NL-'ers zijn over het algemeen te dik.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:12

AmoorM schreef:
spotterick schreef:
Pff dit is z'n moeilijk onderwerp eigenlijk. Sommige mensen voelen zich gewoon goed ookal zijn ze een pontje meer.
maar als ik rondkijk, iemand die op een paar plakjes kipfile leeft op een dag, om maar af te vallen omdat dit hoort volgens de meerderheid aan mensen. Zo ook een klasgenoot van 180 die 70 weegt en obesitas pillen slikt omdat iedereen maar vind dat ze mager moeten zijn. Vroeger was het ook normaal als je mollig was, dik is anders maar toen waren ze ook niet graad mager, wat tegenwoordig wel moet want je mag het liefst geen gram vet hebben..
terwijl je ook weer vet nodig hebt om je organen te beschermen.. Dusja net is allemaal maar krom. En niemand is perfect, ik vind ook niet dat je moet verwachten dat je perfect moet zijn

Hoe kom je daar bij?

Iedereen doet tegenwoordig moeilijk over over gewicht en plagen pesten mensen ermee. Ze lopen ze meestal af te "kraken" (misschien een te groot woord).
niet op die manier afvallen maar afvallen in het algemeen. Dat mensen soms zo wanhopig worden om af te vallen dat ze daar op gaan leven. Zodat ze niet meer over hun gewicht worden aangesproken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:12

K_im schreef:
Dat is wat 'de maatschappij wil'.. Mensen met overgewicht worden veroordeeld en om geaccepteerd te worden moet men maar afvallen.

Ik zou niet willen afvallen omdat ze maatschappij dat zou willen.
Ik wil afvallen omdat ik het zelf wil, niet alleen maar om een mooi sexy figuur te krijgen.. maar ook door dat er gezondsheids risico's bij overgewicht komen kijken en dat in mijn familie zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:15

xApple schreef:
Zoals al eerder in dit topic werd aangedragen; vroeger waren er niet zoveel dikke mensen.
Het voedsel was puurder, natuurlijker en bevatte veel minder slechte vetten en suikers.
Ik geloof echt dat door het voedsel wat tegenwoordig op de markt is (en mensen dus teveel/te vaak eten)
Mensen dikker zijn gaan worden.

En de mensen die 'verslaafd' zijn aan dit voedsel gebruiken vaak smoesjes voor hun overgewicht.

En ja er zijn altijd mensen die door andere reden (daarom zei ik 98%) overgewicht hebben.
Dat is super vervelend en kunnen daar weinig aan doen. Misschien heb jij (pluisje) wel een
medische reden voor je (eventuele) ?! overgewicht. Ik heb niet gezegd dat iemand hier smoesjes verzint.

mijn theorie, is dat mensen vooral meer eten omdat gefabriceerd voedsel lekkerder/verslavender is… en er veel meer keus is; voor ieder wat wils dus.
Maar het is toch echt niet zo dat als je ' puur ' voedsel gaat zitten bingen, je niet aankomt (ik spreek uit ervaring helaas :+ )

Uiteindelijk is het toch een kwestie van minder eten dan je verbruikt…
Maar ik heb wel het idee dat degene die van zichzelf slank zijn, nogal onderschatten wat voor een inspanning (en opoffering) het kan zijn en daarmee erg makkelijk oordelen ' dat andere mensen maar af moeten vallen ' .

Petrichor

Ik heb ook overgewicht.. Ik eet gezond en gevarieerd en kom op 1500kcal per dag daarnaast sport ik momenteel ruim voldoende. Helaas is mijn bmi 29 en dus te hoog. Ik liep ooit bij een diëtist maar zij kon helaas niets voor mij betekenen.. In eerste instantie moest ik juist meer eten maar daar werd ik alleen maar zwaarder van.

Om mijn gewicht instant te houden mag ik helaas niet meer binnen krijgen als 1500kcal.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 02-03-14 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

K_im schreef:
Dat is wat 'de maatschappij wil'.. Mensen met overgewicht worden veroordeeld en om geaccepteerd te worden moet men maar afvallen.

en niet alleen met overgewicht , de mensen met ondergewicht krijgen er ook flink van langs hoor :j

het schijnt voor de mensheid erg moeilijk te zijn om elkaar te accepteren zoals we zijn, dik of dun of naar onze maatstaven `normaal`.

ik heb overgewicht maar voel me super goed en daarbij rook ik ook nog eens :j

gelukkig trek ik me niks aan wat anderen van me vinden,misschien door mijn leeftijd? maar dat ik geen 97kg wil wegen en langzaam aan aan het afvallen ben doe ik louter voor mezelf....en niet voor mijn omgeving of voor mensen die vinden dat ik voor hun ideaal beeld te dik zou zijn.

