Vader te dik, wilt niet afvallen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:41

Als je gedragsverandering wilt bewerkstelligen, zul je ten eerste een gemotiveerd iemand moeten hebben en ten tweede goed weten wat de functie van het gedrag is. Ik lees dat jouw moeder ziek is? Is het mogelijk dat het eten voor jouw vader een troost is, of een afleiding, een manier om niet na te hoeven denken?
Motiveren doe je niet door te focussen op negatief gedrag, maar juist op de goede dingen. Prijs hem de hemel in als hij een appel eet ipv een chocolade reep, bied voldoende positieve alternatieven aan door te zorgen dat gezonde hapjes makkelijker te pakken zijn en veelvuldig aanwezig zijn, ga samen iets leuks doen in beweegvorm.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 19:43

Maartje1990 schreef:
Jammer dat sommige mensen niet goed lezen. Nergens heb ik gezeg dat ik hem bij ieder gebakje zuchtend en steunend ga vragen of hij dat wel moet doen. Nergens heb ik gezegd dat ik opeens gezonde snacks voor zn neus ga zetten oid.

Enige wat ik zeg en ook wil is een goed gesprek met hem hebben. En niet heel kort een paar zinnen erove wat rt dichte in de buurt kwam van een goed gesprek. Een gesprek om zorgen aan te geven en te zeggen het fijn te vinden als hij er iets mee doet, voor hemzelf maar ook voor ons.

Dus al die kritiek dat is kritiek em geen goed bedoeld advies. Die kritiek heb ik ook nergens aan verdient.

Verder is bewegen niet echt het probleem, maar het eetpatroon dat hij heeft ontwikkeld

Ik denk echt dat je veel goedbedoelde tips ziet als kritiek, jammer.
Als iemand die ook extreem zwaarlijvig was kan ik zeggen dat ik me het meest fijn voelt bij de goedbedoelde tips van verootjoo.

Joltsje

Re: Vader te dik, wilt niet afvallen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:20

@ts.. volgens mij lees je alles maar half.
zijn al heel veel tips voorbij gekomen. veel meslevende en belangstellende berichten.

je weet wat je wilt... doe dat dan zou ik zeggen. alleen maar afgeven hier op andermans mening heeft niet zovewl zin. goed voorbeeld van iemand die het niet wil horen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-14 20:52

Er zijn inderdaad ook hele fijne berichten binnen gekomen, ook via pb veel fijne berichten binnen gekregen. Daarvoor veel dank! Ga ook zeker de tips of gebruiken of in m'n achterhoofd houden. Mocht m'n vader ook open staan voor verandering dat ik iets simpels als een kleiner bord bijv. kan aandragen :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 20:55

Fijn :)
Maar probeer eerst uit t vinden wat het veel eten hem oplevert, en kijk dan of hij bereid is aanpassingen te doen.
En kijk dan of hij zelf oplossingen kan aandragen, die zijn vaak veel effectiever dan zelf oplossingen voor iemand anders verzinnen :)

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:01

Kun je niet voorstellen om samen 1x in de week te gaan sporten bij de sportschool of samen te gaan hardlopen? Je kan ook samen met je vader boodschappen halen en gezonde gerechten gaan koken. Maakt het voor hem misschien ook wat makkelijker. Excuses als dit al gezegd is, ik heb namelijk niet alles gelezen..

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 21:17

Maartje1990 schreef:
Er zijn inderdaad ook hele fijne berichten binnen gekomen, ook via pb veel fijne berichten binnen gekregen. Daarvoor veel dank! Ga ook zeker de tips of gebruiken of in m'n achterhoofd houden. Mocht m'n vader ook open staan voor verandering dat ik iets simpels als een kleiner bord bijv. kan aandragen :)

bekijk het eens anders een zak friet van 1 kilo (waar je drie dagen van kan eten) is goedkoper als 1 pot groente, met piepers en vlees, waar je 1 dag van kan eten.

dit kan namelijk een mede oorzaak zijn.

toch blijf ik van mening dat het schandalig is wat jij hier neer zet. en ook dat je berichten zich zelf tegen spreken aangezien jij aan geeft dat hij niet wil veranderen blijf er dan niet mee bezig.

als iemand mij op me levens stijl aan spreekt krijgt hij dit te horen:
als je geboren wordt is er maar 1 ding zeker van leven ga je dood. het enigste wat 100% zeker is in je leven, van leven ga je dood. laat mij dat dus lekker op mijn manier doen.

en jou geval laat je vader dat op zijn manier doen, hij is een volwassen man die heus wel zijn eigen keuzes kan maken. :j

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:27

Hanny_jelke

Ja en niemand maakt ook keuzes uit onwetendheid of luiheid?
Als hij misschien subtiel leert dat het anders kan kan hij ook heel erg dankbaar zijn. Mij maak je niet wijs dat je helemaal zelf beslist om zo ongezond te leven. Je voelt je poedersuiker en je kan steeds minder. Daarbij is het gewoon gevaarlijk.
Maar het is makkelijk om hetzelfde te blijven doen. Verslaving, eten uit stress.

