Tienermoeders (vooroordelen)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:36

Snollygoster schreef:
Jullie zeggen nu wel allemaal "je hoort op die leeftijd geen kind te hebben", maar nog niet zo lang geleden was het vrij normaal om voor je 20ste al een kind te hebben :')

En had je al een eigen huishouden.

De gemiddelde 16 jarige woont nu nog veilig bij de ouders/ouder/verzorger en heeft alleen verantwoordelijkheid over zichzelf. Ik heb ook geen positief vooroordeel, ik hoop altijd vooral dat er sterke ouders achter hun kind staan want dat hebben ze nodig voor zichzelf en hun kind. Vaak zie je ook dat de verwekker de benen neemt of vlot na de geboorte de benen neemt. Dus daar heb je ook geen hol aan. ik vind het jammer dat een 16 jarige die enorme verantwoordelijkheid krijgt en ook voor de ouders dat je niet alleen zorgen hebt over je eigen kind, maar ook over je kleinkind. Het is nogal wat en natuurlijk kan het prachtig zijn maar het is niet makkelijk als je ook nog zelf eerst moet opgroeien.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:36

Ik ben 26, maar ik wacht echt wel tot ik 30 ben geweest. Er zijn zoveel dingen die je met een kind niet kunt doen. En ik verwacht niet dat ik later een zure oudere ouder zal zijn.

chanicha

Re: Tienermoeders (vooroordelen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:44

Ik was 24 toen ik mijn oudste kreeg maar als het aan mij lag had ik al een paar jaar eerder begonnen. Als ik mijn dochter nu zie met haar kinderen, ze is nu 29 en haar zoon bijna 12 en dochter bijna 7, is het toch wel leuk om zo jong te zijn. Natuurlijk brengt het genoeg moeilijkheden mee maar het zijn meestal de buitenstaanders die er een probleem mee hadden/hebben.

Deb100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 19:47

[/quote]
Ik doelde meer op ieder zijn eigen vooroordelen
Stel jij ziet een jong meisje achter een kinderwagen lopen.. Wat denk je dan? Haha [/quote]

Voorheen (een jaar of 10 geleden) zou ik gedacht hebben: dat kindje is zeker een ongelukje, de vader zal wel niet meer in beeld zijn, leeft van een uitkering en kinderbijslag, toekomst naar de knoppe.

Inmiddels ben ik volwassener geworden en ben ik van gedachten veranderd. Ik heb ik een collega/vriendin die op haar 16e moeder is geworden. Haar zoon is inmiddel 14 jaar. Zij heeft een HBO opleiding afgerond, een goede baan en is nog steeds samen met de vader van haar zoon. Zoon doet het heel goed op school.

Nu ik zelf moeder ben heb ik eigenlijk alleen maar meer respect gekregen voor de tienermoeders. Moeder zijn is niet altijd even makkelijk.

Succes met je schoolopdracht!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:09

LoveUggs,het is niet jouw leven en jouw keus,wel die van je vriendin. Ik zou het een vriendin heel erg kwalijk nemen als zij mijn keus niet respecteert. Dat jij het anders zal doen oke,en dat kun je ook best zeggen. Zo van; 'Dapper dat jij dit gaat doen alleen,ik zou het niet kunnen/willen,maar van harte gefeliciteerd'. Zoiets,gewoon dat je er voor haar bent..

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 20:35

Mijn zoon gehouden, hij wordt deze maand 10.

Ingrid_92 schreef:
KletsKoekje schreef:
Ik heb een nare ervaring gehad toen ik 14 was, dit was onvrijwillig. 15 toen ik met buikpijn naar het ziekenhuis ging en een uur later een baby vast hield. De vader is uiteraard onbekend en nooit gepakt.
Wat is vaal hoorde is ,zo jij vent er vroeg bij'. Steek in mijn hart want iedereen neemt maar aan dat je een slet bent en je in de rondt n**kt. Niet dus! Heel pijnlijk om steeds te moeten uitleggen en hekel aan het woord verkr**** gekregen.