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:16

K_im schreef:
Persoonlijk is mijn overgewicht het gevolg van meerdere oorzaken, die allemaal het onregelmatige en vele eten tot gevolg hadden. Eén van die oorzaken zijn mensen die mij veroordelen omdat ik te zwaar ben. Dat ik te zwaar ben betekent namelijk niet dat ik niet meer hoeft te eten. Toch kijken mensen naar je als je eet, of zeggen: 'zou je dat nou wel doen?'. Ze oordelen over het feit dat jij, als obees, aan het eten bent. Deze mensen zal vast ook wel bekend zijn dat er geen mens bestaat dat nooit hoeft te eten?! Maar hierdoor kwam ik in een situatie terecht waarin mijn schaamte voor mijzelf groeide en ik dus niet meer in het openbaar durfde te eten. Door mensen met oordelen, mensen die ook hier in dit topic voorbij komen.. Het gevolg van niet meer eten? Hele dag honger, lichaam gaat op spaarstand, zodra je alleen bent eet je alles wat los en vast zit tot je vol zit en je lichaam slaat dat lekker op.

Hoe kan een van de oorzaken van je overgewicht zijn 'mensen die je veroordelen omdat je te zwaar bent? Dan ben je toch al te zwaar, dus is het geen oorzaak van je overgewicht?
Ik snap dat het er niet beter van zal worden, in tegendeel. Maar naar mijn idee mag je dat dus niet als excuus gebruiken.

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:16

AmoorM schreef:
K_im schreef:

Ik wil afvallen omdat ik het zelf wil, niet alleen maar om een mooi sexy figuur te krijgen.. maar ook door dat er gezondsheids risico's bij overgewicht komen kijken en dat in mijn familie zit.

dat ben jij, maar hoeveel mensen worden er door de maatschappij wel door "gedwongen". Want er is een standaard en daar moet iedereen maar aan voldoen.
ik weeg 80 ben 175 en heb elke keer het gevoel dat ik maar moet afvallen want iedereen vind mij te dik. Terwijl ik dat helemaal niet vind, maar omdat ik 27 scoor op de bmi word ik gelijk door gestuurd naar een diëtiste, vond dit ook nogal kru

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:18

spotterick schreef:
AmoorM schreef:

dat ben jij, maar hoeveel mensen worden er door de maatschappij wel door "gedwongen". Want er is een standaard en daar moet iedereen maar aan voldoen.
ik weeg 80 ben 175 en heb elke keer het gevoel dat ik maar moet afvallen want iedereen vind mij te dik. Terwijl ik dat helemaal niet vind, maar omdat ik 27 scoor op de bmi word ik gelijk door gestuurd naar een diëtiste, vond dit ook nogal kru

Vast niet omdat de maatschappij je te vet of niet mooi genoeg vindt
Ik denk dat ze dat door verwijzen doen omdat er zoals meerdere malen gezegd snellere risico's om ziektes te krijgen aan vast zit. Daar zit je ook niet op te wachten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:23

Jeetje, er zit echt zoveel onwetendheid in dit topic dat ik zelfs niet zou weten waar te beginnen als dietist om dit tegen te spreken. Gewoon shocking.
Op de vorige pagina die link is echt het toppunt, veel van de dingen die daar genoemd zijn zijn gewoon al lang ontkracht. Als voorbeeld is er ontdekt dat de darmflora van dikke mensen compleet verschilt van die van dunne mensen. Dikke mensen gaan veel efficienter om met iedere voedingsstof die de darmen passeert. Op dit moment nog de kip en het ei, maar het zegt zoveel...
Een rekensommetje waarbij je minder moet eten dan je verbrand is het dan ook echt al lang niet meer... Als je ziet dat mensen hun leven lang niet af kunnen vallen, maar na een faecestransplantatie van iemand die dun is ineens de kilo's kwijt is, weet je dat het allemaal niet zo simpel is als hier staat.
Dat is dus niet iets wat alleen de dikke mensen zeggen, dat is iets dat de wetenschap zegt, dat de mensen die verstand van afvallen hebben zeggen. En dus geen excuus is.

