niet meer naar consultatie bureau gaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:25

Waarom zien zoveel mensen hier de opvallendheden van hun kinderen meteen als gezeur? Als een cb meldt dat je kind groter/ kleiner/ dikker of dunner is dan de gemiddelden, is dat toch interessant om te weten? De cb arts gaat er echt niet meteen vanuit dat dat jouw schuld is maar probeert te bekijken waar dit door komt: eet het goed/ drinkt het goed/ zijn de ouders klein/ groot, komt het meer voor in de familie, zijn er andere zaken die meespelen?

Mijn eerste zat altijd onder de curve het eerste jaar qua gewicht, qua lengte zat ze op de + 1 lijn. Dat maakte dus wel dat we wat voorzichtiger waren met een keer een fles overslaan bijv.
De tweede is ook qua lengte op de + lijn, maar ook haar gewicht. Is allemaal prima volgens de arts, zolang ze dr lijntje maar blijft volgen.

Het is niet zo dat de lijnen die ze invullen heilig zijn, maar geven wel aan of er iets opvallends is om even extra te volgen: als een kindje echt niet goed groeit (naar eigen lijn) dan is er 9 van de 10 keer ook echt iets aan de hand. Dat kan tijdelijk zijn (ziekte oid) of een serieus probleem.

Hoe een cb (arts) erover communiceert is heel belangrijk idd! Maar zoals ik hier sommige moeders hoor, gaan ze al met opgezette stekels en kan het cb al niet heel veel goeds meer doen. Erg jammer dat het zo gaat aangezien ik van mening ben dat het cb een groot goed is in NL!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 15:34

Zimbabwe, het gaat inderdaad om het toontje wat ze gebruikten. En daarbij keken ze niet verder (ze hebben nooit gevraagd hoe het in de familie was of naar andere zaken gevraagd). En het inbakeren was echt een gezeur, je wilt het niet weten. Ik MOEST afbouwen na een half jaar, maar het ging gewoon niet. Kindlief sliep geen minuut meer en hoe lang hou je dat vol na twee gebroken dagen en nachten? Ik voelde meer aan dat mijn kind het zelf wel zou gaan aangeven, als het HAAR tijd was. Waarom houden ze daar geen rekening mee op het CB? Waarom moet het allemaal volgens hun regeltjes gaan? Ieder mens is uniek, iedere ontwikkeling en de tijd daarvoor is uniek. Mijn kind was gezond, maar wel gevoelig, snel overprikkeld. Wat is daar mis mee? Er zijn heel veel van dat soort kinderen tegenwoordig. Die hebben vaak een andere benadering nodig. Ik ben nooit met opgezette stekels gegaan, heb het met interesse en belangstelling gevolgd, maar ben mijn eigen weg gaan volgen met mijn kind. Met succes, want het is een heerlijke meid geworden.

Urielle

Re: niet meer naar consultatie bureau gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:48

Het ligt er ook aan OF er nagedacht en overlegd wordt.
Toen ik die invalster had en Viggo zijn curve een beetje afboog (Viggo groeide eerst ook 'te hard' dus zo vreemd was het niet dat dat ergens stopte) was de conclusie gelijk dat ik dan maar moest stoppen met bv. Ze heeft niet eens gevraagd hoe vaak en hoe lang ik hem aanlegde, laat staan of hij ziek was geweest, of hij bijv. was gaan kruipen oid, wat hij verder nog at,..
Ja, sorry, als je je eigen vak zo ontzettend niet-serieus neemt, dan neem ik jou nog veel minder serieus :+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:20

MightyMike schreef:
Die verantwoordelijkheid kan ik echt niet zien om bij het cbs neer te leggen Shadow0.

Natuurlijk maak je die keuze als ouder uiteindelijk zelf, en ik hoop dan ook dat ouders dat ook durven. :j

Maar het cb heeft een professionele verantwoordelijkheid! Als zij niet in staat zijn om zorgvuldig te adviseren, inclusief uitleggen hoe hun adviezen moeten worden gewogen, dan doen zij hun werk niet goed. HOE ouders dat ook opvatten, hoeveel eigen keuze ze ook hebben, het cb vervult z'n functie dan niet goed. En dat vind ik een probleem. Dat vind ik een verspilling van energie, want het frustreert ouders en kinderen, en dat levert niks zinnigs op.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:33

Shadow0 schreef:
Natuurlijk maak je die keuze als ouder uiteindelijk zelf, en ik hoop dan ook dat ouders dat ook durven. :j

Maar het cb heeft een professionele verantwoordelijkheid! Als zij niet in staat zijn om zorgvuldig te adviseren, inclusief uitleggen hoe hun adviezen moeten worden gewogen, dan doen zij hun werk niet goed. HOE ouders dat ook opvatten, hoeveel eigen keuze ze ook hebben, het cb vervult z'n functie dan niet goed. En dat vind ik een probleem. Dat vind ik een verspilling van energie, want het frustreert ouders en kinderen, en dat levert niks zinnigs op.