Ja ik was tienermoeder, JA dat kan dat je niet weet dat je zwanger vent. Waarschijnlijk paar keer bloeding gehad en gedacht dat ik ongesteld was. De maanden dat het uitbleef kwam door de stress dacht ik. Niemand zag iets aan mij en reed tot dag voor bevallen gewoon nog mijn pony.

Vmbot afgemaakt, paardenopleiding MBO, zorg en welzijn MBO en heb al 2jr mijn eigen bedrijf.
ik ben nu 25 jaar, 1 jaar getrouwd waarvan 9 jaar samen met mijn man. We hebben nu een kleine van bijna 1 jr en onze 2e koopwoning.

Al met al kan ik zeggen dat ik trots op mezelf ben met wat ik heb bereikt en hoe ik in het leven sta.

Dit is dus even een ander verhaal dat veel mensen hebben bij tienermoeders..

Heftig zeg, mooi om te lezen hoe je verder bent gegaan (wat moet je immers ook anders...). Denk dat er inderdaad veel onterechte vooroordelen zijn over tienermoeders, vooral in dit soort situaties.
Mag ik vragen wat er met de baby gebeurd is? Zelf aangehouden? Afgestaan ter adoptie?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 21:00

Groot respect voor jou, Kletskoekje!
Tot de dag van bevalling... je bent 15, enorme buikkrampen en ineens heb je een zoontje, wow...

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:23

Carlienn_ schreef:
Gucci_ schreef:
Een kind kun je prima onderhouden van alleen de kinderbijslag. Heb er zelf ervaring mee. Ik kreeg van mijn ouders altijd elke 3 maanden de kinderbijslag en mocht daar kleding van kopen. Meer had ik ook niet nodig. Alleen in het begin moet je wel veel dingen kopen zoals een ledikant, commode enz. Dat is dan wel weer duur.

Waar ik het niet mee eens ben is dat veel mensen denken dat kinderen die vmbo doen niet intelligent zijn.

Ik vind dat je rond je 18e wel een kind kan krijgen, mits je een vriend (die zijn zaakjes goed op orde heeft en zijn kind een stabiele basis kan bieden) hebt die hier ook volledig achter staat en je zelf in ieder geval een diploma hebt.

Maar ik neem aan dat je van dat geld niet eten hoefde te koken, verzekeringen die betaald moeten worden en alle andere vaste lasten die erbij komen kijken wanneer je een kind krijgt...

Sorry, dat klopte ook niet wat ik zei.

Maar je krijgt wel elke maand kgb, dat is ong €80 per maand (of is dat inkomensafhankelijk? )
En nog kinderbijslag (gemiddeld ong 60/70 euro per maand)

€150 elke maand, daar moet je wel een kind mee kunnen onderhouden lijkt mij of het dekt denk ik in ieder geval een groot deel van de kosten.
Tot 18 jaar zijn kinderen gratis meeverzekerd.

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 22:57

Zo kletskoekje wat een verhaal!! Terecht dat je trots op jezelf bent!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 07:45

Gucci_ schreef:
Sorry, dat klopte ook niet wat ik zei.

Maar je krijgt wel elke maand kgb, dat is ong €80 per maand (of is dat inkomensafhankelijk? )
En nog kinderbijslag (gemiddeld ong 60/70 euro per maand)

€150 elke maand, daar moet je wel een kind mee kunnen onderhouden lijkt mij of het dekt denk ik in ieder geval een groot deel van de kosten.
Tot 18 jaar zijn kinderen gratis meeverzekerd.

Ik denk dat je daar nog lelijk op verkijkt.
een pak luiers kost al gouw rond de 30 euro. Denk dat je wel zo 6-8 pakken per maand nodig heb.
Wat als je kind om wat voor reden niet aan de borst kan, zul je flessenvoeding moeten kopen... je kan thuismerk kopen, maar ja stel je zit met een allergisch kindje of een kindje dat speciale voeding nodig heeft om wat voor reden dan ook? Ik geloof dat mijn vriendin zei dat ze met 1 blik een week doet, zo blik kost 20,- en is thuismerk van kruidvat meende ik. Bijna elke twee weken of nog korter kan je in het begin nieuwe of tweedehandse kleertjes halen wat dan zijn ze er al weer uitgegroeid.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 07:55

Blik voeding van kruidvat kost 11 euro en een pak luiers van kruidvat kost ook zoiets, is nog niet weinig ,wat jij zegt wemkelover is wel heel veel!