En wat betreft de mensen die vinden dat je "gewoon even een schop onder je kont moet hebben". Damn, zeggen jullie dat ook tegen de drugsverslaafden of tegen iemand met een depressie? Afvallen is echt zoveel meer dan gewoon een schop onder je kont. Bij afvallen horen emoties, verdriet, zelfkennis en een berg psychologie. Echt, zo simpel is het gewoon niet. Ik vind het shocking hoe mensen hier zo gemakkelijk over kunnen praten...
Laatst bijgewerkt door secricible op 02-03-14 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:24

Maar volgens mij als je bmi 26 of 25 is zit je op het randje.
maarja bij mij in de familie heeft nog niemand een ziekte of beperking daardoor gekregen. Vind het een beetje te extreem worden, .aar dat ben ik. Durf nog steeds in een bikini rond te lopen zonder me te schamen dusja moet ik dan mijn hele systeem omgooien waar ik het zo goed op doe zonder aan te komen of af te vallen. Voor die 5 kg. daar heb ik geen behoefte aan eerlijk gezegt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:28

secricible schreef:
Jeetje, er zit echt zoveel onwetendheid in dit topic dat ik zelfs niet zou weten waar te beginnen als dietist om dit tegen te spreken. Gewoon shocking.
Op de vorige pagina die link is echt het toppunt, veel van de dingen die daar genoemd zijn zijn gewoon al lang ontkracht. Als voorbeeld is er ontdekt dat de darmflora van dikke mensen compleet verschilt van die van dunne mensen. Dikke mensen gaan veel efficienter om met iedere voedingsstof die de darmen passeert. Op dit moment nog de kip en het ei, maar het zegt zoveel...
Een rekensommetje waarbij je minder moet eten dan je verbrand is het dan ook echt al lang niet meer... Als je ziet dat mensen hun leven lang niet af kunnen vallen, maar na een faecestransplantatie van iemand die dun is ineens de kilo's kwijt is, weet je dat het allemaal niet zo simpel is als hier staat.
Dat is dus niet iets wat alleen de dikke mensen zeggen, dat is iets dat de wetenschap zegt, dat de mensen die verstand van afvallen hebben zeggen. En dus geen excuus is.

En wat betreft de mensen die vinden dat je "gewoon even een schop onder je kont moet hebben". Damn, zeggen jullie dat ook tegen de drugsverslaafden of tegen iemand met een depressie? Afvallen is echt zoveel meer dan gewoon een schop onder je kont. Bij afvallen horen emoties, verdriet, zelfkennis en een berg psychologie. Echt, zo simpel is het gewoon niet. Ik vind het shocking hoe mensen hier zo gemakkelijk over kunnen praten...

Hier ben ik het mee eens, het is ook niet de bedoeling met dit topic om dat soort mensen aan te trekken, die maar vinden dat dik 'dik' en dat het je eigenschuld is en maar een schop onder je kont verdient.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:29

xxxjanna schreef:
K_im schreef:
Persoonlijk is mijn overgewicht het gevolg van meerdere oorzaken, die allemaal het onregelmatige en vele eten tot gevolg hadden. Eén van die oorzaken zijn mensen die mij veroordelen omdat ik te zwaar ben. Dat ik te zwaar ben betekent namelijk niet dat ik niet meer hoeft te eten. Toch kijken mensen naar je als je eet, of zeggen: 'zou je dat nou wel doen?'. Ze oordelen over het feit dat jij, als obees, aan het eten bent. Deze mensen zal vast ook wel bekend zijn dat er geen mens bestaat dat nooit hoeft te eten?! Maar hierdoor kwam ik in een situatie terecht waarin mijn schaamte voor mijzelf groeide en ik dus niet meer in het openbaar durfde te eten. Door mensen met oordelen, mensen die ook hier in dit topic voorbij komen.. Het gevolg van niet meer eten? Hele dag honger, lichaam gaat op spaarstand, zodra je alleen bent eet je alles wat los en vast zit tot je vol zit en je lichaam slaat dat lekker op.

Hoe kan een van de oorzaken van je overgewicht zijn 'mensen die je veroordelen omdat je te zwaar bent? Dan ben je toch al te zwaar, dus is het geen oorzaak van je overgewicht?
Ik snap dat het er niet beter van zal worden, in tegendeel. Maar naar mijn idee mag je dat dus niet als excuus gebruiken.