Precies!
Al is dat eerste voor veel mensen lastig, die trekken zich heel veel aan van wat het CB zegt...

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:34

mee eens hoor Shadow0

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:45

truus1970 schreef:
Dakotah schreef:
Oh ja, consultatiebureau...... Enig!!
Ben er diverse keren kokend weg gekomen.
Inderdaad altijd commentaar.
Verder hebben ze nooit antwoord op een simpele vraag.
Het enige antwoord wat je dan krijgt is, oh we hebben wel een cursus.
Onze dochter moest voor de gehoortest, was verkouden, dus doof aan het ene oor.
Prima nieuwe afspraak, was ze weer verkouden, resultaat doof aan het andere oor, oor wat de keer ervoor niet goed was was nu wel goed.
Dus ik moest maar even naar het hoofdbureau. Ik zei, lijkt me niet nodig.
Oh nee zei ze, met een kwaaie kop.
Ik zei nee, nu is ze rechts doof, vorige keer links, dus conclusie, als ze niet verkouden is, hoort ze gewoon goed.
Mens helemaal over de rooie, ja zegt ze dat weet ik niet welke vorige keer niet goed was dat staat er niet bij.
Wie is je huisarts, dan zal ik even melden dat je niet naar het andere bureau gaat.
Pfff, echt belachelijk, verder nooit weer wat van gehoord trouwens.

Mijn dochter was een keer gevallen, waren we ook op bureau, bij de arts.
Ze had een beetje een dikke lip en schaafplekken.
Dus die arts vraagt zo, hoe dat kwam.
Ik wil antwoord geven, tuut tuut zegt ze, ik wil het van haar horen. (dochter was bijna 2 kon niet altijd begrijpelijk praten).
Pfff ze keek me aan alsof ik het kind zelf in elkaar had gemept.
Maar verder ging ik braaf heen, en verder ene oor in andere oor weer uit.
Ben overigens door verhuizing wel bij drie verschillende geweest, en overal zaten van die krengen, volgens mij worden ze er op geselecteerd.

Ik kan me voorstellen dat je hier kwaad om wordt. Maar aan de andere kant, op deze manier is er wel kans dat mishandeling naar voren komt. Houd dat voor ogen en laat je kind lekker vertellen. Eigenlijk is dat een positief stukje van cb.

Zelf had ik al een paar keer aangegeven dat er wat met mn zoontje was. Wat heeft mn kindje???

Niks alle kindjes zijn wel eens druk..daag, kon ik weer gaan. Blijkt dat hij wel klassiek autisme heeft met kenmerken van adhd.
Pas toen ik verhuisd was en naar een nieuw cb ben gegaan, zagen zij het gelijk en werden we doorgestuurd naar huisarts en kwam er goede hulp.

Met je kind zelf laten vertellen kan je anders ook aardig "nat" gaan...: een zoontje van een kennis had in een driftbui zichzelf gekrabd en zijn moeder was bepaald niet blij dat hij dat deed, vragen ze aan hem hoe hij aan die krassen kwam, zegt ie: "mijn moeder was erg kwaad." Maar de rest van het verhaal vertelde die niet...

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 17:46

Ik kan me ook goed voorstellen dat je als onzekere nieuwe ouder het moeilijk vind als er iets gezegd wordt waar je je twijfels bij hebt en het lastig kan zijn jou mening dan in te brengen als onervaren ouder.
Toch vind ik dat je als moeder ten alle tijden naar je instinct moet luisteren.
Ben benieuwd, ik ben inmiddels 22 weken zwanger en wil ook wat alternatiever gaan opvoeden (borstvoeden op vraag, rapley, dragen, alternatief enten enz.) mijn vriend heeft nu al zin in de discussies :D .