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 07:59

mmmm dacht dat ik dat eens op een prijskaartje zag staan, heb het opgezocht je hebt gelijk mijn fout. Maar met 150,- red je het niet per maand.

Dan was dat voeding van mijn vriendin een ander merk want dat koste wel rond de 20,-.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 08:19

Inderdaad, Nutrilon is wel duur. Wij zitten in de familie volop in de baby's dus zodoende dat ik het weet.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 10:31

Luiers zijn echt niet rond de 30 euro hoor!
Ik was rond de 50 euro aan luiers,en rond de 50 aan voeding kwijt in het begin. En kindjes groeien gelukkig niet zo snel dat je elke twee weken moet shoppen.

Nu ben ik rond de 15/30 euro kwijt per maand aan luiers,eet met de pot mee en kleding is net wat uit komt.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-14 11:41

Saskia9 schreef:
LoveUggs,het is niet jouw leven en jouw keus,wel die van je vriendin. Ik zou het een vriendin heel erg kwalijk nemen als zij mijn keus niet respecteert. Dat jij het anders zal doen oke,en dat kun je ook best zeggen. Zo van; 'Dapper dat jij dit gaat doen alleen,ik zou het niet kunnen/willen,maar van harte gefeliciteerd'. Zoiets,gewoon dat je er voor haar bent..

Ik respecteer haar keuze zeker.
Haar leven, haar keuze, haar kind.
Maar ik wil niet zeggen dat ik het leuk voor haar vind, als dat tegen mijn eigen gevoel in gaat.
Als ik zou zeggen wat jij zegt, dan voel ik me er zelf niet goed bij, en wil haar er niet mee kwetsen, dus wat is er mis mee niks te zeggen, en haar wel laten weten dat ik voor haar klaar sta? :)

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-14 11:26

Bedankt voor alle reacties! Voor het dramastuk hadden we een 6 (door het missen van 4 lessen docent had problemen thuis en gebrek aan talent) en voor het verslag een 8!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:31

Britt_Sisi schreef:
Bedankt voor alle reacties! Voor het dramastuk hadden we een 6 (door het missen van 4 lessen docent had problemen thuis en gebrek aan talent) en voor het verslag een 8!

Gefeliciteerd!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 11:32

Goed gedaan!

femo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:15

we zijn toch allemaal tienermoeders hier op bokt? :') zo met onze paarden?

een typisch geval van een tienermoeder vind ik een van die meiden van 16 and pregnant. die heeft foute vriendjes, maakt alleen maar ruzie en gebruikt drugs etc voor het leven.

gelukkig is het met vele gevallen niet zo erg! :) en ik heb onwijs veel respect voor de meiden (en jongens) die het wel oppakken!

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 13:46

Super!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:35

femo schreef:
we zijn toch allemaal tienermoeders hier op bokt? :') zo met onze paarden?

een typisch geval van een tienermoeder vind ik een van die meiden van 16 and pregnant. die heeft foute vriendjes, maakt alleen maar ruzie en gebruikt drugs etc voor het leven.

gelukkig is het met vele gevallen niet zo erg! :) en ik heb onwijs veel respect voor de meiden (en jongens) die het wel oppakken!

Ik geloof dat ik weet wie je bedoeld.
Die met die Kief(f)er loopt, Jenelle?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-14 17:39

Mijn zusje (23) is/was tienermoeder en begint haar zaakjes steeds meer op orde te krijgen. :)
Komend weekend gaat ze weer een keertje stappen en ik ben dan bij haar thuis om op de kleine (5 jaar) te passen.
Verder is ze druk bezig met opleiding, bijbaantje, eigen flatje te onderhouden en toch wat sociale contacten te onderhouden maar dan gaat mijn neefje mee of hij is dan bij zijn vader.