Overgewicht kan verschillende vormen aannemen hè.. Je kunt tien kilo te zwaar zijn, twintig, dertig en tel maar door! Als je mijn hele stuk hebt gelezen, benoem ik ook ergens een vicieuze cirkel. Eentje die een van de oorzaken is van het in stand houden van mijn overgewicht of het toenemen ervan. Ik ben te zwaar, durf niet in het openbaar iets te eten, krijg een lichaam dat op spaarstand gaat staan in combinatie met eetbuien met als gevolg meer overgewicht.

Daarnaast heb ik het woord excuus nooit gebruikt. Niet op bokt, maar ook niet in mijn leven buiten bokt. Er zijn geen excuses of smoesjes voor mijn overgewicht, mijn overgewicht is een (letterlijk) groot en bewezen feit en is een gevolg van meerdere oorzaken. Oorzaken die voornamelijk een psychische achtergrond hebben. Daar hoef en daar kan ik geen smoesjes voor verzinnen.. Ik ben tenslotte degene die zich laat beïnvloeden door anderen.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:29

spotterick schreef:
maarja bij mij in de familie heeft nog niemand een ziekte of beperking daardoor gekregen. Vind het een beetje te extreem worden, .aar dat ben ik. Durf nog steeds in een bikini rond te lopen zonder me te schamen dusja moet ik dan mijn hele systeem omgooien waar ik het zo goed op doe zonder aan te komen of af te vallen. Voor die 5 kg. daar heb ik geen behoefte aan eerlijk gezegt

Meid, als jij je goed voelt in je lichaam moet je echt niet gaan afvallen omdat anderen zeggen dat je dik bent. :) (sowieso vind ik het nogal apart dat mensen dat zomaar zeggen!)
Iedereen is anders gebouwd, toen ik een bmi van 25/26 had na ik 10kg was afgevallen hoorde ik juist vaak dat ik mooi slank was en echt niet meer moest afvallen.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:31

secricible schreef:

Mooi verwoord :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:33

Samiyah schreef:
spotterick schreef:

Meid, als jij je goed voelt in je lichaam moet je echt niet gaan afvallen omdat anderen zeggen dat je dik bent. :) (sowieso vind ik het nogal apart dat mensen dat zomaar zeggen!)
Iedereen is anders gebouwd, toen ik een bmi van 25/26 had na ik 10kg was afgevallen hoorde ik juist vaak dat ik mooi slank was en echt niet meer moest afvallen.

Je moet afvallen voor je zelf, omdat je het zelf wilt!
Niet omdat het moet van anderen.
Is het trouwens waar dat de overheid wil dat kinderen onder de 16 niet meer in snackbars mogen?

Samiyah

Re: NL-'ers zijn over het algemeen te dik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:34

Inderdaad mooi verwoord secricible, vooral je laatste alinea is iets wat veel mensen niet beseffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:40

secricible schreef:

Maar ik denk ook wel dat er een verschil zit in mensen met over gewicht, die normaal gezond leven, moeite doen om af te vallen dit niet lukt vanwege lichamelijke of geestelijke redenen en mensen die ongezond leven omdat zo als hier eerder al gezegd is "Dat groen eten ons soort mensen niet" en er lak aan heeft dat er 20 extra kilo's aan zitten. Bij dat eerste kun je natuurlijk niks van zeggen, daar kan niemand wat aan doen en dan vindt ik het schandalig en kwetsend dat er wordt gezegd dat ze een schop onder hun kont moeten hebben. Maar bij dat tweede vindt ik het weer een verhaal apart. Natuurlijk (Denk ik) kies je er expres niet voor om ongezond te gaan leven, maar als je er zelf geen moeite voor wil doen om gezond te gaan leven dan heb ik mijn bedenkingen er bij. Natuurlijk moet iedereen het voor zich zelf weten.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 22:44

AmoorM schreef:
Natuurlijk moet iedereen het voor zich zelf weten.