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 18:49

Zonnebloem18, je moet zeker altijd op je gevoel af gaan. Zo te lezen ben jij er heel bewust mee bezig en verdiep jij je er ook in. (Top!) Maar heel veel mensen doen dit niet en doen 'wat iedereen doet' en 'wat het CB zegt'. En dan moet zo'n CB dus een advies geven waar je iets mee kunt en geen complete onzin verkopen.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 21:44

zonnebloem, weetje dat er een topic is met meiden die dat ook doen.
bv, dragen, samen slapen, alternatief of helemaal niet enten.
wel super dat je nu al weet wat en hoe je wilt opvoeden

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 10:04

Zonnebloem mooie gedachte, maar pin je er niet op vast om teleurstelling tegen te gaan. :o

Hier BV op aanvraag in het begin om de 2,5 / 3 uur, later om de 4 uur en daarna steeds verder afgebouwd en dochter 14 mnd krijgt nu alleen 's ochtends nog BV ze gaf zelf aan dat het minder kon ;)

Dragen: Leek mij echt het allermooiste! Was het niet dat dochterlief op geen enkele manier gedragen wil worden, niet in een doek, draagzak of harnas, ik kreeg haar alleen maar zwaar overstuur. Op de arm gaat het goed, maar ze ligt/zit veel liever in de wandelwagen.

Slapen bij papa en mama? Nee, alleen als ze ziek is wil ze even bij ons liggen, doe haar haar eigen bedje maar.

Dus zo kan het ook: luister naar je kind

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 13:09

zonnebloem18 schreef:
Ik kan me ook goed voorstellen dat je als onzekere nieuwe ouder het moeilijk vind als er iets gezegd wordt waar je je twijfels bij hebt en het lastig kan zijn jou mening dan in te brengen als onervaren ouder.
Toch vind ik dat je als moeder ten alle tijden naar je instinct moet luisteren.
Ben benieuwd, ik ben inmiddels 22 weken zwanger en wil ook wat alternatiever gaan opvoeden (borstvoeden op vraag, rapley, dragen, alternatief enten enz.) mijn vriend heeft nu al zin in de discussies :D .

Dat had mijn man ook, hij was bijna teleurgesteld toen de discussies erover uitbleven :D

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:21

vandaag op het cb geweest.
ze waren alleen maar lovend.
zouden ze mee gelezen hebben?

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 22:55

Schoolartsen zijn soms net zo erg.....mijn 11 jarige dochter sport veel (fotos in mijn profiel) mijn man weegt 70 kg bij 185m ik weeg 60 kg bij 172 en ook zij is slank maar eet net zoveel als mijn man en een keer zoveel als ik.....zegt de schoolarts dat ze meer en beter moest eten want ze had ondergewicht.....mijn dochter antwoordde doodleuk, ik lust geen snoep en ik eet genoeg...

Toen was mijn 11 jarige neefje aan de beurt. Die jongen is ietsjes stevig maar zeker niet dik. Zegt de schoolarts doodleuk dat hij obesitas heeft, die arme jongen heeft 3 dagen bijna niks gegeten van angst. Mijn schoonzus is boos weggelopen

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:33

Precyll schreef:
Schoolartsen zijn soms net zo erg.....mijn 11 jarige dochter sport veel (fotos in mijn profiel) mijn man weegt 70 kg bij 185m ik weeg 60 kg bij 172 en ook zij is slank maar eet net zoveel als mijn man en een keer zoveel als ik.....zegt de schoolarts dat ze meer en beter moest eten want ze had ondergewicht.....mijn dochter antwoordde doodleuk, ik lust geen snoep en ik eet genoeg...

Toen was mijn 11 jarige neefje aan de beurt. Die jongen is ietsjes stevig maar zeker niet dik. Zegt de schoolarts doodleuk dat hij obesitas heeft, die arme jongen heeft 3 dagen bijna niks gegeten van angst. Mijn schoonzus is boos weggelopen

jezus dat ze dat mogen zeggen waar t kind bij is...vind dat soort dingen moet je tegen de ouders zeggen, niet tegen een kind vlak in of voor de puberteit pfff!! nu klagen ze tegenwoordig al snel over obesitas of dergelijke vind ik

Precyll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:41

Mioux schreef:
Precyll schreef:

jezus dat ze dat mogen zeggen waar t kind bij is...vind dat soort dingen moet je tegen de ouders zeggen, niet tegen een kind vlak in of voor de puberteit pfff!! nu klagen ze tegenwoordig al snel over obesitas of dergelijke vind ik

