Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Maartje1990 schreef:Jammer dat sommige mensen niet goed lezen. Nergens heb ik gezeg dat ik hem bij ieder gebakje zuchtend en steunend ga vragen of hij dat wel moet doen. Nergens heb ik gezegd dat ik opeens gezonde snacks voor zn neus ga zetten oid.
Enige wat ik zeg en ook wil is een goed gesprek met hem hebben. En niet heel kort een paar zinnen erove wat rt dichte in de buurt kwam van een goed gesprek. Een gesprek om zorgen aan te geven en te zeggen het fijn te vinden als hij er iets mee doet, voor hemzelf maar ook voor ons.
Dus al die kritiek dat is kritiek em geen goed bedoeld advies. Die kritiek heb ik ook nergens aan verdient.
Verder is bewegen niet echt het probleem, maar het eetpatroon dat hij heeft ontwikkeld

Maartje1990 schreef:Er zijn inderdaad ook hele fijne berichten binnen gekomen, ook via pb veel fijne berichten binnen gekregen. Daarvoor veel dank! Ga ook zeker de tips of gebruiken of in m'n achterhoofd houden. Mocht m'n vader ook open staan voor verandering dat ik iets simpels als een kleiner bord bijv. kan aandragen
NeverGiveUp schreef:Hanny_jelke
Ja en niemand maakt ook keuzes uit onwetendheid of luiheid?
Als hij misschien subtiel leert dat het anders kan kan hij ook heel erg dankbaar zijn. Mij maak je niet wijs dat je helemaal zelf beslist om zo ongezond te leven. Je voelt je poedersuiker en je kan steeds minder. Daarbij is het gewoon gevaarlijk.
Maar het is makkelijk om hetzelfde te blijven doen. Verslaving, eten uit stress.
Lekker niemand meer helpen omdat ieder zijn eigen keuzes maakt, da's leuk.
En schandalig wat ze zegt? Iemand die zich zorgen maakt om haar vader omdat ze van hem houdt, SCHANDALIG
NeverGiveUp schreef:Hanny_jelke
Ja en niemand maakt ook keuzes uit onwetendheid of luiheid?
Als hij misschien subtiel leert dat het anders kan kan hij ook heel erg dankbaar zijn. Mij maak je niet wijs dat je helemaal zelf beslist om zo ongezond te leven. Je voelt je poedersuiker en je kan steeds minder. Daarbij is het gewoon gevaarlijk.
Maar het is makkelijk om hetzelfde te blijven doen. Verslaving, eten uit stress.
Lekker niemand meer helpen omdat ieder zijn eigen keuzes maakt, da's leuk.
En schandalig wat ze zegt? Iemand die zich zorgen maakt om haar vader omdat ze van hem houdt, SCHANDALIG
Onali schreef:Marit schreef:Mensen die zeggen 'hij moet niks' vind ik niet helemaal juist.
Als jullie allen weten dat je moeder binnenkort niet meer in leven zal zijn, komt alle verantwoordelijkheid dus op de vader neer. Als hij ervoor kiest om zich vol te eten met groot risico op vroeg sterven, dan faal je gewoon in die verantwoordelijkheid. Je laat ze dan gewoon in hun eentje achter. Hij is dan nog de enige ouder, de enige die voor de kinderen kan zorgen. Lijkt me dat dat toch al genoeg motivatie is.
Maw de overgebleven persoon mag niet zijn emoties uiten?
Rebeccaa schreef:Ik vind het eigenlijk waanzinnig egoïstisch van je vader dat hij niet gezonder wilt gaan leven, wetende dat hij kinderen heeft die binnenkort op te jonge leeftijd hun moeder moeten laten begraven.
Verder geen tips wat te doen, ik wil je wel heel veel sterkte wensen TS!
Rebeccaa schreef:Onali schreef:
Maw de overgebleven persoon mag niet zijn emoties uiten?
Emoties uiten is heel wat anders dan jezelf volstoppen met junkfood en chips.
Rebeccaa schreef:Sorry hoor, echt niet iedereen met overgewicht is ziek. Dat is niet kortzichtig, je hebt ook gewoon mensen die te dik zijn omdat het ze niets kan schelen.
Daarnaast heb ik ook geen moeder meer en zou ik als ik TS was ook gewoon echt kwaad zijn op mijn vader.
Citaat:Je ouders kiezen ervoor om jou op de wereld te zetten, als kind zijnde kies je er niet voor om geboren te worden. Als ouders zijnde moet je proberen om zolang mogelijk gezond te blijven om er voor je kinderen te zijn; zij wilden immers kinderen.
Rebeccaa schreef:Vind ik niet, ik ken mensen die ernstig overgewicht hebben (ja; ook boven bmi 30) en die er vrij weinig omgeven. Ze zouden best wel slank willen zijn ja, maar ze willen er niets voor inleveren. Ze genieten van hun leven. Die mensen zijn niet ziek, die hebben anderen prioriteiten in hun leven. Helemaal prima, daar hoor je mij niet over klagen, maar ik vind het niet fair als je kinderen op de wereld zet dat je dan niet je best doet om zolang mogelijk gezond te blijven voor ze. Zet dan alsjeblieft geen kinderen op de wereld. Ouders mogen fouten maken. Mijn vader is ook niet perfect. Hij heeft laatst mijn net-nieuwe trui gewassen op 95 graden, hij ziet geen verschil tussen mijn kleding en die van mijn zus, hij neemt wel eens de verkeerde tampons mee en vergeet soms dat ik degene ben die wel custardcakejes lust en dat mijn zus die niet lust. Dát zijn foutjes. Bewust je leven in gevaar brengen, vind ik niet meer spreken van wel of niet perfect moeten zijn.
Rebeccaa schreef:Vind ik niet, ik ken mensen die ernstig overgewicht hebben (ja; ook boven bmi 30) en die er vrij weinig omgeven. Ze zouden best wel slank willen zijn ja, maar ze willen er niets voor inleveren. Ze genieten van hun leven. Die mensen zijn niet ziek, die hebben anderen prioriteiten in hun leven. Helemaal prima, daar hoor je mij niet over klagen, maar ik vind het niet fair als je kinderen op de wereld zet dat je dan niet je best doet om zolang mogelijk gezond te blijven voor ze. Zet dan alsjeblieft geen kinderen op de wereld. Ouders mogen fouten maken. Mijn vader is ook niet perfect. Hij heeft laatst mijn net-nieuwe trui gewassen op 95 graden, hij ziet geen verschil tussen mijn kleding en die van mijn zus, hij neemt wel eens de verkeerde tampons mee en vergeet soms dat ik degene ben die wel custardcakejes lust en dat mijn zus die niet lust. Dát zijn foutjes. Bewust je leven in gevaar brengen, vind ik niet meer spreken van wel of niet perfect moeten zijn.
In de CBO-richtliijnen wordt het beschreven als een chronische ziekte. En moet dus als zodanig behandeld worden, het is niet een kwestie van even iets inleveren en je wordt weer slank. Het is een groot probleem die niet makkelijk aan te pakken is, en waar zeer goede proffessionele begeleiding bij nodig is,