Lekker niemand meer helpen omdat ieder zijn eigen keuzes maakt, da's leuk.

En schandalig wat ze zegt? Iemand die zich zorgen maakt om haar vader omdat ze van hem houdt, SCHANDALIG

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:29

NeverGiveUp schreef:
Hanny_jelke

Als hij misschien subtiel leert dat het anders kan kan hij ook heel erg dankbaar zijn. Mij maak je niet wijs dat je helemaal zelf beslist om zo ongezond te leven. Je voelt je poedersuiker en je kan steeds minder. Daarbij is het gewoon gevaarlijk.
Maar het is makkelijk om hetzelfde te blijven doen. Verslaving, eten uit stress.

En schandalig wat ze zegt? Iemand die zich zorgen maakt om haar vader omdat ze van hem houdt, SCHANDALIG

De TS heeft al gezegd dat ze zich zorgen maakt, vader heeft aangegeven dat hij niet anders wil en dat hij van eten houdt.

En tuurlijk kun je ervoor kiezen om zo ongezond te leven, als je lekker eten belangrijker vindt dan sporten of er goed uitzien (waar ik me echt alles bij voor kan stellen) dan waarom niet? Niet alle dikke mensen zijn zielig en dom.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-14 22:31

NeverGiveUp schreef:
Hanny_jelke

dat ze van hem houdt en zich zorgen maakt is geen schande,
maar ze geeft eerst aan meerdere pogingen gedaan te hebben, en hij wilt niet veranderen.
en nu zeggen nooit echt een gesprek gehad te hebben en een goed gesprek te willen.

nou kan je zeggen als iemand zo een topic op internet over mij opent, en ik kom daar achter, dan heeft die gene een heel erg groot probleem met mij, zekker om de veranderingen die ts maakt in de teksten

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-14 02:43

Jij leest niet goed. Nergens heb ik gezegd meerdere pogingen te hebben gedaan. Ik heb in de OP inderdaad gezegd wel eens een "goed" gesprek met hem te hebben gehad. Met de daar al aanwezige aanhalingstekens, later maakte ik wel duidelijk wat ik daar mee bedoelde. En nee ik heb dus nooit echt een goed gesprek met hem gehad. Alleen tussen neus en lippen door het er heel kort iets serieuzer over gehad.

Het heeft voor mij ook echt niets te maken met er goed uitzien, maakt mij dat uit. Maar het gaat mij wel om zijn gezondheid en ja ook wat dat dan voor invloed heeft op ons leven.

Voor doegene die tips hebben gegeven. Dank. Door sommige word ik echter bijna behandeld alsof ik een crimineel ben. Erg jammer.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 15:59

ik snap niet dat mensen zo naar ts reageren.

als jullie een zwaarlijvig (extreem) op tv zien die hulp zoekt, dan roept het merendeel tja had hij maar eerder aan de bel moeten trekken/dat familie het zo ver laten kom etc.

ts probeert nu wat meer opties te zoeken door een topic te openen en enige wat ze voor het merendeel te horen krijgt is dat ze te bemoeierig kind is van 23?????

en vader emotioneel? ts niet dan? deze vader heeft kinderen en zal dus niet zomaar 'zijn' eigen leven kunnen leiden nee. daar kies je niet voor als je kinderen krijgt.

ts ben benieuwd hoe je vader reageert als je echt een goed gesprek gaat hebben of eventueel op papier zetten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-14 18:21

Tja moeilijk dit, ik eet zelf heel gezond en voor namelijk glutenvrij. Glutenvrij omdat ik daar goed van af val. Mijn gezin ziet wat ik eet en wat het met me doet, langzaam maar zeker gingen ze ook gezonder eten. Hoe vaker je er iets over zegt, des te meer ze er tegen in gaan en dat is misschien met jou vader ook zo? Als je slecht in je vel zit heb je al helemaal geen zin om af te vallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:13

Ik vind het eigenlijk waanzinnig egoïstisch van je vader dat hij niet gezonder wilt gaan leven, wetende dat hij kinderen heeft die binnenkort op te jonge leeftijd hun moeder moeten laten begraven. :\

Verder geen tips wat te doen, ik wil je wel heel veel sterkte wensen TS!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:18

Onali schreef:
Marit schreef:
Mensen die zeggen 'hij moet niks' vind ik niet helemaal juist.