Fijn te horen

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:06

Ik heb zelf ook op overgewicht gezeten. Niet zo gigantisch, eigenlijk maar net de grens over maar evengoed. Hoe dat kwam? Heel simpel, ik snoep heel graag en ik kon de beste excuses verzinnen waarom ik mijn "ik ga vandaag echt eens sporten"-momenten weer kon uitstellen :P . Ik heb er ook heel lang niet echt het nut van ingezien waarom ik daar iets aan zou doen. Ik snoepte gewoon graag, gaf me voldoening om zo'n lekkere bak frieten of soms zelfs gewoon een heel pak chocolade naar binnen te schrokken. Héérlijk. Daarnaast heb ik nooit "last" van mijn omgeving gehad. Omdat ik ook voornamelijk kleren droeg waarbij ik mijn overtollige kilo's redelijk goed mee wist te verbergen. Als ik tegen mensen zei dat ik wel een paar kilo zou kwijt moeten kreeg ik vaak alleen zo'n twijfelende blik van "mwah, zo erg is het bij jouw toch niet" terug. Maar mensen die mij in mijn "niet-camouflagekleren" zien zoals mijn ouders zagen wel dat het toch wel de verkeerde kant opging :+ .

Mijn ommekeer kwam toen ik de laatste keer ging winkelen en ik naar een kledingmaat moest gaan waar ik nog nooit eerder was geraakt. Daarvoor begon ik mij al ongemakkelijker in mijn vel te voelen. En dan niet per se naar kilo's toe, maar gewoon mijn lichaam zelf. Ik ben nooit iemand geweest met een platte buik of met een smalle bouw (ben ook wel niet mollig, gewoon niet echt slank gebouwd), maar nu had ik gewoon vet dat echt in de weg begon te zitten voor mij. Ik voelde mij lichamelijk gewoon niet meer goed, lui en moe, en die confrontatie met een grotere kledingmaat was de druppel.

Ik streef nu terug naar een gewicht waarvan ik van mezelf weet dat ik dan echt perfect in mijn vel zit. En dat is volgens mijn bmi nog steeds een gewicht waarvan het zegt "is wel goed hoor, maar je mag ook nog gerust vijf kilo of meer er onder zitten", maar dat hoeft voor mij absoluut niet. Ik hoef geen perfect slank lichaam, er mag nog wel wat aanzitten, het mag alleen niet meer in de weg zitten.
Ik eet nog altijd niet supergezond, maar ik eet wel een héél pak gezonder dan voordien en beweeg ook een pak meer. Nu ben ik op drie maanden tijd 5,5 kilo kwijt. Dat klinkt misschien lang, maar dat maakt mij niet uit. Ik merk vooral dat ik mij beter in mijn vel voel dan ooit nu en dat is het belangrijkste.

Vroeger at ik minstens een keer in de week gefrituurd eten, soms zelfs twee of meer. Frietjes? Geef mij een grote bak met de vettigste mayonaise en ik schrok het wel op hoor :j . Sinds ik wat op mijn gewicht wilde letten eet ik gemiddeld een keer in de maand gefrituurd. De laatste keer dat ik ze at, kreeg ik misschien maar een derde op van wat ik vroeger naar binnen kon schrokken. En mijn lichaam zei echt stop, ik heb genoeg.
Ik heb toevallig gisteren voor de eerste keer in zowat meer dan vier maanden een pot chocopasta in de winkel gekocht. Vroeger? Maar liefst elke dag en nog dubbeldik gesmeerd. In het weekend broodjes bij de bakker en smeren maar. En als iemand mij daarna vroeg of ik nog zin had in een broodje met chocopasta dan at ik die ook nog wel op. Gisteren heb ik er een langwerpig broodje bij gekocht en opgegeten. Ik vond het zeker wel eens lekker, maar dat was het dan ook. Ik moest er geen tweede meer van hebben. En ik kan de rest van pot nu perfect laten staan. Vroeger was dat echt "oooh lekker chocopasta op de boterham!", en nu "ja hoor, best lekker, maar zo'n kipfilet mag er ook gewoon tussen."
Chips? Vroeger gewoon de hele zak! Eenmaal zak open met jezelf wijs te maken "ik ga er maar een handje uitnemen en niet meer hoor" en dan alles vreten. Als ik nu al eens chips eet kan ik plots wel perfect die één-hand grens hanteren.
Laatst vroeg een collega of ik met haar een halve reep met chocolade wou delen. Vroeger was dat bij mij gewoon een trigger om nog méér chocolade te gaan eten, een halve reep is toch niets! Nu heb ik ze gegeten, vond ze lekker als was het met één hap weg, maar die drang naar nog meer chocolade was er helemaal niet.

