Wat is dyslexie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Wat is dyslexie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:16

Plien, ik denk de vroegere. De hedendaagse raakt redelijk opgerekt, wat enerzijds wel ok is omdat het goed is om aandacht te geven aan allerhande taalverwerkingsproblemen, maar anderzijds is het dan wel weer lastig om te kijken welke methodes nou passen.

En ja, dat soort integratie is heel zinnig :) Het is echt jammer dat het later in de schooltijd bijna niet meer aan bod komt. (En de gymles, bij uitstek een plek waar je meer zou kunnen leren over het voelen, gebruiken en integreren van je lichaam, was in mijn tijd puur presteren. En falen dus, als je dat niet kunt. Zonde, gemiste kans.)

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 10:43

Ik ben zelf een dyslecticus. Dit is op mijn 10e of 11e al vastgesteld. Op de basisschool en begin van de middelbare school heb ik hier erg veel last van gehad. Dingen uit mijn hoofd stampen uit boeken is erg lastig, zo ook het aanleren van een andere taal. Ook merkte ik met lezen dat ik vaak dingen las die er helemaal niet stonden. Met schrijven verliep de ene zin in de andere terwijl ik oprecht dacht dat ik 2 complete zinnen had geschreven.
Door heel veel te lezen, regels goed uit mijn hoofd leren en heel bewust te werk gaan is het mij gelukt om het Nederlands goed onder de knie te krijgen en nauwelijks meer last te hebben van mijn dyslexie. Ook heb ik nooit gedacht dat ik een goed woordje Engels kon lezen, spreken en schrijven. De extra tijd voor tentamens heb ik sinds ik studeer ook niet meer nodig.
Deze vooruitgang zie ik nu sinds een paar jaar ook bij mijn jongere broertje.

Mijn conclusie is dat er echt goed om kan worden gegaan met deze "handicap" (wat een hekel heb ik aan dat woord!). Zolang je zelf er aan werkt om hier goed mee om te leren gaan heb ik de volle respect voor je, maar kruip je zonder moeite achter het excuus "ik ben dyslectisch" kan ik een stuk minder respect opbrengen. Het maakt niet uit hoe hoog je IQ is of hoe zwaar je de dyslexie hebt, zolang je eraan werkt om jezelf te verbeteren +:)+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:27

vivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:14

Ik ben het met heel veel mensen in dit topic NIET eens. Ik voel me zelfs onbegrepen en beledigd, als ik eerlijk mag zijn. Ik ben dyslectisch. Mijn moeder wist dit al sinds ik ging spreken (dus het heeft zéker ook met connectie spraak/onthouden te maken). Zij is namelijk ook dyslectisch, alleen vroeger vonden ze haar dom. Ze kon het al aan mij 'horen' doordat ik mijn tantes en ooms niet bij elkaar kon halen. Ik wist wel wie wie was, en dat ze ook echt familie waren (of hele goede vrienden, die noemde ik ook tante/oom), maar ik kon ze niet als koppel onthouden. Dat is een voorbeeld van een jong kind dat dyslectisch is, maar (nog) niet kan schrijven of lezen.

Ik ben niet dom, VWO gehaald met gemiddeld een 7, ook voor Nederlands, Engels en Latijn (geen andere taal, was dan weer totaal niet goed in Duits of Frans). Maar als mijn moeder niet al wist dat ik dyslectisch was sinds ik begon met praten en ik geen remedial teaching heb gehad sinds ik in groep 3 zat, zou ik er nooit zo goed van af zijn gekomen... RT is echt een héél belangrijk aspect in het leven van een dyslect. Maar nu nog moet ik soms denken: is keuken met een eu of een ui. Dan moet ik het echt eerst uitspreken voordat ik het weet. Net zo als d of b. Of schijven of schrijven, ik schrik of ik schik. Ja dat is soms nog moeilijk. Maar ik heb er hard voor geknokt en met veel begeleiding van thuis en van school heb ik het voor elkaar gekregen. Het is veel moeilijker dan sommige mensen denken en kunnen begrijpen. Dan vind ik het heel jammer dat ze zeggen dyslecten misbruik maken van hun titel, maar ik heb (iig ziende sommige reacties in dit topic) het idee dat ‘normale’ mensen die geen zin hebben om te leren dat excuus gebruiken. ‘Ja, ik ben dyslectisch.’ Terwijl het helemaal niet is aangetoond!