Als jullie allen weten dat je moeder binnenkort niet meer in leven zal zijn, komt alle verantwoordelijkheid dus op de vader neer. Als hij ervoor kiest om zich vol te eten met groot risico op vroeg sterven, dan faal je gewoon in die verantwoordelijkheid. Je laat ze dan gewoon in hun eentje achter. Hij is dan nog de enige ouder, de enige die voor de kinderen kan zorgen. Lijkt me dat dat toch al genoeg motivatie is.

Maw de overgebleven persoon mag niet zijn emoties uiten?

Emoties uiten is heel wat anders dan jezelf volstoppen met junkfood en chips.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:20

Rebeccaa schreef:
Ik vind het eigenlijk waanzinnig egoïstisch van je vader dat hij niet gezonder wilt gaan leven, wetende dat hij kinderen heeft die binnenkort op te jonge leeftijd hun moeder moeten laten begraven. :\

Verder geen tips wat te doen, ik wil je wel heel veel sterkte wensen TS!

En ik vind dit een beetje kort door de bocht.. Op deze manier wordt de vader van de TS afgespiegeld als een egoïstische dikke man die zijn eigen belangen boven dat van zijn vrouw en kinderen stelt. Ik vermoed dat dit helemaal het geval niet is.
De TS mag haar vader zeggen hoe zij zich voelt en wat haar zorgen zijn, maar het blijft nog altijd haar vader die keuzes moet maken. Uit de post van de TS kun je opmaken dat haar vader al langere tijd te maken heeft met overgewicht, en ook al doet iemand alsof het hem/haar niets kan schelen.. ..er zullen er maar weinig zijn die echt zo denken.

Naar mijn mening mag niemand die nooit zelf met ernstig overgewicht te maken heeft gehad, zo'n oordeel over iemand vellen! Je weet niet hoe het is om af te vallen als je 'ziek' (of wellicht kan ik die aanhalingstekens gewoon weglaten) bent!

Edit:
Rebeccaa schreef:
Onali schreef:

Maw de overgebleven persoon mag niet zijn emoties uiten?

Emoties uiten is heel wat anders dan jezelf volstoppen met junkfood en chips.

Het probleem is wellicht dat de beste man zijn emoties niet uit en dat dit zijn manier is om met de problemen om te gaan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:23

Sorry hoor, echt niet iedereen met overgewicht is ziek. Dat is niet kortzichtig, je hebt ook gewoon mensen die te dik zijn omdat het ze niets kan schelen.
Daarnaast heb ik ook geen moeder meer en zou ik als ik TS was ook gewoon echt kwaad zijn op mijn vader. Je ouders kiezen ervoor om jou op de wereld te zetten, als kind zijnde kies je er niet voor om geboren te worden. Als ouders zijnde moet je proberen om zolang mogelijk gezond te blijven om er voor je kinderen te zijn; zij wilden immers kinderen.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 21:27

Rebeccaa schreef:
Sorry hoor, echt niet iedereen met overgewicht is ziek. Dat is niet kortzichtig, je hebt ook gewoon mensen die te dik zijn omdat het ze niets kan schelen.
Daarnaast heb ik ook geen moeder meer en zou ik als ik TS was ook gewoon echt kwaad zijn op mijn vader.

Ernstig overgewicht of morbide obesitas is mijn ogen wél een ziekte. Daar hoeft niet iedereen zo over te denken, maar dat is wel mijn mening.
Ik weet niet wat dit er toe doet, maar ook ik heb geen moeder meer. Ik kan de zorgen van de TS heel goed begrijpen, maar met de kennis en ervaring die ik in mijn leven heb opgedaan als obees, zou ik niet boos kunnen worden als dit mijn vader was.

Edit: Ik zie dat je nog iets hebt toegevoegd
Citaat:
Je ouders kiezen ervoor om jou op de wereld te zetten, als kind zijnde kies je er niet voor om geboren te worden. Als ouders zijnde moet je proberen om zolang mogelijk gezond te blijven om er voor je kinderen te zijn; zij wilden immers kinderen.

Dat je ouders er bewust voor kiezen kinderen te nemen, betekend toch niet dat zij geen fouten mogen maken, of het niet moeilijk mogen hebben? Maakt het feit dat je een ouder bent, ineens dat je mr. Perfect moet zijn?