En maar af vragen waar anorexia wegkomt.....dat kweekt zo arts dan toch....hoe bedoel je een slecht zelfbeeld creeeren

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 14:51

nou inderdaad precyll..tegenwoordig is maat (even als volwassen gerekent) 36 nog op t randje en word vanaf 38 al obesitas...nou heb altijd maatje 38 gehad (nu even na bevalling en dergelijke aangekomen) en nu 42. Zolang je gezond ben en alles kan doen wat je wil doen snap ik niet 1 2 3 de problemen..ja als je echt 100kg te zwaar bent en niet meer jezelf kan aankleden of grote stukken kan lopen oke... maar tegenwoordig is annorexia de nieuwe trend

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:38

Natuurlijk.... :Y)
Het is gewoon een feit dat veel kinderen (en volwassenen) te zwaar zijn. Ik vind het dan ook een taak van de schoolarts/consultatieburo ouders daar op te wijzen in een vroeg stadium. Helaas zal je dan toch echt het beestje bij de naam moeten noemen. Soms wéten mensen gewoon niet beter en denken bijvoorbeeld echt dat jus d'orange hartstikke gezond is terwijl het vol suikers zit.
Weinig bewegen en een fout eetpatroon zijn de gewoon meestal boosdoeners en echt niet de genen die ze hebben. Of nog een leuke: zware botten. :)
Als je alleen al ziet wat basisschool kinderen als tussendoortjes en drinken mee krijgen, energiedrank en vette koeken en natuurlijk worden ze gehaald en gebracht met de auto naar school...En na school lekker achter de tv en playstation.
Geef je kinderen gewoon het goede voorbeeld en dat scheelt jezelf ook een paar kilo!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:39

Dan NOG zeg je zoiets nooit in aanwezigheid van het kind zelf.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:41

Ligt eraan hoe?! Waarom zou een arts dat niet op een goede manier kunnen uitleggen waarom je moet bewegen en wat goede voeding is??

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:45

DatBenIkNou schreef:
Ligt eraan hoe?! Waarom zou een arts dat niet op een goede manier kunnen uitleggen waarom je moet bewegen en wat goede voeding is??

Omdat 'obesitas' een behoorlijk zware term is, die zo'n jong kind niet goed kán begrijpen. Die krijgt alleen maar het idee dat er iets heel erg mis is. Dat de arts het niet goed uitgelegd heeft blijkt uit het feit dat het kind 3 dagen bijna niet durft te eten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:46

Ten eerste omdat wat er op tafel komt en wat er gedaan wordt aan sport toch door de ouders geregeld wordt, ten tweede omdat een kind met overgewicht ongetwijfeld al genoeg gehoord heeft aan dik/vet/papjong/spekbol/.... van zijn leeftijdgenoten om het ook door een arts nog eens benadrukt te krijgen. Is ie behalve te dik (als daar al sprake van is) ook gelijk psychisch wankel gemaakt.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:50

Een goede arts weet heus hoe hij dit positief kan brengen, zonder een kind meteen een nog groter complex aan te praten. Je kan er niet omheen dat ze wél informatie hierover moeten krijgen. Als je het brengt als 'ik ga jou helpen' kan een kind na zo'n gesprek juist sterker worden en er iets positiefs uithalen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:52

DatBenIkNou schreef:
Een goede arts weet heus hoe hij dit positief kan brengen, zonder een kind meteen een nog groter complex aan te praten. Je kan er niet omheen dat ze wél informatie hierover moeten krijgen. Als je het brengt als 'ik ga jou helpen' kan een kind na zo'n gesprek juist sterker worden en er iets positiefs uithalen.

Maar blijkbaar kan deze arts dat niet. Daarbij vind ik dat je zo'n gesprek niet kunt hebben zonder eerst een gesprek met te ouders te hebben gehad waarin je de neuzen dezelfde kant op hebt gekregen en toestemming hebt gekregen om dit te bespreken met het kind.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 20:53

Laten we het dan erover eens zijn dat we het er niet eens over zijn :+
Ik vind het echt nog veel te jong om een etiket op het uiterlijk te gaan plakken. Zelfs een uiterst ongeschikte leeftijd omdat uiterlijk juist wel erg belangrijk wordt op die leeftijd maar het vermogen om te relativeren en verbanden te zien nog ontbreekt.