Ook heb ik nog wel last van langzaam lezen. Maar ik hou van lezen en ik heb laatst de serie van I am number four als een trein (verbazend snel) uitgelezen. Maar als het me niet interesseert, dan komt er ook niets van. Dan moet ik een zin 3x over lezen (of vaker) om te begrijpen wat er staat.

Maartje1990 schreef:
Ik heb geen dyslexie, maar wel dyscalculie. Niet hetzelfde, maar ook een leerstoornis. Inderdaad een stoornis, niet omdat iemand niet wíl leren of niet correct wil spellen (of in mijn geval rekenen) Maar omdat hij/zij het 'niet kan'. Ja zeker kun je je heel erg inzetten en dan kan het wellicht net gaan, maar er zijn ook grenzen vanwege de stoornis. Dat wordt wellicht nogal eens vaak vergeten en dan wordt dyslexie/dyscalculie opeens een excuus genoemd i.p.v de reden. En het is geen excuus, het is de oorzaak, de reden.

Dit, precies dit. Helemaal mee eens. Ik wíl leren, ik doe dat ook omdat ik het gemakkelijk kan, maar ik moet élke keer weer terug denken: zit de letter in ’t koftschip? Nee? Dan geen t. En dat elke keer…

miss_lizje schreef:
Dat sommige mensen dus dyslextie faken vind ik dus echt een belediging naar echte dyslexten.

Ik ook.. Extreem…

Dan heb ik nog één voorbeeld. Het broertje van mijn beste vriendin is dyslectisch (aangetoond). Zijzelf niet aangetoond, maar het zou me niets verbazen. Maar haar broertje schrijft weldegelijk zo als in de OP. Maar dat is omdat hij niet goed kan leren, waardoor niets qua (kwa?) taal blijft hangen. (nu 16 jaar) Voorbeeld van FB:
Citaat:
Net wakker zo me eerste hockey wedstreid sins een tijdtje en gelijk dan gelijk bij de heren onvallen heb er zin in.
Eindelijk dan is het toch echt fakantie en met een niet heel slechte sijfers een nieuw jaar in met een nieuw beging.

Dit zijn niet specifiek die fouten die in de OP staan, maar wel ongeveer de zelfde en zeker ook van zelfde mate. Ik heb m serieus wel vaker loopen zien schrijven… Het is bij hem niet onwillendheid, maar hij kan gewoon niet goed leren, waardoor hij altijd zulke fouten zal blijven maken.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 19:58

vivan schreef:
Ik ben het met heel veel mensen in dit topic NIET eens. Ik voel me zelfs onbegrepen en beledigd, als ik eerlijk mag zijn. Ik ben dyslectisch. Mijn moeder wist dit al sinds ik ging spreken (dus het heeft zéker ook met connectie spraak/onthouden te maken). Zij is namelijk ook dyslectisch, alleen vroeger vonden ze haar dom. Ze kon het al aan mij 'horen' doordat ik mijn tantes en ooms niet bij elkaar kon halen. Ik wist wel wie wie was, en dat ze ook echt familie waren (of hele goede vrienden, die noemde ik ook tante/oom), maar ik kon ze niet als koppel onthouden. Dat is een voorbeeld van een jong kind dat dyslectisch is, maar (nog) niet kan schrijven of lezen.