Ik merk dus heel fel dat sinds ik anders eet, mijn lichaam en geest heel anders reageren. Die drang naar vet en vooral die drang naar suiker (zeker in de vorm van chocolade) is weg en daardoor voel ik mij gewoon een heel stuk beter. Het lijkt wel alsof er vroeger gewoon een grens in mij ontbrak die zei dat ik genoeg had gehad, en die is er nu opeens wel. Ik kon chocolade eten tot ik er buikpijn van had en zelfs dan nog doorgaan. Nu kan ik een stuk eten en gewoon tegen mezelf zonder moeite zeggen "zo dat was lekker, en nu genoeg." Er ligt al weken een groot stuk chocolade in de kast en vroeger was het een heuse mentale beproeving om daar vanaf te blijven. Maar nu kan het mij zelfs niet schelen, misschien dat ik er in de komende week eens aan ga beginnen. Ik voel me frisser, vrolijker.
Maar toen ik nog echt ongezond at en overgewicht had, voelde ik me behalve op het laatste eigenlijk ook niet slecht. Pas nu besef ik dat ik mij toen eigenlijk wèl zo voelde, omdat ik nu pas gevoeld was hoe het voelt om je écht goed in je vel te voelen. Ofja écht goed, het zal altijd beter kunnen maar toch :+ . Ik heb eigenlijk nooit geweten of beseft dat ik zo slecht naar mijn lichaam luisterde op het gebied van eten.

Dit gewoon als verhaal hoe ik te veel gewicht persoonlijk heb ervaren. Iedereen heeft er natuurlijk andere ervaringen en gevoelens over.

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:14

@k_im, dat snap ik, maar overgewicht is overgewicht. Daarin heb je nog wel verschil, maar het blijft overgewicht. Ik zei ook dat die mensen die je veroordelen niet mee zullen helpen, in tegendeel. Daarmee bedoel ik dus dat ik heel goed begrijp dat die veroordelende mensen het erger maken als je eenmaal overgewicht hebt, maar het kan dus geen oorzaak zijn voor het overgewicht dat je in eerste instantie had.

Dat ik het woord excuus gebruikte heb ik inderdaad zelf onterecht ingevuld, sorry. Ik bedoelde dus gewoon dat die veroordelende mensen geen oorzaak kunnen zijn voor overgewicht, maar zoals je zelf zegt wél voor het in stand houden van overgewicht en het verergeren ervan.
Zoals ik je verhaal las, kwam het op mij over dat je bedoelde dat jij mensen die je veroordelen als oorzaak van je overgewicht zag (en dan bedoel ik dus 'het eerste overgewicht', niet het in standhouden ervan), daarom had ik de behoefte erop te reageren ;)

Het zal mij overigens worst wezen of iemand overgewicht heeft of niet. Ik heb het zelf niet maar mijn lichaam werkt toch veel slechter dan gemiddeld, ookal let ik wel heel erg op gezonde voeding.

Zal dikke mensen dan ook nooit afkeurend of lacherig aankijken wanneer ik hun voedsel zie nuttigen.
Ookal doe ik dat wel bij alle mensen die ikin de mac zie zitten. Niet met het idee 'dat men daar dik van wordt', maar omdat ik het jammer en onbegrijpelijk vind dat mensen vrijwillig zulk ongezond voedsel onbeschaamd naar binnen werken.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:22

secricible schreef:

Fijn dat iemand bevestigt wat ik al vanaf pagina 1 probeer uit te leggen. Die oordelen over een ander altijd. Niemand vindt het leuk om zwaar te zijn of ongezond te leven. Ook niet die genen die doen alsof het hen niet interesseert. Of ze weten niet hoe het ander moet, of ze doen alsof het niet boeit om het zo makkelijker te maken en het oordeel van een ander niet zo hard te laten aankomen. Laten we vooral lekker op onszelf letten en minder snel een oordeel klaar hebben. Als ik met mijn (slanke) zusje bij de Mac zit wordt je van alle kanten aangestaard en kun je aan het gezicht van mensen zien wat ze denken. Alsof ik mijn hele leven niks anders eet. Terwijl ik toch welgeteld +- 1 keer per jaar bij de Mac kom.

Hetzelfde geldt voor gebak in het openbaar of chocomelk met slagroom. Gewoon heel soms omdat het lekker is. Ik zal dit dus nooit in het openbaar eten hierdoor..

