helpen we.. wilt u het alleen proberen? okee prima
wilt u liever flesvoeding geven? prima! doen we dat..

Kijk, hier kan ik mij helemaal in vinden! Als vrouwen dag willen betere begeleiding en anders is het ook prima :)

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 05:15

Citaat:
Het idee dat borstvoeding in alle omstandigheden beter is dan fles is bij deze dus onderuit gehaald. Kinderen worden op lange termijn niet dikker, dommer of zieker van flesvoeding. Dat heeft deze studie bewezen.

Dat heeft deze studie dus niet bewezen. Daarom vroeg ik al eerder of men de studie uberhaupt gelezen heeft, of klakkeloos de onjuiste conclusies voor waar aanneemt. Zelfs de onderzoekster, sociologe (geen medicus) concludeert anders dan wat nu gepubliceerd wordt!

Ik schreef al eerder dat ik het volkomen met je eens ben dat pushen en onrespectvol gedrag door hulpverlening no go zijn. Maar het is wel jammer als je dit soort onzinnige conclusies voor waar aanneemt en daarop je keuze baseert.

En het is ook wel typisch: 100 onderzoeken bewijzen dat bv de norm is, maar die worden allemaal van tafel geveegdna een dergelijke publicatie.

Eigenlijk is "het beste" ook helemaal niet van belang. Ieder maakt haar eigen keuze nav eigen argumenten. Daar gaat ts' punt toch ook helemaal niet over? Veel belangrijker is dat de hulpverlening inziet dat een well-informed keuze gerespecteerd moet worden, op welk gebied dan ook.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 07:46

Chubby schreef:
Citaat:
Het idee dat borstvoeding in alle omstandigheden beter is dan fles is bij deze dus onderuit gehaald. Kinderen worden op lange termijn niet dikker, dommer of zieker van flesvoeding. Dat heeft deze studie bewezen.

Dat heeft deze studie dus niet bewezen. Daarom vroeg ik al eerder of men de studie uberhaupt gelezen heeft, of klakkeloos de onjuiste conclusies voor waar aanneemt. Zelfs de onderzoekster, sociologe (geen medicus) concludeert anders dan wat nu gepubliceerd wordt!

Ik schreef al eerder dat ik het volkomen met je eens ben dat pushen en onrespectvol gedrag door hulpverlening no go zijn. Maar het is wel jammer als je dit soort onzinnige conclusies voor waar aanneemt en daarop je keuze baseert.

En het is ook wel typisch: 100 onderzoeken bewijzen dat bv de norm is, maar die worden allemaal van tafel geveegdna een dergelijke publicatie.

Eigenlijk is "het beste" ook helemaal niet van belang. Ieder maakt haar eigen keuze nav eigen argumenten. Daar gaat ts' punt toch ook helemaal niet over? Veel belangrijker is dat de hulpverlening inziet dat een well-informed keuze gerespecteerd moet worden, op welk gebied dan ook.

Zou jij mij de studie kunnen opsturen?

Het ligt er maar helemaal aan hoe het "tegenonderzoek" is opgezet of die de andere onderzoeken van tafel kan vegen.
Als het "tegen" onderzoek een meta analyse is dan zou dat best die 100 onderzoeken van tafel kunnen vegen omdat er op een andere manier naar gekeken is waarbij zaken die over het hoofd gezien zijn middels een bredere kijk nu wel opvallen.

Maar goed...heb nu alleen de link gelezen dus ik ben benieuwd.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 08:11

Rapperijder schreef:
Het is al hoog en breed bewezen dat een ruggenprik geen enkel probleem oplevert voor de baby.

Even los van de borst-fles-discussie maar dit is niet waar. Baby's ervaren meer pijn tijdens de bevalling omdat zij de endorfinen die moeders zonder pijnbestrijding wel aanmaken dus niet meekrijgen. Ook blijkt de eerste abgarscore soms lager te zijn. Dat zeg ik trouwens niet om moeders die een epidurale hebben gekozen te beschuldigen ofzo :o
Dat je in Belgie vaak met een epidurale bevalt is omdat je
a) vrijwel standaard in het ziekenhuis onder begeleiding van een gynaecoloog bevalt. Verloskundigen zijn er praktisch alleen in de grensstreken en het is nog niet evident om aan die informatie te komen. Tegen mij heeft een gynaecoloog zelfs gewoon glashard gelogen dat thuisbevallingen in Belgie niet mogelijk waren. Als ik niet een huisarts had gehad die wel in was voor de natuurlijke gang van zaken, had ik nooit geweten dat ik thuis kon bevallen met een vroedvrouw. Je moet er dus enorm achteraan gaan. Wie doet dat? Vrijwel alleen Nederlandse dames, de Belgische kennen het niet anders of vinden het 'eng'.
b) epidurale is een nogal standaard ding. Soms wordt hij zonder te vragen of zelfs tegen de wens van de moeder is gegeven, soms wordt het gewoon elke minuut gevraagd of je het nu echt niet wil. Als je net op een fikse wee rond de 8 cm ontsluiting zit moet je al heel sterk in je schoenen staan om dat af te wijzen. Bij mijn eerste was ik bereid om mezelf met een aardappelschilmesje een keizersnede te geven :o

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 08:29

diesel83 schreef:
En ja ik ben een moeder die er bewust voor kiest en het niet eens probeerd.....zodra ik stress krijg kan ik niet goed voor mezelf en me kindje zorgen dus dat lekker ontwijken ;-). Ook na de geboorte wil ik gewoon weer part time aan het werk, me hobby kunnen doen en lekker sporten, dus niks afkolven of elke keer naar huis voor borstvoeding. Het is juist fijn als ook de man s nachts een voeding kan geven.
Sommige vinden die gedachte egoïstisch maar ik vind als een vrouw lekker in haar vel zit kan zij voor de volle 100% goed voor haar kindje zorgen.

Hiermee ben je toch eerlijk tegen over jezelf en het kind. Denk dat, dat los van of bv beter is dan KV nog belangrijker is. Ken ook een situatie waarin het andersom is. Moeder wil kind persé borst blijven geven, terwijl overduidelijk te zien is dat ze zichzelf en haar kind daarin tekort doet.