Ik ben niet dom, VWO gehaald met gemiddeld een 7, ook voor Nederlands, Engels en Latijn (geen andere taal, was dan weer totaal niet goed in Duits of Frans). Maar als mijn moeder niet al wist dat ik dyslectisch was sinds ik begon met praten en ik geen remedial teaching heb gehad sinds ik in groep 3 zat, zou ik er nooit zo goed van af zijn gekomen... RT is echt een héél belangrijk aspect in het leven van een dyslect. Maar nu nog moet ik soms denken: is keuken met een eu of een ui. Dan moet ik het echt eerst uitspreken voordat ik het weet. Net zo als d of b. Of schijven of schrijven, ik schrik of ik schik. Ja dat is soms nog moeilijk. Maar ik heb er hard voor geknokt en met veel begeleiding van thuis en van school heb ik het voor elkaar gekregen. Het is veel moeilijker dan sommige mensen denken en kunnen begrijpen. Dan vind ik het heel jammer dat ze zeggen dyslecten misbruik maken van hun titel, maar ik heb (iig ziende sommige reacties in dit topic) het idee dat ‘normale’ mensen die geen zin hebben om te leren dat excuus gebruiken. ‘Ja, ik ben dyslectisch.’ Terwijl het helemaal niet is aangetoond!

Ook heb ik nog wel last van langzaam lezen. Maar ik hou van lezen en ik heb laatst de serie van I am number four als een trein (verbazend snel) uitgelezen. Maar als het me niet interesseert, dan komt er ook niets van. Dan moet ik een zin 3x over lezen (of vaker) om te begrijpen wat er staat.

Maartje1990 schreef:
Ik heb geen dyslexie, maar wel dyscalculie. Niet hetzelfde, maar ook een leerstoornis. Inderdaad een stoornis, niet omdat iemand niet wíl leren of niet correct wil spellen (of in mijn geval rekenen) Maar omdat hij/zij het 'niet kan'. Ja zeker kun je je heel erg inzetten en dan kan het wellicht net gaan, maar er zijn ook grenzen vanwege de stoornis. Dat wordt wellicht nogal eens vaak vergeten en dan wordt dyslexie/dyscalculie opeens een excuus genoemd i.p.v de reden. En het is geen excuus, het is de oorzaak, de reden.

Dit, precies dit. Helemaal mee eens. Ik wíl leren, ik doe dat ook omdat ik het gemakkelijk kan, maar ik moet élke keer weer terug denken: zit de letter in ’t koftschip? Nee? Dan geen t. En dat elke keer…

miss_lizje schreef:
Dat sommige mensen dus dyslextie faken vind ik dus echt een belediging naar echte dyslexten.

Ik ook.. Extreem…

Dan heb ik nog één voorbeeld. Het broertje van mijn beste vriendin is dyslectisch (aangetoond). Zijzelf niet aangetoond, maar het zou me niets verbazen. Maar haar broertje schrijft weldegelijk zo als in de OP. Maar dat is omdat hij niet goed kan leren, waardoor niets qua (kwa?) taal blijft hangen. (nu 16 jaar) Voorbeeld van FB:
Citaat:
Net wakker zo me eerste hockey wedstreid sins een tijdtje en gelijk dan gelijk bij de heren onvallen heb er zin in.
Eindelijk dan is het toch echt fakantie en met een niet heel slechte sijfers een nieuw jaar in met een nieuw beging.

Dit zijn niet specifiek die fouten die in de OP staan, maar wel ongeveer de zelfde en zeker ook van zelfde mate. Ik heb m serieus wel vaker loopen zien schrijven… Het is bij hem niet onwillendheid, maar hij kan gewoon niet goed leren, waardoor hij altijd zulke fouten zal blijven maken.

_/-\o_

Ik ben het helemaal met je eens...ik ben ook dyslectisch, en dat staat zelfs op papier vast en ik heb ervoor een heel onderzoek gehad!

Ik ben ook zeker niet dom, en de dingen die jij beschrijft, daar herken ik me ook heel erg in. Soms moet ik eerst een woord opschrijven om te kijken hoe ik die nou moest schrijven. Zo kan ik ook moeilijk fouten uit een zin halen, kwa spelling etc, want ik zie dat niet altijd en lees er dan gewoon overheen en heb soms echt veel uitleg van een docent nodig om die fouten wel te kunnen zien.