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:49

Kir_Ples schreef:
Ik heb ook overgewicht.. Ik eet gezond en gevarieerd en kom op 1500kcal per dag daarnaast sport ik momenteel ruim voldoende. Helaas is mijn bmi 29 en dus te hoog. Ik liep ooit bij een diëtist maar zij kon helaas niets voor mij betekenen.. In eerste instantie moest ik juist meer eten maar daar werd ik alleen maar zwaarder van.

Om mijn gewicht instant te houden mag ik helaas niet meer binnen krijgen als 1500kcal.

Dat klinkt als een nachtmerrie, zo goed je best doen en dan geen resultaat zien :o weet je ook hoe het komt? Slechte stofwisseling oid?

Anoniem

Re: NL-'ers zijn over het algemeen te dik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 23:58

Hier iemand die altijd prima op gewicht zat. Totdat ik te maken kreeg met zware B12 te kort. Heeft bij mij even geduurd voordat ze er achter kwamen. Dus ik kon alleen maar slapen. En verging elke dag van de pijn. Dus aan bewegen deed ik helemaal niet. Maar de kilo's kwamen er wel aan.

Langzaam aan ging het beter met mij. Dus kilo's gingen er ook weer af. Omdat ik weer actiever was. Totdat ik dit jaar weer moe begon te worden. Weer die pijn. Dus ik vaker injecteren, hielp niet. Bleek dat ik vitamine d te kort had. Dus kilo's die eraf waren, zaten er weer bij aan.

Nu heb ik alles weer op peil. En voel mij beter als ooit, ondanks dat ik te zwaar ben. Die kilo's gaan er vanzelf wel af. En anders maar niet. Mijn vriend vind mij mooi zoals ik ben. Wel wil ik weer aan mijn conditie werken en mijn spieren weer opbouwen.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 01:56

secricible schreef:

_/-\o_ Wil ik nog even het BMI aan toevoegen. Dat is een erg algemene richtlijn en niet iets waar je je aan vast moet klampen. Vetpercentage is veel belangrijker en juister.

Te dik zijn is ongezond, ongeacht de reden erachter. Denk dat iedereen het daar wel mee eens is.

Jezelf uithongeren heeft geen zin, daar kom je op de lange termijn van aan. Naar je leefpatroon kijken heeft vaak wel zin. Genoeg eten, gezond eten en bewegen. Daarnaast de achterliggende reden. Psychologisch/mentaal veranderen (vaak met hulp van een gespecialiseerd iemand) wil vaak ook helpen. En soms is het idd medisch en dan is het van belang om je te laten onderzoeken. Conculsie: de oorzaak aanpakken. Waar deze ligt verschilt per persoon en soms is het een combi van meerdere oorzaken.

Daarmee wil ik niet zeggen dat afvallen makkelijk is, maar het is vaak wel mogelijk met de juiste begeleiding. Te dik zijn is ongezond, maar afvallen hoeft (en moet) geen obesessie worden. Dan leef je ook niet meer fijn.

Je haalt hier de darmflora aan en dat is idd interessant. Heb zo her en der idd wat onderzoeken langs zien komen en denk dat er nog heel wat zullen volgen. Misschien is dat ook de reden dat te zware mensen soms moeilijk afvallen, omdat hun darm flora op standje 'aankomen' staat. Misschien kun jij me vertellen hoe het precies zit, want heb de feiten hierover niet helemaal op een rijtje, weet het alleen in algemene zin. En heeft probiotica hier invloed op?

Als ik naar mezelf kijk dan kom ik snel aan (en het gaat er ook weer snel af, tot op zekere hoogt). Ik ben iets te zwaar (enkele kilo's). Ga nu weer wat meer naar de sportschool en probeer gezond te eten (iets wat niet makkelijk is in Engeland). Ik weeg mezelf eigenlijk nooit. Vooral omdat het niet direct werkt als je meer gaat sporten en dus ook weer zwaarder kan worden terwijl je toch vet verliest. Ik kijk naar mijn eigen lichaam. Waar zit het vet, heb ik zwambandjes, hoe ziet mijn buik eruit, is mijn gezicht wat voller dan gewenst etc. Ik weet niet of iedereen dat kan, maar ik vind het fijner dan focussen op een weegschaal.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-14 07:32

Thesserd schreef:
Kir_Ples schreef:

Dat klinkt als een nachtmerrie, zo goed je best doen en dan geen resultaat zien :o weet je ook hoe het komt? Slechte stofwisseling oid?

Ja dat denken ze wel.. :)