Als dat het geval was geweest, zouden er maar zeer weinig ouders op de wereld rondlopen waar de kinderen niet boos op waren geweest..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 22:58

Vind ik niet, ik ken mensen die ernstig overgewicht hebben (ja; ook boven bmi 30) en die er vrij weinig omgeven. Ze zouden best wel slank willen zijn ja, maar ze willen er niets voor inleveren. Ze genieten van hun leven. Die mensen zijn niet ziek, die hebben anderen prioriteiten in hun leven. Helemaal prima, daar hoor je mij niet over klagen, maar ik vind het niet fair als je kinderen op de wereld zet dat je dan niet je best doet om zolang mogelijk gezond te blijven voor ze. Zet dan alsjeblieft geen kinderen op de wereld. Ouders mogen fouten maken. Mijn vader is ook niet perfect. Hij heeft laatst mijn net-nieuwe trui gewassen op 95 graden, hij ziet geen verschil tussen mijn kleding en die van mijn zus, hij neemt wel eens de verkeerde tampons mee en vergeet soms dat ik degene ben die wel custardcakejes lust en dat mijn zus die niet lust. Dát zijn foutjes. Bewust je leven in gevaar brengen, vind ik niet meer spreken van wel of niet perfect moeten zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-14 23:07

Rebeccaa schreef:
Vind ik niet, ik ken mensen die ernstig overgewicht hebben (ja; ook boven bmi 30) en die er vrij weinig omgeven. Ze zouden best wel slank willen zijn ja, maar ze willen er niets voor inleveren. Ze genieten van hun leven. Die mensen zijn niet ziek, die hebben anderen prioriteiten in hun leven. Helemaal prima, daar hoor je mij niet over klagen, maar ik vind het niet fair als je kinderen op de wereld zet dat je dan niet je best doet om zolang mogelijk gezond te blijven voor ze. Zet dan alsjeblieft geen kinderen op de wereld. Ouders mogen fouten maken. Mijn vader is ook niet perfect. Hij heeft laatst mijn net-nieuwe trui gewassen op 95 graden, hij ziet geen verschil tussen mijn kleding en die van mijn zus, hij neemt wel eens de verkeerde tampons mee en vergeet soms dat ik degene ben die wel custardcakejes lust en dat mijn zus die niet lust. Dát zijn foutjes. Bewust je leven in gevaar brengen, vind ik niet meer spreken van wel of niet perfect moeten zijn.

Maar bewust je leven in gevaar brengen doe je ook als je in de auto stapt (of in een vliegtuig of sowieso de straat op), dat doe je als je rookt (en er zijn zat ouders die dat doen), dat doe je als je op een paard stapt of op een crossmotor... Leven is gewoon gevaarlijk, leven is je leven in gevaar brengen...

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 07:28

Rebeccaa schreef:
Vind ik niet

Dan verschillen wij daarin gewoon van mening.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 07:30

Rebeccaa schreef:

Je kunt weel zeggen dat je het geen ziekte vindt, maar obesitas IS wel degelijk een ziekte ;) In de CBO-richtliijnen wordt het beschreven als een chronische ziekte. En moet dus als zodanig behandeld worden, het is niet een kwestie van even iets inleveren en je wordt weer slank. Het is een groot probleem die niet makkelijk aan te pakken is, en waar zeer goede proffessionele begeleiding bij nodig is,

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 09:14

Rebecca ik had een collega die echt veel te zwaar was, naar de buiten wereld was ze altijd vrolijk en maakte ze er grapjes over.
Maar die grapjes waren juist om te verbloemen hoe erg ze er mee zat.
Als je haar goed kende en echt in gesprek ging dan kwamen de tranen boven en wist ze niet hoe ze het moest aanpakken, ze had al zoveel geprobeerd.
Maar voor een buitenstaander was het iemand die het niets kon schelen.

Geloof me in onze maatschappij waar dikke mensen uitgespuugd worden is niemand blij met te zwaar zijn.
En zou afvallen ook een stuk minder moeilijk zijn als je gewoon niet hoefde te eten.
Roken kun je laten, gewoon niet kopen, toch lukt vele het dan niet. Eten moet je in huis hebben, moet je wel kopen. Dat maakt het dubbel zo moeilijk.
Het rare is dat veel mensen wel begrip hebben als ze niet van roken af komen, maar van eten zijn maar een stelletje slappe mensen die geen doorzettingsvermogen hebben. :?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:26

ik snap bokt ff niet, paar dagen geleden werd er een topic geopend van een bokker die een vriendin waarbij deze juist de andere kant inging als de vader van ts.
en die reacties daar waren, probeer met haar te praten te ondersteunen en weet ik het wat.
waarom zou ts het hier anders moeten doen als in dat topic. :)*

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-14 10:49

Deze vader geeft aan dat hij op het moment niet wil aanpassen.
Wat ik overigens in deze tijd kan begrijpen.
Vraag iemand die rookt eens te stoppen in een stressvolle tijd?
En de berichten van ts komen mij niet ondersteunend over, eerder dwingend.