Ik heb mezelf ook altijd goed ingezet, ik kom er zelfs liever niet voor uit dat ik dyslexie heb. Maar ik moet overal tijd in stoppen om alles te leren. En dat voelt soms heeel erg oneerlijk als het bij anderen allemaal zo makkelijk gaat...

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 09:46

Vivan, ik ben het helemaal met je eens _/-\o_

Kan me er echt kapot aan ergeren dat mensen denken dat het niks is, dat we gewoon niet genoeg ons best doen.....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 10:53

Ja, idd - ik heb me een slag in de ronde gewerkt.

De oorzaak zit in dingen zoals evenwicht en vroege motorische patronen (zoals de "atnr": het reflex dat de spiertonus van de nek a-symmtrisch regelt, ook als jij dat niet wilt, want het is nu eenmaal een reflex).

Dat weten en er iets aan doen, dat zette bij mij zoden aan de dijk.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:35

antje_vip schreef:
Ik denk dat dit dyslexie is, ik heb er zelf geen ervaring mee:

[ Afbeelding ]

Wie denkt dat alleen dit dyslexie is, ik kan je zo zeggen; Nee dit is maar een klein ding van dyslexie.
Je hebt heeel veel soorten en delen...en dit is er maar 1tje van....

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 13:58

...veroorzaak door slechte oogcoordinatie
(en dus niet echt op te lossen door "meer te lezen" of een afwijkend lettertype, "de woordne een voor een lezen", speciale kleur inkt of noem maar op)
maar wel heel goed te verhelpen.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:43

xMarloes mijn zoon heeft hetzelfde als jij.

hij heeft het heel erg moeilijk gehad op school voordat duidelijk werd waar zijn eeuwige spelfouten toch vandaan kwamen
en hoe pijnlijk is het voor een jongen op de basisschool, die uiteindelijk te horen kreeg dat hij het voor iemand van zijn niveau echt ontzettend goed gedaan had tot dan toe, om telkens weer op de gang te moeten zitten omdat 'hij het nu maar een keer moet leren'

er zal gerust misbruik van gemaakt worden maar helaas is het soms echt een probleem.

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:04

Even een vraag aan de moeders van kinderen jonger dan tien jaar met dyslexie: hoe gaan jullie met de dyslexie om, wat doen jullie thuis aan bijv. extra (lees)werk etc.?

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:07

liberia schreef:
Even een vraag aan de moeders van kinderen jonger dan tien jaar met dyslexie: hoe gaan jullie met de dyslexie om, wat doen jullie thuis aan bijv. extra (lees)werk etc.?

Mijn ouders gingen juist goed met school praten. Zo hebben ze voor mij voor een daisyspeler gezorgd en als ik een verslag over een boek moest schrijven zorgde ze ervoor dat ik een luisterboek had.
Ook heb ik een bril gehad, zodat mijn ogen rustiger werden met lezen (speciale bril voor mensen met dyslexie). Heb die bril maar 2 jaar? gehad in groep 6 en 7 volgens mij.

Ik heb nooit echt extra lees werk etc. gehad. Had het vaak toch al druk genoeg op school en mijn ouders hielpen me gewoon met de dingen die ik nodig had, voor school.

vivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:11

Mijn ouders hebben samen met de rt lerares veel besproken en mij veel gestimuleerd om mijn oefeningen die ik mee kreeg te doen. Ook veel leuke boeken voor mij gekocht (dolfje weerwolfje, perfect voorbeeld. ) zo hebben ze me aan het lezen gekregen. :)

Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 18:12

Ik heb het ook! Heb veel bijles gehad en moet zeggen dat mij wel aardig heeft geholpen ;) Heb nog steeds wel moeite maar dat zal altijd wel blijven. Ook mag ik graag boeken lezen.